Et liv uden død
Hans Erik Nissen - "Det er troværdig
tale"
Det er vores store ulykke, at mange i dag sælger kristendommen
for billigt. De tilbyder liv uden død. Resultatet bliver, at det
liv, som tilbydes, bruges som hjælp til afstivning af det gamle
menneskes naturlige religiøsitet.
Men vi ser også noget andet. I Danmark har vi
gennem de sidste år oplevet noget bemærkelsesværdigt. Vi har
enkelte forkyndere, som med stor kraft har forkyndt Gud som lovens
Gud. Reaktionen har været dobbelt. Nogle har vendt sig imod dem.
De synes, at det er hård tale. Hvem kan holde ud at høre på den?
Andre er gået i stykker. De har gennem
forkyndelsen mødt Gud. De har fået en sønderbrudt ånd og et
sønderknust hjerte. Flere af dem har hørt Guds ord forkyndt gennem
mange år, men de har aldrig mødt loven som den hammer, der knuser
fjelde.
Vi står over for menighedsmedlemmer, der for
første gang virkelig kommer i syndenød. Gennem mange år har vi
talt om, at det ikke er anger eller tårer, der frelser. Det er så
sandt, så sandt. Men spørgsmålet er: Kan et menneske komme til tro
uden syndenød?
Svaret er nej.
Et menneske får og modtager, hvad det beder om.
Den, som ikke har brug for nåden, beder ikke om nåden og modtager
ikke nåden. Måske er der tale om et hyperreligiøst menneske, der
er rigt på religiøse erfaringer - også på kristen mark, men det er
fremmed for kristen tro. Jesus siger, at denne gruppe af
kristenheden er stor:
»Mange
skal sige til mig på hin dag: 'Herre, Herre! har vi ikke
profeteret ved dit navn, og har vi ikke uddrevet onde ånder ved
dit navn, og har vi ikke gjort mange undergerninger ved dit
navn?' Og da vil jeg sige dem rent ud: 'Jeg har aldrig kendt
jer; vig bort fra mig, I, som øver uret'« (
Matt.7,22-23).
Set ind i vores bibelskolesammenhæng er det
store spørgsmål: Hvor mange elever kommer til os og tror, at de
er kristne uden virkelig at være det? Hvor mange styrker og
hjælper vi på den moralens og religiøsitetens vej, som fører dem
ind i det sjælebedrag, hvor de slår øjnene op i Helvede? Hvordan
bliver det for dig at aflægge regnskab for de sjæle, som er dig
betroet? Tror du, at du kan gøre det med glæde?
Er sandheden den, at vi - omgivet af stedse
mere nyhedenskab - glæder os over en kristelig religiøsitet uden
tanke på, at det i den sidste ende kan være lige meget, om man er
animist eller kristeligt religiøs? I begge tilfælde skal man
tilbringe evigheden i Helvede.
Vi har et af Gud givet kald til at forkynde
lovens Gud. Vi kan ikke føre mennesket ind i syndenød, men Gud
kan. Vi kan ikke gøre et menneske strafskyldigt for den levende
Gud, men loven kan. Vi kan ikke lade et menneske smage den død,
som er en forudsætning for liv, men Ånden kan - den Ånd, som skal
overbevise verden om synd, om dom og om retfærdighed.
I en tid, hvor vi er få, vil vi være fristet
til at flytte grænserne for, hvem der kan kaldes kristne. Vi står
i fare for at tale om tro, hvor der ingen tro er. Vi viger tilbage
for den forfærdende tanke: Tænk, hvis det er få af de få, der
bliver frelst! Vi bliver så let optaget af os selv, vores kirke,
vores skole. Herren kalder os til hyrdeomsorg for den hjord, vi er
sat til at vogte og lede. Intet er farligere for en synder end en
vejleder, som ikke siger sandheden.
En sådan vejleder er en vildleder.
Det er farligt at anerkende religiøsitet som
kristendom. At gøre det kan bringe én frem mod indflydelsesrige
poster i kirken. Man siger jo det, som mennesker gerne vil høre.
Men dommens dag bliver forfærdelig. Ansigt til ansigt med den
levende Gud i nærværelse af alle de vildførte vil Herren åbenbare
sandheden om din og min tjeneste og afsige den endelige dom.
Skal vi skære gennem den mur af falsk
religiøsitet, som kendetegner store dele af kristenheden i dag, må
vi bede Herren oprejse forkyndere, som vil være villige til at
låne røst til loven.
Jeg tænker ikke på dem, som siger, at »vi ikke
kan opfylde loven, og det skal vi heller ikke, for det har Jesus
gjort«. Den slags forkyndelse har vi haft alt for meget af. Den
giver resultatet, men lærer aldrig eleven at regne stykket. Nej,
hvad vi behøver er forkyndere og lærere, som lader Ordets lys
skinne ind i hjerter og samvittigheder, så det afsløres, hvad der
bor derinde.
Hvordan går det til, at du og jeg bliver bærere
af lovens profetiske budskab?
Det vigtigste er, at vi selv er inde under det
ord, vi forkynder. Hvis vi ikke selv lever i Guds gennemtrængende
og afslørende lys, hvordan skal det så kunne skinne gennem os ud
til andre?
Vores store fare er at blive indfanget af
menneskers meninger om os. De ser på os som mennesker, hvis
kristendom ikke kan drages i tvivl. Måske ser de også på os som
kristne forbilleder, som det gælder om at leve op til. Ved mange
lejligheder gives der udtryk for, at vi i den ene og anden
sammenhæng er til hjælp og velsignelse for andre.
Alt dette udnytter vores sjælefjende og
modstander, Djævelen. Han bruger andre menneskers velvilje og
taknemlighed til at føre os ind i den falske sikkerhed, hvor det
altid er de andre, vi er optaget af.
Men det er et bedrag. Uden lovens afslørende
dom sover du ind i den åndelige død. Jeg tror, vi alle er blevet
rystet mere end en gang, når det afsløredes, hvad brødre kom ud i
af synd og elendighed. Vi har kendt dem som medkristne, vi havde
tillid til. De besad indflydelsesrige stillinger i menighederne.
På den ene side stod de frem som skattede forkyndere og lærere.
Men indersiden af deres liv var forfærdelig. De havde sluttet fred
med synden. Du kan ikke holde synden i den ene hånd og Jesus i den
anden. Uden at du ved det, har Jesus sluppet din hånd.
Og hvad skjules der ikke i os af trang til
menneskelig ære og anerkendelse?
»Hjertet er
svigefuldt frem for alt, det er sygt, hvo kender det?« (
Jer.17,9).
Det
erfarer
vi først og fremmest gennem os selv.
Situationen er så alvorlig, at det ikke nytter
at gøre noget nyt. Du kan nemlig ikke blive noget nyt ved at gøre
noget nyt. Der må en nyskabelse til (
2.Kor.5,17).
Denne nye skabelse kan ikke finde sted i et
menneskeliv, så længe sjælen er optaget af egne muligheder og bare
tror, at jeg behøver mere kraft eller mere åndsfylde for at kunne
sejre over det onde i mig.
Det er selve evnen til at tro og være
gudfrygtig, jeg mangler. Det ser jeg ikke, så længe jeg alene
bevæger mig på moralens plan. Der kan der vindes ydre sejre. Men
de ændrer ikke ved hjertet.
Mit fordærvede, onde hjerte bliver ved at være
det samme. Det søger altid sit eget. Vel kan lasternes snavsede
klæder skiftes ud med selvretfærdighedens fine dragt. Det betyder
ændringer i det ydre, men ikke over for Gud.
Men hvorfor er syndserkendelsen afgørende
vigtig?
Syndenøden frelser ingen. Men uden syndenød
kommer et menneske aldrig ind i en hunger efter Guds nåde. Uden
syndserkendelse bliver du aldrig færdig med dig selv. Du
fortsætter på selvforbedringens uendelige vej i et stadigt håb om,
at det engang skal lykkes dig at blive en sand og sund kristen.
Alt for mange er blinde for, at selvforbedringens vej ingen ende
har, før den har ført et menneske i Helvedes evige afgrund.
Som sagt: Syndenøden er vejen til hunger efter
nåde, og der bliver ingen syndenød uden forkyndelse af loven.
Luther siger, at når Djævelen vil tage loven
fra os, da er det i og for sig ikke loven, han ønsker at fjerne.
Men Djævelen ved, at har han først fjernet loven, da har han også
taget evangeliet fra os. Uden prædikenen om loven kan evangeliet
ikke fastholdes.
Det er rigtigt, at en kristen er frikøbt fra
loven i sit hjerte. Men loven skal samtidig hvile på vores gamle
natur. Guds fordringer ophører ikke. Guds bud er sandhed. Aldrig
kan vi vige uden om. Livet igennem er det vores ønske og vores
bøn, at vi må blive sådan, som loven siger, vi skal være.
Og livet igennem kommer vi til kort. Vi kan
ikke opfylde Guds lov. Stadig står den som en anklager. Og lovens
anklage er sand. Jeg må give den ret. Her er vi ved smerten ved at
være et Guds barn.
»Thi i mit
indre menneske glæder jeg mig over Guds lov; men i mine lemmer
ser jeg en anden lov, som ligger i strid med loven i mit sind og
tager mig til fange under syndens lov, som er i mine lemmer. Jeg
elendige menneske! hvem skal fri mig fra dette dødens legeme?«
(
Rom.
7 ,22-24).
Jeg når aldrig længere som et Guds barn. Det
kan synes fortvivlende, men det er det ikke. Det bevarer nemlig
længslen efter Jesus, hungeren og tørsten efter nåden.
»Giv nøje
agt på dig selv og din lærergerning; hold troligt ud dermed. Gør
du det, vil du frelse både dig selv og dine tilhørere« (
1.
Tim.4,16).
Disse ord til Timoteus har vi brug for at høre.
Den åndelige, snigende død er en fare for os alle.
Hvor megen åndelig svaghed og afmagt har sin
grund i de åndelige lederes eget liv? Tilstanden på en bibelskole
afspejler i høj grad den åndelige tilstand hos lærerne.
Hvor er det nærliggende, og hvor er det farligt
at glemme, hvem man selv er. Synden har du og jeg til fælles med
alle vore tilhørere. I os selv er vi lige så fortabte, som hver
eneste af dem. Ja, i en forstand står det værre til med os
forkyndere. For den, som har fået meget givet, af ham skal man
kræve des mere.
Vi skal være vore tilhøreres forbilleder. Det
er rigtigt. Men hvor ligger faren snublende nær. Hvad der mangler
i forbillede, erstattes af fortielse eller forstillelse. Og uden
at vi selv har gjort os det klart, begynder vi at tro på det
billede, vi giver andre af os selv. I egen bevidsthed glider vi
lige så stille bort fra en levende erkendelse af, at vi selv er
hjælpeløse og fortabte syndere, som er værdige til den evige
fordømmelse. Dermed glider vi også bort fra syndernes forladelse
som vores daglige livsbehov. Hvordan skal vi kunne forvente et
åndeligt behov hos andre, når det er fortrængt hos os selv?
Hvordan skal du kunne tale sandt og ret om syndernes forladelse,
hvis dit eget hjerte ikke lever af nåden i Kristus?
Hvor er det vigtigt, at Herren får taget os til
side, så vi møder Ham på samme måde, som Moses gjorde det, Paulus
gjorde det, Luther gjorde det og utallige med dem.
Vi trænger bestandigt til at føres tilbage til
udgangspunktet, hvor vi står ribbede for alt vort eget som
hjælpeløse og fortabte syndere. Da kan vi virkelig blive andre til
hjælp. Da kan vi lede andre ind og frem på den nådevej, som vi
selv går på hver eneste dag. Og da kan vi også tale om Guds nåde
som andet og mere end teori.
(Afsnit fra "Lov og
evangelium" af Hans Erik Nissen i "Det er troværdig tale" -
Luthersk Missionsforenings Bibelskoles Elevforening 1992 -
Shafan 09-10-09)