Gudsfrygt og vor egen tid
Karl K. Riis - "Frygt Gud"
Det er ikke svært at blive enige om, at gudsfrygten har trange kår
i dag. Bibelen kalder det "hårde tider", når egoismen sættes i
højsædet og bliver rådende. I
1.Mos.20
er der fortalt om et alvorligt fald i Abrahams liv. Han er bange
for sit liv og siger om sin kone Sara, at hun er hans søster. Da
han bliver irettesat af den hedenske konge, Abimelek, siger han:
"Jo, jeg
tænkte, der er nok ingen gudsfrygt her på stedet, og så vil de
slå mig ihjel på grund af min kone." 1. Mos. 20,11.
Mangler gudsfrygten i et folk, bliver livet fyldt med mange onde
ting, for onde kræfter gør livet vanskeligt. Den gode frygt
afløses af en ond frygt, som det skete for Abraham.
Sammenhængen mellem det indre og ydre liv er
tydelig. Den plads, Gud får i et folk, og så det liv, de lever,
hænger uløseligt sammen. Menneskers livsførelse afspejler
tydeligt, hvad der bestemmer og styrer dem. Vort forhold til Gud
kan ikke alene aflæses i vort forhold til hans ord og bud! Det kan
også aflæses i vort forhold til synd. Lades den levende Gud ude af
betragtning, får det følger.
Gudsfrygten er blevet hjemløs på jord! Dagligt kan vi høre eller
læse om manglende arbejds- og forretningsmoral, og vel ikke uden
grund. Vi har fået begrebet økonomisk kriminalitet, vi har
forsikringssnyd og sort arbejde. De frie forhold mellem kønnene
har medført, at ægteskabet har mistet sin hellighed. Det betyder
ikke noget, om vi er gift, før vi begynder at leve sammen som mand
og hustru, og utroskab er spændende.
Sætter vi focus på dette, kan vi ikke undgå at
spørge efter årsagen til, at det er sådan. Da er det første, som
springer os i øjnene, at mennesker flest blæser på, hvad Gud
siger. Tidligere havde det trods alt en vis betydning. Da jeg var
ung, kunne vi også diskutere og være uenige, men havde vi et ord
fra Bibelen, som tydeligt gav til kende, hvad Gud ville, da var
det rettesnor, selvom mennesker sagde noget andet. Sådan er det
ikke i dag. Da kan mennesker sige, at de godt ved, at det, de gør,
er i strid med, hvad Bibelen siger, men det vil de ikke være
forpligtet af.
Det medfører, at på område efter område sker der i dag ting, som
tidligere var uhørte! Naturligvis ved jeg, at der også tidligere
var ugudelighed og umoral. Det er der mange eksempler på, og det
må vi ikke glemme, men vi er i disse år vidne til et enormt skred,
som består i, at moralbevidstheden i vort folk ændres.
Syndigheden får sit bifald både i levemåde og accept. Herrens
apostel siger, at der ender det, når mennesker løsgør sig fra Gud:
"De ved, at
Gud har bestemt, at lever man sådan, fortjener man at dø;
alligevel lever de ikke bare selv sådan, men bifalder også" at
andre gør det." Rom.1,32
.
Årsagen til dette er løsrivelsen fra Gud, det kalder Bibelen
gudløshed, som er det modsatte af gudsfrygt. Den skildrer også,
hvordan denne gudsløshed kommer til udtryk: Det regnes ikke for
noget værd at kende Gud! Sandheden byttes ud med løgnen. Man
dyrker skabningen frem for Skaberen. Den skabning, der dyrkes
mest, er mennesket, og hvor er der megen menneskedyrkelse.
Mennesket lever ikke for Herren, det lever for sig selv!
Når mennesker lever, som om Gud ikke
eksisterer, da indtager de selv Guds plads; de bliver deres egen
gud og herre. Det er, hvad der langt på vej er sket de sidste par
generationer. Vi kalder det sekularisering eller verdsliggørelse.
Når det sker, har vi ikke noget, som kan dæmme op for
syndigheden, mennesker hengiver sig til utugt og perversitet.
Det kan lyde som en moraliserende jammertone,
og Gud fri os fra den. Jeg er heller ikke ude efter billige
undskyldninger. Dem er der nok af! Det er tidens skyld, siger
nogle, for vi lever i endetiden, så det kan ikke være anderledes.
Men det er en forflygtigelse af vort ansvar, tiden som sådan vil
altid være som de mennesker, der hører hjemme i den tid. Det er os
selv, vi, der lever i tiden, der bærer ansvaret!
Gudløshed - ikke noget nyt
Som før sagt, er ugudelighed på ingen måde noget nyt. Men vi må
have endnu et aspekt med. Mennesket er født således, og den arvede
syndighed ytrer sig i, at vi er:
"uden gudsfrygt, uden tillid til Gud og fulde
af ondt begær". (Augustanaart. 2).
Det er stærke ord, men de er sande. Det naturlige menneske,
hvilket sige mennesket i sin naturlige syndighed, det har det, som
det udtrykkes i
Rom.3,18
:
"Gudsfrygt
har de ikke for øje"
Humanismen siger, at menneskene inderst inde er gode. Dette falske
livssyn har været en stærkt medvirkende årsag til, at mennesket
selv kan og skal løse sine problemer uden Gud. Jesus lærer os, at
inderst inde er mennesket ondt:
"Thi
fra hjertet udgår onde tanker, mord, ægteskabsbrud, utugt,
tyveri, falsk vidnesbyrd og bespottelser. Det er det, som gør et
menneske urent." Matt.15,19-20
.
Mennesket kan ikke gøre sig selv gudfrygtigt, det kan alene Gud
gøre!
Særligt foruroligende
Vi kan ikke vente, at den af synden beherskede verden frygter Gud,
men hvad med Guds folk? Vi har set på, hvad der sker omkring os,
men hvordan har gudsfrygten det hos os, der bekender os som
kristne?
Her må vi vove at være sande. Det koster ikke
noget at være generel og sige, at mange, som bekender troen, er
gennemverdslige i deres tanker og livsførelse. Anderledes er det,
når synden bliver konkret: Jeg var fej over for verdslige
kollegaer, fej ligesom Abraham i Gerar, og ville hytte mit skind,
derfor løj jeg og forsvarede bagefter, hvad jeg gjorde.
De seneste år er der flyttet mange grænsepæle,
også af kristne. Vi må vove at være helt personlige og spørge,
hvad med mig selv - hvad med dig? Hvordan har gudsfrygten det i
dit og mit liv? Vi må vove at gå ind i Guds lys! Vi kan miste
gudsfrygten.
Synden og verdsliggørelsen standser jo ikke,
hverken ved døren til Guds menighed eller ved hjertedøren til et
Guds barn! Hvor meget er der smuttet ind af alt det, som til
overflod lurer ved vore døre af verdslig tankegang og levevis?
Hjerternes frafald fra Herren er et af endetidens tegn. Det er et
tegn i kristenheden! Når det sker, da mister saltet sin kraft! Da
er der ikke længere forskel mellem Guds folk og verden. Skellet
viskes ud, og der er ikke forskel på en retfærdig og en gudløs, på
de, der tjener Gud, og de, der ikke gør det! Pointen i Jesu
billedtale om saltet er jo netop, at saltet er anderledes end det,
det tilsættes. Når en kristen er anderledes, så skyldes det, at
Jesus har indtaget hans og hendes hjerte. Det er dybest set
indflydelsen fra ham, som gør en kristen anderledes! Da forstår
vi, at mister vi Jesus, da er det slut med saltets kraft og med
den kristnes positive betydning for verden! Vi mister både
respekten og tiltrækningskraften!
Sådan tænker og taler Gud!
Hvor frafaldet bliver en realitet, dør kærligheden til Jesus og
lydigheden mod hans ord! Vi bliver som grene, der visner og dør!
Og vi svigter også vort kald som lys og salt i verden!
Håbet i det håbløse
Dette skriver jeg, for at vi skal standse op. Vi skal se sandheden
i øjnene! Alene den kan gøre fri! Vi kan så let blive modløse og
gribes af pessimisme og håbløshed. Jeg ønsker ikke at fremme
modløsheden.
Men er der en vej frem? Ja det er der!
Vort første skridt ud af ulykken er, at vi
indlader os med Gud! Det
lyder enkelt, men gør vi det, så sker der noget. Da opdager vi
grundskaden: vor fortabthed i os selv! Jeg har en vilje, som ikke
vil, hvad Gud vil! Jeg har et sind, fyldt af egoisme, og jeg kan
ikke forny det! Jeg kan ikke gøre mig selv god eller give mig selv
et nyt hjerte! Og jeg er bundløs gæld, og hvor skal jeg gå hen med
min skyld?
Det er i grunden ikke så mærkeligt, at der er
noget i os, som protesterer og ikke vil indlade sig med Gud! Det
koster at komme ind i Guds lys og lade sig ransage af Gud:
"Ransag mig, Gud, og kend mit hjerte, prøv mig, og
kend mine tanker, se efter, om jeg følger afgudsvej ! Led mig ad
evigheds vej!" Slm.139,23-24
.
Et af de første og klareste kendetegn på, at et menneske begynder
at frygte Herren, er, at han er villig til at lade sig ransage af
Guds ord. Det er hans ønske, det er hans bøn. Det koster at lade
det ske, Gud må afsløre vort inderste, vise os vor synd, vore
egoistiske motiver bag vore handlinger, vor uærlighed,
selvhævdelse, urenheden i tanker og sind og alt det andet, der
præger os. I sit lys viser Gud os, at vi i os selv, i vor natur,
er fjendske mod ham, og at der i vor gamle syndige natur ikke bor
noget godt.
Ind i denne håbløshed er der kun ét håb! Og
opfordringen lyder:
"Arbejd med
frygt og bæven på jeres frelse - -. For det er Gud, der virker
i jer både at ville og at virke for hans gode vilje."
Fil.2,12-13
.
Arbejd, for Gud virker! Da er der håb for de umulige. Når vi har
arbejdet os fast i, at det er umuligt at gøre os selv gudfrygtige,
da skal vi høre: Det gjorde Gud. Han har arbejdet, og han arbejder
stadig.
"Han
slettede vort gældsbevis med alle dets bestemmelser imod os; han
fjernede det ved at nagle det til korset." Kol.2,14
.
Sæt derfor alle kræfter ind på, at, dette må blive dit! Stol på
det, der her siges, Gud har ordnet frelsen af nåde ved tro. Ved
sin Ånd og ved sit ord, skænker Gud dig et helt nyt guddommeligt
liv, du får en ny vilje, ny lyst og et nyt hjerte.
Frelsens under er ikke lidt forbedring, at Gud
kommer med lidt hjælp, lidt medicin til den syge. Sandheden er, at
vi er døde for Gud og alt det gode. Over for en død hjælper en
sprøjte medicin ikke. Der skal et under til, så der bliver liv af
døde!
Lagde du mærke til, hvor grundigt vore tanker her korrigeres af
Guds ord. For os er det nærliggende at tænke, at medicinen, vi har
brug for, er en kraft eller en impuls til moralsk opstramning og
ansvarlighed. Langt ud over de kristnes rækker oplever vi en
interesse for etiske emner, som er helt enestående. Det kan der
være mange gode grunde til, men bag det hele ligger der en sund
reaktion mod den fremmedgørelse for, hvad der er et sundt og
sandt menneskeliv! Det må vi glæde os over. Også blandt kristne
er der en spørgen efter, hvad der er ondt og godt, rigtigt og
forkert.
Men har du lagt mærke til, at meget ofte ved vi
mennesker godt, hvad der er det rigtige, og hvad vi burde gøre?
Men alligevel undlader vi at følge det! Det gælder både kristne og
ikke-kristne. Hvad vi behøver er selv at blive nyskabt, ændret
indefra! Vi må selv blive nye, før der kan blive et nyt liv, en ny
livsstil.
Evangeliet om Jesus Kristus er Guds kraft både til frelse og nyt
liv. Sådan tænker og taler Gud!
(Afsnit fra "Frygt Gud" af
Karl K. Riis - Luthersk Missionsforenings Bibelskoles
Elevforening 1999 - Shafan 05-03-09)
Bibelhenvisningerne kan læses på BibelenOnline
- Det danske Bibelselskab)