En rig og herlig kristen menighed
Mikkel Vigilius - "Ved evangeliets kraft"
»Vi ønsker en menighed, vi kan være glade for og stolte af! Så vi
vil gerne invitere ikke-kristne med.« Udsagn som dette høres ikke
helt sjældent i dag. Mange fremstiller det som en afgørende
forudsætning for effektiv mission, at vi ikke har en menighed, som
vi kan være glade for og stolte af.
Det kan være svært at vurdere, hvilken
tankegang der ligger bag et sådant udsagn. Men det er værd at
bemærke, at vi hos en mand som Paulus møder mange og stærke udtryk
for glæde og stolthed over de kristne menigheder, som han har med
at gøre:
»Først og fremmest
takker jeg min Gud for jer alle ... « (
Rom.1,8
).
» ... jer glæder jeg mig
over« (
Rom.16,19
).
»Jeg takker altid min Gud
for jer ... « (
1.Kor.1,4
). »
Vi takker altid Gud ... når
vi beder for jer ... «(
Kol.1,3
).
»Derfor ... kan jeg heller
ikke holde op med at takke for jer ... « (
Ef.1,15
).
»I er min stolthed ... «
(
1.Kor.15,31
).
Hvad er grundlaget for Paulus' store glæde og
stolthed? Har han at gøre med en hel stribe af dynamiske,
velfungerende og hastigt voksende menigheder, eller er der en
anden forklaring? Vi finder en nøgle til svaret i Efeserbrevet,
som er det store brev om den kristne menighed. Her taler Paulus i
kapitel efter kapitel om den kristne menigheds rigdom, herlighed
og kraft. Men det er ikke tilfældigt, at han i det samme brev hele
35 gange bruger formuleringen: 'i ham', i Kristus', 'i Herren'.
For her og kun her finder og ser han den kristne menigheds sande
åndelige rigdom og herlighed: i Jesus! Netop derfor har Paulus en
altoverskyggende bøn for efeserne: at Helligånden må komme til
dem og åbne deres hjertes øjne for den rigdom og herlighed, de
altid ejer i Kristus:
»Jeg beder
om, at vor Herre Jesu Kristi Gud, herlighedens fader, vil give
jer visdoms ogåbenbarings ånd til at erkende ham, med jeres
hjertes øjne oplyst, så I forstår, til hvilket håb han kaldte
jer, hvor rig på herlighed hans arv til de hellige er, og hvor
overvældende stor hans magt er hos os, der tror i kraft af hans
mægtige styrke« (
Ef.1,17-19
).
På sin vis repræsenterer Efeserbrevet selv en
opfyldelse af Paulus' bøn. For i dette brev åbenbares det, hvad
menigheden til enhver tid er og har, så sandt den tror på og har
Jesus: Den er velsignet med al himlens åndelige velsignelse
(1,3); den står for Guds ansigt hellig og uden fejl (1,4); den har
barnekår hos Gud (1,5), forløsning for al synd i Jesu blod (1,7),
et urokkeligt håb og en evig arv (1,11); den har Helligånden i
hjerterne (1,13); den har Guds overvældende magt hos sig (1,19),
og den har allerede nu nået målet i himmelen - i Jesus (2,6)!
Alt dette har Gud givet menigheden - blot ved
troen på Jesus! Blot fordi den hænger ved ham og har ham.
Menighedens rigdom - er Jesus! Sin herlighed finder den - i ham!
At vores herlighed som kristen menighed ikke beror på vores ydre
fremtræden, men på det, vi er og har i Jesus, ser vi meget klart
illustreret i Jesu ypperstepræsteligte bøn. Denne bøn beder han
skærtorsdag aften. Han ved, at denne aften vil alle disciplene
svigte ham, forlade ham og lade ham i stikken. Han kender sine
disciples svaghed. Alligevel er det dem, han beder for - på denne
måde:
»Jeg beder
for dem; ikke for verden beder jeg, men for dem, du har givet
mig, for de er dine; alt mit er dit, og dit er mit, og jeg er
herliggjort i dem«(
Joh.17,9-10
).
Hvad stort og herligt er der dog ved disse
disciple? Ikke noget, man kan se i hvert fald! Det er ikke deres
ydre udholdenhed, trofasthed, styrke eller nogen anden synlig
kvalitet ved dem. For en umiddelbar menneskelig betragtning har de
absolut ingen herlighed! For øjnene at se har de ingen herlighed.
Men midt i deres ydre skrøbelighed og svaghed har de ikke desto
mindre en ting, som forandrer alt: de har tro på Jesus!
Jesus nævner det selv i sin bøn: de er kommet
til tro på ham som deres frelser og herre! (v.8). De hænger ved
Jesus. De tror på ham og følger ham. Og det gør dem herlige! Det
gør dem lige så hellige, rige og herlige som Jesus selv. Det gør
dem til kongebørn og himmelarvinger. Det stiller dem ved Jesu
side over for Gud! Al Jesu herlighed er deres - som Jesus selv
siger det i sin bøn:
»Den
herlighed, du har givet mig, har jeg givet dem« (
Joh.17,22
).
Derfor er de herlige! Fordi de har Jesus! I
Guds perspektiver det dette ene, der er afgørende for, at en
kristen menighed er rig og herlig: At den lever i tro på og glæde
over Jesus. Da ejer den al himlens åndelige herlighed og rigdom i
ham - helt uanset sin ydre tilstand.
Gud ser ikke, som vi ser. Han vurdere ikke
efter det ydre - efter det, som er for øjnene at se. Han ser
efter en ting: troen på Jesus. Og hvor han finder denne tro - om
det så bare er hos to mennesker, der samles i Jesu navn - så ser
han der en evigt rig og herlig menighed! Den gamle engelske biskop
J.C.Ryle udtrykte det på denne måde:
»Selv den mest ynkelige forsamling på 3 eller 4
svage troende, der mødes i en lille hytte for at læse i Bibelen og
bede, er et herligere syn for Gud, end den største forsamling,
der nogensinde har fyldt Peterskirken i Rom.«
Det er provokerende sagt, men meningen er klar
og bibelsk. Gud ser ikke efter ydre størrelse og pragt. Han ser
efter troen på Jesus. Uden denne tro kan en menighed være nok så
stor, attraktiv, dynamisk og imponerende - den er i Guds øjne
fattig, ynkelig og død. Omvendt kan en menighed for en ydre
betragtning være nok så svag, lille og skrøbelig - lever den i
troen på og glæden over Jesus, så er den herlig, skøn og rig for
Gud!
Vi får illustreret det med stor styrke i
sendebrevene i
Åb.2-3
. Her viser det sig, at menighedernes sande tilstand står i
direkte modsætning til deres ydre fremtræden. Ingen menighed synes
ifølge en ydre betragtning at være mere rig, herlig og stærk end
Laodikæa-menigheden. Men i virkeligheden er netop denne menighed
den åndeligt fattigste af alle! For den har glemt at søge og finde
sin rigdom i Jesus (
Åb.3,14-22
) ! Ingen menighed synes ifølge en menneskelig vurdering mere
ynkelig, svag og fattig end Smyrna-menigheden. Men Guds dom er en
anden: den er rig! For den har bevaret og holdt fast ved troen på
Jesus (
Åb.2,8-11
)!
Når Paulus i sine breve takker for de første
menigheder, er det da også netop dette, han takker for: deres tro
på Jesus og deres glæde over nådens rigdom i ham (
Rom.1,8
.
1.Kor.1,4-6
.
Ef.1,15
.
Kol.1,4
)! Vi hører intet om, at disse menigheder har været store og
attraktive. Det er muligt, at de har været det. Det er muligt, at
de ikke har det. Det betyder i sig selv intet som helst for deres
åndelige styrke, rigdom og herlighed. Afgørende er alene det
levende hjerteforhold til Jesus!
Derfor er det også dette, vi må prøve os selv
på, når vi vil vurdere, om der er noget at takke for og glæde sig
over i vore menigheder. Lever vi i en stadig omvendelse til og
tro på Jesus? Er det ham og hans frelses rigdom, vi samles om,
vidner om, synger om og minder hinanden om? Lever vi i en stadig
tilegnelse af og tak for nåden i Jesus? Da er vi en herlig,
levende og rig menighed - i Guds øjne.
Nøglen til sand glæde og stolthed over den
kristne menighed, er at vi kommer til se den, som Gud ser den. At
vi ser den, som den er i Jesus. Da tændes glæden over menigheden i
vore hjerter, kærligheden til den og stoltheden over den!
»Hvis vi et enkelt øjeblik kunne se den troende
menighed med Guds øjne, iklædt Jesu retfærdigheds hvide dragt, da
ville vi falde på vore ansigter og bekende, at vi ikke anede, at
der fandtes så herlige engle i Guds himmel« (C.O.Rosenius).
Det er dette, vi har brug for at se - igen og
igen. Det er vejen til trosfrimodighed og til åndelig kraft både i
menighedslivet og i missionsarbejdet. Paulus understreger det
stærkt i Efeserbrevet, at alle de mange tjenester og nådegaver i
menigheden i sidste ende tjener ét samlet formål: at åbne
menighedens øjne for den rigdom, som den ejer i Kristus. I samme
grad denne rigdom er levende for hjerterne, i samme grad styrkes
menigheden i troens glæde, i den indbyrdes kærlighed og i den
myndige fasthed over for al vranglære, der vil føre den bort
fra Jesus. I samme grad nådens rigdom er stor for menigheden, i
samme grad drives den indefra til at vidne om nåden i Jesus med
glæde, overbevisning og kraft - til enhver tid og under alle
forhold! (
Ef.3,15-21
;
Ef.4,7-16
).
I vor tid er mange kristne stærkt optaget af
spørgsmålet om, hvordan vi kan opbygge gode, levende og
missionerende menigheder. Der bliver skrevet bøger om det, holdt
konferencer og kurser om det, og ført mange samtaler om det. Det
er et vigtigt spørgsmål, og det godt og nødvendigt at arbejde med
det. Men om det fører noget godt med sig afhænger af et spørgsmål:
hvor bliver vores opmærksomhed i sidste end vendt hen? Mod os selv
eller mod Jesus? Bliver vi kirke-centrerede eller
Kristus-centrerede?
I samme grad vores sind og tanke samler sig om
os selv, og vi begynder at vurdere os selv ud fra vor ydre
fremtoning, i samme grad mister vi troens og frimodighedens
forankring i Jesus - og dermed vores åndskraft!
Det var det, som skete for Galater-menigheden.
Kun et af Paulus' menighedsbreve indledes med en bebrejdelse:
brevet til galaterne. Det er skrevet til nogle kristne, der er på
vej til at glide bort fra den frie og rige tro på Jesus. De
begyndte ellers godt: med stor glæde over nåden i Kristus. Dengang
var de fulde af frimodighed, af glæde og af evangelisk åndskraft i
deres vidnesbyrd. Men gradvist blev blikket vendt mod dem selv,
og de begyndte at vurdere sig selv ud fra det ydre. De gled ind
under loven, og det er altid vejen til troens død. Under loven
ender vi enten i mismod eller hovmod og altid med en udslukket
trosglæde og åndskraft. Paulus ser, at det er ved at ske for
galaterne, og han lægger ikke fingrene imellem i sit kald til at
vende tilbage til evangeliets kraftkilde:
»Uforstandige
galatere!
Hvem har forhekset jer? Jesus Kristus er dog blevet aftegnet for
øjnene af jer som den korsfæstede. Dette ene vil jeg have at
vide af jer: Fik I Ånden ved at gøre lovgerninger eller ved at
høre i tro? Er I så uforstandige? I begyndte dog i Ånden, vil i
nu ende i kødelighed?« (
Gal.3,1-3
).
Det er dybt paradoksalt, at vi netop i
bestræbelsen på for alvor at blive stærke og kraftfulde i troen på
og arbejdet for Jesus kan komme bort fra det evangelium, som alene
kan give styrke og kraft!
Hvad var hemmeligheden bag de første kristne
menigheders stærke vidnesbyrd? Det var ikke menighedernes ydre
herlighed og pragt. De kristne menigheder blev tværtimod ofte
betragtet med foragt, fordi de samlede de ringeste, fattigste og
dårligst uddannede, og fordi de lod helt simple mennesker vidne
og forkynde. De kristne menigheder var ofte lavklassemenigheder og
bestod mange steder overvejende af slaver. Udadtil havde de ingen
menneskelig herlighed at fremvise.
En fornem romer, Kelsos, skriver med dyb
ringeagt om de kristne:
»Lad os høre, hvad slags mennesker disse
kristne er. Enhver, som er en synder, siger de, enhver som ikke er
klog, enhver som er et barn - kort sagt: enhver som er en stakkel
- han kan blive modtaget i Guds rige! ... I privathusene ser vi
endog uldarbejdere, skomagere, vaskeriarbejdere og de mest ulærde
og bondske slyngler forkynde.«
Men der var en overnaturlig kraft i de kristnes
forkyndelse, og af en bestemt grund: fordi de var forankrede i den
usynlige og evige rigdom i Jesus. De så den med troens øje, levede
i den, frydede sig over den og vidnede om den med kraft. Dette
var de første kristne menigheders hemmelighed!
Det er bemærkelsesværdigt, at Jesu ord om de
troende som verdens lys og som en by på et bjerg kommer
umiddelbart efter, at han i saligprisningerne har omtalt dem som
de fattige, de sørgende, de hungrende og de tørstende og har
lovet dem forfølgelse, hån og uretfærdig behandling i verden for
hans navn skyld (
Matt.5,3-12
). Der er på ingen måde tale om en menighed, der fremtræder i
verden som et strålende eksempel på kraft, fremgang og succes
ifølge en almindelig menneskelig vurdering. Men netop gennem den
ydre modgang og lidelse mindes menigheden om, at den er Guds
sande tjener og har sin arv og evige rigdom i himlen. Og denne
virkelighed vækker troens fryd og glæde midt under korsets plage.
Det evige perspektiv frisætter også de troende til at elske og
tjene andre med gode gerninger i deres korte tid her på jorden. Og
herved er menigheden et skinnende lys i verden og en by på
bjerget ved at være forankret i og leve ud fra evangeliets rigdom
i Kristus (
Matt.5,11-16
)!
Ifølge Paulus skal de kristnes ydre ringhed
ikke betragtes som et problem og en hindring for et kraftfuldt
missionsarbejde, tværtimod! Den ringeagt og hån, som vi møder på
grund af vores ydre ringhed, bruges af Gud til at vende vores blik
mod den usynlige og evige rigdom i Jesus, så vi forankres i den og
netop derved bliver stærke, frimodige og åndsfyldte i vores tro og
tjeneste(
2.Kor.4,16-18
). Den ydre ringhed bruges også af Gud til at nedbryde vores
hovmodige tro på os selv og vende al vores forventning mod ham og
hans Ånds kraft(
1.Kor.1,26-29
; 2,6)!
Den kristne menigheds ydre ringhed er ikke
noget, vi selv skal frembringe. Den er et vilkår, som Gud selv
underlægger os på den måde og i det omfang, han ser, det tjener os
bedst. Og det er et vilkår, som er uløseligt forbundet med, at al
vor herlighed er gemt og skjult i Kristus. Vores kald som kristne
er derfor ikke at tilstræbe at lade vores menighed og dens
samlinger fremstå primitive, tarvelige eller triste. Tværtimod må
vi bruge alle vore kreative, kunstneriske og ledelsesmæssige evner
til at frembringe gode, smukke og velfungerende menighedshuse og
veltilrettelagte menighedssamlinger med god sang, liturgi,
ledelse osv. Men vi må gøre det i en frimodig vished om, at Guds
kraft ikke beror på eller er afhængig af kvaliteten af de ydre
former. Og vi må lade alle ydre former tjene til at vende sind,
tanke og opmærksomhed mod menighedens egentlige og sande skat - i
Jesus. Det må være det samlede mål for alle aktiviteter og tiltag
i menigheden, at de mennesker, som kommer til menigheden, må blive
optaget af og se - ikke menigheden - men Jesus! Det er menighedens
kald: at være en finger, der peger bort fra sig selv mod ham! Og
det kan den gøre til enhver tid helt uanset dens egen ydre
fremtræden og vilkår!
Guds menighed er jordens største under!
Mens verdens skikkelse i hast forgår,
er Kristus i al evighed den samme,
og fast hans rige på sin klippe står.
Mens verdensriger kommer og forsvinder,
går kirken mod fuldkommenhedens vår.
Matt 16,18 Ronald Fangen 1942. Dansk 1989. (Den
danske Salmebog nr.345)
Det er en tros styrkende sang. Den taler med evangelisk kraft og
styrke om kirkens urokkelige skat, herlighed og sejr i Jesus.
Gennem al modstand, trængsel og mørke går det for kirken altid og
usvigelig sikkert mod evig forløsning og sejr ved Jesus. Mens
verdensriger kommer og forsvinder, går kirken mod
fuldkommenhedens vår. Sangen er gennemglødet af trosfrimodighed
og sejrsvished. Det tankevækkende er, at den er skrevet i Norge -
i 1942! Da landet var besat af tyskerne; på det tidspunkt af
krigen, da den tyske hær gik frem på alle fronter; i det år da den
norske kirke blev overtaget af nazisterne. Midt i dette mørke, da
kirken havde mistet al ydre magt og sikkerhed, da alle
menneskelige støtter og håb for troen var væk, da stod kun et
tilbage: den evige og urokkelige rigdom og sejr i Kristus! Da blev
menighedens tro fornyet, og da blev dens vidnesbyrd stærkt! Gud
give, at vi må erfare det samme i vor tid!
(Fra "Ved evangeliets
kraft" s.111-118 - Luthersk Missionsforenings Bibelskoles
Elevforening 2005 - af Mikkel Vigilius) - Gengivet på
Shafan med tilladelse af Elevforening og forfatter - 28-02-09
Bibelhenvisningerne kan læses på
BibelenOnline
- Det danske Bibelselskab