Bønnens kamp
Ole Hallesby - "fra BØNNENS verden"
»Jeg formaner jer, brødre! ved
vor Herre Jesus Kristus og ved Åndens kærlighed til at stride
sammen med mig i jeres bønner for mig til Gud, for at jeg må
slippe vel fra de genstridige i Judæa.« Rom.
15, 30-31.
Disse ord af apostelen åbner udsigten for os ind til en ny side
ved bønnens kamp. Han taler her om en forbøn, der former sig som
en kamp. - Den Samme tanke har han udtrykt med lidt andre ord i
Kol.
4, 12-13: »Epafras, som
er en af jeres egne, sender hilsen til jer; han er en Kristi
Jesu tjener og strider altid for jer i sine bønner, for at I må
stå fast, fuldkomne og fuldt forvissede om, hvad der i enhver
sag er Guds vilje. Thi jeg giver ham det vidnesbyrd, at han har
megen møje for jer og for dem i Laodikea.«
Denne bønnens strid har man imidlertid oftere
misforstået.
Ikke en strid med Gud
Man har opfattet den som en bønnens strid med Gud. Og tanken er da
den, at Gud holder sine gaver tilbage. De må på en eller anden
måde aftvinges ham. Og nu ser man bønnen som et sådant middel,
hvorved man overvinder Gud og bevæger ham til at opfylde bønnen.
Og når bønnen opnår dette, så er det just, fordi den bedende har
kæmpet med Gud, bestormet ham med begæringer, overtydet ham om
den skrigende nød, og i det hele taget holdt ud, indtil Gud gav
efter.
Men der skal jo ikke megen bibelkundskab til
for at opdage, at dette syn på bønnens kamp er hedensk og ikke
kristeligt.
Gud er god i sig selv. Vi skal ikke bede,
heller ikke kæmpe i bøn for at gøre Gud mild.
»Gud ... giver alle gavmildt og uden
bebrejdelser.«
Jak.
1,5. Og han er ikke blot god, han er også alvidende og ved
til enhver tid, hvad der tjener os bedst. Det behøver vi ikke at
lære ham hverken ved vore argumentationer eller overtalelser eller
ved at lægge pres på ham.
Den nævnte opfattelse af bønnens kamp som en
kamp med Gud, støtter sig gerne til enkelte skriftudsagn, således
Jakobs kamp med Gud.
1.
Mos. 32, 24-32. Her fortælles, hvorledes Jakob indlod sig i
brydekamp med Gud. Og Jakob gav sig ikke, men sagde:
»Jeg slipper dig ikke, uden du
velsigner mig.« Og så fik han virkelig velsignelsen af
Gud. Men rigtignok fik han også en forvreden hofteskål efter den
brydekamp.
I Det nye Testamente henviser man gerne til den
kamp, som den kananæiske kvinde udkæmpede med Jesus.
Matt.
15,21-28.
Her fortælles om en kvinde af hedensk herkomst,
som traf Jesus oppe i nærheden af Tyrus. Hun bad ham helbrede
hendes datter, som plagedes af en ond ånd. Men Jesus svarede hende
ikke et ord. Nu gik disciplene hen til ham og sagde:
»Få hende til at gå, hun råber jo
efter os!« Men da sagde han:
»Jeg er ikke udsendt til andre end til de fortabte får
af Israels hus.«
Kvinden var imidlertid i stor nød og gav ikke
op. Hun kom nu lige hen til Jesus og faldt ned for ham og sagde:
»Herre, hjælp mig!« Men Jesus
gav endnu ikke efter. Han. sagde de hårde ord:
»Det er ikke smukt at tage børnenes
brød og kaste det for de små hunde.« Men kvinden gav ikke
tabt. Slagfærdigt, men ydmygt griber hun billedet med de små hunde
og siger, at det ikke er nødvendigt at tage brødet fra børnene og
give det til hundene; thi disse klarer sig godt med de smuler, som
falder fra deres herres bord.
Da først giver Jesus efter og opfylder hendes
bøn.
Det kan jo ikke nægtes, at begge disse
beretninger ved første øjekast synes at støtte den nævnte
tankegang, at den, som kæmper i bøn, ligefrem må overvinde Gud og
tvinge ham til at opfylde bønnen.
Imidlertid vil vi snart indse, at en sådan
udlægning af disse beretninger vil bringe os i strid med hele
Bibelens syn både på Gud og på bønnen. Derfor må vi prøve på at
finde en udlægning, som stemmer både med Guds og bønnens væsen,
sådan som dette forkyndes os i hele den samlede bibel. Lad os nu
se lidt på dette.
Hvorfor svarer Jesus ikke, da kvinden bad ham så bønligt om hjælp?
Var det, fordi han ikke brød sig om hende? Nej, og atter nej!
Men da disciplene så bad for hende, hvorfor
henviste han da til, at han var sendt alene til det udvalgte folk?
Han havde jo gjort undtagelser fra denne regel før, f. eks.
Matt.
8,
5 f.
At dette ikke var af vrangvilje står klart for
enhver, som har lært Jesus at kende. Når han alligevel gik frem på
denne mærkelige måde, så var det, fordi. han havde en særlig
hensigt med det.
Enhver, som har vandret lidt med Jesus og har nogen erfaring fra
bønslivet med ham, ved, at dette er ikke noget enestående
tilfælde, men det gentager sig fra tid til anden i alle troendes
historie.
Jesus tier.
Vi råber på ham den ene gang efter den anden.
Den ene gang højere og kraftigere end den anden. Men ikke et ord
fra Jesus. Når et stykke tid er gået, taler han. Men da får vi
strenge og skarpe ord at høre fra Skriften, ord, som går os til
marv og ben. Ganske som hans ord faldt til den kananæiske kvinde
om de små hunde. Eller som han talte til sin egen moder ved
brylluppet i Kana:
»Kvinde! lad
mig i fred!« Eller som han talte til den kongelige
embedsmand i Kapernaum:
»Hvis I
ikke får tegn og undere at se, vil I ikke tro.« Johs.
4, 48.
Hvorfor taler Jesus så hårdt?
Der står jo, at
»han giver alle gavmildt og uden bebrejdel'er.«
Jak.
1,5. Ja, han giver gerne og uden onde ord. De ord, han
taler, er skarpe, men han siger dem ikke for at krænke os. Hele
denne hans mærkelige og for os ofte uforståelige optræden, er
dikteret af hans kærlighed, som er så stor, at han ikke blot
ønsker at give os det, vi beder om, men meget gerne. Som Luther
siger: Vi beder om sølv, men Gud giver os ofte guld i stedet.
Hver gang Jesus ser, at der er en mulighed for,
at han kan give os mere end det, vi har forstand til at bede ham
om, så gør han det. Men da må han gå disse uforståelige veje med
os.
Han svarer ikke et ord på vore bønner. Vil han
da ikke høre os? Jo, det har han gjort allerede fra første
øjeblik. Men hvis han nu straks gav os den ting, vi bad om, så
ville han ikke opnå at give os det, han nu har udset til os. Et
typisk eksempel på dette finder vi i
Johs.
11.
Lazarus blev syg, og søstrene sendte straks bud
til Jesus med disse dejlige ord:
»Herre! se, den, du elsker, er syg.« Og nu
glædede søstrene sig til, at Jesus skulle skynde sig at komme og
helbrede deres kære broder.
Men Jesus kom ikke.
Lazarus blev mere og mere syg, det blev døden,
og de måtte begrave ham.
Det var en frygtelig tid for de to søstre.
Hvorfor kom Jesus ikke? Han havde jo forbarmet sig over alle, som
bad ham om hjælp. Hvorfor kom han ikke til dem? Brød han sig ikke
længere om dem? Forstod han da ikke, hvor det gjaldt for dem om at
få Lazarus rask? Og nu, ja, nu var det for sent! Broderen var ikke
blot død, men allerede begravet og i færd med at gå i forrådnelse.
De forstod intet af det hele. Og det værste
var, at de kendte ikke Jesus igen i dette.
Hvorfor gjorde Jesus nu sådan med dem?
Jesus havde fra første stund bestemt sig til at
hjælpe dem. Men han havde også straks bestemt sig til at give dem
mere, end de bad ham om. Derfor ventede han med at komme, indtil
Lazarus var død og begravet. Han ville opvække ham fra de døde.
Hvorfor ville han det?
For det første, fordi han gennem det under fik
lejlighed til at vise dem mere af sin kraft, mere af »Guds
herlighed«, som han selv kalder det,v. 40. Derved ville de få ikke
blot det, de bad om, at få deres broder helbredt og rask, men de
fik deres tro og tillid til Jesus styrket og udvidet.
For det andet fik han på denne måde givet dem
en grundig ydmygelse. De fik deres egen utålmodighed og knurren
mod Jesus at se. Hvor havde de ikke i disse endeløse dage og
nætter rettet deres bebrejdelser imod ham både i tanker og i ord.
I alt fald hører vi, at det er bebrejdelserne, som bryder frem hos
begge søstrene, så snart Jesus var kommet:
»Herre, havde du været her, da var
min broder ikke død.«
Det er meget muligt, at Jesu fortrolige omgang
med den lille familie havde givet dem en lidt mere eller mindre
bevidst følelse af, at de stod i et enestående forhold til ham.
Jesus havde jo vist, at han satte en særlig pris på både deres tro
og kærlighed til ham.
Men nu i disse tunge ventedage var
forgyldningen gået grundig af. Nu havde de fået at se, hvad den
var værd, både deres tro og deres kærlighed. De var blevet
grundigt ydmygede. Men netop derfor blev nu både bønhørelsen og
det mægtige opvækkelsesunder dobbelt stort for dem.
Noget lignende var det, han tilsigtede med den
kananæiske kvinde, da han tøvede med bønhørelsen, først med en
pinlig tavshed og så med en skarp og streng tale. Han ville give
hende mere end en helbredt datter. Han ville give hende noget
selv.
Og nu bankede han på hendes hjerte med det
ømme, kærlighedshårde ord. Og han opnåede sin kærlige hensigt med
hende. Hun lukkede sit hjerte op for ham.
Hun blev for det første ikke forarget, hverken
over hans tavshed eller over hans tale, men lod sig overbevise af
dem begge om sin sande tilstand. Og så valgte hun den stilling,
som Jesus ønskede og ventede at se hende i. Hun kastede sig for
hans fødder og overgav sig til hans barmhjertighed med de enkle og
rørende ord:
»Herre, hjælp
mig!«
Der ved Jesu fødder modtager hun ydmygt det
hårde ord om de små hunde, en i sandhed bøjet sjæl, som »ydmyger
sig under Guds vældige hånd.«
Og da hun nu på Jesu ord får sin datter
helbredt, så var hun frelst, ikke blot fra sin timelige nød, men
også fra sin egenrådige fordringsfuldhed ind i synderens ydmyge
overgivelse til Guds grundløse barmhjertighed.
På lignende måde er også Jakobs kamp med Gud at
forstå. Lad os først mærke os, at det er Gud, som møder Jakob til
kamp i et menneskes skikkelse. Jakob frygter for Esau; men nu vil
Gud vise ham, at han er i en langt større fare. Han har nemlig Gud
imod sig. Og nu er det opgøret med Gud, som i den nat bliver Jakob
påtvunget.
Gud ville velsigne Jakob. Han havde jo valgt
ham til stamfader for det udvalgte folk. Men velsignelsen var nu
lukket ude på grund af Jakobs synder både mod Gud og mod Esau og
mod deres gamle fader. Og nu er det disse synder, Gud vil tale med
Jakob om. Og dette opgør var det vel, som foregik i Jakobs indre,
mens den ydre brydekamp stod på.
Jakob tænkte vel som alle vi andre, at Gud
nødig vil give sine gaver og derfor må overvindes i kamp. Han
bruger da også det såre betegnende udtryk:
»Jeg slipper dig ikke, uden du
velsigner mig«!
Men Guds velsignelse var rede i samme
stund for Jakob, da han gjorde op med sine synder. Og det gik
Jakob. som de andre, vi just har talt om: han fik mere, end han
bad om. Han bad om velsignelse og hjælp for sig og sine i den
skæbnesvangre konflikt med Esau, som jo kunne føre til, at Esau i
had og hævn udryddede både Jakob og hele hans slægt.
Gud gav ham mere end dette. Han gav ham et møde
med sig selv, som Jakob aldrig glemte. Ja, begivenheden gjorde et
sådant indtryk, at hele Israels folk bevarede mindet om den. De
spiste aldrig senen på hofteskålen af noget dyr til minde om, at
Jakobs hoftesene var vredet af led hin skæbnetunge nat.
Gud gav Jakob en ydmygelse for livet. Den
gjorde ham lille i sig selv og afhængig af Gud. Og denne svaghed
blev Jakobs bedste værn mod de fjender, han havde skaffet sig ved
sin pågående, listige og uregerlige natur.
Efter denne undersøgelse vender vi tilbage til den kamp, som
apostelen opfordrer os til at udføre i vor forbøn.
Efter det, vi nu har set, er det straks klart
for os, at der heller ikke her er tale om at aftvinge Gud
bønhørelser, han nødig ville give. Men denne kamp ligger meget
mere på linje med den kamp, vi netop har behandlet. Forskellen er
blot, at i den før nævnte kamp gjaldt bønnen os selv, i denne kamp
derimod gælder bønnen andre.
Og når vor bøn for andre bliver fuld af kamp, så er det nøjagtigt
af de samme grunde, som vi omtalte i det foregående. Det er
noget ved Guds stilling til vor forbøn for de andre, som gør den
tung og ofte uforståelig. Og da indtræder kampen.
Og kampen bliver en kamp ikke med Gud, men med
os selv. Der er ting i os, som hindrer bønnen for de andre. Disse
hindringer er det nu, bønnens ånd peger på for os, og så er kampen
straks i gang. Lad mig nævne følgende: Først og fremmest vor
egenkærlighed.
Forbønnens egentlige hindring er jo, at vi
lever så snævert og optaget af os selv og vore aller nærmeste, at
bønnens ånd ikke opnår at skabe omsorg for andre i vort hjerte. Og
dermed er jo forbønnens arbejde hæmmet, ja, for manges
vedkommende stænget ude.
Men Ånden overbeviser os også om denne synd. Og
så snart jeg lader mig overbevise om min egenkærlige sorgløshed,
så bliver jeg frelst fra den. Bønnens ånd fylder mit tomme hjerte
med hellig omsorg og minder mig så om det ene og så om det andet,
som trænger til min fattige og ringe forbøn.
Men skal dette sind bevares, så kræves der
kamp. Jesus sagde:
»Våg og bed,
for at I ikke skal falde i fristelse! Ånden er villig, men kødet
er skrøbeligt.« Uden hellig årvågenhed mister vi snart
det omsorgsfulde sind. Men det vågne, bedende menneske, som
kender sig selv, holder sig tæt ind til ham, som daglig fylder
vort hjerte med den barmhjertige omsorg.
For det andet vor magelighed.
Jesus så klart denne fare for vor bøn. I
Luk.
18,
1-8 har han talt om den. Det afsnit begynder således:
»Han fortalte dem en lignelse om, at
de altid skulle bede og ikke blive trætte.« Ligeledes
minder jeg om hans vemodige bebrejdelse til de tre apostle i
Getsemane:
»Så kunne I da ikke
våge en time med mig!«
Det var mageligheden, som overvandt apostlene
hin nat. Og det er mageligheden, som overvinder os. Vi begynder at
bede om noget for os selv eller for andre. Og det går godt, indtil
mageligheden melder sig. Vi bliver trætte af at bede, og så ebber
bønnen ud lidt efter lidt. Hvor mange sådanne ydmygende erfaringer
har vi ikke alle bag os?
Derfor er det, Jesus opfordrer os til at våge i
bøn. Apostelen kalder det at stride i bøn. Og når han siger om
Epafras, at han havde megen møje for de troende i Kolossæ, så ser
vi, hvad det at stride i bøn medfører. Skal vi blive ved i
omsorgen for dem, vi beder for, så deres trang og nød driver os
til daglig forbøn, så går det ikke af uden strid og kamp.
Det er den vedholdende bøn, som ikke kører
træt, hvor man holder ud i bønnen, indtil bønhørelsen kommer; det
er denne bøn, som er vanskeligst for os og derfor koster os mest
kamp. Og når vi strider i bøn for en person eller en sag, så vil
det for det første sige, at vi lever og føler og lider med den
person eller den sag, det gælder. Allerede det koster betydelig
kamp, hvis ikke et naturligt slægtskabs- eller venskabsbånd
knytter os til vedkommende.
For det andet vil det sige, at vi strider os
igennem de hindringer, som vil hæmme, ja, lamme vor fortsatte og
vedholdende bøn; ved årvågenhed opdager vi afslappelsen i vor·
bøn og i vor omsorg og lægger den frem for bønnens ånd. Thi også i
denne strid er det bønnens ånd, som gør udslaget.
Og det skal være vor trøst og opmuntring, at
bønnens ånd selv vil lægge de forskellige emner for bøn ind på
vort hjerte og holde dem varme for os, så sandt vi blot i redelig
årvågenhed tilstår ham vor træthed i bønnen, når han overbeviser
os om den.
Se her, hvor nådigt Gud dog har indættet bønnen
for os!
Lad os nu lægge mærke til den indre sammenhæng
mellem bønnens arbejde og bønnens kamp.
Ånden får ingen af os til at gå ind i det
bønnens arbejde, vi ovenfor har skildret, uden at Ånden får os til
at gå ind i bønnens kamp. Og dette er igen grunden til, at det er
så vanskeligt for Gud at få folk nok til at udføre bønnens
arbejde.