Gud har talt
(Den kristne prædiken og Skriftens sprog - Guds ord
- i Satans mund)
Frank Jacobsen - "Gud har talt"
Den kristne prædiken og Heligånden.
(Indledende afsnit fra dette kapitel)
Ingen kan studere sig til åbenbaring. Den, som vil møde Gud, må
ledes af Ånden til åbenbaring. Ingen kan ved nogen studeren
prædike det ord, Gud har valgt at åbenbare sig gennem. Han må
først blive en Ånd med det ord ved personligt at have modtaget
barmhjertighed hos Gud. Gud sender og bruger ikke et menneske, som
har gjort sig selv til prædikant, hvor mange år han end har brugt
på sine studier.
Dette er et dybt alvorligt faktum, som det kan
være af evig betydning at få set. Den, som vil finde Gud, må
forstå, at der er forkyndelse, hvor man for altid må opgive håbet
om at se Herren og modtage hans Ånd og liv. Du kan vælge en
forkyndelse, som forudbestemmer dig til aldrig at møde Herren,
fordi det ord, som prædikes, ikke er det ord, som Gud har talt -
enten fordi det ikke er Skriften, som forelæses, eller også fordi
ordet aldrig er blevet tilegnet ved den hellige Ånd af ham, som
har stillet sig selv frem som prædikant.
Meget ligegyldigt bliver i dag sagt om
prædiken, men meget sjældent forstår mennesker, at Guds ord i dag
skal søges - at det kan være skæbnesvangert at lade sig lede af
menneskeskabte ting såsom sognegrænser, sognekirker, embeder og
titler, talekunst, aktualitet i emnevalg eller hvad andet vi kan
føle os bundet af. Vil jeg møde Gud selv og modtage hans Ånd og
fylde, må jeg søge den prædiken, som er hans ords prædiken,
menighedens eneste sande tale.
Den kristne prædiken og Skriftens sprog
Mange har brugt det udtryk om forkyndelsen, at det var »Kanaans
sprog«.
Jeg vil gerne sige nogle ord om det, da det dog
på mange måder er så indlysende, at vi skal tale »tidens sprog«.
Vi så før, hvor tæt forenet Ånden og Den
hellige Skrift er med hinanden. Om dette gælder i sandhed, at hvad
Gud har sammenføjet, må et menneske ikke adskille. Her må vi
sandelig passe på frasernes magt. Virkeligheden er jo den, at det
tværtimod er kirkens og forkyndeisens store svaghed, at den taler
»tidens sprog« og ikke »Kanaans sprog«. Tidens sprog har nemlig et
andet indhold end det, som Herren vil sige os. Vel taler den
hellige Ånd på dansk, men han taler sit eget »sprog« på dansk.
Således fortæller Paulus, at når han prædikede
ordet fra Gud for grækere på græsk, så kunne de ikke forstå det (
1.
Kor.1,21-25). Det var en dårskab for dem. Hverken
kendskab til græsk filosofi eller almindelig græsk daglig-tale
kunne gøre det forståeligt, som apostelen forkyndte. For det, som
Guds Ånd taler, enten det er på græsk eller dansk, det er, hvad
intet øje har set, hvad intet øre har hørt, og hvad aldrig er
opkommet i noget menneskes hjerte (
1.
Kor. 2,9). Denne sag findes ikke i noget sprogs filosofi
eller daglige udtryksmåde. Kun et sted har Gud selv ved
Helligånden beskrevet sagen: i GT. Jeg tror, det er Luther, som
engang bruger det udtryk, at Helligånden er hebræer, hvormed han
netop hentyder til den kendsgerning, at Skriftens kendsgerninger
er talt af Helligånden på hebraisk.
Skal vi da kunne hebraisk for at forstå Guds
ord? Slet ikke. For jøder er det en forargelse, (1. Kor. 1,23)
siger Paulus om det, han prædiker. De er altså ikke bedre stillede
end vi, fordi de kan det hebraiske sprog. Nej, men vi må gå i
lære hos den Skrift, hvori den hellige Ånd har talt Guds ord. Og
det er menneskers store synd og bespottelse: at de ringeagter at
lytte til Skriften og den visdom, som Gud har åbenbaret der.
Få har som Luther klart forstået, hvilken
nødvendighed det er at holde sig til Skriftens eget sprog.(
1.
Kor.15,2) Luther forstod, hvad eftertiden - og fortiden
forøvrigt ikke mindre - så stærkt har bekræftet: at jo længere vi
kom bort fra Skriftens eget indhold og ord, des mere kom der ind i
forkyndelsen af det, som er fremmed for det ord, Gud har
talt, des mere blev forkyndelsen menneskets egen tale og en tom
og dårlig efterligning af det mægtige ord, hvori mennesker har
mødt den levende Gud.
Derfor: det ville blive en lykke uden grænser,
om der opstod en bevægelse i vort folk, som kaldte mange flere af
ordets forkyndere tilbage til »Kanaans eget sprog«, tilbage til
Skriftens (GT's) ord og indhold.
For hvor den prædiken er, er der mennesker, som
ud af deres hjerters lykke siger med salmisten:
»Beclre en dag i din forgård end
tusinde ellers, hellere ligge ved min Guds hus's tærskel end
dvæle i gudløsheds telte«.
Salme
84,11
Aldrig er livet på denne jord nemlig rigere,
end hvor Herrens Ånd åbner Skriften for os, og vi møder Herren i
hans herlighed. Bare en sådan dag er bedre end tusind ellers.
Luther skriver om den dag, da han for første gang oplevede
underet, og Helligånden åbnede ordet: »Nu følte jeg mig som helt
igennem født på ny«, siger han, »som om jeg gennem åbne porte var
trådt lige ind i selve paradiset«.
Vel er vi os bevidst, hvad vi bittert har
erfaret, at vi ikke får lov at blive i dette paradis. Men da
sukker vore hjerter derefter, som salmisten også siger
: »Af længsel efter Herrens forgårde
vansmægter min sjæl - salige de, der bor i dit hus,
end skal de love dig« Salme
84,3-5 .
Ja, sådan er det, blot en gang at have hørt
Herren selv tale, så vi så hans herlighed.
Men det er tillige denne stærke livslængsel,
som forårsager det opgør, som vi møder både hos Paulus og Johannes
og Luther og i enhver, i hvem troen brændte: opgøret med enhver
afvigelse fra sandhedens vej, enhver afvigelse fra Skriften, og
enhver afvigelse fra det sandhedens lys, som Gud har tændt gennem
sit ord. Livslængslen ved: »Jeg får aldrig Herren at se uden
gennem det ord, han selv har talt«.
Guds ord - i Satans mund
Vi har i det foregående fastslået, at Herrens ord kun møder os i
den forkyndelse, som er nøje bundet til Skriftens ord - det ord,
som Gud allerede har talt. Og vi har set, at mødet med Gud gennem
ordet er betinget af en ting: at vi bliver mennesker i Guds
billede, født påny ved den hellige Ånd. Gud kan ikke åbenbare sig
gennem sit ord - ikke blive kendt gennem sit ord, om ikke vi, som
skal høre ordet, bliver af samme Ånd som Gud.
Vi skal i dette afsnit se på en lige så vigtig
ting som dette, at Guds tale altid er bundet til Skriftens ord, og
det er, at ikke alt er Herrens ord, fordi det er Bibelens ord.
Dette kunne lyde forvirrende og
selvmodsigende. Men dette er vilkårene i åndens verden, eftersom
Satan benytter selv det helligste på denne jord for at forføre
mennesker - selv Jesu navn bruger han (
Matt.24,5)
.
Sådan har han også sine tjenere, som
kommer i skikkelse af retfærdighedstjenere og
tilsyneladende forkynder, hvad der står i Bibelen, for at føre
mennesker bort fra Herren (
2.Kor.
11,14-15). Han kan komme som en lysets engel og give
mennesker rige åndelige oplevelser blot for at hindre Guds Ånds
sande germng
Kol.
2,16-23 -
2.
Tess.2,9-11 .
Lad os belyse sagen med et eksempel:
Da Jesus efter sin dåb af Helligånden blev ført
op i ørkenen for at fristes af Djævelen, lød en af fristelserne
således: »Hvis du er Guds Søn, så styrt dig ned, thi der står
skrevet: »Han skal give sine engle befaling om dig, og de skal
bære dig på hænder, for at du ikke skal støde din fod på nogen
sten «
Matt.
4,1 ff .
Lad os se: »Står det skrevet?« Ja, det står
skrevet. Vi finder det i
Salme
91,11 flg. Jeg spørger nu videre: »Talte Djævelen da her
Guds ord?« Det forstår du af Jesu svar:
»Der står også skrevet:
»Du må ikke friste Herren din Gud«.
Aldrig ville Jesus således have afvist disse
ord, om de var hans himmelske Faders ord. Om hans eget forhold til
Faderen vidner hans egne ord:
»Han,
som sendte mig, har ikke ladet mig alene, fordi jeg altid gør,
hvad der er ham velbehageligt« -
Johs. 8,29 .
Nej, når Jesus her afviser Skriftens egne ord,
så er det helt klart, at grunden er denne: Dette har Gud ikke
talt. Nu skal vi imidlertid lægge mærke til, hvordan Jesus
afviser dette skriftord : nemlig med et andet skriftord. Han veg
ikke fra Skriften, fordi Satan brugte Skriften, men gendrev det
ene skriftord med det andet.
Det er altså ikke noget argument imod at bruge
Skriften, at man »bare sidder og slynger skriftord i hovedet på
hinanden«. Helligånden har ikke noget andet lys og intet andet
våben end Skriften, hvad Jesus her bevidner ved helt og
vedholdende at holde sig til det, som står skrevet. Han overlader
intet til sin egen forstand eller tanke eller samvittighed eller
livsanskuelse eller nogen form for menneskelig kritik af
Skriften. Skriften må klare alt alene. Den må afsløre, om det er
Djævelen, som bruger, hvad Gud har talt, i en anden mening end
den, som er Guds således at det ikke er Guds ord alligevel,
selvom det er Bibelens ord - eller det virkelig er Herren, som
her taler.
Som vi har set før, kan vi ikke lade erfaringen
være dommer. For vel er det klart for den, som møder Herren ansigt
til ansigt, at det var Herren, som talte. Men: når Satan giver et
menneske, som ikke kender Herren, af sine åndelige oplevelser -
også oplevelser af »gud« - så vil det for det fortabte menneske
ligne sandheden så meget, at det vil bilde sig ind, at det er
sandheden. Satan lod Ægyptens koglere gøre de samme tegn som
Moses, for at Farao ikke skulle tro Moses, som var sendt af
Herren.
-2.Mos.
7,11
»Men, hvor kan jeg vide, om det, jeg læser og
hører, når jeg læser og hører Bibelens ord, er Guds tale? - om den
åbenbaring, som jeg måske oplever, er åbenbaring af Herren, som
han er?«
Jeg vil gerne allerførst understrege et par
ting:
Det ene har vi allerede berørt: at Satans
tjenere også prædiker »Jesus« - »de kommer i mit navn«, siger
Jesus (
Matt.
24,5). De fornægter ikke Kristus med deres mund. De giver
sig tværtimod ud for at være sande kristne. De kommer til kristne
i skikkelse af »brødre«. De prædiker et budskab, som for den
uvagtsomme tro ligner evangeliet (
Gal.
2,4 ), men er »et andet evangelium«.
Gal.
1,6-7
I Bibelen får disse åndelige efterligninger
navnet »anti-krister«, hvilket betyder »stedfortrædende krister«,
»erstatnings-krister«, »mod-krister«
1.Johs.
2,18. Som vi ser hos Johannes, hører de endetiden til -
»de sidste tider« - svarende til den tid, Gud taler sit ord om
Kristus, Guds sande Søn, idet Skriften siger, at Gud nu ved
dagenes ende har talt til os ved sin Søn.
Hebr.1,2
Der findes altså en kirke, et evangelium, en
forkyndelse af Jesus, som simpelthen er Satans modtræk mod Kristi
komme og Guds evangeliums forkyndelse.
Vi skal senere se forskellen. Her vil vi
foreløbig kun konstatere, at ikke alt, hvad der ser kristent ud,
er fra Gud
.
(Indledende afsnit og 2
kapitler fra "Gud har talt" af Frank Jacobsen - Dansk Bibel-Institut 1973 -
Shafan 30-06-09)