Den store trængsel 1.Thess.3,1-4,12.
Af Frank Jacobsen - "Sejrstroen på Herrens
Dag"
Paulus har i det foregående talt om den trængsel, thessalonikerne
oplevede fra de tog imod Evangeliet (
1.Thess.1,6
) - og som siden har fulgt deres tro som et vidnesbyrd om, at
Evangeliet virkeligt har fået indgang hos dem (
2,14
).
Af de første vers her i
1.Thess.3,1-5
forstår vi, at Paulus har været dybt bekymret for dem
p.g.a. denne trængsel. Og det, som hans bekymring har drejet sig
om, har ikke så meget været den legemlige trængsel og modgang, som
det at deres tro skulle vakle (jvf. v.5 og v.8).
Og som vi så i sidste kapitel, havde Paulus god
grund til denne bekymring, fordi det ofte viste sig, at
menighederne gik bort fra at tjene Gud i troen.
Hvori han så faren for troen, fremgår af
udtrykket:
"bringes til at
vakle" (v.3) og:
"om
fristeren skulle have fristet jer" (v.5).
De udtryk siger med al tydelighed, at det ikke
så meget er den ydre trængsel, som bekymrer ham, men den
indre - den, som hjertet og
samvittigheden udsættes for.
Ordet vakle betyder nemlig: at logre for; at
lokke; at sleske for og søge at overvinde ved smiger. Det samme
ligger i ordet friste. For det er jo at vække lyst til noget; at
gøre noget uimodståeligt.
Og fra apostlenes breve ved vi, at det altid er
sådan, at menighederne er lokket bort fra troens gudstjeneste. Vi
så i Korintherbrevene og Galaterbrevet (i kapitlet om
1.Thess.2
) at et af fristerens farligste midler hertil, var Loven fra
Gud. Der er ikke noget, der i den grad har ført mennesker i
fortabelse og ført dem bort fra troen som Guds lov. Et andet
middel, der er lige så brugt som loven er, at man har lært
anderledes om Jesus; man har lært et anderledes evangelium.
Og målet er altid det samme: At vende os fra troen til vor egen
tilstand og vore egne gerninger, så vi ikke tror på Jesus alene,
men lærer nye ting. Vores opmærksomhed rettes mod Ånden og Åndens
kraft, på en sådan måde at vi ikke har al vor kraft og trøst i
Evangeliet om Jesus og hans gerning, men derimod selv mener at
kunne fremvise kraft, lydighed og åndelighed o.m.a.
En karismatiker skrev engang, at Evangeliet er
ikke bare Evangeliet om syndernes forladelse, men det er også
Evangeliet om Guds kraft. Og når man gør skel mellem Evangeliet om
syndernes forladelse og Evangeliet om Guds kraft, så har man ikke
forstået noget som helst af det hele. Da har man virkelig lært en
anden hellig ånd end den, som Evangeliet forkynder, for der er det
netop ordet om korset, der er en Guds kraft til frelse; der er det
netop det, at vi har syndernes forladelse, der er en Guds kraft
til frelse. Og da er det ikke både Guds kraft og syndernes
forladelse, for syndernes forladelse er det hele. Men dette er
typisk, når der læres om en anden hellig ånd end den, Evangeliet
bringer med sig.
Og lokkende er det. For nøjagtig det samme
siger vor egen samvittighed, når troen er svag og kender alle
mulige mangler og brist. Altid søger vor gamle natur en
åndelighed, der har anseelse for kødet, og som ikke kan nøjes med
at rose sig af Kristus og hans kors (jvf.
Gal.6,12
og
14 ).
Og lokkende er det også, fordi disse
"uretfærdighedens tjenere" gerne giver udseende af at prædike det
fulde Evangelium, og så kommer de med alle de særinteresser, der
er fremmed for sand kristendom. Der, hvor man i sin kristendom
ikke længere kan nøjes med at tro på Jesus, men får
særinteresser, er man virkelig på afveje.
Denne menigheds værste trængsler er nok kommet
fra jøderne, som jo var de redskaber, hvorved de lærte at frygte
den levende Gud. For at de ikke skal vakle under disse trængsler,
har Paulus sendt Timotheus til dem, og han understreger, hvorfor
han netop sendte ham: fordi han er medarbejder i forkyndelsen af
evangeliet om Kristus, og derfor kan styrke og trøste dem i troen
(jvf. v.2).
I v.3-4 peger han på, at den trængsel, som de
nu oplever, ikke er noget specielt for dem, men en del af den
trængsel, troen er bestemt til. Den er en del af troens helt
uundgåelige lod her i verden, som han allerede havde lært dem om,
da han var hos dem.
Det hørte altså med til deres tros børnelærdom.
De var blevet undervist om, at troen har disse trængsler som sin
uundgåelige ledsager. Det er noget af den trængsel, som i Guds Ord
kaldes den store trængsel, og som alle, der er troende er fælles
om. Således taler Johannes i Åbenbaringsbogen f.eks. om
trængslen, som de er fælles om (jvf.
Åb.1,9
), ligesom han siger om den store, frelste skare, som står
for Guds trone, at de er kommet fra den store trængsel (jvf.
Åb.7,14
). Det er noget, de alle er. Den store trængsel er
således-altid.
Og Jesus taler om den samme trængsel i
Matt.24
, hvor han kalder den en
stor
trængsel, som han advarer sine disciple imod, og hvor han
understreger faren ved at sige:
"Nu
har jeg sagt jer det forud" (v.25).
Så stor og alvorlig en plads har denne trængsel
indtaget i Jesu og Pauli sind, at de har lært menighederne om den
på forhånd. Det var noget fundamentalt dengang de kom til troen,
at de skulle lære om den store trængsel, for den kom nemlig sammen
med troen, de nu skulle leve i.
Og hvad vi også skal bemærke er, at denne store
trængsel ikke består i ydre forfølgelse, men i
forførelse. Dette ser vi
tydeligt hos Matthæus:
"Og
hvis de dage ikke afkortedes, blev intet menneske frelst; men
for de udvalgtes skyld vil de dage blive afkortet. Hvis nogen da
siger til jer: Se, her er Kristus! eller: Her er han! så tro det
ikke; for der skal fremstå falske Kristus'er og falske profeter,
og de skal gøre store tegn og undere for om muligt at føre selv
de udvalgte vild" (
Matt.24,22-24
).
Endvidere skal vi lægge mærke til, at Skriften
altid sætter denne trængsel i forbindelse med Herrens Dag. Det gør
Paulus her (v.13). Det gør Jesus (Mt.24), og det gør Johannes i
Abenbaringen (Åb.7).
Sagen er nemlig, at Satan med denne trængsel
vil fjerne os fra den tro, som ved Herrens komme er sejrstroen. Og
det er ud af den alvor - som vi skal se mere om i Paulus' Andet
Brev til Thessalonikerne - at Jesus siger de bekymrede ord:
"Men når Menneskesønnen kommer, mon
han så vil finde troen på jorden?" (
Luk.18,8
)
At han vil finde tro, er helt sikkert. Der vil være masser af tro,
for der vil komme en antikristelig vækkelse før Herren kommer. Der
vil komme en falsk kristelig vækkelse, som netop fjerner mennesker
fra den sande tro. Jesus spørger med bekymring angående den eneste
saliggørende tro - mon den findes, når Han kommer igen? Det er
det, Han er så bekymret for. Og det har Han stor grund til, fordi
vi lever i den store trængsel, som fører mennesker bort fra troen
og hen til et anderledes evangelium, en anderledes hellig ånd, en
anderledes tro på Jesus.
Dette skal vi da også bemærke, at medens
kirkens historie vidner om, at ydre trængsler fremmer troen, så
vidner både Skriften og historien om, at det er
forførelsens
indre trængsler og fristelser, som lokker hjertet bort
fra troen.
Men for denne unge menighed er Evangeliet
stadig så stort et lys, stadigvæk deres tros kraft, stadigvæk
Helligånd og stadigvæk så fuld vished, at Timotheus kan bringe
Paulus det glade budskab:
De
står fast i Herren (jvf.
3,8
).
Vi må standse ved dette udtryk. Det at
stå fast betyder egentlig: At
stå der, hvor man blev sat; at man ikke er kommet længere.
Netop det er for kødet ikke noget rosværdigt,
men udtryk for stagnation og død. Men for Evangeliets apostel er
det som om, han får livet serveret. Han siger: Når I står fast i
Herren - når I ikke rokker jer en tøddel fra den tro på Jesus, I
blev sat i - så lever jeg - så lever jeg op og kaster al bekymring
om jer af mig. "Det er da vidunderligt at høre, at I ikke er
kommet et skridt videre, end den dag I kom til troen, at I bliver
stående der, hvor I blev sat dengang". Når Paulus er så glad for
at høre at de står fast i Herren, så er det fordi han ved, at
årsagen dertil aldrig er stagnation. De står der udelukkende fordi
de har kæmpet for at blive stående. Og så ved han, at når de er
blevet stående på et sted, så rodfæstes de, d.v.s: De er vokset i
troens erkendelse af Kristus.
Og at det ikke er udtryk for, at troen er død,
viser een ting: At de længes efter, at Evangeliets apostel skal
komme til dem (jvf.v.6) og råde bod på, hvad der endnu mangler i
deres tro (jvf.v.10).
Jeg tror, at enhver, som Evangeliet fik indgang
hos, kender denne kærlighed og længsel efter dem, som bragte dem
Evangeliet første gang, så det blev en Guds kraft til frelse for
dem. Der ligger i den kærlighed og længsel en bøn: "Sig det igen,
det du sagde første gang".
Det går snart troen sådan, at den kender til
mørke, svaghed og død. Den ved, at det ikke er med den som
tidligere, da den forstod det, som Paulus siger i
Fil.3,12
: at Paulus endnu ikke helt i tro har grebet Evangeliets
store sandhed, men jager derefter, fordi han er grebet af Kristus.
Det er ikke mere således, at troen ser lyset fra Evangeliet, og
derfor længes efter det påny.
Og så tænker man: "Ah, bare de var her og kunne
sige det engang endnu". Dette er kærlighed til Evangeliet. Det er
ikke bare en kærlighed til Paulus, men til ham som forkyndte
Evangeliet for dem første gang. Det er hjertets længsel efter
Evangeliet. Og denne længsel er levende tro.
Men netop dette kendskab til troens svagheder
og mangler, som skaber længselen efter igen at høre evangeliets
apostel, er tillige troens trængsel og fare - den trængsel, som
falske profeter og lærere søger at udnytte ved at forklare,
hvorfor det står til med troen, som det gør. Har jeg f.eks. for
lidt af Den hellige Ånd, så kommer de med en masse belæringer om,
hvordan jeg skal få Den hellige Ånd, så jeg kan få det meget
bedre. Og da er det, mit hjerte siger: "Åh, jeg ville så gerne
have det meget bedre". Det er der, det er så vanskeligt at stå
fast i Kristus og sige det til alle falske lærere: "Lad blot være
med at sige, at jeg skal have det bedre, for jeg kan aldrig få det
bedre. Jeg har fået alt i Kristus. Og jeg vil ikke have mere end
det, jeg har i Ham. Jeg vil gerne være fattig, bare jeg har
Kristus; jeg vil gerne være død, bare jeg har Kristus. Jeg bliver
i ham. Jeg vil ikke være noget. Kristus skal være alt." Sådan
kæmper jeg med troens trængsler. Sådan forsager jeg djævelen og
alle hans medtjenere. De vil have mig hen til et anderledes
evangelium, en anderledes Kristus og en anderledes hellig ånd -
men jeg vil ikke vide af dem. Jeg vil blive stående i Kristus.
(Fra "Sejrstroen på Herrens
Dag - 8 bibelforedrag over 1. og 2. Thessalonikerbrev" af
Frank Jacobsen - Nemalah - Dansk Bibel-instituts Studenterblad
1997 afsnit fra kap.3 "Den store trængsel" -
På LYSET
OG
LIVET ligger der mange lydfiler med Frank Jacobsen -
også en gennemgang af Thessalonikerbrevene. -
Shafan 19-01-09
Bibelhenvisningerne kan læses på BibelenOnline
- Det danske Bibelselskab )