Det hellige liv
Stephan Prætorius - "De troendes åndelige
skatkammer"
Den troende og døbte kristen har fået et nyt liv. Men han er ikke
bare ånd. Synden raser i hans kød. Hjertet hænger ved verden. Jo
mere åndelig han er, desto mere lider han under det onde, som bor
i ham. Her må vi kæmpe og stride. Uden kamp og strid - ingen sejr
og ingen krone.
Den, som ikke har troens frugter i sit liv, ejer ingen levende
tro. Har du lært Kristus at kende, vil du leve kristent og ikke
længere som hedning.
Vil du have Djævelen i din samvittighed og
verden på halsen, så falder du. Men har du fred i hjertet og liv
med Gud, så kan du stå fast. Da oplever du selv en stor lykke, og
du kan ikke gøre Djævelen og verden større fortræd, end når du ved
Guds nåde lever Gud til ære. Da skånes du også for tugt og
revselse fra Gud, som han må sende over sine børn. Det sømmer sig
for en kristen at leve et liv, der er kaldet værdigt. Han vil
elske Gud, som elskede ham først, og takke ham af hjertet for alle
hans velgerninger. Han vil være hellig både i legeme og sjæl,
redelig og pålidelig i handel og vandel. Han har lyst til at tjene
andre og være barmhjertig, sådan som hans Far i himlen er
barmhjertig. Han ligner ikke verden, som vil skrabe mest muligt
til sig og alligevel ser sur og misfornøjet ud. En kristen beder
Gud om at få lov til at være stærk og tålmodig i lidelser. Gennem
den snævre port, på den trange vej går han ind til evig herlighed
og salighed. Han fornægter sig selv og ofrer og giver sig selv
dagligt til Gud. På den måde kan han få lov at gøre gode gerninger
- ikke af tvang og med knurren, men af Guds nåde med et villigt
sind.
Kristus har forløst os med sit blod og har skænket os sin nåde i
dåben, ikke for at vi skal misbruge den og lade vore lyster styre
alting. Nej!
»For Guds nåde er
blevet åbenbaret til frelse for alle mennesker og opdrager os
til at sige nej til ugudelighed og verdslige lyster og leve
besindigt og retskaffent og gudfrygtigt i denne verden, mens vi
venter på, at vort salige håb skal opfyldes og vor store Gud og
frelser, Jesus Krisrus, komme til syne i herlighed. Han gav sig
selv hen for os for at løskøbe os fra al slags lovløshed og
skaffe sig et rent folk som sin ejendom, ivrigt efter at gøre
gode gerninger« (
Tit
2,11-14). Når du kommer til tro på Kristus og begynder at
elske din Frelser, bliver du en fjende af synden og vil gerne
tjene Gud og mennesker. Evangeliet gør ikke folk lade, men driver
os ind i et liv med lydighed mod Guds lov. Vi formaner Guds børn
til at gøre gode gerninger og til at vogte sig for synd, for at
ikke Helligånden, som bor i dem, skal bedrøves og samvittighedens
fred forstyrres og bønnen hindres.
Både af Guds ord og erfaringen ved vi, at samvittigheden ingen ro
og salighed finder i gode gerninger, men søger tilflugt i Kristi
blod, hvor den finder ro og hvile. Ingen troende behøver at gøre
gode gerninger af frygt for helvede eller af kærlighed til
himlen. Himlen er dyrt nok købt til os, og vore sjæle er forløst
fra helvede. Gode gerninger gør vi, frivillige og glade og med tak
til ham, som har genløst os med sit blod.
En kristen finder, at ånden er villig, men
kødet skrøbeligt. Der er synd og fald. Dette bliver ham en
lidelse. Han går til Gud, får tilgivelse og beder om nåde til en
mere forsigtig fremfærd i fremtiden. Angeren over synden udvirker
had til synden i hjertet. Vi fortjener os imidlertid ikke til
syndernes forladelse med vor anger. Nåde får vi uden vor
fortjeneste for Kristi skyld, han som gjorde bod og betalte for
vore synder. Vi lader os nøje med den renselse, vi ejer i Kristi
blod, og som blev givet os i dåben. Vore synder vil vi erkende og
angre. Men det er Kristi blod, som renser mig fra synden, ikke min
anger og mine tårer. Når vi angrer vore synder, er det netop tid
til at stole på Guds nåde. Vi bliver i Kristus og er salige.
Kristus bor i os og virker i os. Dette giver kraft til at
korsfæste kødet og til at vokse i det gode.
Mange tænker, som jeg engang tænkte, siger Luther, at når vi gør
godt, så har vi nåde, men når vi synder og falder, så falder vi
også ud af nåden; og så må vi med egne gerninger finde det igen,
vi mistede. Men det skal du vide: Uanset om du snubler og falder,
så står nåden fast.
(Afsnit 6 fra "De troendes
åndelige skatkammer" af Stephan Prætorius (1636) -
Luthersk Missionsforenings Bibelskoles Elevforening 2008 -
Shafan 22-07-09)