Hvordan glider et menneske bort fra Gud?
Gudmund Vinskei - "Virkelig Fri"
»Lad os derfor stræbe efter at
gå ind til den hvile, for at ingen skal falde som de og blive et
lignende eksempel på ulydighed.« Hebr.
4, 11.
For nogle år siden læste jeg i et kristent lederblad:
»Da jeg gik i gymnasiet, havde jeg en
klassekammerat, som bestemte sig for, at han ville være en
kristen. Han gik aktivt ind i arbejdet, og jeg tror også, at han
kom i en bestyrelse. Men et lille år efter sagde han ved
middagsbordet til sine troende forældre: 'Nu giver jeg op. Jeg har
prøvet at være en kristen, men det går ikke.' Dermed forsvandt
han ud af de aktives rækker, og endnu har han ikke fundet vejen
tilbage.«
Er der mange, der sådan glider bort fra det
kristne fællesskab og fra Gud? Det er ikke let at svare på det
spørgsmål. Men det er ikke sjældent, at man hører om nogen, der
var med i flokken, men som nu enten lever som passive kristne
eller ligefrem er gået ud i verden.
Det er nok ikke rigtigt at kalde disse for
frafaldne. Nogle af dem fik aldrig fat i, hvad kristendom egentlig
er. Og det tragiske er, at en del af dem ser ud til at være
»vaccinerede« mod levende kristendom senere i livet. De tog et
standpunkt og bekendte, at de ville være kristne. De prøvede at
tilegne sig en livsførelse med bøn og bibellæsning og vidnesbyrd
eller det, som var sædvanligt i den gruppe kristne, de sluttede
sig til. Men de oplevede ikke den personlige vækkelse, hvor de
mistede troen på sig selv og kom til tro på Jesus som den eneste
frelsesgrund.
For mange var
en af hovedgrundene til dette, at de aldrig fik en forkyndelse
med bibelsk substans at høre, som kunne føre dem til troen.
Men kan ikke også de, som har set ind i
evangeliet og har fundet frelsesvished, glide bort fra Gud og
blive frafaldne?
Det taler Guds ord tydeligt om. Mange af dem, som drog ud af
Ægypten, nåede aldrig frem til løftets land. Der står om dem, at
de blev forhærdet ved syndens bedrag (
Hebr.
3, 13 ). Det var for deres vantros skyld, at de ikke kom
ind (Hebr. 3, 19).
Synden kan være camoufleret og se så uskyldig
og lokkende ud. Det kan være det gode, som tager den plads, det
bedste skulle have haft. Det kan være travlheden og tjenesten,
som fører til, at der ikke bliver tid til det ene nødvendige - at
høre Jesu ord.
Jesus siger i lignelsen om de fire slags
sædejord, at det, der faldt blandt torne, er de, som hører, og
mens de vandrer under bekymringer og rigdom og livets lyst,
kvæles de og bærer ikke fuldmoden frugt(
Luk.
8, 14 ).
Paulus siger om sin medarbejder, Demas, at han
forlod ham af kærlighed til den nuværende verden (
2.
Tim. 4, 10).
Det er så let at blive smittet af giften i
tiden, som nedbryder respekten for Guds ord og den kristne moral.
Fristelsen til at tage farve af de omgivelser, vi lever i, og
det, som bliver ledet ind i vore hjem af moderne moralopfattelse
gennem massemedierne, ligger så nær.
Det er så let at falde i søvn på posten eller
at glide med strømmen. Så glider synden ind, bliver kaldt med fine
og uskyldige navne, men tager trangen efter at leve Jesus nær i
Ordet, bønnen, nådemidlerne og vennesamfundet bort.
Frimodigheden og frelsesvisheden bliver hurtigt
et teoretisk minde og ingen levende realitet. Og før man ved af
det, er man gledet ind i vantro og frafald. For vantro er ikke at
ville bøje sig og tro Ordet om synd og nåde.
Men Guds ord, som advarer så stærkt mod
frafald, siger også, at det også går an at nå frem til den hvile,
som er beredt for Guds folk (Hebr. 4, 9). Det vidner den
helgenskare om, som allerede er nået frem.
Hvilken hjælp har Gud så givet os i denne kamp?
Han har givet os sin fulde rustning, så vi skal kunne stå imod og
holde stand efter at have besejret alt (
Ef. 6, 13 ff.).
Han har givet sit ord, som er levende og
kraftigt og skarpere end noget tveægget sværd (Hebr. 4, 12). Når
vi bruger det, eller rettere når Den hellige Ånd bruger det på os,
skal han holde os vågne for vor synd til hjertets inderste rod,
sådan at vi altid er fattige i Ånden og har brug for Jesus. For
han er det bedste af det, Gud har givet os.
Han er ypperstepræsten, som er steget op
igennem himlene med sit blod og har vundet os en evig forløsning
(Hebr. 4, 14 og 9, 12).
Han er fristet i alle ting ligesom vi, dog uden
synd (Hebr. 4, 15). Derfor har han medlidenhed med os. Han ved,
hvad slags skabninger vi er. Han husker, at vi er støv og ingen
ting. Han lever altid for at gå i forbøn for os (
Hebr.
7,25). Derfor siger Guds ord: Se på troens banebryder og
fuldender - ja, ret blikket mod ham - så I ikke bliver trætte og
modløse i jeres sjæle(
(Hebr.
12, 2-3 ).
Det er troens gode strid, du er sat ind i -
den daglige strid for troen på Jesus som din frelser. Det er
forholdet til ham, som er afgørende. Derfor spurgte Jesus Peter:
Elsker du mig? Han spurgte ham tre gange (
Johs.
21, 15-17).
Nu spørger han dig: Elsker du mig? Elsker du
Jesus?
Er der noget, som er kommet mellem dig og Ham,
må du vende om i dag, så du kan vidne og sige med alle de hellige:
Nej,
for al den ting jeg vidste,
kan jeg ej min Jesus miste.
(Fra "Virkelig Fri" af
Gudmund Vinskey - Dansk Luthersk Forlag 1973 -
Shafan 06-07-09)