Hvad med vor åndssituation?
Dag Risdal - "Levende forkyndelse eller tomme
ord?"
Når det gælder de store faser i åndshistorien, har man skelnet
mellem antageisens fase og forkasteisens fase.
Mellem disse to store faser kan vi finde
overgangs-faser. De kan være på to måder enten positive eller
negative. De positive er særligt de kamptider, hvor Guds ord er i
gang med at bane sig vej ind i folket, og der, hvor folkets hyrder
er vågne og bevidste for et guddommeligt kald.
De negative overgangs-faser er de
»mæthedstider«, hvor folket som helhed er ligegyldige i forhold
til Guds ord, og de førende grupper i folket oplever troen på Gud
som et teoretisk spørgsmål. Et kendetegn på sådanne tider er,
at man helst ikke vil se i øjnene,
at vi står i en åndskamp.
Det store spørgsmål er, om vi skal opleve en ny
åndelig kamptid med vækkelse og fornyelse, eller om vi er på vej
ind i ligegyldighedens mæthedssituation, som ender med åndeligt
frafald. Skal det blive en ny blomstringstid eller et effektivt
maskineri? Lys-perioderne er ofte korte.
Hvis vi skulle antyde et billede af den
åndelige situation i vort folk i dag, virker det, som om nattens
mørke er på vej ind over os. Vi føler det af og til, som om vi
står på randen af en afgrund.
For søvn indebærer, at vi bliver påvirket af
denne verdens ånd. Der, hvor gudslivet ikke bliver fornyet, bliver
vi som denne verden. Levestandard og velfærd kan komme til at
knække os åndeligt.
»Som de
græssede, åd de sig mætte, ja, mætte, men hjertet blev stolt;
derfor glemte de mig« (
Hos.13,6
).
Vi står her ved en lov i åndens verden. Folk
kan blændes af mørket. Den, som lefler for synden og verdens
sager, forblindes. Den moderne bibelkritik nedbryder tilliden til
Guds ord. Hvor længe skal det åndelige fangenskab vare?
En stor del af kristenheden i dag er død for
Guds ord. Vor største åndelige fare er den moderne teologis syn på
synden og på Jesus (Ludvig Hope).
Vores generation har mistet grebet i Guds ord.
Derfor bliver de rige, når det gælder synspunkter, men fattige,
når det gælder standpunkter.
En forkynder skriver: »Forståelsen af, hvad et
liv med Jesus i troen er, har gennemgået en skæbnesvanger
forandring. Derfor vil vi også i de kommende år opleve en stadig
stigende ringeagt for forkyndelse, bibelundervisning med
sjælesørgerisk sigte og bedemøder. Vore møder, stævner og
samlinger vil i stadig højere grad blive præget af underholdning -
koncertkristendommen vil brede sig« (Hans Erik Nissen).
Der er fare for, at evighedsdimensionen er
blevet væk for vores kristen-slægt. Derfor står vi svagt: Mange
bekendende kristne har mistet det evige perspektiv over deres liv.
Derfor bliver der kun lidt bøn og lidt tro (
Luk.18,8
). »I de sidste dage skal der blive religion uden Helligånden,
kristendom uden Kristus, tilgivelse uden bekendelse, frelse uden
genfødelse, politik uden Gud og himmel uden helvede«, siger
William Booth. Og så føjer han til: »Det eneste, som kan dæmme op
mod denne tiltagende afkristning, er en vækkelse ved Helligånden.«
Hvad er vort kald i denne tid? Jesus svarer på
det:
»Vi må gøre hans gerninger,
som har sendt mig, så længe det er dag; der kommer en nat, da
ingen kan arbejde« (
Joh.9,4
). Vi må stå midt inde i tiden med SANDHEDEN som måleenhed og
evigheden som mål. Gud leder os sådan i tiden, at vi kan bjærges
til himmelen. Men så er det nødvendigt, at Herren kan komme til at
vække os.
Hvis Guds Ånd får lov til at holde os vågne,
bliver vi indstillet på vækkelse. Venter vi på vækkelse? Går vi
til et møde med forventning? Lad os have tro til en, som kan vække
- nemlig Gud (
Mark.11,22-24
).
Når Jesus kommer igen, kommer han for at hente
frugterne af sit Ord. Har vi vor ankerplads i Ordet og dermed i
himmelen? Lad os bede om vækkelse! Det er ikke for sent at bede om
vækkelse over land og folk!
(Fra "Levende forkyndelse
eller tomme ord" s.177-78 af Dag Risdal - Luthersk
Missionsforenings Elevforening 1989
Shafan 30-05-08)