Den falske læres farer
D. Martyn Lloyd-Jones - "Den
kristne enheds grundlag"
Efter klart at have etableret harmoni i vor tolkning af afsnittet
i Efeserbrevet og anden nytestamentlig lære om kristen vækst og
udvikling vender vi nu tilbage til vers 14
(
Ef.4,14-16:
"Da skal vi ikke længere være
uforstandige børn og slynges og drives hid og did af hver
lærdoms vind, ved menneskers terningkast, når de med snedighed
fører os på lumske afveje, men sandheden tro i kærlighed
skal vi i ét og alt vokse op til ham, som er hovedet,
Kristus. Ud fra ham føjes hele legemet sammen og holdes
sammen, idet hvert enkelt led hjælper til med den styrke, det
har fået tilmålt, så legemet vokser og opbygges i kærlighed.")
,
som også på en anden måde er meget vigtigt. Paulus formaner sine
læsere til »ikke mere at være umyndige, der kastes og drives hid
og did af alle mulige lærdomme, efter som vinden blæser.« Dette
forudsætter netop en sådan betydningsfuld tro, tillid og kundskab,
selv i den yngste og mest uudviklede kristne, som vi har drøftet.
Hvordan skulle disse unge kristne ellers kunne formanes til at
undgå falsk lære og at hade den? Med mindre de havde kundskab om
sand lære, hvormed de kunne prøve og undersøge alt andet, ville en
sådan formaning være værdiløs.
Vi må imidlertid undersøge dette endnu nærmere,
da det vedkommer hele spørgsmålet om enhed, som det nu fremstilles
for os. Apostlen siger, at vi ikke mere skal være »umyndige«,
(eng. ov.: »børn«). Det er interessant at lægge mærke til, hvad
han siger om børnene. Hvad kendetegner dem? De er usikre,
vaklende, uvidende. De kan godt lide det, der er nyt, synes ikke
om at arbejde, men holder af at lege. De bryder sig ikke om, at
man får dem til at tænke og ræsonnere; de vil gerne have
underholdning og spænding. Ulykkeligvis er børn meget følsomme
over for folk, der har underholdningstalent, og over for det, der
er bestikkende og uægte. Det er deres iøjnefaldende kendetegn. Men
frem for alt er de tilbøjelige til at blive bedraget af det, der
er falsk. De er faktisk af naturen tilbøjelige til at blive
»kastet og drevet hid og did af alle mulige lærdomme, efter som
vinden blæser«, da deres forståelse ikke er fuldt udviklet. De er
»umyndige«; de ejer livet. Men de trænger til at udvikles, at
vokse, at blive fuldkomne, for at de mere effektivt må være i
stand til at kunne genkende og vogte sig for det, der er falsk.
Hvad er da de karakteristiske kendetegn på
falsk lære? Hvor er det vigtigt i vore dage, hvor man næppe
anerkender nogen som helst normer, at lægge mærke til den
detaillerede instruktion, apostlen giver angående dette.
»Menneskers terningespil« er en hentydning til svig, til svindel
og snyderi. »Underfundigt« forklarer sig selv; det skildrer den
snu, den listige, den kloge, den underfundige. Paulus siger, at de
»leder til vildfarelse;« billedet i dette ord er, at en forfølger
en anden, forfølger og indhenter ham, som et vildt dyr eftersporer
sit bytte. Han siger, at der findes et indslag af velovervejet
planlægning, system, i denne falske lære. Den er ikke noget
tilfældigt; den er organiseret og planlagt; den er lagt ud,
ligesom snarer lægges ud, eller ligesom rovdyret snedigt
planlægger sin fremgangsmåde. Apostlen sammenfatter det hele i
Ef.6
Hvad hentyder han til? Han taler om skin,
foregivende og uærlighed. Men hvad har dette med den kristne kirke
at gøre? Man kunne give mange eksempler. Man kan tænke på
teologiprofessorer, der fortæller deres studenter: »Her er altså
den egentlige sandhed i denne sag, sådan som vor lærdom har
opdaget; I skal ikke forkynde det endnu; folk er endnu ikke i
stand til at modtage det. I må introducere det omhyggeligt og
langsomt.« Dette er sket mange gange gennem de sidste hundrede
år. Man kan også tænke på anvendelsen af udtryk som »frelser« og
»frelse«, alt mens man reducerer deres betydning. Der er også ham,
der aflægger ed ved underskrivelse af en kirkes læresætninger,
eller som accepterer dens trosbasis, men samtidig gør stiltiende
forbehold. Er det ikke »underfundigt«? Han ser ud til at aflægge
eden, men han har sine forbehold. Eller det kunne hentyde til
udfærdigelsen af et dokument, der tillader en sådan frihed i sin
fortolkning, at de, som underskriver det, kan have fuldstændig
modstridende opfattelser af, hvad dokumentet siger. Det kan måske
endda hæve sig op til at være ortodoks på papiret og med vilje
anvende formuleringer, der skal give indtryk af ortodoksi, men
samtidig knytte en privat mening og tydning til de udtryk, der er
brugt.
Apostlen giver efeserne en advarsel om, at de
vil blive konfronteret med sådanne forhold; at der skal komme
lærere, som vil være bestikkende, som vil være tiltrækkende, som
vil være venlige, indynde sig og være underholdende, som vil give
det udseende af, at de er kristne, men som ikke er kristne! Det er
listighed, det er »underfundigt«, det er beslægtet med rovdyrets
taktik. Det bliver gjort ganske velovervejet for at tjene deres
egne hensigter.
Pointen i apostlens fremstilling er, at vi,
hvis vi skal bevare kirkens enhed, ma tage os i vare for noget
sadant og sky det, som vi skyr selve pesten. Derfor er dette
ganske givet noget meget væsentligt for os i vor tid. Han bekymrer
sig for disse unge kristne, som har »modtaget« sandheden, har
»troet« den og har skrevet under på den. Det er ham
magtpaliggende, at de ikke skal bedrages, at de ikke skal føres
vild af en eller anden bestikkende, plausibel lære, der er
forklædt under kristendommens navn, men som ikke er andet end
løgn og selve Satans bedrag.