At blive som et barn
Af Jan Bygstad - "Overgivet til
Herrens Ord"
Efter at disciplene på et tidspunkt havde diskuteret, hvem af dem
der var den største, stillede Jesus et lille barn midt iblandt dem
og sagde:
»Sandelig
siger jeg jer: Hvis I ikke vender om og bliver som børn, kommer
I slet ikke ind i Himmeriget. Den, der ydmyger sig og bliver
som dette barn, er den største i Himmeriget« (
Matt
18,3-4).
Normalt anvender vi disse ord om vores
gudsforhold. Vi taler om dåben og om den store gave, som er givet
os i og med barnekåret hos Gud. Og det har vi i høj grad grund
til at takke for; men spørgsmålet er, om ikke vi dermed har
indsnævret disse ord - eller åndeliggjort dem - så at vi dermed
har mistet noget helt væsentligt. Også i mødet med alt det, vi
bliver stillet over for på vejen mod målet, må vi være som børn.
Hvad er det, der kendetegner barnet, og som
gør, at Jesus kan anvende det som eksempel og forbillede for os?
Det handler ikke om, at det er særligt uskyldigt, det ved enhver
der selv har haft børn. Det handler heller ikke om andre særskilt
moralsk-religiøse kvaliteter. Nej, pointen er, at barnet er så
lille og hjælpeløst, at det er ude af stand til at klare sig på
egen hånd. Selv til de mest enkle ting har det brug for sin mor og
far.
I praksis ser det imidlertid ud til, at vi har det særdeles svært
med denne afhængighed: Måske har vi det som ham, der sagde: »Jeg
tror på Gud, men jeg er ikke afhængig af ham«. Vi er så dygtige og
så selvhjulpne, at vi klarer os alt for godt selv. Og i mødet med
de vanskeligheder og konflikter, som vi møder i det kirkelige
arbejde, taler vi om at »være sig opgaven voksen«. Skal et Guds
barn være det? Her tror jeg, vi har brug for at besinde os på, at
i Guds rige er problemer aldrig en udfordring til os, men til ham,
som er Far og Herre. Når det bliver svært, og når problemerne
melder sig, skal vi derfor ikke spørge: »Hvad skal vi gøre?« men
i stedet: »Hvad vil Herren gøre?« Og så kan vi påkalde hans navn,
for hvem intet er for vanskeligt. I Guds rige er det kun ham, som
vi tror på, der har noget at handle med, ikke os. Men så længe vi
tror, at vi har det, vi har brug for at handle med for at kunne
møde udfordringen eller vende strømmen, vil vi være uden
velsignelse. Da er vi som små børn, der er nået til den alder,
hvor de råber og skriger, når mor vil hjælpe: »Jeg vil selv, jeg
vil selv!« - og så går det hele galt, når man giver efter og lader
barnet få lov at gøre alting selv.
Et godt billede på dette finder vi i
Es
30,15:
»Vender I om og
holder jer i ro, bliver I frelst; er I rolige og trygge, finder
I styrke«. Israel var på dette tidspunkt i en prekær
situation, for assyrerkongen Sankerib og hele den assyriske
verdensmagt stod ved grænsen, og lille Juda havde ikke meget at
stille op med. Derfor begynder de at se sig om efter hjælp, går i
alliance med nabofolkene og sender bud til Egypten efter våben,
heste, vogne og mandskab. Faren er overhængende, og de har meget
travlt. Da er det, profetens ord lyder. De må standse alle deres
forberedelser, de behøver ikke samle styrke og ressourcer for at
have noget at stille op med. Det er nemlig ikke dem selv, der skal
møde fjenden, men Herren. Han vil kæmpe for sit folk.
Havde Gud givet Juda lov at fortsætte med de
militære tiltag, ville det have medført to ting: For det første
ville de være blevet et hjælpeløst bytte for Sankerib, og for det
andet - og det er årsagen til det første - ville de have mødt
modstanderen på hans egne præmisser. De ville have været fanget
ind af modstanderens begreber om, hvad der er styrke, og hvad
kamp er. Dette kaldes hos Jeremias for at
»søge
sin styrke hos dødelige« (
17,5).
I den norske oversættelse hedder det at »holde kød for sin arm«,
for til det at være barn svarer nemlig det ikke at møde kød med
kød, menneskelig modstand med menneskelige våben, men med Ånd. For
at bevare sit folk under sådanne vilkår sørger Herren for, at de
bliver så små og så svage, at de er nødt til at søge ham i nøden.
For med Guds kraft er det sådan, at den
»udøves i magtesløshed« (
2
Kor 12,9). For Guds børn er der en stor åndelig fare i at
ville kæmpe for Guds sag med kødelige våben. Da vil man kæmpe for
Gud, men ikke i og med Gud. For det, som er født af kød, er kød.
Derfor må vi forstå hvad det vil sige, at
»menneskers hjælp er intet værd«
(
Sl
60,13).
Det er ind i denne sammenhæng, at Skriften taler om at vente på
Herren. Den fortrøstningsfulde tro har ikke så travlt, at den
løber foran sin Gud. Stille venter den i stedet på ham, på hvad
han vil gøre. Og hvis det trækker ud, holder troen ud ligesom
Abraham. Men vi er dog klar over, at er der noget, børn finder
vanskeligt, så er det netop at vente. Det er noget af det værste,
et barn ved. Og det kunne se ud til, at det er vores udfordring:
Så snart et problem melder sig, haster vi af sted, nedsætter
komitteer, starter kampagner og hvad vi ellers kan finde på. I
stedet for at gå til Far med det hele og bede ham tage sig af
sagen. Jo, børn er utålmodige, og troen må ofte vise, om den
holder netop ved at vente.
Med til at være barn hører også det at blive
regnet som betydningsløs, som en der ikke tæller blandt alle dem,
som er noget, har indflydelse, positioner, osv. Det er ikke noget,
vi bryder os om, for gamle Adam synes ikke om at blive sat
udenfor. Men vi kan ikke forvente os andet. Hverken inden for det
område, som hidtil har været kaldet verden, eller nu blandt de
mægtige inden for kirken. Det er en stor fordel at være i en sådan
position. Jesus priser jo sin Far, fordi han »
har skjult dette for vise og
forstandige og åbenbaret det for umyndige« (
Matt
11,25). Det er langt bedre at være en sådan umyndig, som
ikke forsøger at give sin Skaber og Herre råd eller forsøger at
læse korrektur på hans ord, end at blive regnet med i det gode
selskab, fordi man er blevet så »klog«, at man ikke længere kan
»tage alt i Skriften så bogstaveligt«.
Det særlige ved Guds ord er, at det er fra
sådanne umyndiges mund, den Almægtige vil have sin pris. Og det er
fra disse små, Han lader en sådan åndsmagt udgå, at selv »de
store« må bekende:
»Af børns og
spædes mund har du grundlagt et værn mod dine modstandere for at
standse fjender og hævngerrige« (
Sl
8,3). Det er noget af dette, H.C. Andersen griber fat om i
eventyret om kejserens nye klæder. Det er det lille barn, der
siger det, som ingen tør sige, og således afslører løgnen. Altså
betyder det at være barn ikke, at man bliver et fnug uden mund og
mæle i dagens brogede kirkebillede. Det betyder tværtimod at have
barnets frimodighed, som ikke tænker over, hvad der er strategisk
rigtigt at sige, eller tager kloge hensyn til menneskelige forhold
og ordninger, fordi man er bange for konsekvenserne af hvad man
siger. Barnets frimodighed er, i denne brug af ordet, spontan og
»hensynsløs«. Derfor må barnet også i dag, i sit møde med den
mægtige dårskab, sige: »Han har jo ikke noget tøj på!«.
Og det må vi blive ved med, i den frimodige
vished om at han, som er
»Faderen,
efter hvem hvert fædrenehus i himlene og på jorden har navn« (
Ef
3,15), ved, hvad hans børn trænger til. Derfor siger han
også:
»Kræver I mig til regnskab
for mine sønner? Giver I mig besked om mine hænders værk? Det er
mig, der har frembragt jorden og skabt menneskene på den« (
Es
45,11-12). I dette kan vi finde hvile, for ingen er så
bekymringsløse som trygge børn. Det kan i denne sammenhæng være
værd at minde om det faktum, at ordene »tryg« og »tro« kommer fra
den samme rod. At være Guds barn er at hvile i hans skygge, for
hvem intet er for vanskeligt, hvis omsorg aldrig ender, og som er
»rig nok for alle, som påkalder ham«. Velsignet være hans navn!
Amen.
(Fra "Overgivet til Herrens
Ord 1.7" - Luthersk Missionsforenings Bibelskolens
Elevforening 2004 ) - Shafan 08-08-09