To træer Matt.7,15-20
D.A.Carson - "Men jeg siger jer"
Jesu disciple er ikke særlig modtagelige for åbenlyse
opfordringer til synd. Det er ikke sandsynligt at de vil lade sig
overliste af den lærer/prædikant som forkynder grel
nydelsesfilosofi eller anarki eller forskellige former for
vantro. Problemet opstår med den prædikant der virker from, der
beder, der ved første øjekast synes at have alle den kristnes
kendetegn. Han bruger alle de rigtige religiøse klichéer, og selve
den dogmatisme han udstråler, synes at bevidne hans rettroenhed.
Han ser ud som et af fårene i Kristi flok, og flertallet af de
ægte får opdager ikke at han i virkeligheden er en grisk ulv.
»Tag jer i agt for de falske
profeter, der kommer til jer i fåreklæder, men indeni er glubske
ulve« (7,15).
Problemet med de falske profeter har altid
eksisteret. En profet er i grunden et sendebud for en anden, og
disse falske profeter hævder at de taler på Guds vegne. Den
egentlige fare ved dem er at de bliver antaget for det som de
giver sig ud for at være - de optræder inden for menigheden og
samler sig en tilhængerskare i menigheden. Jesus advarer et andet
sted om at
»mange falske
profeter skal stå frem og føre mange vild« (
Matt.24,11
). Mod afslutningen af sin tjeneste advarede Paulus de ældste i
menigheden i Efesos:
»Jeg ved,
at når jeg er borte, vil der komme glubske ulve til jer, og de
vil ikke skåne hjorden. Ja, blandt jer selv vil der stå mænd
frem og tale falsk for at få disciplene med sig. Derfor skal I
være på vagt. Og husk på, at jeg gennem tre år uophørligt, nat
og dag, har vejledt hver enkelt under tårer« (
Ap.G.20,29-31
). Eller overvej de alvorlige ord i
2.Pet.2,1-3
og 17-22:
Der var dog også falske profeter i folket, ligesom der også blandt
jer vil komme falske lærere, som vil indsmugle ødelæggende
vranglærdomme og tilmed fornægte den Herre, som købte dem. De
nedkalder en brat tilintetgørelse over sig selv, men mange vil
følge dem i deres udsvævelser, og
sandhedens vej vil komme i vanry på grund af dem.
I deres griskhed vil de søge at udnytte jer ved hjælp af opdigtede
historier; men dommen over dem er fældet for længe siden, og deres
fortabelse slumrer ikke.
Disse mennesker er udtørrede kilder og tåger, der jages af
stormen, og dystert mørke venter dem. De bruger opblæste og tomme
ord, og ved hjælp af deres udsvævelser forfører de i kødeligt
begær andre, som lige har gjort sig fri af de folk, der lever i
vildfarelsen; de lover dem frihed, skønt de selv er slaver af
fordærvelsen; for det, man ligger under for, er man slave af. Hvis
mennesker gennem erkendelsen af vor Herre og frelser, Jesus
Kristus, har gjort sig fri af verdens urenhed, men igen lader sig
besnære og overvinde af den, er det sidste værre for dem end det
første. For det havde været bedre for dem slet ikke at have lært
retfærdighedens vej at kende end først at lære den at kende og
siden vende sig fra det hellige bud, som de har fået overdraget;
så er det gået dem, som ordsproget træffende siger: »Hunden vender
tilbage til sit eget bræk,« og: »Når en so er vasket, vælter den
sig i sølet.«
Måske burde det ikke overraske os når vi tænker på hvem der er
arketypen bag disse falske profeter. Om visse mennesker som Paulus
havde haft med at gøre, skriver han:
»De er falske apostle, troløse arbejdere, der giver sig
ud for at være Kristi apostle. Og det er intet under. Satan selv
giver sig jo ud for at være lysets engel. Så er det ikke
mærkeligt, når også hans tjenere giver sig ud for at være
retfærdige tjenere. Det skal gå dem efter fortjeneste« (
2.Kor.11,13-15
).
Hvordan skal vi kunne genkende disse ulve i
fåreklæder? Forskellige steder i Skriften findes forslag til
hvordan man kan afsløre dem, men her er der kun to.
Det første er baseret på en iagttagelse ud fra
sammenhængen. Inden for Bjergprædikenens sammenhæng kan den
falske profet kun være en der ikke går ind for den smalle vej som
Jesus taler om. På andre områder er han måske ikke udpræget
kættersk; han ønsker måske oven i købet at fremstå som en djærv
forsvarer for den rette lære. Men den vej han anbefaler, er ikke
trang eller foruroligende, og derfor har han ikke svært ved at få
tilhængere. Disse mennesker minder mig om visse pseudo-politiske
profeter på Jeremias' tid, om hvilke Gud siger:
»Fra den mindste til den største,
alle søger uretmæssig vinding; fra profet til præst, alle
handler løgnagtigt. De vil helbrede mit lemlæstede folk, de
siger letsindigt: 'Fred, fred!', skønt der ikke er fred. De
bliver til skamme, fordi de handlede afskyeligt; men skammen
føler de ikke, spotten forstår de ikke« (
Jer.6,13-15
; jf
Jer.8,8-12
). Der er intet i deres forkyndelse der skaber fattigdom i ånden,
intet der ransager samvittigheden og får mennesker til at råbe
til Gud om barmhjertighed, intet der fordømmer religiøst hykleri,
intet der fremkalder en sådan retfærdighed i levemåde at en vis
forfølgelse er uundgåelig. I nogle tilfælde er det endog muligt at
alt hvad disse falske profeter siger, er sandt; men fordi de
udelader det besværlige, fortæller de ikke hele sandheden, og
derfor er deres totale budskab falsk.
Den anden test er ikke baseret på betragtninger
ud fra sammenhængen, men på tekstens eksplicitte argument. Jesus
siger
: »På deres frugter kan I
kende dem. Plukker man druer af tjørn eller figner af tidsler?
Sådan bærer ethvert godt træ gode frugter, og det dårlige træ
dårlige frugter. Et godt træ kan ikke bære dårlige frugter, og
et dårligt træ kan ikke bære gode frugter. Ethvert træ, som
ikke bærer god frugt, hugges om og kastes i ilden. I kan altså
kende dem på deres frugter« (Matt 7,16-20).
Den semitiske måde at udtrykke sig på (dvs.
både positivt og negativt: ethvert godt træ bærer gode frugter,
det dårlige træ bærer dårlige frugter) gør denne test meget
sikker. På Jesu tid vidste enhver at tjørnebusken havde små sorte
bær som kunne forveksles med druer, og at der var en tidsel hvis
blomst på afstand kunne forveksles med en figen. Men ingen ville
forveksle tjørnen og druen når han stod for at skulle bruge
frugten til at lave vin af. Ingen ville blive narret af tidslens
blomster når han skulle spise fignen til aftensmad.
Med andre ord, de falske profeter kan i et
bestemt perspektiv se ud som rigtige profeter, og deres frugter
kan også forekomme ægte. Men i det lange løb kan det ikke skjules
hvordan den falske profet i virkeligheden er. Ligesom han ikke går
ind for Jesu trange vej, således lever han den heller ikke; denne
kendsgerning må en dag blive klar for alle der har valgt den
smalle vej. Matt 7,15-20 tjener på denne måde som en bro mellem
7,13-14 og 7,21-23. Matt 7,13-14 handler om de to veje, og som vi
skal se, skildrer 7,21-23 et menneske der har alt det der i øvrigt
kendetegner en Jesu discipel - bortset fra lydighed mod Jesus.
Broen (7,15-20) præsenterer falske profeter der hverken lærer den
smalle vej eller praktiserer den. Deres falske lære kommer til
udtryk gennem ulydigheden i deres levemåde.
Jeg må betone at Jesus ikke her opmuntrer til
en mentalitet der nyder kætterjagten. Det er jo den samme Jesus
som kort forinden har taget afstand fra en dømmende indstilling.
Ikke desto mindre er det vigtigt at identificere falske lærere.
Hvis de ikke umiddelbart kan genkendes ud fra deres lære, så vil
de før eller senere blive genkendt ud fra deres liv; for det som
et menneske tror, vil på et eller andet tidspunkt manifestere sig
i det han gør. Jesus fastslår at der er et uløseligt bånd mellem
tro og adfærd. For øvrigt er disse vers ikke så meget givet for al
true de falske profeter selv (selvom de dårlige træer hugges om og
kastes i ilden) som for at opmuntre almindelige disciple til at
kunne udpege dem:
»I kan kende
dem på deres frugter.«
Testen må ikke udføres overfladisk. Det duer
ikke kun at bruge denne tekst, finde en eller anden socialt nyttig
hedning og betragte ham som en sand profet. Endnu mindre vil det
være nok at vurdere et menneskes frugter ud fra sekulære
kriterier: succes, stil, sikkerhed, popularitet. Adfærdsmønstre
som er acceptable for vor tids evangelikalisme, slår heller ikke
til. De frugter Herren Jesus ser efter, er et liv i stadig større
lighed med Himmerigets normer: retfærdighed, ydmyghed, renhed,
tillidsfuld og vedvarende trofasthed i bønnen, lydighed mod Jesu
ord, sandfærdighed, kærlighed, gavmildhed, afvisning af alt som er
hyklerisk. Det vil måske tage tid før prøven viser sig at virke;
men hvor lærermæssig vildfarelse ikke kan opdages øjeblikkeligt og
utvetydigt, er »frugt-testen« en sikker vejledning.
Pluralismen er populær i vor tid. Men selvom
hvert menneske har ret til sin egen mening, følger ikke heraf at
alle meninger er rigtige. Blot det at tale om »falske« profeter
vil forekomme nogle menneske frygtelig intolerant; og dog er det
den betegnelse Jesus selv bruger om dem der gerne vil være »Guds
talerør«, men som ikke lærer hvad Jesus selv lærer »Tag jer i agt
for de falske profeter,« siger han; »på deres frugter kan I kende
dem.« Det er Guds rige der står på spil. Hvis man undlader at
rette sig efter Jesu advarsel, betyder det at den trussel om dom
som hænger over hovedet på de falske lærere også bliver en trussel
for andre. Ikke blot deres liv, men også vores og jeres og mit er
i fare hvis vi ikke identificerer og undgår de falske profeter.
(Fra "Men jeg siger jer"
s.166-170 af D.A.Carsonl - Creo Forlag 2000 - Shafan 25-11-08
Bibelhenvisningerne kan læses på BibelenOnline
- Det danske Bibelselskab)