Ismael og Isak
Jan Bygstad - "Overgivet til Herrens
Ord"
I lang tid har det ikke været velset at fortolke Den Hellige
Skrift allegorisk. Misbrug af teksterne ligger nemlig snublende
nært. Men set i lyset af NT må vi imidlertid fastholde, at dette
ikke gælder den allegori, som Skriften selv gør brug af - f.eks. i
1
Kor.10 og
Hebr
4 - men kun den allegori, som kommer udefra og påtvinger
teksterne en betydning, som er dem fremmed.
Ordet
allegori
betyder bogstaveligt »at sige noget andet«, og er navnet på den
tolkningsmetode inden for bibelforskningen, som periodevist har
været meget anvendt i kirkens historie. Noget forenklet kan man
sige, at metoden går ud på at lægge en dybere mening ind i f.eks.
historiske fortællinger i Bibelen, en mening som ikke ligger i
teksten selv.
I
Gal.4,21
ff. finder vi, at apostlen Paulus igennem en allegorisk
fortolkning af 1 Mos 16 og 21 giver os nogle grundsandheder
angående det kristne liv (ordet allegoreo er anvendt i vers 24 i
grundteksten, men betyder her noget lidt andet end det, jeg
beskrev ovenfor). At dette ikke er en illegitim skriftanvendelse,
vil vi se, hvis vi ser nærmere på de gammeltestamentlige tekster,
som Paulus refererer til. Denne allegori giver tværtimod ægte
udtryk for det, som er teksternes oprindelige og egentlige
betydning.
Apostlens pointe finder vi sammenfattet i
Rom
9,7:
»Det er heller ikke
alle Abrahams efterkommere, der er hans børn - det hedder jo:
'Det er efter Isak, dine efterkommere skal have navn'.« Abraham
havde flere børn, men kun ét af dem var arving til løftet og
velsignelsen. Ismael var ikke arving, fordi han hørte til de
»kødelige børn« (v.8). Dermed giver Skriften os et skel mellem to
slags kristendom, to slags kristne. Dette skel går
gennem alle kirkesamfund og
menigheder, ikke
mellem
dem. Og heri ligger der en dyb alvor gemt: Det går an at bekende
Jesu navn, være døbt, gå i kirke og være med i kristent arbejde -
og så alligevel ikke være arving. Ja, det er tilmed muligt at tage
sin »kristendom« og sit gudsliv dybt alvorligt, at undgå skjulte
og åbenbare synder og eftergivenhed for kødet, og så alligevel
komme til at stå udenfor!
Hvorfor? Fordi det alt sammen kan sammenfattes
i spørgsmålet: Hører jeg med til løftets børn, eller er jeg
blandt de »kødelige«? Hvad dette betyder, får vi netop lys over
ved at gå ind i beretningen i 1. Mosebog. For hvad er det
egentlig, der sker her? Abraham var 75 år gammel, da han fik
kaldet til at
»forlade sit land
og sin slægt og sin fars hus« (
1.
Mos 12,1-4). Lydig i tro bryder Abraham op. Hans ejendom
her i verden er
et løfte.
Herren lader ham ikke få lov at se. Hjemløs må han vandre omkring
uden noget andet at holde sig til end et ord - det rene Guds ord.
Men årene går, og der sker ingenting. Abraham
ser ikke de ringeste tegn på, at Herren vil opfylde sit løfte.
Sara kunne jo ikke få børn, og menneskeligt set øges udsigterne
til at kunne få børn ikke ligefrem af, at man bliver gammel. Da
Abraham bliver 85 år gammel, bliver ventetiden ham for tung: At
vente på Herren er altid meget vanskeligere end at foretage sig
noget. Han leder efter en udvej, og godt hjulpet af Sara melder
tanken sig: »Måske var det ikke Guds mening, at det var Sara der
skulle føde barnet?«. Og derfor, efter datidens skik og brug,
tager Abraham den egyptiske trælkvinde Hagar til medhustru (ifølge
Hammurabis lov, datidens gældende lov, var dette tilladt).
Resultatet er Ismael.
Ismael er »født af køds vilje«, et kødeligt
barn. Hvorfor? Fordi menneskeværk altid er frugten af
mennesketanker. Man vil »hjælpe Gud lidt på vej«, hjælpe ham til
at opfylde løfterne, fordi det synes som det eneste fornuftige.
Men »det, der er født af kødet, er kød« - og det kan aldrig blive
andet.
Tilsvarende findes der en »kristendom«, som er født ud af
menneskelige anstrengelser og tiltag. Man har »taget sig sammen«,
som det siges, eller »besluttet sig« for, at fra nu af skal livet
tilhøre Gud. Og så begynder man at prøve at leve som en kristen.
Måske lykkes det til og med relativt godt, så alle siger om en, at
her er der en, der tager sin kristendom alvorligt. Men fordi det
hele er født af kød og blod, »af køds vilje« og ikke af Gud (
Joh
1,13), bliver det aldrig til noget andet end et liv i
trældom. Hagars barn udmærker sig netop ved dette: Et liv under
loven.
Sådanne mennesker kendetegnes ofte af, at de er
ved godt mod og fatter håb, når ikke de er faldet i synd eller har
held med at »være lydige«. De kan være rastløst aktive, hele tiden
optaget af det, der skal gøres. Men lige så snart de mislykkes i
tjenesten, er al frimodighed borte som dug for solen. Deres
frimodighed er knyttet til loven, ikke til evangeliet.
Med Isak forholder det sig stik modsat: Hans
fødsel har en helt anden grundvold. Årene er gået, Abraham nærmer
sig de hundrede og Sara de halvfems. Begge er altså så gamle, at
de fysisk er ude af stand til at få børn: »Sara havde det ikke
længere på kvinders vis«. Nu er det, at troen må vise sig som tro,
helt uafhængig af ydre omstændigheder:
»Uden at blive svag i troen så han, at hans krop
allerede var uden livskraft ( ... ) og han tvivlede ikke i
vantro på Guds løfte« (
Rom
4,19f.). Abraham havde nok tvivlet, men ikke i vantro! Og i
løbet af de år, som var gået, havde Herren gentagne gange besøgt
ham for at forny og styrke ham i troen,
ved at forny og klargøre sine løfter. Sådan var
Abraham blevet bevaret.
Da Isak endelig bliver født, er det et under.
Det er en Guds gerning, hvor intet menneske har kunnet »hjælpe«
Gud. Herren er alene om at kunne skabe liv af døde. Netop af den
grund havde Herren ladet Abraham vente så længe: For at det
skulle blive umuligt for kød at kunne bidrage til opfyldelsen af
løftet. Den hellige Gud er ikke det mindste interesseret i vores
bistand, og han har slet ikke »gjort sig afhængig af os«, som
nogle siger. Den slags fører udelukkende til kødelighed og
trældom. Herren er interesseret i at sætte os udenfor,
for at han selv kan komme til at
udføre sit værk!
Dette er også en anskuelsesundervisning i,
hvordan det forholder sig med Guds sande børn. De er løftets børn
(
Rom
9,8). De er gået hjælpeløst fallit i bestræbelserne på
selvforbedring og på at »gå lydighedens vej«. Om de end har villet
nok så meget, taget sig sammen igen og igen, har det kun ført til
nederlag og fortvivlelse. Og i fodsporene på alle disse
bestræbelser, al denne aktivitet, følger en forfærdelig
erkendelse: Det er umuligt for mig at blive en kristen, sådan som
jeg er. Jeg kan ikke blive anderledes. Der findes ikke
forudsætninger i mig for at blive et Gud velbehageligt menneske.
Og så giver staklen op.
Netop for sådanne var det, at Jesus kom. Netop
til sådanne er det, evangeliet blev givet. For vel er det umuligt
for mennesker - og skal være det - men for Gud er ingenting
umuligt. Det er sådanne fattige tiggere, der må høre evangeliets
»for intet«. Og ved ordet om Sønnen, som har betalt for fortabte
skyldnere - som har betalt hele gælden - fødes en synder på ny.
Ikke af mands vilje, men af Gud! Og da kan det være, at den samme
forundringens latter vil stige op mod himlen, som da Isak blev
født:
»Gud har skabt latter for
mig. Enhver, der hører det, må le ad mig« (
1 Mos 21,6).
Men hvis en fortabt synder på denne måde får lov at erfare Guds
venskab, da får han tilsvarende en bitter erfaring af menneskers
uvenskab:
»Han, der var født
efter naturens orden, ( ... ) forfulgte ham, der var født efter
Åndens orden« (
Gal
4,29). Lovtrælle og religiøse mennesker er dem, der mindst
af alt tåler evangeliets dårskab: »Det er for let«, lyder det. De
samme beskyldninger som mødte Paulus, møder også os:
»Skal vi blive i synden, for at
nåden kan blive så meget større?« (
Rom
6,1) - eller: »Skal vi gøre det onde, for at det gode skal
komme deraf?« De tåler ikke en sådan evangeliets frihed. De bliver
som Martha, som ville have frihedens barn til at tage sig af alle
mulige »evangeliske aktiviteter«. Den stille fortrøstning i
troen, som spirer frem af evangeliets »det er fuldbragt«, er dem
fremmed og ubegribelig.
Men den nye sang er netop sprunget frem af den
dyrebare erkendelse af, at »alle mine kilder er i dig«(
Sl
87,7). Denne sang kan kun synges af den, der er født der
(dvs. i Jerusalem, Sl 87,5). Guds børn. De er kun glade for at
kunne slippe for at regne med sig selv og deres egen indsats,
glade for ikke at skulle søge nogen kilde i sig selv. For de ved,
at over dette hviler der en forbandelse:
»Dette
siger Herren: Forbandet den mand, som stoler på mennesker og
søger sin styrke hos dødelige, men hvis hjerte viger fra Herren.
Han bliver som en busk i ørkenen, han ser ikke lykken komme, han
skal bo i stenørkenen, i saltlandet, hvor ingen kan bo.
Velsignet den mand, som stoler på Herren og tager sin tilflugt
hos ham. Han bliver som et træ, der er plantet ved bækken; det
sender sine rødder mod vandløbet, det frygter ikke, når
sommerheden kommer, dets blade er grønne. Det bekymrer sig ikke
i tørke år og holder ikke op med at bære frugt« (
Jer
17,5-8).
(Fra "Overgivet til Herrens
Ord 1.10" - Luthersk Missionsforenings Bibelskolens
Elevforening 2004 - gengivet med forfatterens
tilladelse) - Shafan 18-11-09