Vækkelse og hyrdekald
Dag Risdal - "Levende forkyndelse eller tomme
ord?"
Herren bruger den, han vil
Vækkelse er en mærkelig ting. Gud bruger det, han vil, og den han
vil, når tiden er der. Vi har let ved at tænke, at når vi bare gør
tingene i Guds rige på en bestemt måde, så kommer der vækkelse.
Vækkelsen er mange gange kommet, når folk slet
ikke har ventet den. Den kom som en overraskelse. Enkelte gange
kom vækkelsen, når det var mest mørkt - åndeligt talt. Det er Guds
hemmelighed til alle tider. Det kan vi ikke udgrunde. Gud vælger
den, han vil som redskab.
»Altså
beror det ikke på den, der vil, eller på den, der anstrenger
sig, men på Gud, der viser barmhjertighed« (
Rom.9,16
).
Tænk på en mand som Hans Nielsen Hauge. Han var
ikke nogen skolet mand. Når vi læser hans skrevne prædikener,
virker sproget noget tungt for os. Det synes at være en lang
sammenhobning af knudrede sætninger. Vi kan undre os over, at
disse prædikener havde sådan en virkning.
Men ud fra vidnesbyrd fra hans samtid får vi
indtryk af, at Hans Nielsen Hauges forkyndelse må have haft en
helt enestående gennemslagskraft. Der må have været åndsmagt i
budskabet, som slog ned i samvittigheden. Gud bruger det, han vil,
og den han vil.
I vækkelsestider gælder ordet:
»Der fremstod et menneske, udsendt
fra Gud« (
Joh.1,6
).
Vækkelse i bibelsk betydning
I dag tales der meget om vækkelse. Mange forbinder ordet med en
stor interesse eller begejstring for Jesus. Man bliver optaget af
åndelige spørgsmål. Vi hører om vækkelse og fornyelse både her og
der. Men det er ikke alt, der kaldes »vækkelse«, som er vækkelse i
bibelsk betydning.
Enhver sand vækkelse har flere kendetegn:
1) Der er syndenød, en nød i samvittigheden
over at have mødt den hellige Gud i Ordet. Det er Helligånden, som
gennem lovens ord overbeviser om synd (
Joh.16,8-10
).
2) Der er endvidere frelsesglæde - barnekårets
ånd - ved, at man i evangeliet har fået Jesus åbenbaret som sin
personlige Frelser (
Rom.8,15
;
Gal.4,4-7
og
Ef.1,3-7
).
3) I hjertet skabes en trang til at vidne for
andre om det, man har set (
Ap.G.4,20
).
4) Herren oprejser hyrder og vejledere i
vækkelsestider (
Ap.G.11,22-24
).
Vækkelse kommer, når samvittigheden bliver knust i mødet med
Helligånden, slået ned og gjort til intet og sat på plads. Det er
ikke nok med en »begejstring« for Jesus. Det er ikke nok, at folk
får interesse for åndelige spørgsmål. Vi må altid spørge, om det
er Bibelens Jesus, den korsfæstede Jesus Kristus, der forkyndes (
1.Kor.2,2
). Vi må gribe fat i frelseshistoriens Jesus, den Jesus, som
opfylder profetierne i det Gamle Testamente (
Matt.21,4
).
Det siger noget om Skriften, og det siger noget
om Jesus. Jesus er Guds Søn og verdens frelser. Han måtte komme,
for at alt det, som stod i den gamle pagt, skulle opfyldes (
Hebr.10,7-9
).
»Det, der er prøvestenen, er, om du kender
anfægtelsen, om du kender den korsfæstede Jesus Kristus«, siger
Luther. Og så tilføjer han: »Se, du skal ikke tro, hvis de
forkynder den ophøjede Jesus, uden de først forkynder den
korsfæstede Jesus.«
Når vi taler om en sand vækkelse, må det være
en samvittigheds-vækkelse. Det enkelte menneske skal have et møde
med Gud i hans ord, som er lovens ord og evangeliets ord.
Så bliver et menneske rykket ind foran Guds
ansigt. Så bliver det en forfærdelig nød at være en synder foran
Gud (
Hebr.4,12-13
). Vi står her over for et Ord, som er »levende og virkende og
skarpere end noget tveægget sværd.« Vi møder Guds ord (v.12) og vi
møder Gud selv (v.13). I Den Hellige Skrift står vi over for Gud.
I Bibelen og i forkyndelsen er det et »andet
jeg«, en anden person, der taler til mig. Et menneske kan prøve på
at bortforklare det på alle mulige måder, men det hjælper ikke.
Når man har mødt en anden person og kender overbevisningen i denne
persons tale og forstår, at det er Gud, der taler, så vil alle
selvlavede bortforklaringer blive åbenbar løgn. Det er i mødet med
den klare forkyndelse af lov og evangelium i Åndens kraft, at
stikket i hjertet kommer (
Ap.G.2,36-37
).
Da er det ikke et spørgsmål om pædagogiske
eller psykologiske metoder, men om en Åndens tilrettelæggelse af
Ordet i hjerte og samvittighed. Guds ord erfares som ånd og som
liv (
Joh.6,63 ).
Vækkelse er Guds værk (
Gal.1,11
). Det er Gud alene, der giver vækst. (
1.Kor.3,6-7
). En af nutidens farer er, at vi laver Guds værk om til psykologi
(overgivelse, håndsoprækning, pres, overtalelsesteknik, osv.). Vi
skal have tillid til, at Herren gør hele værket gennem sit Ord og
sin Ånd (
Es.55,10-11).
Nu må vi ikke begrænse vækkelsen til
begynder-stadiet af Guds Ånds arbejde med et menneske, nemlig til
synderens opvågnen. Hele livet som kristen er dybest set en
vækkelsestilstand. Vækkelsen omfatter hele kristenlivet, og som
kristne lever vi i spændingen mellem loven og evangeliet på alle
stadier i vore liv.
Kristenliv er vækkelsesliv hele vejen. Hver
gang Bibelen taler om vækkelse, er det først og fremmest en tale
til dem, der bekender sig som kristne (
Ef.5,14
).
Selv om Gud kalder på menneskene fra solens
opgang til dens nedgang (
Slm.50,1
), er der tider, hvor Guds Hellige Ånd på en speciel måde kalder
på folket i et land eller en by. Det er vækkelsestider eller
husvalelsestider (
Ap.G.3,20
). Det er en bibelsk tanke, at Gud besøger folkene (jøder og
hedninger) for at udtage et folk (den troende menighed) for sit
navns skyld (
Ap.G.15,14
). Der er noget, der hedder nådetid for et folk. »Guds ord kommer
til folkene som et øsende regnvejr, og så går det videre«
(Luther). Det er af evighedsbetydning, at man ikke lader »den
belejlige tid« gå forbi (
Jer.46,17
).
Det folk, som Gud tager ud for sit navns skyld,
det er de personer, som ved omvendelse og tro hører Jesus til.
Hvad er typisk for vækkelses-tider? Det kan siges på flere måder,
men væsentligt er, at Guds ord går over fra omtaleform til
tiltaleform (Sml.
2.Sam.12,7
).
Ånden bruger Ordet til at opvække. Men
Helligånden kan ind imellem gå mere drastisk til værks. Under
vækkelsen i Kina omkring 1930 skete det, at fire kvinder samme nat
havde drømme, som fik dem til at standse op: »En af dem havde
drømt, at hun var blevet begravet levende, og at hun bankede på
kisten uden at blive hørt, og kisten blev dækket med jord. En
anden havde drømt, at et lig fulgte hende som hendes egen skygge,
hvor hun sad, gik eller stod. En tredje havde drømt, at hendes
mand lå ved siden af hende i sengen med et strålende smil, men
død. Den fjerde havde set afgrunden åben foran sig. I tydningen af
drømmene mente de alle, at det var et billede på, at de havde
taget sig navn af at leve, men i Guds øjne var døde. Deres mænd
var jo i missionens tjeneste« (Marie Monsen).
Også anfægtelsen hører med til vækkelsen. Den
sigter på den situation, hvor man føler, at alt er imod en. Guds
hellige lov strider imod mig. Djævelen anklager og minder mig om
mine gamle synder. Det opleves forfærdeligt. Det er, som om troen
og gudsforholdet bliver taget fra mig.
Derfor er en sand vækkelse, der er sendt af
Gud, alt andet end behagelig! At være vakt er at være udleveret
til Guds ord ved Åndens overbevisning. Vækkelse og en afsløring af
Djævelens herredømme i mit liv hører sammen (Erling Utnem). Vi kan
sige det endnu stærkere. Vækkelse og bevidsthed om den evige
fortabelse hører sammen.
Samtidig må det siges, at vækkelse og
evangelisk frigørelse ved troen på Jesus Kristus hører sammen.
»Han (Helligånden) skal overbevise om retfærdighed: at jeg går til
Faderen, og I ser mig ikke længere« (
Joh.10,16
).
Der kommer ingen vækkelse i bibelsk betydning,
før synderen er vakt til troens retfærdighed i Kristus. Her er den
store forskel mellem forskellige former for vækkelse. Efter en
almenreligiøs vækkelse vidner »de vakte« om, hvor »lykkelige« de
er blevet. Glæden ved at have taget sig sammen. Efter en bibelsk
vækkelse vidner de troende om JESUS - Frelseren - om hvor stor og
herlig, han er blevet for dem.
(Fra "Levende forkyndelse
eller tomme ord" s.165-68 af Dag Risdal - Luthersk
Missionsforenings Elevforening 1989 - Shafan 27-06-08
Bibelhenvisningerne kan læses på BibelenOnline - Det danske
Bibelselskab)