Herren dræber og gør levende
Af Jan Bygstad - "Overgivet til Herrens Ord"
Overskriften er hentet fra Hannas lovsang, som vi finder i
1.Sam
2. Denne sang giver os på mange måder grundloven for det
kristne liv - en grundlov, som taler om, hvordan Herren arbejder,
når han vil have med os at gøre. »Herren dræber, og han gør
levende«.
Det, som det frem for alt er vigtigt at være
opmærksom på, når det gælder dette, er, at det ene aldrig er uden
det andet. For det forholder sig sådan, at Herren aldrig kan gøre
levende, uden at han også dræber - og når han begynder at dræbe,
gør han det vel at mærke med tanke på, at han vil gøre levende.
Det ene kan aldrig være uden det andet. Altså er der to
gerninger, vor Herre stadig gør i vore liv, når han arbejder. Han
dræber og han gør levende. Og dette gælder alt sandt gudsliv. Vi
vil her aktualisere det på tre områder:
Det første drejer sig om frelsestilegnelsen.
Det andet om tjenesten i Guds rige, og
Det tredje om helliggørelsen.
Frelsestilegnelsen
Når vi taler om, at Herren dræber og gør levende i forbindelse med
frelsestilegnelsen, tænker vi på den måde, Herren taler til os i
sit ord. Han taler altid på to måder, i lov og evangelium. Når han
taler på disse to måder, er det udtryk for, at han arbejder på
disse to måder, for lov og evangelium er aldrig udelukkende ord og
tale. Det er noget langt mere: Det er Guds måde at arbejde på, når
han vil ind til os. Med loven dræber han. Med evangeliet gør han
levende.
Dette sættes der klare ord på i
2
Kor 3, et afsnit, hvor Paulus netop hjælper os til at få lys
over disse ting. Han taler først om den nye pagt - til forskel fra
den gamle - og så lyder det fra vers 7:
»Men når
dødens tjeneste, indhugget i sten med bogstaver, havde sin
herlighed, så at Israels børn ikke kunne se på Moses' ansigt på
grund af hans ansigts stråleglans, der dog forsvandt, hvor meget
mere vil så ikke Åndens tjeneste have sin herlighed. Når den
tjeneste, der fører til fordømmelse, havde sin herlighed, så er
den tjeneste, der fører til retfærdighed, langt mere rig på
herlighed«.
Her tales der om to tjenester, to gerninger som udføres: Dødens og
fordømmeisens tjeneste på den ene side; Åndens og retfærdighedens
tjeneste på den anden side. Forud for dette møder vi det kendte
ord, hvor apostlen siger at »bogstaven slår ihjel, men Ånden gør
levende« - et ord, som ofte misbruges i vore dage. Nogle udlægger
det f.eks. sådan, at man ikke må læse Bibelen bogstaveligt, for
det vil virke dræbende på alt liv. Men det er ikke det, apostlen
tænker på her. Når han taler om bogstaven der slår ihjel, tænker
han på Guds lov, og på dens gerning og virkning i os. At han
kalder loven for »bogstaven«, hænger sammen med, at vi i 2.
Mosebog hører om, hvordan Herren gav Moses de 10 bud, som var
skrevet med bogstaver, »med Guds finger«, på de to tavler (se
2
Mos 31,18). Loven er bogstaven, som er indskrevet på
stentavler, og denne lov har altså en ganske bestemt gerning, den
udfører: Den slår ihjel.
Hvorfor taler Guds ord sådan? Hvad er det, der gør, at Gud har
givet sin lov netop med tanke på ikke at gøre mig levende, men for
at dræbe mig? Det hænger sammen med en ganske bestemt sag, som
kendetegner det gamle, naturlige menneske lige fra syndefaldets
dag. I
Ordsp
16,2 læser vi:
»En mands
færd kan være ren i hans egne øjne, men Herren prøver hans
tanker«.
Det, der kendetegner det naturlige menneske,
er, at vi grundlæggende set er selvretfærdige. Vi tænker om os
selv: »Det kan da godt være, at jeg er en synder, men jeg er da
ikke meget værre end andre mennesker. Og desuden er der da også
meget godt i mig«. Og fordi man synes, at det slet ikke står så
slemt til, tænker det gamle menneske derfor også, at det har krav
på hjælp fra Gud, krav på nåde fra Gud: »En mands færd kan være
ren i hans egne øjne«.
Det syndige menneskes selvretfærdighed er af en
sådan art, at vi er helt blinde, når det gælder at se vores sande
situation i mødet med Gud. Derfor anser vi også synden som en
simpel bagatel. Den bliver aldrig rigtig alvorlig for mig. I
stedet tænker vi langt højere om os selv end godt er: »En mands
færd kan være ren i hans egne øjne .. « - men så lyder det: »men
Herren prøver hans tanker«. Her er det loven, der kommer ind. For
når Guds lov kommer til et menneske, og begynder at trænge ind i
dets hjerte, da sker der noget: Man begynder at se sig selv med
nye øjne. Dersom loven får lov at gøre den gerning, Gud har tænkt,
ser jeg mig selv med Guds øjne. Da bliver det ikke længere nogen
spøg at være menneske! Da er det ikke længere sådan, at alle mine
veje er rene i mine egne øjne. Da ender det modsat: Jeg begynder
at se, at alle mine veje er onde i Guds øjne. At alt, hvad jeg er,
og alt, hvad jeg har, er befængt med det, som står Gud imod. Og at
jeg - selv med det allerbedste i mit liv - dog står under Guds
dom og Guds vrede. Da er det - forstå mig ret - revnende
ligegyldigt, om jeg bander eller beder. Det gamle menneske er lige
meget under Guds dom, hvad enten det ter sig fromt eller optræder
med de groveste synder.
Hensigten med Guds lov er at knuse og ødelægge
og rive al vores selvretfærdighed ned. For vi bruger vores
selvretfærdighed som skjold og værn imod Gud, imod at han rigtig
kan nå igennem til os og komme ind på livet af os.
Selvretfærdigheden er en god tjener for selvforsvaret. Men når
loven begynder at komme ind under huden på mig, da kommer mit liv
efterfølgende i et ganske andet lys. Det er, som om jeg
gennemlyses, og jeg ser mig selv med Guds øjne. Og det er netop
lovens hensigt! Når den gør sin gerning, går det med mig, som det
gik med Esajas, som blev stillet ansigt til ansigt med den levende
Gud og udbrød:
»Ve mig, det er
ude med mig, for jeg er en mand med urene læber, jeg bor i et
folk med urene læber« (
Es
6,5).
Det er denne gerning, Guds lov udfører. Og vi
skal mærke os, at loven ikke er givet for at vi skal blive bedre.
Gud har ikke givet loven for at hjælpe os til at sejre over vore
synder. Den slags håb kan du bare lade fare. Nej, loven er i
stedet givet for at fratage os alt håb om, at det i det hele
taget er muligt, at det kan blive bedre med os. I stedet må jeg
erkende, at det for mig selv gælder, at der ikke er stof i mig til
at blive eller være en kristen. Skal jeg kunne blive et Guds barn,
udspringer det ikke af noget, jeg kan gøre eller være, noget jeg
prøver at få til at lykkes, eller af, at jeg tager mig sammen, så
godt som jeg nu kan. Skal jeg i det hele taget kunne blive et
Guds barn, må det derfor ske ved, at han, som er Herre, gør noget,
som er umuligt for mig.
Når et menneske er kommet ind i denne nød, da
dør det. For denne nød består dybest set i, at jeg mister troen på
det gode i mig selv - den grundlæggende tro på, at der er noget i
mig, som Gud kan bygge på, for at jeg skal kunne være hans barn.
Da begynder jeg at have brug for evangeliet. Da begynder jeg at
se mig om og råbe: Hvor er der håb? For jeg ser, at i mig selv er
der intet håb. I mine kræfter og i min indsats findes intet håb.
Da er det, at evangeliet kan komme med det andet ord, som siger:
»Det, som loven ikke kunne, fordi
den kom til kort på grund af kødet, det gjorde Gud ... «
(
Rom
8,3). Hvordan gjorde Gud det? Var det ved at gøre noget ved
mig, så jeg blevet bedre menneske? Nej, »Han sendte sin egen søn
i syndigt køds lighed og for syndens skyld og fordømte dermed
synden i kødet.«
Ofte kan man høre mennesker lidt tankeløst sige: »Jeg er en
kristen, fordi jeg har givet Jesus mit hjerte.« Men er det nu
helt sandt? For min egen del må jeg sige: Jeg er en kristen, fordi
Jesus har givet mig sit hjerte! Fordi Jesus har givet sit liv for
min skyld. Derfor er jeg en kristen. For dette er evangeliet: Det
er ikke et budskab om, hvad jeg skal være eller gøre. Men det er
budskabet om, at han, som er Herre, har gjort alt hvad der
overhovedet er nødvendigt for, at jeg kan være hans barn. Og
dette har han gjort ved sin søn.
Loven har som kendetegn, at den peger på mig og siger: »Du!«. Du
skal, du skal ikke. Men evangeliet peger ikke på mig, fortæller
ikke, hvad jeg skal og ikke skal. Evangeliet peger på Jesus, og
siger: Jesus har gjort det for dig. Jesus har opfyldt alle
betingelser for, at du kan være et Guds barn, ved at leve for dig
og ved at dø for dig, ved at opstå for dig og sidde ved Guds højre
hånd for din skyld. Evangeliet peger på Jesu gerning og siger:
Dette gjorde han for dig! Evangeliet peger på Jesus, og siger:
Det, som han led, som han døde for, det gjorde han for syndere.
Ikke for retfærdige. Dette gjorde han for dem, som ved om sig
selv: I mig er der intet godt. Han gjorde det ikke på betingelse
af, at jeg kan forbedre mig. Nej, han gjorde det for intet. Han
gjorde det for syndere. Han gjorde det for fortabte:
»For således elskede Gud verden, at
han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke
skal fortabes, men have evigt liv« (
Joh
3,16).
Da bliver hjertet levende, når det begynder at
få øje på, hvem Jesus er, og hvad han har gjort. »Herren dræber,
og han gør levende, han sender ned i dødsriget, og han henter op
derfra«. Ja, loven fører et menneske ned i dødsriget, gør det til
intet, tager ethvert håb fra det. For at du kun skal have et håb:
Jesu navn. Og når Jesu navn bliver dit håb, da lever du. Herren
dræber, og han gør levende!
Hvad dette angår, er beretningen om Israels udgang af Egypten
noget af et forbillede på frelsen: Efter at påskelammet var
slagtet, tog folket af sted. Så står der, at
»Gud førte dem ad en omvej gennem
ørkenen til Sivhavet« (
2
Mos 13,18). Hvad skete der så? Farao ombestemmer sig og
følger efter dem med hele sin hær. Så sidder de i saksen, klemt
inde mellem havet og hæren. Der er ingen udvej, intet sted at
flygte hen. Og vi bemærker: Det var Herren, der førte dem derhen!
Det var ikke dem selv, der tog fejl af vejen. Herren selv førte
dem sådan, at de kom til at sidde i en klemme. I denne situation,
hvor der ikke var nogen udvej, råber Moses til Herren. Da er det,
Herren giver dem en udvej, som ingen havde tænkt sig, som ingen
havde troet var mulig: Underet. Og det lyder: »Stil jer op og se,
hvordan Herren frelser jer i dag. ( ... ) Herren vil føre krig for
jer, og I kan tie stille« (
2
Mos 14,13-14 ).
Sådan er evangeliet. Når du sidder i klemme
under loven, da lyder det - idet han peger på Jesus: Han har
kæmpet for dig, du skal være stille. Du behøver ikke kæmpe mere.
Han har sejret for dig, du som har lidt nederlag på alle dine
veje. Han er din sejr, han er din retfærdighed. Han er dit liv. I
dig selv har du ikke livet, men i Jesus der er livet! »Herren
dræber, og han gør levende«.
I tilegnelsen af frelsen er dette grundloven.
Og det gælder fuldt og helt, for Gud gør nemlig aldrig nogen
levende, uden at han også dræber. De to ting hører sammen.