Herrens dag
Frank Jacobsen - "Sejrstroen på Herrens
dag"
1.Thessalonikerbrev
4,13-5,5.
Kapitel 4, 13-18:
"Brødre, vi vil ikke, at I skal
være uvidende om dem, der sover hen, for at I ikke skal sørge
som de andre, der ikke har noget håb. For så sandt som vi
tror, at Jesus døde og opstod, vil Gud også ved Jesus føre de
hensovede sammen med ham. For det siger vi jer med et ord af
Herren: Vi, der lever og endnu er her, når Herren kommer, skal
ikke gå forud for de hensovede. For Herren selv vil, når
befalingen lyder, når ærkeenglen kalder og Guds basun gjalder,
stige ned fra himlen, og de, der er døde i Kristus, skal opstå
først. Så skal vi, der lever og endnu er her, rykkes bort i
skyerne sammen med dem for at møde Herren i luften, og så skal
vi altid være sammen med Herren. Trøst derfor hinanden med
disse ord."
Kapitel
5:
"Om tider og timer har I ikke
brug for, brødre, at der skrives til jer. For I ved selv
ganske nøje, at Herrens dag kommer som en tyv om
natten. Når folk siger: "Fred og ingen fare!" da er
undergangen pludselig over dem som veerne over en, der skal
føde, og de skal ikke undslippe. Men I, brødre, er ikke i
mørke, så dagen skulle kunne overraske jer som en tyv. I er
jo alle lysets børn og dagens børn. Vi tilhører ikke natten, og
heller ikke mørket."
Paulus kalder den dag, Herren kommer igen, for Herrens Dag
jvf. 5,2). Dette er et udtryk, som profeterne i Det gamle
Testamente ofte brugte. Og her beskrives den således af profeten
Joel:
"Solen forvandles til mørke og
månen til blod, før Herrens store og frygtelige dag kommer. Og
enhver, som påkalder Herrens navn, skal frelses. For på Zions
bjerg og i Jerusalem skal der være redning - som Herren har
sagt" (
Joel
3,4-5a).
Den kaldes Herrens store og frygtelige dag. Og
det gør den, dels fordi
"Herren
alene er ophøjet på den dag" (
Es.2,
17b), og dels fordi det betyder, at dagen bliver frygtelig
for alle dem, han kender som sine fjender.
Ifølge hans profetier er den dag Guds store
frelses- og domsdag.
Som vi ser hos Joel er den Hans frelsesdag. Men
læg vel mærke til, at det er den dag, hvor han stadfæster det, han
har sagt:
At
det er på Zion og i Jerusalem, der er frelse. Den frelse,
som den dag viser sig i sin store herlighed, er netop den frelse,
som er bundet til offerstedet i Jerusalem. Den er bundet til
offertjenesten på Zions bjerg, som Israels folk gang på gang kom
så langt fra, at de efterhånden blev helt fremmede for den
retfærdighed, som offeret vandt dem. Deres forhold til Gud kom
stadigt stærkere til at dreje sig om loven og det at leve efter
Guds anvisninger, medens det, som var Guds hele hensigt med loven
- at gøre synden til en tung byrde, så loven blev til død - blev
aldeles ukendt for dem.
Men de, som holdt fast ved offeret på Zion -
det offer, som Gud havde forordnet i Jerusalem - de skal på
Herrens Dag erfare, at det var der, der var frelse, som Gud havde
sagt.
Men denne dag er altså også frygtelig, fordi
den er Guds doms dag. Og det er den først og fremmest for dem,
hvis tro og forhold til Gud ikke blev bundet til offeret på Zion.
Vi kan tænke på Amos ord:
"Ve dem, der længes efter Herrens
dag! Hvad vil I dog med Herrens dag? Den er mørke, ikke lys" (
Amos
5,18). Og i samme sammenhæng siger han:
"Ja, Herrens dag er mørke, ikke lys,
mulm uden lysskær. Jeg hader og forkaster jeres fester, jeg
bryder mig ikke om jeres festdage. Når I bringer mig jeres
brændofre og afgrødeofre, tager jeg ikke imod dem" (Amos
5,20-22) og:
"Men ret skal
strømme som vand, retfærdighed som en stadig rindende bæk"
(Amos 5,24).
De sidste ord om den rindende bæk og vandet er
en hentydning til Tempelkilden på Zion, som hos profeterne bruges
som billede på det trosliv, der vælder ud fra templet. (Vi husker
måske Ezekiels beskrivelse af Tempelkilden i kap.47, hvor det er
et billede på det, som giver alt levende liv (v.9 og 12) og i
Åbenbaringsbogen bruges som billede på det evige liv (
22,2)).
Folket ofrer stadig deres ofre - og gør det
under larmende sang, som det fremgår af Amos 5,23. Men det troens
liv, som er ret for Gud, udspringer ikke deraf - og det vil få
katastrofale følger på Herrens Dag.
De venter, at den for dem vil blive lys - sådan
som den skal blive det for Guds frelsefolk - men, som Amos siger:
Hvad vil I med den dag? Mørke er den og ikke lys.
Men det er ikke kun for Guds folks store
bedragne flok, at den dag skal være mørke, men for alle de folk,
som ikke gav Gud og hans frelse den ære, som troen gør.
Profeten Sefanias siger det sådan:
"Så vent, siger Herren, på den dag
jeg står frem som vidne. Det er min ret at samle folkeslag og
kalde kongeriger sammen for at udløse min harme over dem, al min
glødende vrede. I min lidenskabs ild skal hele jorden fortæres.
Derefter vil jeg forvandle folkenes læber, så de bliver rene; de
skal alle påkalde Herrens navn og stå sammen om at tjene ham" (
Sefanias
3,8-9).
Profetens ord minder om Paulus' ord i
Fil.2,10-11:
at
"for at i Jesu navn hvert
knæ skal bøje sig, i himlen og på jorden og under jorden, og
hver tunge bekende: Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders ære".
Herrens Dag er altså den dag, da hele jorden
skal opleve Gud i hans vrede og i hans frelse - ganske, som han
har sagt det, som vi så det hos Joel. Det er dagen, da hele jorden
enstemmigt skal ære Jesu navn - offeret fra Jerusalem, som skal
samle hele verden.
Det er om denne dag, Paulus her taler - og som menigheden har haft
for øje, siden de blev omvendt til Gud.
Paulus behandler nu spørgsmålet om Herrens dag.
Både fordi der har været nogle problemer i menigheden m.h.t.
Herrens komme på den dag, men også fordi den dag netop - som Joel
også berørte det - kaster lys over den tro, som på Herrens dag er
sejrstroen - ja, fordi den dag er den eneste dag, som kaster et
sandt lys over troens rette storhed.
Deres problem var, at der var nogle iblandt
dem, som var døde uden at have oplevet Herrens komme. De levede i
den græske verden, hvor legemet ikke betød noget væsentligt.
Derfor var tanken om f.eks. opstandelsen for legemet noget
fuldstændigt utænkeligt for dem. Det forstår vi af
Ap.G.17,32,
hvor vi hører, hvorledes Paulus spottes i Athen, fordi han taler
om dødes opstandelse.
At menigheden her er blevet undervist om
opstandelsen, er hævet over enhver tvivl. Men opstandelsen er ikke
blevet en så afklaret begivenhed for dem - et så strålende lys for
troen - at det er trængt igennem hos dem og blevet en begivenhed,
som står klart for deres øjne. Endnu har Ordets lys ikke kunnet
fordrive det syn, som er menneskets naturlige og stærkeste syn: At
når døden først er indtruffet, ja, så er der ingen rigtig fremtid
mere. Og så ville disse døde ikke komme til at opleve det, som de
havde set frem til: Herrens komme og Herrens store dag.
Her var et af de områder, hvor deres tro havde
en mangel, og som han nu på denne måde vil råde bod på (jvf.
3,10). Men om det siger Paulus:
"Brødre,
vi vil ikke, at I skal være uvidende om dem, der sover hen, for
at I ikke skal sørge som de andre, der ikke har noget håb"
(4.13).
De må ikke være uvidende om det. For det første
fordi Herren har talt om alt det, som angår hans komme - som
Paulus siger:
"For det siger vi
jer med et ord af Herren" (v.15a). Hvad Herren taler,
taler han for at det skal være lys for os i mørket. Så alene af
den grund må ingen tro være uvidende om de ting. Og for det andet
af den grund som Peter anfører: At det lys er troens fodfæste.
Netop den dag kaster lys over meget, som er vigtigt for troen,
fordi det først bliver stort i lyset af den dag.
Det hører med til sand, kristen tro at leve i
håbet, og i det lys at vi er mennesker, som i troen har et håb -
og vel at mærke ikke et uvist håb, som hedningerne (som når
f.eks. grækerne tror på sjælens udødelighed, men vil opleve, at
deres håb ikke er virkelighed, men det uvidende menneskes
formodning), men et sikkert håb. Det håb, som Gud har givet os ved
at åbenbare for os, hvilken fremtid Han har bestemt - ikke bare
for os, men for hele verden nemlig den sandhed som er åbenbaret i
hans tale om Herrens dag.
En kristen skal ikke være uden håb, siger
Paulus. Han skal ikke være uvidende om, hvad fremtiden indeholder
for dem, som er døde i troen på Jesus. For vel vil en kristen
sørge ved døden. Men han skal ikke være uvidende om den
virkelighed, som venter forude, både for ham og den, som er død i
troen på Jesus.
Og håbet herpå hviler ikke bare på ord af
Herren (v.15), men på en begivenhed, som varsler dette håbs
sandhed og komme: Jesu egen død og opstandelse (jvf. v.14). Det er
det, der får Paulus til at sige i
1.Kor.15,20:
"Men nu er Kristus opstået fra
de døde som førstegrøden af dem, der er sovet hen".
Den gerning, Gud har forudsagt at ville gøre,
har han allerede udført begyndelsen af, da han oprejste Jesus fra
de døde. Da så vi, hvad han talte om. Han talte ikke om noget
åndeligt - som mange filosoffer talte om opstandelse og
levendegørelse. Han talte heller ikke om et liv bag døden udenfor
kroppen, men derimod om en opstandelse ligesom Jesu opstandelse -
en legemlig opstandelse fra døden - en virkelig opstandelse af
jordens skød.
Han siger, at Gud skal føre de hensovede sammen
med Kristus. Og det er den sætning, han nu forklarer. Hvad vil det
sige, at de hensovede skal føres sammen med Kristus?
Jo, siger han i v.16, der skal ske det, at
Herren selv skal stige ned fra himlen. Sådan vil den dag blive
indledt: Herren selv vil stige ned fra himlen.
Her taler Paulus med et ord fra Herren, siger
han (v.15). Det er ikke tanker, som han selv gør sig, og heller
ikke tanker, som de første kristne har gået og indpodet hinanden.
Men de har talt og givet videre, hvad Herren selv har talt.
Paulus' kilde er Herren selv - Han, som
har bestemt disse ting, og som ved sit Evangelium forbereder disse
ting for at de kan blive til frelse for enhver, som bliver af tro.
Kristen
tro skal bygge på sikker grund. Sådan er Herrens vilje. Derfor har
han talt så klart om det, der skal ske og som håbet retter sig
imod.
Og sådan har Herren selv talt:
"De skal", siger han om hele
den store menneskeslægt,
"se
Menneskesønnen komme på himlens skyer med magt og megen
herlighed" (
Mt.24,30b)
- og han fortsætter (v.31 a):
"Og
han skal sende sine engle ud med høj basunklang, og de skal
samle hans udvalgte fra de fire verdenshjørner".
Om tid og timer herfor har I ikke brug for, at
man skriver til jer, skriver Paulus (jvf.5,1).
Og det svarer igen til, hvad Herren selv har
talt:
"Men den dag eller time
er der ingen, der kender, hverken englene i himlene eller
Sønnen, men alene Faderen" (Mt.24,36).
Hvorfor nu det? På den ene side skal vi ikke
være uvidende, men samtidig er der altså noget, vi ikke skal vide.
Jo, for der er en ting, som Herren vil virke hos dem. En ting, som
Han med sit Ord vil skabe i dem i forhold til denne dag - og det
er årvågenhed.
Gang på gang gentager han det ord i forbindelse
med sit komme: "
Våg derfor, for
I kender hverken dagen eller timen" (Mt.25,13). Eller som
han siger i Mt.24,42:
" Våg
derfor, for I ved ikke, hvad dag jeres Herre kommer".
Det er den holdning, han vil, vi skal møde den
dag med. Ikke en holdning, som ved en hel masse om tider og timer,
men
en holdning, som vågent
spejder i natten og lytter efter det, Herren har talt
som værende betydningsfuldt, når han kommer. Den holdning som
fremfor alt årvågent ser, hvilken stor betydning Evangeliet og
troen har på den dag, som vi skal se det senere i disse breve.
Men en dag ved midnat, som kun Gud kender, vil
der lyde et råb. Det siger Jesus for at tilkendegive, at det sker,
hvor mennesker ligger i deres dybeste søvn. Råbet vil lyde ud over
jorden: Se, Brudgommen kommer - og da skal hele verden se Kristus
komme på himlens skyer i sin evige magt og herlighed. Borte er
Kristi ringhed. Borte er Kristi tålmodighed. Borte er det forsagte
ved Knstus. Med en tunge skal jorden råbe det: Kristus er Herren!
Nogle skal råbe det i dommens gru. Andre i
frelsens glæde.
Og der skal lyde en befaling. Den beskrives som
en overengels røst og Guds basun, hvilket betyder: En stærk og
kraftig befaling, der skal lyde gennem rummet som lyden af en
vældig basuns stød. Og så kommer det: Først skal de døde i Kristus
opstå. D.v.s. de, som døde i troen på Jesus og som befandt sig i
troens tilstand, da de døde.
Hvad den dag rummer af herlighed, skal vi ikke
opleve i højere grad end de hensovede. De skal ikke snydes for at
se Kristus komme omgivet af sine hellige tltusinder, sådan som
disse troende frygtede det. Nej, de skal vækkes af røsten, som
lyder, og vågne op og se kongen i hans herlighed - Frelseren i
hans sejr.
Men de skal altså ikke være ene om at deltage i
denne sejrens fremmøde på Herrens dag. For derefter, siger Paulus,
skal vi, der lever og endnu er her (d.v.s: som endnu ikke er døde,
(jvf. v.15), rykkes bort i skyerne sammen med dem for at møde
Herren i luften (jvf. v.17).
Det syn, Paulus her maler for os, siger altså,
at når de døde er opstået fra graven på Guds befaling, skal både
de og vi, der endnu lever på jorden, samles omkring Kristus. Også
Jesus har talt herom. Han beskriver det sådan i Mt. 24, 40-41:
"Da skal der være to mænd ude på
marken; den ene tages med, og den anden lades tilbage. To
kvinder: skal male på samme kværn; den ene tages med, og den
anden lades tilbage". Og så føjer han til
"Våg derfor" - nemlig med
henblik på dagen og for den tro, som hører dagen til - og som han
beskriver i 5,6 ff.
Dette afspejler frelsen og dommen. Herren
bortrykker dem, som på Herrens dag hører Ham til. Men lader dem
blive tilbage på jorden, som Han ikke kendes ved.
Hvad der ligger i det, at nogle tages med, medens andre står
tilbage, siges ikke. Men, da vi fra Herrens ord ved, at
elementerne på Herrens Dag skal komme i brand og opløses, og
jorden og alt menneskeværk skal brændes op i undergangens ild, som
det beskrives af Peter (jvf.
2.Pet.3,10),
er det nærliggende at tro, at vi skal rykkes bort fra jorden for
at undgå den flammende ild, hvormed Jesus ved sit komme vil bringe
straf over dem, der ikke kender Gud og ikke er lydige mod
evangeliet om vor Herre Jesus. Jvf.
2.Thess. 1,7-8).
Det er fra det dommens mørke, råbet skal lyde:
Herre, Herre, luk op for os. Men råbet skal mødes af det svar, som
de agtede så ringe, at de ikke fandt det værd at betænke:
"Jeg kender jer ikke" (Jvf.
Mt.25,
12b).
Om de, som samledes om Kristus, hedder det så:
"og så skal vi altid være sammen
med Herren" (v.17b).
Andet siger han ikke. Det betyder ikke, at vi
ikke kan vide mere herom. Men måske kunne Paulus ikke sige mere på
dette tidspunkt. Ud fra de syner, Herren gav Johannes på Patmos,
forstår vi dog alligevel, hvad der ligger i de få ord.
Johannes kalder der menigheden for Kristi brud,
fordi den opfylder løfterne i Det gamle Testamente om det ny
Jerusalem (jvf.
Åb.21
,9-10) og ser den
komme
ned fra himlen, rede som en brud, smykket for sin brudgom
(jvf.v.2). Og han fortsætter:
"Og
jeg hørte en høj røst fra tronen sige: Nu er Guds bolig hos
menneskene, han vil bo hos dem, og de skal være hans folk, og
Gud vil selv være hos dem" (Åb.21 ,3). Det er netop det,
der siges med ordene:
Så skal vi
altid være sammen med Herren (v.17b).
Ikke i luften skal de være sammen med Herren
altid - heller ikke i himlen skal de være sammen med Herren altid
- men på den nye jord. Den jord, som dommen har renset for alle
feje, troløse, afskyelige, mordere, utugtige, troldmænd,
afgudsdyrkere og løgnere. Alle dem, som skal få deres plads i
søen, der brænder med ild og svovl.(jvf.Åb. 21,8).
Det er håbet, Gud har kaldet os til. Det
er håbet, som er forbundet med denne ene ting: Troen.
Trøst derfor hinanden med disse ord, siger han så (v .18). De ord
er nemlig så sikre, at ingen sorg, ingen magt, ingen tvivl kan
gøre det til intet. For det hviler på, at Gud har bestemt denne
fremtid, og derfor kommer den.
Vi kan dø - vi kan blive til jord - men Herrens
ord varer evigt og står fast, indtil alt er opfyldt. Om den dags
komme, som skal bringe alt dette store med sig, siger han:
"Herrens dag kommer som en tyv om
natten. Når folk siger: "Fred og ingen fare!" da er undergangen
pludselig over dem" (5,2b-3a).
Også dette er, hvad Herren selv talte. Hør
blot, hvordan Han siger det:
"Som
det var i Noas dage, sådan skal det også være ved
Menneskesønnens komme. For i dagene før syndfloden åd og drak
de, giftede sig og bortgiftede lige til den dag, da Noa gik ind
i arken; og de vidste ikke noget før syndfloden kom og rev dem
alle bort. Sådan skal også Menneskesønnens komme være" (Mt.
24,37-39).
Sådan vil verden være helt frem til det
øjeblik, da Herren kommer til syne, og tordenstemmen fra himlen
standser verdens gang for altid. De ænsede intet af det, som angik
den dag. De var optaget af alt muligt andet end det, som i dette
nu er afgørende. Der vil være mindre end et sekund imellem at et
menneske i hovmod og gudsforagt siger: "fred og ingen fare" og
dets evige undergang borte fra Herrens åsyn (jvf. 2.Thess. 1,9).
".
og de skal
ikke undslippe", siger Paulus (5,3b). Denne dag er en
uundgåelig dag, som ingen vil være i stand til at undvige. Den
dag skal vi være med alle sammen. Den dag må vi lade Guds ord ske
også med os, enten det er dommens eller det er frelsens ord.
På den dag er kun en stor: Guds søn - Jesus.
Og på den dag er kun et stort: troen på ham.
Men jer kan dagen ikke overraske, siger han til
dem (jvf. v.4 ). Og det begrunder han med, at de ikke lever i
mørket, men hører lyset og dagen til (jvf. v.5).
Selv om meget endnu var uklart for dem, så
ville dagen ikke komme som en overraskelse. De vidste, den kom. De
havde ventet den siden deres omendelse. De havde levet i Guds
Ords lys, hvor de ikke blot så, hvad dagen ville Indebære, men
fremfor alt, hvad den dag ville dreje sig om: At stadfæste
frelsens Evangelium, som Johannes ser det i synet af Herrens
domsdag i
Åb.14,6
ff.
Livsalige dag som i håbet vi venter!
da verden er blevet Guds rige til sidst,
da menneskeslægten forløsning har fundet,
og alle bekender, at Herren er Krist,
da døden er dødet, og synden forsvundet,
og fuldkommen frlese for evig er vundet.
(Natanael Beskow 1887)
Amen!
(Uddrag af kap.4 fra
"Sejrstroen på Herrens Dag - 8 bibelforedrag over 1. og 2.
Thessalonikerbrev" - Frank Jacobsen - Nemalah - Dansk
Bibel-instituts Studenterblad 1997
Gengivet med forfatterens tilladelse - Lyt evt. til
bibelstudierne på LYSET
OG
LIVET - Shafan 21-09-09)