Gud har talt
(Den kristne prædikens hemmelighed - Den kristne
prædiken og Skriften)
Frank Jacobsen - "Gud har talt"
Guds ord - den kristne prædikens hemmelighed
Følger vi nu i Skriften den måde, hvorpå mennesker hørte, hvad
Gud talte, vil vi se, at det bestandigt sker gennem »profeter«,
d.v.s. mennesker, som taler, hvad de selv modtager fra Gud.
»Herrens ord kom til profeten«, hedder det gang på gang i Bibelen,
og han talte så, hvad han havde modtaget fra Gud.
En dybere forståelse af denne profet-gerning
får vi gennem profeten Esajas' vidnesbyrd om sin kaldelse. Herom
siger han:
»Den Herre
Herrens Ånd er over mig, fordi han salvede mig. Han sendte mig
med glædesbud til ydmyge, med lægedom for sønderbrudte hjerter«.(
Es.61,1)
Her møder vi Guds-billedet genskabt. Inden
profeten sendes med Guds ord, salves han af Gud med
Helligånden, så han bliver af samme Ånd som Gud og således bliver
i stand til at forstå Herrens ord, som det virkeligt er talt af
Herren.
Denne inspiration hos profeterne var det grundlæggende for Jesu og
apostlenes syn på profeternes tale. Således minder f.eks. Peter
menigheden om denne inspiration i sit andet brev: (
2.Pet.1,20-21)
»Dette skal
I først og fremmest vide«, siger han, »at ingen profeti i
Skriften lader sig tyde egenmægtigt. For aldrig er nogen profeti
fremgået af et menneskets vilje, men drevne af Helligånden
udtalte mennesker, hvad de fik fra Gud«.
Og hvordan denne genskabelse af Guds-billedet
skete, får vi også et særdeles klart billede af Esajas ved at
studere Esajas' kaldelse i kapitel 6. (
Es.6,1ff)
Her ser vi nemlig, hvordan den mand, som skulle
tale til sit folk om Guds dom og Guds frelse, selv føres ind under
Guds dom og frelse. En dag, han er i helligdommen, ser han gennem
det, han får at høre, Guds hellighed, så han i sit indre fyldes af
dommens vished:
»Ve mig, det er
ude med mig«. Men netop som han står helt vis på det, at
det er ude med ham, møder han Herrens ord på ny - og nu med en
ganske anden virkning. Herren siger:
»Din skyld er borte, din synd er sonet«.
Da er Esajas' ånd beredt til at høre og tale
Guds ord om dom og frelse. Han er blevet en ånd med disse ord. Han
er i stand til at forstå dem i hele deres fylde. Han har følt og
oplevet dommens gru, og han har følt og oplevet forsoningens
virkelighed.
Og at profeterne talte Guds ord, stadfæstede
Gud ved, at det, som profeterne talte, indtraf. Ordene var ikke
tomme, men indeholdt virkelig velsignelse og virkelig forbandelse.
Også om deres ord var det sandt: »- - af dem afhænger jeres liv«.
Gud stod bag de ord, han sendte dem med, og gjorde dem sande,
stærke og effektive.
Som profeterne talte Herrens ord til Israel i
GT, talte apostlene Herrens ord til verden i NT. Således kan
f.eks. Paulus skrive til menigheden i Tessalonika, at han kom og
forkyndte dem Guds ord (
1.Thess.2,13)
. Og vi lægger også mærke til, at menigheden havde erfaret, at det
var sandt. Deres møde med ordet var blevet et afgørende møde med
Gud, som førte en ny kraft, en ny ånd og en ny vished ind i deres
sind, så de på stedet havde forladt hele deres fortidige liv og
var vendt om til Herren for at tjene ham og leve i forventningen
om Jesu Kristi komme. (
1.Thess.1,9-10)
Vender vi os nu til menighedens historie ikke
den ydre kirkes historie, men historien om den lange række af
mennesker, som er kommet til tro på Herren og ved pinsens Ånd på
ny har fået del i Guds-billedet - så gælder det for dem alle,
enten de hører hjemme i Europa, Afrika, Asien, Amerika eller
Australien, at deres tro og liv kommer af dette ene: de har hørt
GUDs ord - GUD har talt. De har som Israel ved Sinai og Esajas i
helligdommen stået ansigt til ansigt med Gud - ikke i en synlig
skikkelse, men i ordets skikkelse. De hørte hans røst og kendte
ham.
Hvor hørte de ham? Hvad var hans røst? Svar: de
hørte ham i forkyndelsen - røsten var prædikantens.
Et vidunderligt eksempel på det, som siden har gentaget sig over
hele jordens flade, har vi i Apostlenes Gerningers tiende
kapitel:
Ap.G.10
Vi hører her, at Peter står og prædiker i
Kornelius' hus, og medens han prædiker, falder den hellige Ånd på
dem, som hører, og de fyldes af samme nye liv som de i
Tessalonika. Gud talte.
Jeg spørger: »Tav Peter så længe?« Nej, der
står:
»Medens Peter endnu talte
således, faldt Helligånden på dem, som hørte ordet«.
Røsten var Peters, men ordet og Ånden var
Herrens. Derved skete det, at de, som sad i Kornelius' hus,
pludselig ikke sad ansigt til ansigt med Peter, men med Herren.
Borte var alle de andre, borte var Peter. De mødte i denne stund
HERREN selv.
Derfor er prædiken menighedens livsnerve. Den
alene har skabt menigheden til alle tider. Al åndelig fremgang og
al åndelig tilbagegang i kirken har haft en nøje forbindelse med
forkyndelsen. Aldrig er den vokset ved noget andet end
forkyndelsen, og aldrig er den blevet svag, uden at bristen
fandtes i forkyndelsen.
Djævelens centrale angreb er derfor også et
angreb på den kristne prædiken. Når man i dag mange steder skærer
den kristne prædiken ned til et minimum eller taler om at lave den
om til en dialog, eller man erstatter den med foredrag, så er det
alt sammen et uhyggeligt og tragisk udtryk for, hvor fremmed man
er over for den kristne prædikens hemmelighed. Måske fordi man
aldrig har mødt en sand, kristen prædiken.
Den kristne prædiken er det eneste sted, Gud
møder et menneske og giver sig til kende for det. Ved den alene
sker åbenbaring af Herren selv. Og ved den alene skabes da også
troen, den tro, som alene fødes ved mødet med Herren, som Paulus
siger:
»Altså kommer troen af
det, som høres, og det, som høres, kommer i kraft af Kristi ord«
(
Rom.10,17
).
Og helt i sammenhæng med det er det iflg.
Skriften den kristne prædiken alene, som genskaber Guds-billedet
i mennesket, så det bliver af samme Ånd som Herren. Vi så jo lige
forud, at
»medens Peter endnu
talte disse ord til dem, faldt Helligånden på dem, som
hørte« (Ap.G.10,44). På linie hermed skriver Paulus til
galaterne:
»Dette ene
vil jeg have at vide af jer: Var det i kraft af lov gerninger, I
modtog Ånden, eller ved i tro at høre?« (
Gal.3,2
)
Dette spørgsmål er iflg. sammenhængen
udelukkende et retorisk spørgsmål, hvis svar er givet på forhånd:
»Det skete ved at høre i tro«.
Den kristne prædiken og Skriften
Uvilkårligt vil det spørgsmål opstå af det, som forud er sagt:
»Gælder det al prædiken, det, som her er sagt? Gælder det al
prædiken, at
»den, som
hører jer, hører mig?«
Luk.10,16
Nej, sa. enkel er sagen ikke. Den sande
prædiken har en efterligning, som uden tvivl er Guds ords værste
modstander - en prædiken, som ikke er en prædiken af Guds ord, men
helt og holdent en tale, født af menneskeligt lys, menneskelig
forstand, menneskelig samvittighed og følelsesliv. Og det er vist:
ved en sådan prædiken taler Herren ikke. Der sker ingen
åbenbaring af Herren. Der skabes Guds-billedet ikke på ny. Der
opstår ingen sand kristen menighed. For vel kan den samle
interesserede mennesker, hvis den er tilstrækkelig dygtig. Men:
lede menneskehjertet frem til et møde med den levende Gud, så det
betyder en opvækkelse til nyt liv, vil den ikke formå, om den så
prædiker aldrig så meget om Gud.
Men at der er en sådan prædiken, som ikke er
andet end en luftning af menneskemeninger og -synspunkter og
derfor bør sidestilles enten med agitatorisk tale eller belærende
foredrag eller hvad andet mennesker taler, det må ikke vildlede os
og gøre os blinde for, at der findes en prædiken, som er noget
langt, langt mere end menneskeord - en prædiken, som har
guddommelig magt og myndighed, fordi den er Guds tale en
prædiken, som åbenbarer Herren selv, virker en ny Ånd i hjertet,
skaber lys, hvor før var mørke, liv, hvor før var død, tro, hvor
der før var ukendskab til Gud.
Det er denne prædiken, som ned gennem tiden har
været hemmeligheden bag al levende, kristen tro. Ved den førtes
mennesket til et møde med Herren, som på en gang bøjede det i
skælven og rejste det i nyt lys.
Går vi til den kristne prædiken i NT, både i
evangelierne, Apostlenes Gerninger og brevene, er der en ting, som
falder tydeligt i øjnene: at den kristne prædikens forudsætning
netop er, at Gud allerede har talt. Både Jesus selv og hans
apostle prædikede, hvad Herren havde talt. Skriften bruger det
udtryk, at de »lærte«.
Et af de bedste eksempler på, hvordan Jesus
virkede som profet (= en, som taler Guds ord), har vi i
Lukas-evangeliets fjerde kapitel (
Luk.4,24).
For
det første mærker vi os, at han selv peger på, at de her har mødt
ham som profet. For det andet lægger vi mærke til, at han som
profet »lærte«. v. 15 Og for det tredje lægger vi mærke til, at
han »lærer« ved at fremlægge skriftordet som gældende for dem, som
hører. Han forelæser, hvad Gud har talt i Skriften, men ikke blot
som noget Herren har talt, men som noget Herren taler til dem
(v21).
Sådan lærte Jesus også senere sine disciple at
prædike Guds ord. I Lukas-evangeliets 24. kapitel hører vi om
nogle af Jesu møder med sine disciple i de 40 dage efter
opstandelsen. Og i begge de her gengivne beretninger drejer deres
samtale sig om en eneste ting: at forstå Skriften (= GT). Mest
betydningsfuldt for os i vor sammenhæng her er ordene:
»I skal være vidner om dette« (Luk.24,48)
.
For hvad er det, de skal være vidner om? Det
fremgår af ordene lige forud, hvor Jesus siger sådan:
»Alt det må
gå i opfyldelse, som er skrevet om mig i Mose lov og profeterne
og salmerne«. Og så åbner han deres sind, så de forstår
Skriften, hvorefter han fortsætter:
»Således
står der skrevet, at Kristus skal lide og opstå fra de døde på
den tredje dag, og at der i hans navn skal prædikes omvendelse
til syndernes forladelse for alle folkeslagene og begyndes fra
Jerusalem«.
Det, de skal vidne om, er altså det, som står
skrevet - det, som forud er talt af Gud i Skriften.
Ser vi nu fremover fra Peters pinseprædiken (
Ap.G.2,14ff),
som
er det første vidnesbyrd om den prædiken, som har ført til
menneskers møde med Gud, så vil vi se, at den er præget af en
bestandig henvisning til, hvad Gud har talt i Skriften. Og som
det fremgår af vers som v. 17 og 30, så citerer Peter ikke Joel
eller David, blot fordi deres ord udtrykker, hvad han vil sige,
men fordi de er profeter, som har talt Guds ord. Det er det,
Peter gerne vil, at disse mennesker skal møde: Guds ord.
Derfor ser vi også, at det er noget principielt
ved Åndens gerning, at den fjerner det dække, som er over
Skriften, og som gjorde disciplene »uforstandige og
tungnemme«, så de ikke forstod Skriften (
2.Kor.3,14-17,
Luk.24,25)
.
Det er således en del af pinseunderet, at Peter
prædiker bundet til Skriften - at han prædiker ud af en Ånd, som
forstår det, Gud har talt. Ånden selv afslører Skriften i den
mening, at de skal forstå og tale ud fra Skriften.
Ned gennem kirkehistorien har vi oplevet det
mere eller mindre udtalt, hvordan prædiken blev løsrevet fra
Skriften enten ubevidst i åndelig sløvhed eller bevidst ud fra den
tanke, at Bibelens tale ikke blev forstået af tidens mennesker,
en anskuelse, som ikke er noget specielt for vor tid. Men
resultatet af denne løsrivelse fra det, Gud har talt, har altid
været det samme: den kristne prædiken forsvandt og blev erstattet
af en svag, af Helligånden forladt prædiken. Langsomt, men
usvigeligt sikkert sygnede menigheden ind - først i deres ånd,
siden i deres tal, indtil der igen dukkede en prædiken op i
kirken, som talte, hvad Herren allerede havde talt i Skriften. Da
skete det underfulde på ny, at mennesker mødte Gud, så hans
herlighed, fik Guds-billedet genskabt og priste Herren med nye
tunger.