De kristne som verdens lys.
Hugo Odeberg - "Farisæisme og kristendom"
Hvad nu bjergprædikenens ord om disciplene som verdens lys angår,
så hører dette i virkeligheden hjemme i en sammenhæng, som er stik
modsat den, hvori forbillede-hykleriet hører hjemme. Det gælder
om, for at kunne forstå dette, også at forstå den helt anderledes
vurdering, som gælder i denne sammenhæng. Denne vurdering kan
måske nogenlunde anskueliggøres gennem et eksempel fra det daglige
liv. Man tænker sig, at den, som skal bedømme tingene, er et
almindeligt naturligt menneske, som ikke selv gør krav på at være
særlig retfærdig eller fuldkommen, og heller ikke bedre end folk i
almindelighed. Når dette menneske stilles over for en, som er
streng moralist, som handler og virker efter strenge principper,
og som er et "forbillede for andre", så er det nok muligt, at det
almindelige menneske føler en vis beundring over for dette
forbillede. Dertil bidrager givetvis den opdragelse, det
almindelige menneske har fået, og som har indprentet, at visse
ting er synd, og at det menneske er bedre, som helt kan afholde
sig fra disse ting og se til, at andre, som ikke gør det, får at
vide, at de er fordærvede. Det almindelige menneske beundrer
forbilledet - eller idealmennesket - eller på Ny Testamentes
sprog: "det retfærdige menneske" - for dets moralske styrke. Nu
og da kan det hænde, at det almindelige menneske ønsker, at det
kunne være som dette forbillede. Men hvad det almindelige menneske
under ingen omstændigheder kan tænkes at gøre, det er, at det
priser Gud for det forbilledlige menneskes gerninger eller for,
at der findes sådanne forbilleder. Det moralske menneske indgyder
respekt og måske også frygt - for det er som oftest hårdt og
hensynsløst med den hårdhed og hensynsløshed, som er typisk for
den, som tror at handle i Guds Ånd og gå hans ærinde - men der er
ingen, som af hjertet glæder sig over, at dette ideal-menneske
findes, eller over, hvad
det
gør. Den "retfærdiges" eksistens retter ikke blikket op
mod noget højere, vækker ikke tanken på noget, som løfter og
inspirerer, noget, som hører en smukkere og skønnere verden til.
Derimod sker det ikke så sjældent, at den "retfærdige" vækker
ressentiment og driver det almindelige menneske i det ondes vold.
Det er da åbenbart, at et sådant menneske, som her er blevet
kaldt "forbilledlig" eller "retfærdig", vel er en, som øver sin
retfærdighed, så det bemærkes af mennesker, men det er lige så
klart, at det ikke er noget Guds lys i verden, som mennesker
priser den himmelske Fader for. Derfor kan Jesu ord om disciplene
som verdens lys ikke have nogen relation til et sådant menneske,
og dermed er det også klart, at dette ord ikke indebærer nogen
opfordring til at øve sin retfærdighed for menneskene, sådan som
den forbilledlig retfærdige gør det.
Den, som er verdens "lys", er ofte en sådan, som overhovedet ikke
af mennesker betragtes som noget retfærdigt menneske, væsentlig
set måske af den grund, at han af de retfærdige på ingen måde
erkendes som et fuldendt eksemplar af deres slægt, men tværtimod
betragtes som højst brøstfældig. Men der findes alligevel noget
hos ham eller hende, som gør, at det almindelige menneske føler
sig opløftet, glad og styrket ved at betragte denne mand eller
kvinde. Selvom man sjælden synes, man kan tilkende ham eller hende
betegnelsen retfærdig eller from eller ret kristen, og selvom et
sådant menneske ville være langt fra at tillægge sig selv disse
egenskaber - så retter dog selve dette menneskes eksistens tanken
hen på Gud, den lader betragteren fornemme og tænke, at der dog
nok alligevel findes noget godt og helligt og ophøjet i
tilværelsen. Men hver og en, som ser dette menneske, er fuldt på
det rene med, at det ikke selv har nogen anelse om den virkning,
det udøver i god retning, og at det slet ikke selv anstrenger sig
det mindste for at "vise sit lys". Allermindst ville et sådant
menneske være et forbillede eller ønske, at andre handlede som det
selv. For at kunne
"lade sit lys
skinne for menneskene" ifølge Jesu ord, er det altså
nødvendigt, at enhver, ja, selv den fjerneste tanke på selv at
være værdig til at være et forbillede eller ved sin handling at
kunne gøre et fordelagtigt indtryk på andre må være fuldkommen
fremmed. For at kunne lade sit lys skinne, må man først være et
lys, og at være et lys betyder i denne sammenhæng åbenbart at være
tændt af det guddommelige lys. Et sådant menneske er selv aldeles
fortæret og kan ikke lyse med noget af sit eget. Det, han er
forbillede i kraft af, er
"Kristus
i ham" (
1.
Kor. 11,1; jfr.
Gal.
2,20).
Forargelsen (forførelsen).
Ud fra indsigten i denne sammenhæng bliver det også klart, at Jesu
udtalelse om forargelsen (forførelsen) ikke indebærer nogen støtte
for det hykleriske forbilledes holdning. Man behøver blot at
minde om, at det er selve forargelsens (forførelsens) faktum,
Jesus råber sit ve over:
"Ve
det menneske, ved hvem forargelsen (forførelsen) kommer!"
(
Matt.
18,7). Man behøver altså blot at se efter, i hvilket
tilfælde en forargelse (forførelse) kan komme i stand. Givet er
det, at et dårligt forbillede kan forarge (forføre); ligeledes,
at forargelse (forførelse) kan ske gennem direkte overtalelse og
bearbejdelse. Det sidste falder ind under det djævelskes
signatur, det første under den almindelige "synde" kategori. Men
den, som efter det ovenfor anførte, er at betegne som et
lys, som får en til at tro på det gode i verden, kan umulig virke
forargende (forførende) i nogen ond retning. Derimod kan den
"retfærdige", den stærke moralist, det hykleriske forbillede virke
forargende, d.v.s. føre en anden til fald og dette alene ved den
afsky, som et sådant menneske vækker hos den, som er udrustet med
et sundt instinkt. Sidstnævnte kan da komme til også at afsky det,
som det gode "forbillede" vil repræsentere og drive ham til at
gøre det modsatte af alt det, forbilledet gør. På det retfærdige
forbillede passer i sandhed det skriftord, Paulus anvender i
Rom.
2.24:
"for eders skyld
spottes Guds navn blandt hedningerne". Den retfærdige
selv bliver måske, som sagt, lovprist eller i det mindste
beundret, men han bliver årsag til, at Kristus og kristendommen
bliver forhånet og hadet, hemmeligt eller åbenlyst. Har det
hykleriske forbillede virket inspirerende, så har det alene været
i fordærvelig retning, enten ved at forføre andre til at blive
lignende "hvidkalkede grave" eller ved, som lige anført, at vække
andres ressentiment og drive dem ud i det ondes og lastens vold.