Forførelsens magt (kap.
17 Joh.Åb.)
Frank Jacobsen - "Jeg hørte en røst"
I kapitel 17 viser Gud nu sin menighed hemmeligheden om denne
ejendommelige magt, Antikrist, hvis sæde vi allerede har mødt
nogle gange under navnet »Babylon« (14,8 og 16,19).
Vi ser straks i v. 1, at hovedmålet i dette syn
er, at åbenbare dommen over Antikrist og hans rige. Vi har
tidligere ganske kort set deres endeligt, men altid hvor noget
andet var hovedsagen. Således var hovedsagen i 11,13 at vise,
hvorledes Åndens og Ordets menighed i sit væsen var en
opstandelsens og sejrens menighed, medens verden og den falske
kristenhed omvendt var en dommens verden og menighed, selvom de
synes at besidde magt her i verden. I 14,8 var hovedsagen at vise,
at kun Guds evangelium består i dommen og bærer den frugt, som
Herren spørger efter i dommen: nemlig troens frygt og ære. Endelig
var hovedsagen i kap. 16,19 at vise, at Dyret og dets rige fører
plager over verden, fordi det netop i sin åndelige grund er en
dømt magt i forholdet til den levende Gud.
Men fra kap. 17 tager Åbenbaringen direkte sigte på at afklæde
Antikrist og fremstille ham i dommens ydmygede skikkelse. I den
hensigt beskrives han først her i kap. 17 i sin storhed, før vi i
kap. 18 ser ham i hans fald. Men vi lægger vel mærke til, at det i
kap. 18 ikke er Antikrist selv, sagen her drejer sig om, men hans
riges undergang, medens hans egen domfældelse møder os i et nyt
syn i kap. 19. Dette beror på, at vi i disse kapitler betragter
Antikristens forhold til jordens konger og betydning for den ide,
som berører landenes handel, medens hans forhold til Kristus og
hans evangelium træder noget i baggrunden. Derfor udtrykkes
Antikristen her først og fremmest under billedet af sit rige,
Babylon.
Inden Johannes får den store Stad at se, kalder
englen den med det navn, som udtrykker dens dybeste væsen: den er
en skøge. Dette udtrykker det inderste i ikke blot denne
Antikrist, men i alle antikrister: de er skøger.
Dette billede brugte Gud ofte i GT om sit gamle
ejendomsfolk for at udtrykke dets utroskab mod Herren (f. eks.
Hos.
1,2). Israels forhold til Herren var blot ret, når det var
brudens forhold - bruden, som med hele sit hjerte kun tilhører en
- ja, som ikke har plads til blot skyggen af nogen anden -
bruden, som er ren.
Vi finder det samme billede flere steder i NT.
Her vil vi kun standse ved et:
2.
Kor. 11,1-4. I disse vers møder vi skøgevæsenet i sin første
begyndelse i den kristne menighed. For det første mærker vi os
udtrykket
»oprigtige troskab
mod Kristus«. Det er den rene bruds forhold til Jesus.
Det er den troskab, som tør åbne sit hjerte for brudgommen og vise
ham, hvordan alt er hans. Men dernæst lægger vi mærke til v. 4:
»Hvis nogen prædiker en anden
Kristus eller et andet evangelium end det, I tog imod, så
finder I jer kønt i det«. Dette er utroskaben i praksis:
at lytte til et andet evangelium end det, som apostlene forkyndte.
Det er det, som i Åbenbaringen heder »utugt«: at omgås et
evangelium og en Kristus, så hjertet hindres i at give den sande
Guds Søn, Lammet, den ære, tak og pris, som alene den tro kan give
ham, som har lært betydningen af hans frelsesværk at kende, som
det er forkyndt os af apostlene.
Som det fremgår af v. 2 og 5, står vi over for
en kristenhed, som ikke blot omgåes dette falske evangelium, men
en kirke og kristenhed, som føder nye »skøger« - kirke og
kristenhed, som lader andre drikke af dets falske, utugtige
evangelium (v. 2).
I v. 3 føres Johannes så ud i ørkenen (billedet
på den verden, hvor Guds vrede råder), og her ser han så Skøgen,
Babylon, siddende på et dyr. Af dette dyrs beskrivelse i f. eks.
v. 7 fremgår det, at der er tale om det dyr, vi så i kap. 13,1:
Dyret af havet, som betegnede Antikristens religiøse side. Hermed
giver åbenbaringen til kende, at det, som bærer denne
verdensforfører, er denne religiøse magt. Kun tilsyneladende er
magten politisk, og kun tilsyneladende er hans betydning
politisk. I Guds store krig til menneskers frelse er hans magt og
betydning religiøs.
I v. 4 ser Johannes, hvordan Skøgen fremtræder
i vældig pragt og rigdom. Han ser hende klædt i purpur og
skarlagen og skinnende af guld og ædelstene og perler og med et
guldbæger i sin hånd. Og vi skal lægge mærke til, hvad dette
guldbæger indeholder: det er fuldt af hendes vederstyggeligheder
og hendes utugts urenheder. Hvor typisk for denne Antikrist og
alt, hvad der er hans: dette for Gud og hans menighed så
sataniske, vederstyggelige, bespottende og forførende findes
indsvøbt i guld og stor pragt.
På kvindens pande læser Johannes navnet på den store Stad. Det er
en hemmelighed, står der (v. 5). D. v. s. at navnet er tilsløret.
Det er ikke byens rigtige navn. »Babylon« står der. Dette navn
brugtes næsten officielt på den tid om Rom. Således regnes også
Peters første brev for skrevet fra Rom p. gr. a. ordene i
kap
5,13:
»Menigheden i
Babylon hilser jer«.
Vi har allerede i fortolkningen til kap. 14
beskæftiget os med dette navn, og skal derfor kun understrege det:
at navnet muligvis her skyldes, at denne by står som symbol på den
ene og fælles tanke, som skal drive folkeslagene til at give Dyret
magten, fordi han synes at kunne virkeliggøre folkeslagenes gamle
»babelstanke«: at blive forenet, så al ufred i verden undgåes
(jvfr. v. 17).
Endvidere står der om Skøgen, at hun er »moder
til jordens skøger« (v. 5). Hun er altså ikke ene om at være
skøge. Der er stadigvæk - som Johannes skriver i sit 1. brev
2,18
mange antikrister i verden. Men hendes stilling er som moderens
i en børneflok. Hun står blandt alle andre som »Moderkirken«,
modermenigheden - det samlende udtryk for alle antikrister på
jorden.
Mange har forvildet sig ud i den tanke, at
disse skøger er statskirkerne. Det er en skæbnesvanger
fortolkning, fordi den afslører en blindhed, som Skriften - også
Åbenbaringen andre steder fælder hård dom over - ja, sætter lige
med antikristerne. Det afslører nemlig, at man lægger mere vægt
på en ydre form end det åndelige indhold. Som vi har set, er det
evangeliet, som afgør, hvad der er skøge, og hvad der er brud, og
ikke en ydre kirkeform. Og i det lys vil skøgevæsenet være at
finde i alle ydre kirkeformer.
Her er et punkt, hvor vi p. gr. a. vor blinde,
uforstandige fornuft behøver megen åndelig visdom og klarsyn. Det
er f. eks. den samme kødelige blindhed, som får nogle til at sige,
at den lutherske kirke er udgået fra Romerkirken - eller som får
andre til at sige, at Luther ikke gennemførte reformationen, men
standsede på halvvejen.
Sandheden om disse spørgsmål er nemlig, at kun
så længe man taler om den ydre form, kan man tale om sammenhæng
med Romerkirken. Men er kirken evangeliets forsamling, så er der
ikke længere nogen historisk forbindelse. Og hvad angår, at
Luther »standsede på halvvejen«, så er det altid under henvisning
til de mange ydre ting, han bevarede i den ydre kirke. Her kom
rigtignok nogle, som »gik videre« og rensede ud i det ydre. Men
det er kun fremgang i kødets verden, ikke i Åndens. Luther lagde
på åndelig vis kun vægt på evangeliet. Kun evangeliet er sandheden
- ikke nogen form. De, der »gik videre« og tillagde den ydre form
såsom messetøj, billeder, orgler, embeder o. m. m. åndelig
betydning, de gik i virkeligheden ikke frem, men tilbage.
Hvor vi dog tit behøver at indse, at Guds Ånds
virke ikke beror på ydre former, men alene på evangeliets plads i
de ydre former.
Jordens skøger skal derfor alene findes i lyset
af frelsens store evangelium. Hvor det forfalskes og gøres
anderledes end det, apostlene og profeterne forkyndte i Skriften,
der er skøgerne, hvis moder er i Rom.
Det næste, Johannes ser i v. 6, er, at kvinden
er beruset af Jesu vidners blod. Som vi før har set, har
billederne tit en både bogstavelig og billedlig betydning. Således
sikkert her. Ikke blot er her tale om, at den store Antikrist rent
bogstaveligt har myrdet dem, som fastholdt det evangelium, som er
Antikrist imod og afslører ham, men blodet er i Skriften
overhovedet udtryk for »sjælen« (
1.
Mos. 9,4), og udtrykker det martyrium, som menigheden også
rent sjæleligt skal igennem p. gr. a. disse antikrister (jvfr.
ordet »overmoden« i 14,15) - en sjælelig smerte, vi hyppigt
finder hos apostlene, men som ingen skøgekristen selvsagt kender
(eks.:
Gal.
4,19-20).
Dernæst skal vi lægge mærke til Johannes
reaktion, da han ser Antikristen og hans rige, dem som forfører
den hele verden, dræber og forfølger og piner menigheden, har al
sin magt fra Djævelen, udøver politisk og økonomisk magt og tvang
mod den menighed, som ikke kan gå efter verdens ene og fælles
tanke, men må holde sig uden for: han gribes af stor forundring.
Det forekommer mig at være en besynderlig
reaktion. Vrede, harme og hævn, det kunne man have forstået. Bøn
og forbøn, det kunne man også have forstået. Angst og nidkærhed og
opblussende kamplyst, - også det kunne man forstå. Men: forundring
- - -- ? Nej, den reaktion er kun forståelig, når vi husker den
enorme modsætning mellem Antikristens fremtræden og hans
virkelige væsen og gerning. Her i Åbenbaringen ser han ud som et
dyr - endda et skrækkeligt dyr. Vi ser, hvor han får sin magt fra.
Vi ser, hvad der er hans mål. Vi ser hans forhold til menigheden.
Men husk vel, at dette udtrykker kun hans væsen, det skjulte, det
som intet øje ser, og ikke hans ydre skikkelse. Snarere kommer
hans ydre fremtræden frem i 13, 11, hvor dyret fremtræder
»ligesom et lam« ( ligesom Kristus). Sådan fremtræder
antikristerne: som kommer de fra Gud, som vil de menneskers evige
salighed, som vil de lære mennesker at tro på Jesus o. s. v.
Således ser vi fra mange andre steder i Skriften, at disse krister
kommer i Jesu navn, som retfærdigheds tjenere, som hyrder og
brødre i Kristus - hvilket altsammen svarer til deres gerning: at
forføre (se:
Mt.
24,5 -
2.
Kor. 11,14-15 -
Ap.
G. 20,28-32 -
Gal.
2,4).
Så forstår vi Johannes' undren. Man kan i den reaktion ligefrem
mærke, hvor det er svært for ham at tro, hvad han ser. Ikke
underligt, at han før disse syner måtte sluge og fordøje Herrens
ord og endda gøre det inde for den Almægtiges ansigt. Der
behøvedes en fast og afklaret tro for at tro, at denne Antikrist
skulle være ham, som virkede alle de ting, som er Antikristens
gerning. Vi husker også - og forstår nu - hvordan ordet var
bittert i hans mave.
Herrens engel bemærker hans undren (v. 7) og
forklarer nu Johannes mere af Antikristens hemmelighed. For det
første får vi at se, at Antikristen er en magt med vekslende
historie (v. 8) : han har været - er ikke - skal dog komme.
Nogle har i udtrykket »er ikke« læst en
hentydning til Johannes' egen tid. På linie hermed har man så
fortolket »han har været« om begivenhederne omkring Antiokus
Epifanes, som i året 169 f. Kr. begyndte at forbyde den jødiske
gudsdyrkelse i templet og i stedet for opstillede et
Zeus-gudebillede i templet med befaling om, at man skulle tilbede
det. Imidlertid kender Bibelen ingen antikrister før Jesu tid.
Udtrykket »er ikke« må da betegne en fremtidig nutid. Det er
altså set fra det øjeblik i historien, hvor Antikristen
fremtræder sådan, at han »er ikke«, men »var« og »kommer«.
Sandsynligvis svarer udtrykket til 13,3, hvor vi hører, at Dyret
er såret til døden. Dertil svarer så også, at Dyrets helbredelse i
13,3 og opvækkelse i 17,8 begge indleder Dyrets magt.
Men hvorom alting er, så lærer denne åbenbaring
os: ikke at tro og håbe, at det er forbi med Antikristens magt,
fordi den synes dødsmærket. Antikrist udslettes ikke, før han har
opfyldt alt, hvad han skal opfylde iflg. Skriften. Også her
gælder det, englen siger i v. 9, at have et sind, som rummer
visdom - d. v. s.: et sind, som ikke lader sig lede af, hvad
øjnene ser, hjertet føler og tankerne bedømmer, men holder sig for
øje, hvad Ordet siger.
I v. 9 siges endvidere, at Antikristens
hovedsæde ligger på 7 bjerge, hvilket nok hentyder til Roms 7
høje, hvorpå byen ligger.
Imidlertid ligger der nok noget mere i det
billede. For der står, at de tillige er 7 konger (v. 9), og nu har
vi før set, at bjerget ofte i Skriftens billedtale er et billede
på et verdensrige (se: kap. 8,8). At konger og riger er identiske
peger i retning af, at der er tale om totalitære magter, hvilket
jo også svarer til, at verden drives af en og samme tanke mod
enhed.
Af disse syv er fem faldet på Johannes' tid. Og
det kan da kun være: Ægypten, Assur, Babylon, Persien, og
Grækenland. Det sjette, som er på Johannes' tid, er lige så
tydeligt Romerriget. Det syvende skal komme, men kun som et
forholdsvist kort fænomen (v. 10). Dernæst skal Antikristens rige
komme som det ottende verdensrige (v. 11), og dog skal det være et
af de syv andre (v. 11). Altså: på en måde er Antikrist et
selvstændigt verdensrige, men samtidig er hele dets magt knyttet
til et af de syv - velsagtens det syvende. Dermed er sikkert
udtrykt den samme dobbelthed ved Antikristen, som vi så i kap.
13: han er en religiøs magt - et religiøst verdensrige - og
samtidig et verdensrige sammen med et »rigtigt« verdensrige.
Dette kommende verdensrige beskrives i v. 12
som en union af 10 konger. Men disse konger er konger på en anden
måde end dem i v. 9. Disse konger her får tildelt deres kongemagt.
Enten ligger der det i udtrykket, at Herren giver dem deres magt
for at opfylde sit ord (v. 17), hvilket svarer til, hvad Herren
her i Åbenbaringen har vist os om historien. Måske ligger der også
heri, at deres kongemagt hviler på andres magt - at de er valgt af
andre, fordi også de repræsenterer den ene og samme tanke, som
råder i tiden (v. 13).
Denne union, som her fremstår, båret af den
babyloniske tanke: at vi alle skal være et - en antikristelig
tanke, som verdenskirken i dens mange afskygninger udgiver for en
tanke af Jesus, idet de fordrejer Jesu bøn for sine troende
disciple - dem, som ved apostlenes ord, kommer til at tro på ham -
i Johs. 17,20-21 - vil betyde en lang og smertefuld kamp for
menigheden, den kaldede, udvalgte og trofaste, som ved sin tro og
sit vidnesbyrd om Kristus, sin årvågne kamp for at prøve ånderne
bestandigt sætter de skel i verden, som den babyloniske tanke er
imod.
Men nu er enden så nær, at synerne ikke mere
taler om, at Antikrist skal sejre, men at Lammet skal sejre. Og nu
ser vi i v. 15-17 et vidunderligt glimt af Guds storhed. Først ser
vi vor fortolkning af »vandene« som et billede på folkehavet
bekræftet i v. 15. Dernæst ser vi det ejendommelige, at det er
Antikrist selv og alle folkeslagene, han har med sig, som bringer
Rom til fald. Og endelig i v. 17: at dette er Guds egen førelse af
sin ærkefjende på jorden. Midt i deres fjendskab mod Guds
evangelium, midt i deres følelse af storhed og magt og enighed
tvinges de til at handle efter en tanke, som ikke fuldbyrder sit
mål, men det Ords vredesdomme, som de ikke agtede på. Hvad
mennesker end gør med Ordet, skal det blive historiens sidste,
store vidnesbyrd: at jord og himmel ikke forgik, før Guds Ord var
fuldbyrdet, uden at blot en tøddel faldt til jorden (
Mt.
5,18 m. fl.).
Intet ord i
den hellige Skrift ligger tilbage, når historien er endt og
Herrens store Dag er oprunden. Da har historien opfyldt - ikke
menneskers planer, men Herrens stærke Ord, som mennesker
ringeagtede.
(Uddrag -"Forførelsens magt
(kap.17)" s.103-110 fra "Jeg hørte en røst - Bibelforedrag
over Johannes Åbenbaring" af Frank Jacobsen - Frimodts Forlag
1973
- gengivet med forfatterens tilladelse og efter aftale med
initiativtageren til genudgivelsen, Thomas Teglgaard -
Shafan 03-12-09)