Det afgørende missionsmiddel (uddrag)
Mikkel Vigilius - "Ved evangeliets kraft"
I missionsarbejdet har Gud knyttet os til sig selv i inderlig
afhængighed af ham. Han alene kan nå menneskers hjerter med sin
Ånd til genfødelse og åndeligt liv. Når et menneske føres til sand
og frelsende tro, er det Guds suveræne gerning alene. Det er ham,
der skaber troen og fører mennesker fra mørkets rige over i sin
elskede søns rige (
Joh
1,13; 6,44.
Ef
2,8. Kol.1,13
m.fl.).
På denne baggrund er der ingen tvivl om, hvad
der bør være vort første spørgsmål, når vi vil arbejde på
menneskers frelse. Vi må spørge: Hvordan arbejder Gud? Hvilke
midler gør han brug af, når han fører mennesker til tro? De
midler, som Gud har valgt at virke igennem, dem må vi satse på,
hvis vi vil være redskaber for hans gerning. Ellers risikerer vi
at arbejde åndeligt frugtesløst og forgæves. Hvad siger Skriften
om, hvordan Gud virker tro? Paulus giver os svaret:
»Troen kommer altså af det, der høres« (
Rom
10,17).
Dette er et uhyre centralt vers i relation til
mission. Det står i en sammenhæng, hvor Paulus skriver om de
unåede hedninger. De er fortabte, fordi de ikke tror på Jesus, og
de har ingen mulighed for at gøre det! For de har ikke hørt om
ham!
»Hvordan skal de tro på ham, som de ikke har
hørt om? Hvordan skal de høre uden at nogen prædiker? Og hvordan
skal nogen prædike uden at være udsendt?« (Rom 10,14-15)
Ingen bliver ifølge Paulus frelst uden gennem
et møde med Guds levende ord. For det er igennem ordet om Jesus,
at Gud selv skaber den frelsende tro. Samme centrale pointe kommer
frem i Efeserbrevet, når Paulus her fortæller om, hvordan de
kristne i menigheden er kommet til tro. I ydre forstand er det
givetvis sket på mange forskellige måder. Alligevel kan de
mangfoldige historier sammenfattes i et vers: »I ham blev også I,
da I hørte sandhedens ord, evangeliet om jeres frelse - i ham blev
også I, da I kom til tro, beseglet med forjætteisens Hellige Ånd
.. , «
(Ef 1,13).
Alle de troende er blevet frelst på en og samme
måde: ved at høre sandhedens ord, evangeliet om deres frelse.
Herigennem har Gud givet dem troen på Jesus, den Hellige Ånd og
det evige liv.
Evangeliets ord er Guds mægtige middel til at
skabe tro i hjerterne og derved gøre mennesker til hans børn. På
denne baggrund kan vi enkelt definere mission som det at bringe
ikke-kristne i kontakt med Guds levende ord. For Guds ord er selve
det virkende middel i missionsarbejdet. [....]
Troen på, at det er Gud, der giver væksten, fører på ingen måde
til passivitet i Paulus' liv! Den giver tværtimod frimodighed og
udholdenhed i hans arbejde. For Paulus er det afgørende at
fastholde denne hovedsandhed: at frugten af hans arbejde ikke er
hans eget ansvar, men Guds! Netop på det grundlag kan Paulus til
enhver tid arbejde med fuld frimodighed.
Påtager vi os ansvaret for, at ordet skal virke
tro i hjerterne, trænger vi ind på et ansvarsområde, som Gud har
holdt for sig selv - til velsignelse og befrielse for os. I
medgang og i modgang, i vækkelsestider og i tilbagegangstider:
altid må vi med iver, lidenskab og bøn til Gud sprede hans ord og
glæde os over den vækst, som han giver - når og hvor han vil det!
Intet i Skriften peger i retning af, at der ret beset burde være
vækkelse til enhver tid, og at vi følgelig må antage, at vi
arbejder forkert, hvis der ikke er vækkelse her og nu. Vækkelsen
er Guds værk. Han sender den, når og hvor han vil det. I
kirkehistorien ser vi, at der er korte perioder med store
vækkelser og lange perioder uden. Det er undtagelsen, at
mennesker i tusindtal går ind i den kristne menighed. Hovedreglen
er, at de går ind en efter en. Vort kald er til enhver tid at
række det ene og samme ord videre, hvorigennem Gud skaber tro og
åndeligt liv. [....]
»Vil vi være mange, må vi glæde os over
at være få. Ellers bliver vi ingen!« (Carl Fredrik Wisløff).
Ret forstået er vort gudgivne kald og opgave
ikke at få mange mennesker omvendt. Vi skal bringe evangeliet ud!
Det er vores opgave. Vi skal bringe evangeliet hen til de
ikke-kristne og forkynde det enkelt og ligefremt for dem, så de
forstår det. Hvad det virker i hjerterne, det er Guds ansvar. Vi
kan ikke omvende mennesker og skal heller ikke gøre det!
Omvendelsens under i hjertet må virkes af Gud selv ved hans Ånd.
Afviser mennesker det bibelske evangelium og støder det fra sig,
så hverken skal eller kan vi prøve at vinde dem på anden vis. Vi
møder stærke advarsler i Bibelen mod at forsøge at vinde mennesker
ved at tilpasse vor forkyndelse og vort budskab efter verdslige
menneskers ønsker og forventninger. Guds kald til os er ikke at få
mange til at bekende sig som kristne og opbygge en stor kirke her
i tiden. Guds kald til os er at stille os til rådighed for ham, så
han ved og gennem os kan bygge en kirke, der består igennem
ildprøven på den store dag (
l
Kor 1,18-25; 3,10-15.
2
Kor 4,1-6).
Gud vil, at alle skal frelses (
1
Tim 2,4)! Og den samme nød har han lagt ned i alle troendes
hjerter. Det var denne nød, der drev de første apostle ud. Men det
er tankevækkende at se, hvad de rettede deres opmærksomhed mod.
Det var ikke statistikkerne for ydre kirkevækst. Det var for så
vidt heller ikke, om folk var negative eller positive over for
deres forkyndelse. De var optagede af en ting: om de virkelig var
tro i det at bringe Guds ord ud sandt, klart og uafkortet! De
vidste, at Guds frelseskraft var knyttet til dette levende ord!
Deres opgave var denne ene: at bringe ordet hen til de
ikke-kristne og lade dem høre det - forståe1igt og klart og med
omsorgens og kærlighedens røst! Når de var tro i dette, kunne de
have frimodighed i både medgang og modgang, både når evangeliet
blev modtaget, og når det blev afvist.
Den klare sondring mellem vort ansvarsområde og
Guds ansvarsområde er af altafgørende betydning i
missionsarbejdet. Vi ser det med stor tydelighed hos Paulus.
Nøglen til Paulus' målrettede og på samme tid frimodige tjeneste
må i høj grad findes netop i denne sondring. Den hjalp ham i
forhold til fire store fristelser i tjenesten.
1. Fristelsen til at tænke småt om tjenestens herlighed
Paulus oplevede igen og igen, at evangeliet blev afvist med hån og
hovedrysten, og at ringeagten vendte sig mod ham selv. [....]
Paulus' altafgørende styrke var imidlertid, at
han ikke vurderede evangelisationsarbejdet udfra en ydre,
menneskelig og kødelig betragtning. Han så sin tjeneste i Guds
lys, og her var en ting afgørende: om han tjente med Guds sande og
livgivende ord. Var han et redskab for Guds ords udbredelse, så
var hans tjeneste herlig. Så bragte den Guds rige med. Så bragte
den himlen, det evige liv, frelsens kræfter og en livgivende duft
af Kristus med sig. Uanset hvor ringe tjenesten end måtte se ud i
menneskers øjne. Hvor Paulus og ethvert andet Guds barn kom frem i
verden med Guds ord, der førtes de i sejrstog af Guds selv -
altid!
»Men Gud ske
tak, som altid fører os med i Kristi triumftog og overalt lader
os udsprede kundskaben om ham som en duft. For vi er Kristi
vellugt for Gud blandt dem, der frelses, og blandt dem, der
fortabes - for dem, der fortabes, en duft af død til død, for
dem, der frelses, en duft af liv til liv. Og hvem duer til det?
Vi driver jo ikke som alle de andre handel med Guds ord, men
taler renfærdigt på Guds vegne, for Guds ansigt i Kristus«
(
2
Kor 2,14-17).
2. Fristelsen til at lade frimodigheden afhænge af
resultaterne
Paulus oplevede både tider med vækkelse og tider med frafald
blandt sine tilhørere. I Efesus stod han i tre år midt i en mægtig
vækkelse, som førte til, at evangeliet blev spredt ud over hele
provinsen Asien (
ApG
19,1-12; 20,18-38). Men da han nærmer sig sit livs
afslutning, får han i dødscellen underretninger, der peger i
modsat retning. Alle i provinsen Asien har nu vendt sig fra ham (
2
Tim 1,15). Man kan overveje, hvilke tanker og følelser det
har vakt hos Paulus. Vi ved, at frafald blandt dem, han havde ført
til troen, smertede Paulus dybt (
2
Kor 11,29). Men selv ikke frafald kunne rokke ved hans
personlige frimodighed i tjenesten (2 Kor 11,30-12,10). For
frimodigheden beroede på dette ene: at han tjente Gud i troskab
med det sande og livgivende ord. Dette var hans kald og opgave.
Var han tro i dette, kunne han have fuld frimodighed uanset de
ydre resultater af hans virksomhed. Det er denne tone, der brænder
igennem i hans sidste brev fra dødscellen. Der er sejrs- og
jubeltone i hans sidste hilsen til Timoteus. For han ser sin
tjeneste i Guds lys:
»Jeg har
stridt den gode strid, fuldført løbet og bevaret troen. Nu har
jeg retfærdighedens sejrskrans i vente, som Herren, den
retfærdige dommer, på den dag vil give mig« (
2
Tim 4,7-8a).
3. Fristelsen til at lade budskabet forme efter tilhørerne
Paulus førte mange samtaler med vantro mennesker. Han kom til at
kende deres tankegang ualmindelig godt og fik klarhed over, hvilke
emner og budskaber, der kunne vække almen interesse og sympati.
Paulus var på det rene med, at der var sider af Guds væsen
og af Jesu person, som man kunne tale om, uden at vække anstød,
men tværtimod opleve almen tilslutning. Holdt han sig til det
sympatiske og nedtonede det anstødelige, kunne han uden tvivl
vinde bred sympati og mange tilhængere. Alligevel valgte han at
prædike på en anden måde. Han prædikede et budskab, som satte skel
imellem frelste og fortabte og gjorde mennesker til strafskyldige
syndere over for en almægtig og hellig Gud. Han prædikede om en
frelser, der var blevet gjort til syndebuk og offerlam for alle
mennesker. Mange reagerede med heftig vrede mod dette budskab.
Andre fandt det latterligt. Andre igen fandt det uinteressant. For
Paulus selv var reaktionerne uden betydning for hans budskab.
Hans kald var ikke at vinde mange tilhængere og få mange til at
fatte sympati for Gud og bekende troen på Jesus. Hans kald var at
formidle et bestemt budskab, som var givet af Gud selv. Paulus
vidste, at Åndens gerning og frelseskraften var knyttet til
evangeliet om Jesu Kristi død og opstandelse. Var herligheden i
dette evangelium skjult for mange, så var herligheden dog lige
stor. Og ingen kunne få syn for herligheden og komme til tro på
den uden ved det ene evangelium, Gud havde lovet at virke igennem.
Derfor fortsatte Paulus med at forkynde dette ene evangelium -
uforfalsket, uafkortet og uforandret:
»Derfor bliver vi ikke
modløse i den tjeneste, som vi har fået af barmhjertighed. Vi
har sagt nej til det skjulte og skændige og går ikke frem med
snedighed og forfalsker heller ikke Guds ord, men bringer
sandheden for dagen og anbefaler således os selv til ethvert
menneskes samvittighed, for Guds øjne. Og er vort evangelium
tilhyllet, er det kun tilhyllet for dem, der fortabes, for dem,
der ikke tror; deres tanker har denne verdens Gud blindet, så de
ikke ser lyset, der stråler fra evangeliet om Kristi herlighed«
(2 Kor 4,1-4). [....]
4. Fristelsen til at satse på en populær ydre form
Paulus var ganske klar over, at hans tilhørere ofte bedømte ham på
hans form og fremførelse. Blandt samtidens grækere var det et
ideal, at en god taler skulle virke begavet og veltalende. Man var
meget optaget af den rette ydre form. Den skulle være fængende og
stimulerende. Formen betød for mange mere end indholdet. Kunne
Paulus optræde med den rette ydre form, ville han blive populær,
og mange ville lytte til ham med stor sympati. I modsat fald ville
de fleste forholde sig yderst kritiske til ham og til hans
budskab! Det var særligt i Korinth, Paulus oplevede denne
forventning og fordring til hans ydre form (
1
Kor 1,22; 2,1.
2
Kor 10,10; 11,6).
Under disse betingelser kunne det virke
naturligt, at Paulus overvejede, om han ikke burde imødekomme
folks forventninger til hans form. Det handlede jo ikke om at
ændre budskabet, kun formen. Det er bemærkelsesværdigt, at Paulus
slet ikke tænkte sådan! For ham var det ikke ubetydeligt, hvilken
form han valgte. Han var meget bevidst om at vælge den form, der
tjente budskabet bedst! I en sammenhæng som Korinth, hvor folk var
mindre optaget af budskabet end af formen, afviste han således
helt at imødekomme deres ønsker om en stimulerende og fængende
form. Gjorde han det, ville han blot understøtte og bekræfte den
usunde fokusering på formen. For Paulus var sigtet med den ydre
form og tilrettelæggelse ikke at behage, imponere eller stimulere
tilhørerne, men at få budskabet klart frem! Derfor valgte han i
Korinth det paradoksale at lægge al kunstfærdig og intellektuelt
stimulerende veltalenhed fra sig og i stedet at tale helt enkelt
og ligefremt om Jesus som verdens korsfæstede frelser (1 Kor
2,1-5)! Netop derved ledte han på bedste vis tilhørernes
opmærksomhed bort fra sig selv og formen hen mod budskabet! Og
netop da var han tro imod sit gudgivne kald!
Paulus var udmærket klar over, at korintherne
var utilfredse med hans forkyndelsesform. De opfattede ham som en
svag og dårlig taler (2 Kor 10,10; 11,6). Men det er påfaldende,
hvor uanfægtet Paulus er af denne kritik. Det skyldes ikke, at han
er ligeglad med forkyndeisens ydre form eller med den pædagogiske
tilrettelæggelse. Der kan ikke være nogen tvivl om, at Paulus
engagerede hele sin personlighed og alle sine evner i at prædike
Guds ord, så budskabet enkelt, klart og personligt nåede frem til
og blev forstået af de ikke-kristne. Han understreger selv, at vi
som forkyndere bør kalde mænd, der er gode til at lære fra sig (l
Tim 3,2). Men han var overbevist om, at frelseskraften lå i selve
budskabet (Rom 1,16. l Kor 1,18. Gal 3,1-5)! Derfor måtte alt
samle sig om dette ene: at få budskabet frem og vende
opmærksomheden mod det! Det var dette formen skulle tjene til!
Hvis han forkyndte på en måde, så folks opmærksomhed samlede sig
om hans form og blev begejstrede for ham selv og hans tale på
grund af formen, så ville han have forrådt sit kald! For
korinthernes egen skyld valgte Paulus derfor at skuffe deres
forventninger og fordringer til hans optræden. Så kunne de mene og
sige om ham og hans talegaver, hvad de ville. Han havde tjent dem
med henblik på deres evige frelse, og han havde været tro mod det
kald, han havde fået fra sin eneste og endelige dommer - Gud selv!
»Sådan skal
man betragte os: som Kristi tjenere og som forvaltere af Guds
hemmeligheder; her kræves det så af forvaltere, at de findes
tro. Men mig er det ligegyldigt, om jeg bliver bedømt af jer
eller af nogen menneskelig domstol, ja, jeg bedømmer ikke
engang mig selv ... Den, der bedømmer mig, er Herren« (
1
Kor 4,1-4).
Hvorfor har Gud i missionsarbejdet knyttet os
så stærkt og entydigt til et bestemt budskab, der tilmed er
direkte anstødeligt? Paulus fører os ind i Guds tanker og Guds
hensigt på dette område. Når Gud har knyttet sin frelsende kraft
til et uanseligt ord og budskab, så er det for at knytte os til
ham! Gud har valgt et menneskeligt set uendeligt svagt middel,
for at vi skal blive klar over, at alt i vort
evangelisationsarbejde beror på Guds indgreb, hans velsignelse og
hans medvirken ved sin Ånd! (1 Kor 2,1-5; 4,20. 2 Kor 4,7). At vor
tro på Gud sættes på prøve i missionsarbejdet, bliver endnu
tydeligere, når vi ser på det budskab, Gud har knyttet sin
frelseskraft til.
(Uddrag fra afsnit 13 i
"Ved evangliets kraft" af Mikkel Vigilius - Luthersk
Missionsforenings Bibelskolens Elevforening 2005 - Shafan
27-04-09
Bibelhenvisningerne kan læses på
BibelenOnline
- Det danske Bibelselskab )