Babelstårnet 2 - De fromme babelstårne.
Af Thomas Teglgaard - bragt i
IMT 2009 nr. 37
Babel er menneskets vej til
Gud, men Gud viser os en anden vej
Thomas Teglgaards roman om babelstårnet –
TÅRNET
I
SINEAR -
skulle efter planen udkomme den 20. maj 2011 i ca. 1200
eksemplarer på Forlagsgruppen Lohse. Den bliver på 735 sider,
indbundet og med smudsomslag; pris 350 kroner.
Besøg hjemmesiden.
Hvad var der galt ved at bygge Babelstårnet?
Vi kunne også spørge: Hvad er formålet med byen
og tårnet? Det er at skabe sig et navn (
1
Mos 11,4). Gud havde sagt, at menneskene skulle spredes ud
over jordens flade, men de blev sammen. Hvorfor? Jo, for stod de
sammen på den måde, kunne de føre deres planer ud i livet, og så
langt var Gud da også enig (11,6). Men hele projektet var
gennemsyret af en eneste ting: oprøret imod Gud, ja, selve
grundsubstansen i oprøret imod Gud.
Mennesket er skabt til at tilbede Gud. Det, man
forsøgte, var at slippe uden om dette. Mennesket ville tilbede
mennesket. Eller måske ligefrem tilbedes af Gud.
Bemærk opbygningen: I kapitel 10 har vi
folkeslagene på jorden, så får vi et ophold ved Babelstårnet,
derefter zoomes der ind på Sems slægt, der ender med Abraham.
Pointen er: Mennesket forsøgte at skabe sig et navn - Gud brød det
ned. Hvorfor? Jo, for at han kunne vise os en anden vej. Sin vej.
Der er kun en vej til Gud. Det er den vej, Gud
viser os.
Babel er menneskets vej. Gud viser os en anden.
Forstår vi mon betydningen af det her?
Et tempel til Guds ære
Ingen tvivl om, at projekt Babel dengang tog sig vældigt ud. Meget
tyder på, at der med tårnet menes et tempel. Et trintårn. En
ziggurat. Ovnbrændte sten, asfalt som mørtel. Adskillige etager
(formentlig syv). Øverst selve templet.
I den første artikel slog jeg på tromme for, at
vi kan læse tidsangivelserne, sådan som de står. I så fald blev
der arbejdet på projekt Babel cirka hundrede år efter syndfloden,
og der er på det tidspunkt omkring tusind mennesker på jorden.
Flerguderiet har ikke nået at få fat endnu. Hvilket leder frem til
en chokerende erkendelse:
De var i gang med at bygge et tempel til Gud.
Den Gud, som havde reddet Noa og hans sønner. Den Gud, som havde
velsignet dem og lovet aldrig at sende en ny vandflod. Kan man
tænke sig noget mere fromt? De ville bygge et tempel til Guds ære.
Et højt tårn. Guds port. De ville skabe sig et navn - Gud skulle
være stolt af dem.
Det her skal vi have fat i. Der findes nemlig
mange babelstårne også i dag. Der er dem, vi umiddelbart får øje
på og peger fingre af og siger (hvisker, selvfølgelig): "Se der,
Gud skal nok tage sig af det, når tiden er inde!" Men ser vi mon
alle de fromme babelstårne, dem, der findes også blandt kristne?
Vi bygger nemlig høje tårne. Hvorfor? Jo, det skal se ud af noget.
Vi vil have vækkelse, vi vil have vækst. Vi vil opleve noget. Vi
vil udrette store ting for Gud. Han skal være stolt af os.
Pointen er, at det så godt ud. Var der nogen,
der kritiserede projektet, var de ikke populære. Sådan som det
altid har været. De, der ser, som Gud ser, er altid i fåtal. Og
hvor fromt er det lige at modsætte sig opførelsen af et nyt
tempel? Endda et gigantisk tempel, som når helt op til himlen (der
er tre mulige forståelser af dette udtryk: 1: Et tårn, hvis top
himlen; 2: Et tårn, der når op til himlen; 3: Et meget højt tårn)?
Men det var menneskenes projekt, ikke Guds. Når
Gud bygger, så gør han det på en helt anden måde.
To byer
Babel og Babylon står gennem hele Bibelen som et symbol på Guds
fjende. Det er skøgen i modsætning til bruden. Babylon og Det nye
Jerusalem - de to byer. Skøgen og Bruden. I Åbenbaringsbogen læser
vi om denne skøge, hvordan den er kosteligt klædt. I Daniels bog
læser vi om den pragt og herlighed, man finder der.
Med fare for at trætte med gentagelser:
Menneskets projekt tager sig godt ud. Det rummer megen skønhed og
endda ligefrem fromhed. Men det er en falsk fromhed, for det er
ikke Gud, der æres.
Vores store problem (og kald!) er, at vi lever
i Babylon. Det er - så sandt vi tilhører den korsfæstede og
opstandne Jesus Kristus - ikke vores sande hjem. Tænk på Daniel.
Daniels Bog handler om at leve i Babylon, om at tjene sin jordiske
øvrighed (som er givet af Gud), men samtidig stå fast. Om at
bevare et levende forhold til Gud, også selv om den ydre verden
vil det anderledes. Babylon var en fantastisk by. Enorm og smuk!
Ikke underligt at Nebudkanesar var stolt af den.
Men hvordan går det Babylon? Hvordan går det
den verden, som tager sig så indtagende ud? Læs
Åbenbaringsbogen
kapitel 18 - 19,3. Når støvet har lagt sig, er der nemlig
kun ét rige tilbage, kun én konge. Kun én by er værd at nævne.
Det, som ikke så ud af noget her i verden, det, som ikke var
Babel, det, som var af en anden verden, består - alt det andet går
til grunde. Tilbage er kun Jesus og alle, der hører ham til. De,
hvis sande hjem er Det ny Jerusalem.
Dette må give os frimodighed. Når folk
nedsættende kalder os religiøse eller fromme eller hellige, kan vi
med god ret ranke os og sige: "Om jeg lige er noget af det, du
nævner dér, ved jeg ikke, men dette skal du vide: Jeg tilhører den
korsfæstede og opstandne Jesus Kristus!"
Kirkens babelstårne
Til sidst et par ord om de babelstårne, som vælter frem overalt og
samtidig bærer Jesu navn. Jeg skal ikke gøre mig til dommer over,
hvem der frelses osv., Gud er dommeren. Men jeg vil gerne give
udtryk for en generel bekymring.
Hvad er en god menighed? Det er en menighed,
hvor Ordet forkyndes i ånd og sandhed, hvor sakramenterne
forvaltes ret, hvor Jesus er centrum, og hvor hans sindelag
kendetegner menighedens medlemmer.
Bemærk: Der var ikke et ord om, hvor megen
vækst der er i menigheden. Der var ikke et ord om, hvor dygtige
talerne er. Der var ikke et ord om den økonomiske situation.
Nej, Jesus er afgørende, ikke alt det andet.
Hvad der bekymrer mig, er imidlertid tendensen til, at man ser sig
omkring og ser: Hov, dem derovre, de har vækst, de har fremgang,
lad os gå over og se, hvordan de gør. Til gudstjenesterne
fokuserer man på de forskellige opgaver, på de forskellige
strategier osv. Der skrives tykke og tynde bøger om, hvordan man
støder tilhørerne mindst muligt, så de lettere tilegner sig
evangeliet.
Jeg siger ikke, at vi ikke kan lære noget af
andre kristne. Jeg siger heller ikke, at en prædikant ikke kan
have behov for et kursus i formidling. Men jeg siger, at alting
afhænger af Jesus. Hvis ikke han ved sin Ånd gør Ordet levende for
os, så nytter alle vores anstrengelser intet. Og så kan det da
sagtens være, at det ser stort og vældigt ud. Det ser måske også
så rigtigt ud. Selvfølgelig! Babel
ser stor og vældig ud, Babel
ser rigtig ud. Hvem kan sige
noget ondt om det tempel, der bygges! Det er smukt, og det er
fromt. Hvad er det for nogle formørkede fjolser, der kritiserer
alle de gode projekter?
Her kræves der sand visdom. Ikke verdens
visdom, ikke Babels. Men sand visdom, Guds. Den visdom, vi finder,
når vi alene binder os til sandhedens ord, Guds ord.
Kun ét navn
I Babel forsøgte mennesket at skabe sig et navn. Men der er kun ét
navn, som er værd at nævne. Guds navn. Mennesket forsøgte og
forsøger fortsat at skabe noget, der er stort og flot og æres af
mennesker. Gud gik en helt anden vej. Gud valgte det ydmyge, for
igennem dette at skabe det eneste store, det, som holder nu og i
al evighed.
Jesus kommer snart. Det har han lovet. De, der
tilhører ham, skal tage bolig i Det Nye Jerusalem. Babylon,
derimod, falder. Og alle de tårne, som gennem tiderne blev bygget
her på jorden, styrter sammen.
(Af Thomas Teglgaard -
bragt i Indre Missions Tidende nr.37, 2009 - gengivet med
forfatterens tilladelse - Shafan 24-09-09)