Lov og evangelium
Hans Erik Nissen - "Det er troværdig
tale"
Enhver generalisering er farlig, men der er gennem de senere
årtier sket en mærkbar ændring i vore unges
kristendomsforståelse. Grænserne mellem konfessionerne er under
hastig nedbrydning. I det lutherske Nordeuropa er det bestemt
ikke længere lutheranerne, som stort set er enerådende, når det
drejer sig om at præge vore unge. Frikirker af forskellig art gør
sig mærkbart gældende. Ikke mindst er kirkerne med stærkt
karismatisk islæt i stærk vækst. Det er dem, som har mange af vore
unges bevågenhed. De spørger ikke så meget efter sandhed. I det
hele taget står vi over for en udbredt mangel på lærebevidsthed.
Det er livet, som tæller. Man spørger efter synlige, registrerbare
resultater. Flere ser en overførsel af karismatisk inspirerede
arbejdsformer og teologisk vægtlægning på luthersk grund som
vejen ud af det åndelige dødvande, vi befinder os i.
Adskillige af de unge, der går ind i opgaver
som præster, undervisere og forkyndere i de lutherske menigheder
vil finde at det emne, som her skal behandles, er udtryk for gamle
mænds ønske om at fastholde fortiden. Det viser sig på en række
karakteristiske områder.
Billedet er ikke entydigt. Der er også en strøm
den anden vej. Men de fleste lutheranere i den unge generation
står langt fra den kristendomsopfattelse, som prægede Luther, og
som har været en livsstrøm og livslinie i de lutherske kirker
gennem århundrederne. Dette hænger også sammen med skreddet bort
fra bibelsk kristendom. Jeg vil kort pege på tre forhold:
1. Det er mennesket - ikke Gud, som er i
centrum.
Spørgsmålet er ikke længere: Hvordan får jeg en
nådig Gud? I langt højere grad drejer det sig om, hvordan jeg kan
blive det lykkelige og velafbalancerede menneske, som jeg drømmer
om.
2. Det er tiden - ikke evigheden, det drejer
sig om.
Det er her og nu, det gælder. Evigheden synes
uendelig langt borte og opleves meget uvirkelig. Helt anderledes
er det med det menneskeliv, som Gud har givet mig at leve på denne
jord. Giv mig hjælp til at leve dette vanskelige liv! Det er, hvad
jeg behøver.
3. Det er gerningerne - ikke troen, det drejer
sig om.
Troens skjulte liv kan ikke registreres. Det
kan derimod gerningerne. Vi kan se dem og glæde os over dem. Vi
kan bruge dem til at vise andre, hvad kristendom er. Betoningen
ligger på den etiske side af det kristne liv.
Det er forenklet, men udviklingen synes klar:
Sender Gud ikke et nyt Åndens vejr over os, vil vi i overskuelig
fremtid stå tilbage med en kristendom, hvor mennesket, tiden og
gerningerne er næsten alt. En kristendom uden Gud, uden evighed,
uden tro.
Med andre ord: Vi står tilbage uden nogen sand,
bibelsk, luthersk kristendom.
Vi kan også sige, at udviklingen hænger sammen
med et ændret gudsbillede.
Et ændret gudsbillede
Den lutherske lære om lov og evangelium kan kun forstås indefra og
fastholdes ud fra et bestemt billede af Gud. Hvis man ikke tager
det bibelske gudsbillede alvorligt i dets fylde, bliver talen om
lov og evangelium meningsløs.
Guds hellighed, Guds vrede, Guds had til
synden, Guds dom, Gud, som den, der kan fordærve sjæl og legeme i
Helvede, er der meget lidt forståelse for i dag.
Jeg mener ikke, at vi altid skal tale om
hellighed, vrede, dom og Helvede, men jeg mener, at vi skal tale
om det. Bibelen taler om det. Vores lutherske bekendelse gør det.
Der er ikke det rette forhold mellem lov og evangelium i vores
forkyndelse. Talrige lutheranere har ikke villet vide af loven. De
har kun villet vide af evangeliet. Men evangeliet kan ikke
fastholdes uden forkyndelsen af loven.
Der, hvor der ikke er nogen synd, er der heller
ikke brug for nogen nåde. Er der ikke nogen hellighed, er der ej
heller brug for nogen renselse. Er der ingen vrede, er soningen
overflødig. Er der ingen dom, hvad skal vi da med frikendelsen?
Er der ikke noget Helvede, hvad skal vi da med en Himmel? Der er
ingen tvivl om, at hovedgrunden til vores ulykke skal søges i, at
en fuldtonende lov-evangelium forkyndelse ikke lyder blandt os
med den kraft, som den skulle. Mange lutherske forkyndere har
mistet troen på det, som de selv står for.
For en umiddelbar betragtning ligger en
menneskecentreret forkyndelse på en helt anden måde i forlængelse
af det, tiden er optaget af. Men det er en satanisk fristelse at
give efter for det, som er båret frem af tidsånden. Hvad det fører
til, ser vi, når vi giver agt på, hvordan det er gået os.
Vi har alt for mange forkyndere, som har mistet
troen på Guds ords iboende virkekraft. De tænker menneskeligt. Det
bliver målgruppen, som bestemmer budskabets indhold på sandhedens
bekostning. I virkeligheden bliver det det religiøse menneskes
behov, der tilfredsstilles. Der bliver tale om at hjælpe mennesket
inden for dets gamle sammenhæng. Det er det, som farisæismen og
den katolske kirke altid har gjort, og det er det, som Luther
satte livet ind på at gøre op med.
Hånd i hånd med dette har sandhedsrelativismen
grebet om sig. Igen og igen har vi hørt det: Vi skal ikke tro, at
den lutherske kirke er den eneste rette. Luther var også kun et
menneske, og han har taget fejl lige som alle andre. Vi har
bestemt også meget at lære af alle andre kirkeretninger og
opfattelser. Ingen har grebet den hele og fulde sandhed.
Spørgsmålet er, om sandheden dybest set ikke er skjult for os
alle, og om vi ikke skal betragte alt, hvad vi siger, som
foreløbige forsøg på at sige det uudsigelige.
Den slags ord er farlige. De er sandhed og løgn
vævet ind mellem hinanden, og der, hvor sandheden blandes med
løgnen, bliver det hele løgn.
Får vi ikke brudt med denne opfattelse, vil
vore dage som sande lutheranere være talte. Sandheden er ikke
relativ. Den er ikke et eller andet ubestemt. Den er åbenbaret i
Guds eget ufejlbarlige ord, og Guds ord lyver ikke. Det gør det
ikke, når det forkynder lov. Det gør det heller ikke, når det
forkynder evangelium.
Vores store ulykke er, at sandhedsrelativismen
har bemægtiget sig store dele af kristenheden. Ord tages ikke
længere alvorligt. Man siger ja til alt. Men påstande, som
gensidigt udelukker hinanden, kan ikke begge være sande. Hvis det
er sandt, at et menneske retfærdiggøres ved tro alene uden
lovgerninger, så er det løgn, at et menneske retfærdiggøres ved
tro og gerninger. Hvis Guds eget ord er eneste kilde til
sandhedserkendelse, så er det løgn, at sandheden åbenbares dels
gennem Skriften og dels gennem traditionen. Hvis det er sandt, at
hele den himmelske verdens åndelige velsignelse er givet os i
Kristus Jesus, da er det løgn, at vi gennem en eller anden
oplevelse eller åndelig erfaring kan få mere end det, vi allerede
har modtaget i og med Guds Søn.
Det, som ikke er sandt, er usandt. Det er løgn.
Det har ikke sit udspring fra Ham, som er vejen, sandheden og
livet, men fra hans modstander, Djævelen, løgnens fader. Derfor må
vi tage afstand fra det. Vi forsager Djævelen og alle hans
gerninger og alt hans væsen.
En sand, luthersk, bibelsk holdning kendes ikke
på, hvad den siger ja til, men på, hvad den siger nej til. Dit ja
til sandheden er intet værd, hvis du ikke siger nej til det, som
står i diametral modsætning til det, som du har sagt ja til.
Vi trænger til kristne, som gør sig til et med
sandheden, og som er villige til at leve og dø med den. Luther var
en sådan kristen, og det er vores redning, at Gud ned gennem
historien har haft nogle, som spurgte efter sandheden, sandheden
og kun sandheden. Flere gange har det set ud, som om det spørgsmål
var ødelæggende for dem, som stillede det. Det gjorde dem til en
lille minoritet, som ingen ville lytte til. Efter menneskelig
tankegang havde de ikke nogen fremtid.
Disse kristne står som vidner for os om, at det
ikke er, hvad andre siger og mener, ja, det er heller ikke, hvad
vi selv synes, som er afgørende. Nej, det er Gud og hans Ord, alt
afhænger af. Et menneske med Herren har større fremtid end tusinde
uden ham.
Lad os tænke på dem, lad dem gøre os frimodige
til at tale ret om Gud. Vi står for Herrens åsyn. Det er ham, vi
skal aflægge regnskab over for - ikke mennesker.
Samtidig må vi fornyes i troen på, at sandheden
aldrig dør. Dødsrigets porte skal ikke få magt over den.
Forkyndelsen af loven
Vejen ud af den nød, vi befinder os i, går derfor tilbage til
udgangspunktet. Vi må tilbage til det grundlæggende: forkyndelsen
af lov og evangelium. Lad os først vende os mod loven.
Den, som ikke taler om lovens Gud, taler ikke
ret om Gud.
Det er sikkert rigtigt, at de fleste ikke vil
høre loven forkyndt for alvor. Den knuser og tilstopper vores
mund. Den gør os strafskyldige for Gud. Den tager al vor herlighed
fra os. Loven giver os ikke noget håb. Derfor protesterer
mennesker, når den forkyndes i sin radikalitet. De synes, at de
har det svært nok i forvejen. De mener ikke, at de trænger til at
blive yderligere bøjet. Menneskelivets byrder og vanskeligheder
hviler på forhånd tilstrækkelig tungt på deres skuldre.
Men det naturlige menneske tager fejl.
Der er en verden til forskel på at finde livet
vanskeligt og besværligt, og så at stå dømt over for den levende
Gud. Der er Himmel og Helvede til forskel på det gudsforhold, hvor
Gud skal give mig kraft og hjælpe mig gennem livets modgang og
kampe, og på det gudsforhold, hvor mit hjerte er blevet knust i
mødet med Guds hellighed.
Der er et billede af Gud, som næsten er blevet
rendyrket, og når det sker, forrykkes hele opfattelsen af Gud. Det
er sandt, at Herren er min hyrde. Men da er mit gudsbillede et
vrangbillede, og den Gud, jeg tror på, er en afgud. Det er ikke
Bibelens Gud.
Når det drejer sig om Bibelens Gud, kan vi ikke
udvælge sider af det bibelske gudsbillede og gøre dem til alt. Det
er, hvad der langt på vej er sket.
Det begynder i oplæringen af børnene. Gud
fremstilles som den altid kærlige, imødekommende, givende, der
skaber varme, tryghed og glæde. Kan man undre sig over, at flere
med rod i vore sammenhænge fornægter Bibelens forkyndelse om de
evige helvedesstraffe? Sagen er jo, at Bibelens tale om dom,
fortabelse, evig død i ild- og svovlsøen opleves som uforeneligt
med det billede af Gud, som er det eneste, de har mødt gennem
deres opvækst, og som de møder søndag efter søndag i vore
lutherske kirker.
Vejen frem er vejen tilbage. Vore børn og unge
må for alvor få med den levende, hellige Gud at gøre. Det møde er
ikke rart, befriende og vidunderligt. Nej, det er frygteligt.
Det er det for dem, som ikke er frelst. Når Gud
træder frem, skal de se, at alt det, som de har fornægtet og
fortiet og gjort oprør imod i deres hjerter, alligevel var sandt.
Gud skal kræve dem til regnskab. Da skal de skjule sig i huler og
mellem bjerge og klipper og sige til bjergene og klipperne:
»Fald over os og skjul os for hans
åsyn, som sidder på tronen, og for Lammets vrede! Thi deres
vredes store dag er kommet« (
Åb.6,16-17).
Men ikke alene for de fortabte er det
forfærdeligt at møde Gud. Det er det også for de frelste. I det
første kapitel i Johannes' Åbenbaring er der fortalt om mødet
mellem Jesus og Johannes. Når man tænker på den fortrolighed, der
var mellem dem på jord, kan man godt undre sig. Man skulle tro, at
mødet ville blive som mødet mellem to venner, der mødtes efter
gennem år at have længtes efter hinanden. Men sådan er det ikke.
Da Johannes så Jesus i hans herlighed, faldt han som død ned for
hans fødder (
Åb.1,17).
Hvad viser Johannes' reaktion?
Der er forskel på et menneske og Gud. Det er
ikke bare en forskel i kvantitet. Det er ikke således, at Gud har
mere, og vi har mindre. Nej, der er tale om kvalitativ forskel.
Der er tale om et møde mellem Himmelens og jordens Herre, og støv,
som har gjort oprør imod ham.
Søren Kierkegaard udtrykte det: »Du skal
forholde dig relativ til det relative og absolut til det
absolutte.« Og han har ret: »I skal være hellige, thi jeg er
hellig, siger eders Gud.«
Kravet om at skulle virkeliggøre Guds vilje
hænger sammen med Guds eget væsen. Det ligger ikke alene i det,
Gud siger. Det grunder sig på det, Gud er. Fordi Herren vor Gud er
en, skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte, at hele din
sjæl og hele din styrke.
Så længe et menneske er optaget af sig selv og
sin egen verden, hører det ikke budet. Men i det øjeblik det får
med Gud at gøre, så lyder det bestandigt: Fordi Gud er, som han
er, skal du elske ham af hele dit hjerte.
Så længe en synder tror, at det er muligt,
mener han, at der er håb. Han kæmper, beder og strider. Jeg kan
ikke fatte, at Gud ikke hjælper mig med at opfylde, hvad han selv
har befalet mig.
Nogle klarer kampen ved at fly fra Guds åsyn og
nedskrive hans krav. Det gør farisæerne, katolikkerne og hyklerne.
De nedskriver kravene til det næsten umulige, og dernæst sætter
de livet ind på at opfylde dem. Mange beundrer dem. De yder det
ekstraordinære. Man tænker ikke på, at de har ændret på Herrens
ord. Derfor skal Gud fratage dem deres del i livets træ og den
hellige stad.
Andre går Judas' vej. De kaster alt overbord og
giver sig fortvivlelsen i vold. De mener ikke, at der er stof i
dem til at blive kristne, og når der ikke er det, kan de lige så
godt opgive alt på forhånd. De magter ganske enkelt ikke at leve
som kristne.
Endelig er der dem, som ved, at Gud undflyr man
ikke.
»Farer jeg op til Himlen,
da er du der, reder jeg leje i Dødsriget, så er du der; tager
jeg morgenrødens vinger, fæster jeg bo, hvor havet ender, da vil
din hånd også lede mig der, din højre holde mig fast« (
Slm.139,8-1O).
Du kan gøre, hvad du vil. Du kan flygte til
jordens grænser. Gud bliver du aldrig fri for. I sit ord og gennem
sit væsen siger Han: Dø, eller gør, hvad en synder ej kan.
Er der alene tale om ydre synder, som man kunne
gribe om, er det ikke så forfærdeligt. Men når kampen blev ført
ind på den indre mark, hvor du er alene med Gud, blev det
forfærdeligt. Da åbenbaredes det, at syndens kraft er loven
(1.Kor.15,56). Du er så ond, så gennemtrængt af slangegiften fra
syndefaldets dag, at Guds hellighed får dig til at rejse dig imod
Ham i oprør. Du rejser dig imod Gud, fordi Han har sat dig til at
gøre det umulige. Du kan heller ikke komme uden om Ham. Budet, som
er til liv, bliver til død, fordi du er grænseløst syndig.
Da budet kom, levede synden op, og du døde (
Rom.7,9-1O).
(Afsnit fra "Lov og
evangelium" af Hans Erik Nissen i "Det er troværdig tale" -
Luthersk Missionsforenings Bibelskoles Elevforening 1992 -
Shafan 26-11-09)