Aktuel prædiken
Carl Fr. Wisløff - "Lyset skinner i
mørket"
Luk. 4,16-22
Så kom han
til Nazaret, hvor han var
vokset op. Og på sabbatsdagen gik han efter sin sædvane ind i
synagogen. Og han.stod op for at forelæse, og man gav ham profeten
Esajas' bog, og da han åbnede bogen, fandt han det sted, hvor der stod
skrevet: »Herrens Ånd er over mig, fordi han salvede mig, at jeg skal
gå med glædesbud til fattige. Han sendte mig for at udråbe for fanger,
at de
skal få frihed, og for blinde, at de skal få deres syn, for at sætte
fortrykte i frihed og udråbe et nådeår fra Herren.« Så lukkede
han
bogen og gav tjeneren den tilbage og satte sig; og alles øjne i
synagogen var spændt rettede mod ham. Da begyndte han med at sige til
dem: »I dag er dette skriftord gået i opfyldelse.« Og alle
gav de ham deres bifald, og de
undrede sig over de livsalige ord, som udgik af hans mund. Da sagde
de:»Er det ikke Josefs søn?«
En prædiken skal være
aktuel.
Det hører
man fra alle kanter.
Der er heller ingen, der har grund til
at hævde
noget andet. Det kommer blot an på, hvad vi mener med udtrykket. Når vi
siger, at prædikenen bør være aktuel, hvad mener vi da?
Ofte synes
tankegangen at være denne: Prædikenen må være sådan, at det moderne
menneske får svar på sine aktuelle spørgsmål. Der er kun lidt hjælp i
at stå og snakke om ting, som ingen længer bryder sig om. Folk
har i
dag deres specielle problemer - har præster og prædikanter noget svar
at give?
Ja, sådan bliver der sagt - og det i en
tone, som antyder, at
»det moderne menneske« er en svært kompliceret størrelse, som
præsterne desværre ikke forstår sig synderligt på. Lad teologerne sætte
sig grundigt ind i det moderne menneskes tankegang, siger man - så kan
der være håb om, at folk vil begynde at lytte til det, som bliver sagt
fra prædikestolen.
Og så må præsterne tale om ting, som
virkelig angår
folk. Har kirken noget at sige i menneskers aktuelle situation i dag?
Hvis ikke den har, kan man ikke vente, at folk skal gøre sig den
ulejlighed at gå i kirke.
Hvad skal vi svare til dette?
Der kunne være
meget at sige, for eksempel om det »moderne« menneske, som måske slet
ikke er så mærkværdigt og enestående, som nogle vil hævde.
Menneskenes hjerter har ikke forandret sig, det har Bibelen sagt os
forlængst.
1. Mos. 8,21.
Men vi vil ikke gå nærmere ind på disse
spørgsmål. Vi vil gå en anden vej. I Luk. 4 læser vi om en prædiken,
som Jesus holdt engang - og om virkningen af denne prædiken.
Jeg vil
påstå, at det var en aktuel prædiken. Ja,jeg vil påstå, at vi her kan
lære, hvordan en prædiken skal være for virkelig at have aktuel
interesse for mennesker.
Prædikenen må bygge på Bibelen
Vi mærker os for det første, at Jesu
prædiken var bygget over en tekst fra Bibelen. Jesus læste et afsnit
fra profeten Esajas, og dette bibelsted udlagde han derefter for
forsamlingen.
Dette er vigtigt. En prædiken må have et
bibelsk
udgangspunkt. Den må handle om noget, som Gud har sagt i Bibelen.
Prædikenen skal svare på de spørgsmål,
som folk er optaget af, hedder
det. - Ja, måske! Men fremfor alt skal den lære folk at stille de
rigtige spørgsmål.
Det er slet ikke sikkert, at de
spørgsmål, som
optager os så stærkt, spiller nogen større rolle under evighedens
synsvinkel. I Himmelen har de måske ingen særlig interesse i det.
Det,
som altid er aktuelt, er Guds eget ord. Skal vi tale om noget, som har
virkelig betydning for de mennesker, som sidder under prædikestolen,
må det være et bibelsk ord, vi har som grundlag. Vi læser vort budskab
- fra Bibelen.
Det er et ord af umådelig visdom, det,
vi finder i den
gamle Kirkeordinans: »Præsterne skal ikke tale, hvad der lyster dem,
men hvad der hører til sagen, skal de forkynde med klare og forstandige
ord.« - Ja, og det, som »hører til sagen«, behøver prædikanten ikke at
gå langt for at finde. Det ligger på læsepulten foran ham.
Det er
teksten, der er sagen. Det er Bibelens budskab, der er aktuelt. Og
prædikanten skal, som det så tit er blevet sagt, bare låne sin røst til
det budskab, som bibelordet rummer.
Jesus oplæste teksten fra Esajas,
og så satte han sig for at tale til forsamlingen.
Vi henter vort
budskab fra Bibelen - gør man ikke det, så har man intet aktuelt
budskab overhovedet.
En prædikant kan næppe gøre nogen større
fejl end
at tænke sådan, som det for få år siden blev sagt i anledning af et
stort kirkeligt verdensmøde: Verden skriver dagsordenen. - Det er ude
med os som prædikanter, hvis vi tænker på den måde. Nej, det er ikke
verden, der skal skrive dagsordenen i Guds hus - det er ikke verden,
der skal bestemme, hvad der skal tales om der. Det skal Guds ord.
En aktuel prædiken forkynder Guds vilje
Skal
prædikenen være aktuel, må den forkynde Guds vilje, sådan som vi finder
den udtrykt i Bibelen. Tal om synden - om det, som Guds ord kalder synd
- så skal det nok vise sig, hvor aktuelt Guds ord er. Det hændte for
nylig, at en engelsk kristelig studenterforening udgav et lille hæfte,
som stort set var sammensat af bibelord, der handlede om seksuelle
spørgsmål. Blandt andet var ordene fra Romerbrevets første kapitel
taget med, der, hvor Guds ord taler om unaturlige seksuelle forhold.
Læs
Rom. 1,26 flg., så får du at se, hvad Bibelen siger om
homoseksuelle handlinger. Bibelen kalder uden videre sligt for synd. -
Men da dette hæfte blev kendt ved universitetet, blev der liv i lejren.
Protesterne haglede ned over den studenterkreds, som havde uddelt
hæftet. Noget sådant var man ikke til sinds at finde sig i.
Men der ser
du, hvor aktuel Guds hellige lov er. Forkynd, hvad Guds ord siger om
livsvarigt troskab i ægteskabet, så skal du få at se, hvor aktuel sådan
tale er netop i dag. Og det samme gælder alt, hvad Guds ord har at sige
om vort liv og vor vandel. - At kalde til bod og omvendelse er altid
aktuelt.
Lad os bede om at kunne tolke Guds vilje
på en sådan måde, at
folk mærker kærlighedens varme i ordene, Men lad os ikke et øjeblik
vige fra det, som Guds ord siger om disse ting. »Apostelen
Paulus var
barn af sin tid,« siges der i dag - endog af præster og teologer. Men
glem ikke, at Paulus talte med apostolsk myndighed. Det vil sige: Han
talte med fuldmagt fra Jesus Kristus selv. Det, apostelen siger, er
Guds ord.
1. Kor. 14,37.
En aktuel prædiken taler om Jesus
Det næste, vi lægger
mærke til i denne aktuelle prædiken af Jesus, er, at den handler om
ham
selv. Og det er noget af det mest karakteristiske i Jesu forkyndelse:
den handler om ham selv. Han taler om sig selv på
samme måde, som Gud Herren taler i Det gamle Testamente:
Jeg
er den,
jeg er!
2. Mos. 3,14.
Sådan talte - af gode grunde - oldtidens
vise
mænd ikke. Sokrates gjorde det ikke. Søren Kierkegaard har på en fin
måde vist os forskellen mellem Jesus og Sokrates i denne henseende.
Sokrates sagde om sig selv, at han var fødselshjælper - han skulle bare
forløse den sandhed, som bor i menneskenes indre. Derfor gik han
omkring og førte samtaler med folk, stillede dem underfundige
spørgsmål og hjalp dem til at tænke selv. Så fandt de sandheden - og
dermed var Sokrates overflødig, man behøvede ham ikke længere.
Det er
helt anderledes med Jesus. Han er et med budskabet, ja, budskabet er
ham selv. Det, han forkynder, finder menneskene ikke i deres egne
hjerter. Evangeliet fra Gud må vi få at høre, det må blive forkyndt for
os. Ingen havde selv kunnet tænke sig til evangeliets budskab. At Gud
har sendt sin Søn til verden for at sone vore synder, det var der
ingen, der vidste, før Gud gjorde det kendt.
Og når så budskabet har
lydt og sandheden er fattet af det hjerte, som ikke kendte den før, da
er Jesus ikke overflødig. Da er han fremfor alt nødvendig. Da afhænger
det hele af ham. Han er selv budskabet: »I dag er dette skriftord, som
lød i jeres øren, gået i opfyldelse.« Det, profeterne forkyndte, er
opfyldt i Jesus.
Evangeliet - hvad er det?
Dermed får vi at vide, hvad evangeliet
er. Og det er noget, vi faktisk må lære. Luther blev aldrig
træt af
at indskærpe, at man ikke måtte være for hastig til at gå ud fra, at
man vidste, hvad evangeliet var. De har hørt det en eller to gange, og
så tror de, de er udlærte, og vil høre noget andet, siger Luther. Ja,
sådan er det fremdeles. Men sandheden er i virkeligheden den, at udlært
i evangeliet bliver vi aldrig.
Sandt at sige: det er meget vanskeligere
at fatte, hvad evangeliet er, end at finde ud af, hvad det moderne
menneske er. For vi er moderne mennesker alle. Vi er oprigtig talt
meget mere påvirket af vor samtids tankegang, end vi selv er klar
over. Og er det så underligt? Vi er jo udsat for en trommeild af
påvirkning hver eneste dag - fra aviser og blade, radio og fjernsyn. I
mange tilfælde meget mere, end godt er.
Men hvad evangeliet egentlig er
- det er ikke så nemt lært. Så længe vi er i verden, vil vi behøve at
fordybe os i Guds ord for at fatte hemmeligheden i lov og evangelium.
»I dag er dette skriftord gået i opfyldelse«
Evangeliet er et løfte,
siges der tit. Og det er sandt nok, men her er mere at sige:
Evangeliet
er
et budskab om løfter, som er opfyldt.
Luther siger: »Evangelium er
et græsk ord, som betyder et godt budskab, gode nyheder, som man er
glad for at høre og gerne fortæller videre. For eksempel, da David
havde fældet kæmpen Goliat, da spredtes den glædelige nyhed blandt
folket, at den frygtelige fjende var slagen, så de nu var befriet. Det
blev de så lykkelige over, at de sang og dansede af idel glæde.
På
samme måde er evangeliet fra Gud en god rapport, som er fortalt af
apostlene i hele verden, og den siger, at den sande David har kæmpet
med synden og døden og Djævelen og vundet over dem.« Så langt Luther.
Gud har givet mange løfter. Tænk på
løftet, som blev givet på selve den
dag, vore første forældre faldt i synd: »Kvindens sæd skal knuse
slangens hoved.« Og læs gerne igen en gang ordet til Abraham: »I dig
skal alle jordens slægter velsignes.«
1. Mos. 12,3. Der er mange
sådanne løfter. Vi tænker ofte på profetien hos Esajas om ham, som
straffen kom over, for at vi skulle have fred.
Esajas. 53,5.
Evangeliet
er budskabet om, at disse og alle andre profetiske løfter er opfyldt.
Alt det, som den gamle pagts troende havde ventet på, det var nu i færd
med at ske. Alt det, Gud har lovet at gøre til vor frelse, det er nu
opfyldt af Jesus.
Det er evangeliet.
Dette misforstår mange. De gør
sig flid for at fatte, hvad evangeliet er, men det vil ikke rigtig
lykkes. De forstår, det er et løfte, men hvem gælder dette løfte - hvem
har lov at tage det til sig? Det kan vel ikke være mig? For der må da
vist ske både det ene og det andet med mig, før jeg tør tilegne mig
evangeliets løfte!
Men da har du opfattet sagen forkert.
Evangeliet
taler ikke om noget, du skal gøre. Det taler om noget, som er sket. Det
taler ikke om vilkår, du skal opfylde, men om vilkår, Gud har opfyldt.
Evangeliet er mere end et »tilbud«
Evangeliet er et tilbud, en chance,
siges der. Grib chancen! råbes der. Javel! Bed mennesker komme til
Jesus, sig, at de må omvende sig, før det bliver for sent. Fortsæt kun
med det! Men fortæl fremfor alt, at løfterne er opfyldt. Gælden er
betalt, Jesus er død for syndere. Der står intet tilbage at gøre her.
Dette er sandt, enten du tror det eller ej. Kunne du dog bare lytte til
budskabet, så Guds Ånd kunne vække troens tillid i dit hjerte.
Evangeliet er et budskab om løfter, som er opfyldt
Prædikenen skal være
aktuel, ja. Kan noget være mere aktuelt end netop dette? Kan noget
budskab angå mennesker mere end dette, at Gud har gjort alt færdigt,
betalt hele vor syndeskyld og åbnet Himmelens dør på vid gab for alle
syndere? Kan noget være mere aktuelt - kan noget være mere værd at
lytte til?
Nogle trækker på skuldrene. De meget
kloge synes, det er for
enfoldigt, de religiøse synes, at for folk, som tager tingene
alvorligt, går det for let.
Men nogle fattige stakler, som intet har
at
møde frem med over for Gud, de takker af et fuldt hjerte for så stor en
nåde. De kan ikke tænke sig noget mere aktuelt. Det gælder jo liv og
død - frelse eller fortabelse. Kan der nævnes noget, som angår os mere
end dette?
Evangeliet - et skaberord
I dag,
sagde
Jesus - i dag er dette skriftord gået i opfyldelse. Her kommer noget,
som i egentligste forstand er aktuelt. For nu skal der ske nogetl
Det
ord, Jesus forkyndte, skal vi få lov at forkynde videre. Og det er et
skabende ord. Der sker noget, når Guds ord bliver forkyndt. Det er, som
spændes der en bue fra det store »det er fuldbragt« for mere end 1900
år siden - lige ind i din og min situation her og nu. Og så hedder det:
i dag. I dag er dette ord gået i opfyldelse, i dag er det virkeliggjort
i og med, at du hører det - hvis blot du har brug for det. Helligånden
bruger ordet om Jesus og hans frelsesværk. Han bruger det som et
middel til at trænge ind i ethvert hjerte, som ikke lukker sig til,
når det hører det store budskab forkyndt. Det var jo dette, der skete,
da Peter vidnede i Kornelius' hus for alle, som var der, om hvem Jesus
var, og hvad Jesus havde gjort: »Om ham vidner alle profeterne, at
enhver, som tror på ham, skal få syndernes forladelse i hans navn.« Og
så står der videre: »Endnu mens Peter talte således, faldt Helligånden
på alle dem, som hørte ordet.«
Ap.G. 10,43.
Med andre ord: Det blev
virkeliggjort, det, som Bibelen siger: »Troen kommer af det, som høres,
og det, som
høres, kommer i kraft af Kristi ord.«
Rom. 10,17.
Aktuel
prædiken er
det emne, vi har for os. Ja, hvad kan være mere aktuelt for os
fattige, syndige mennesker, end at Guds ord og Guds Ånd får lov at
fylde hjerterne, vække og styrke troen - og gøre Jesus stor og dyrebar
for os! Når vi ser vort liv i evighedens lys, hvad kan da være mere
betydningsfuldt end dette?
En »god prædiken«
Så var Jesu prædiken
sluttet. Og alle gav de ham deres bifald, står der i teksten. Alle
undrede de sig over »de livsalige ord, som udgik af hans mund«.
De
sagde med andre ord det, som vi plejer at sige, når vi er godt tilfreds
med det, vi har hørt: Det var en god prædiken. Eller måske endnu
stærkere, hvis vi finder grund dertil: Nej, for en god prædiken! Den
bedste, jeg har hørt længe.
Der slutter vor tekst. Men selve den
bibelske fortælling fortsætter, og vi er nødt til at tage noget af det
med, som følger efter. For det, som skete hin dag i Nazarets synagoge,
har en forbløffende lighed med det, vi ofte oplever i vore
forsamlinger.
Prædikenen lyder klart og rent. Og alle
er enige om, at
det var et godt møde. En god tale - en rigtig god tale. Og hvad så? Ja,
så går vi hjem. Dejlig prædiken - fortsat god søndag!
Og så var der
ikke mere -.
Men er der ikke noget her, man må undre sig over? Her stod
Jesus og talte om fanger, der skulle få deres frihed, blinde, der
skulle få deres syn, lænker, der skulle løses. Og så sker der ikke
andet, end at de alle som en roser den gode prædiken.
Der var altså
ingen blinde til stede. Ingen slaver, sluttet i tunge lænker. Ingen
syndere, som trængte til tilgivelse. Ingen, som var i onde ånders vold.
Nej, i den forsamling fandtes der kun sunde og raske, tilfredse, mætte
og retfærdige mennesker - som havde hørt en god prædiken. Derfor skete
der ikke mere.
Et andet sted læser vi, at Jesus på den
sidste og store
højtidsdag stod frem i templet og råbte til folket: »Om nogen tørster,
han komme til mig og drikke!«
Johs. 7,37. Var der da nogen, som
tørstede? Kom der nogen til Jesus for at få det levende vand?
Tilsyneladende ikke. De havde nok i de festlige ceremonier på den store
højtidsdag, de følte sig fuldkomment tilfredsstillet ved at se
præsterne gå i procession fra Siloa-kilden, mens de sang: »I skal øse
vand med glæde af frelsens kilder.«
Esajas 12,3. Var ikke alt dette
fuldt tilstrækkeligt? Hvad står da Jesus der og råber efter? Skulle det
være absolut nødvendigt at gå til ham?
Om nogen tørster? Nej, der var
ingen. Var der nogen fattige, nogen, som var i åndelig nød, nogen, som
sled i syndelænker, de ikke kunne bryde? Nej, der var ingen. Tilbuddet
fra Jesus havde ingen interesse.
Heri består vor største elendighed:
Der er så få, der har brug for Jesus.
Var så prædikenen virkningsløs?
Folk i synagogen havde ingen brug for
det, Jesus havde at tilbyde. Derfor begyndte de at snakke om
prædikanten i stedet for. Er det ikke typisk? Det, der blev sagt,
havde irigen brug for. Så snakker vi om præsten, mens vi går hjem.
De
fandt hurtigt ud af, at der faktisk ikke var det mindste mærkværdigt
ved Jesus. Kære, vi ved da, hvem han er. Vi kender både far og mor,
søster og bror. Er dette så noget at snakke om? Nej, det var det
åbenbart ikke.
Da går Jesus til modangreb. Det
står ikke i søndagsteksten, men i fortsættelsen af samme kapitel hos
Lukas. Jesus begynder at tale til folket om enken i Zarepta og hendes
oliekrukke. Han taler til dem om syreren Na'aman, som var spedalsk. De
hørte ikke engang til Israels udvalgte folk, de to. Men de var i nød,
og de vendte sig med tomme kar og syge lemmer derhen, hvor nåde og
hjælp var at få. Og så forbarmede Gud sig over dem. Fattigfolk og syge
mennesker var der ellers nok af. Men her var to, som Gud forbarmede sig
over.
Er der trods alt nogen her, som har brug
for Guds barmhjertighed,
ville Jesus spørge. Er der nogen i flokken, som virkelig har brug for
mig?
Nej, det var der ikke. Så ved vi,
hvordan det gik. De drev ham ud
af synagogen og hen til randen af det bjerg, deres by var bygget på -
der ville de styrte ham ned. - Men Jesus gik sin vej midt imellem dem
og drog bort.
Sådan sluttede den gudstjeneste.
Jamen, så kunne det da
ikke have været nogen virkelig aktuel prædiken? For i så fald måtte jo
det hele have fået en lykkelig udgang?
Sådan er der nok mange, der vil
tænke. Er prædikenen bare virkelig aktuel, strømmer folk til. Da
slutter også gudstjenesten i harmoni, som den skal.
Er du nu sikker på
det? Er den ydre, synlige succes den eneste pålidelige målestok i Guds
rige?
Vi ved, at sådan er det ikke. For Guds
ord er aktuelt også på den
måde, at det sætter skel mellem mennesker. Det sætter et skel mellem
dem, som er tilfreds med sig selv og deres religiøse status -og dem,
som er små nok, hjælpeløse nok, fortabte i sig selv, og som derfor har
brug for Jesus som Frelser.
Hvordan er det med dig i denne henseende?
( Fra "Lyset
skinner i
mørket" s.9-19 af Carl Fr. Wisløff - Dansk Luthersk Forlag 1976 -
Shafan 09-11-09)