Korsteologi og herlighedsteologi (At se Gud
bagfra, Troen, Forkyndelsen ..)
Carl Frederik Wisløff - "I
evangeliets tjeneste"
'Korsets teologi' - på latin theologia crucis - er Luthers
betegnelse for den sande og rette teologi. Det modsatte kalder han
'herlighedens teologi' (theologia gloriae).
Det klassiske sted, hvor udtrykket forekommer,
er disputatsen i Heidelberg 1518. Her siger Luther: »Ikke den kan
med rette kaldes teolog, som vil kende Guds usynlige væsen ud fra
hans gerninger i det skabte. Men den er en ret teolog, som kender
den synlige Gud 'bagfra', i lidelse og kors.«
Vi vil lade Luther hjælpe os med at få fat i de
sandheder, det her drejer sig om - derfor henter vi nogle ord og
udtryk fra hans korsteologi.
At se Gud bagfra
To skriftsteder ligger til grund for dette underlige udtryk. Det
ene er
2.Mos.33,18ff
. Moses beder Herren om at være med, når han nu skal føre
Israel ind i Kana' ans land. Det lover Herren. Men så går Moses
videre og siger: Lad mig se din herlighed! Det siger Herren nej
til. Moses må stå i en kløft i klippen. Mens Herrens herlighed går
forbi, dækker Herren ham med sin hånd. Bagefter tager han hånden
bort, så Moses får lov til at se ham 'bagfra'.
At se Gud 'bagfra' vil sige at se ham skjult i
det, som er helt forskelligt fra Herrens himmelske herlighed.
'Korsteologen' - den sande teolog ser Gud i korset, det vil sige
i Golgatas gru og nød, lidelse og gudsforladthed. Hvem skulle
tro, at Gud åbenbarer sig i dette? Men det er netop, hvad han
gør. Det har hans apostel udtrykt så slående i
1.Kor.1,18ff
. Ordet om korset er en dårskab for dem, der går fortabt. Gud
har skjult sin visdom under tilsyneladende dårskab, så en hvilken
som helst 'vigtigper' kan gøre sig morsom på bekostning af Guds
Ord. Sin almagt har han skjult under tilsyneladende svaghed. Hvor
er den almægtige Guds kærlighed i denne verden med undertrykkelse,
uret og nød? Sådan har han også skjult sin kærlighed under
tilsyneladende hårdhed. Hør, hvordan Guds Søn råber på korset:
»Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?«
Luther siger: »For at der skal være plads til
troen, er det nødvendigt, at det, som skal tros, må være skjult.
Men ingenting kan gemmes mere effektivt, end hvis man skjuler det
under noget, som er helt modsat det, man ser, sanser og erfarer.
Når Gud gør levende, gør han det ved at døde. Når han retfærdiggør
os, gør han det ved at sætte os på anklagebænken. Når han fører os
til Himlen, gør han det ved at føre os til Helvede.«
Ud fra det nævnte bibelord danner Luther
udtrykket 'korsets teolog' - eller 'korsets teologi'. Han tænker
på Kristi kors som Guds forunderlige åbenbaring. Men han tænker
også på vort kors, for ingen kan i sandhed tro Kristi kors, uden
at han selv korsfæstes med Kristus. Den sande teolog kender også
Gud i de smerter, som rammer ham selv, og han trøster sig i troen
ved at vide, at Guds kærlighedsfulde 'ja' er der, endog når det er
skjult under hans hårde 'nej'.
Udtrykket 'herlighedsteologi' stammer fra
Rom.1,20
. Guds usynlige væsen kendes på hans gerninger. Ja, det er
den oprindelige måde at kende Gud på. Men efter syndefaldet
misbruger og misforstår menneskene denne mulighed for at kende
Gud. De hengiver sig til afgudsdyrkelse i stedet for at kende den
sande Gud. Derfor vil Gud, at vi skal kende ham i hans
åbenbaring, kende ham skjult under korset.
Herlighedsteologen vil gerne finde Gud i noget,
som er stort og herligt, som vokser, anerkendes osv. Han kender
Gud i sin egen kristelighed, sin egen fromhed, sine egne
religiøse øvelser og oplevelser. Han ser Gud i kirkens fremgang, i
kristendommens sejrsgang, i dens åndsindflydeise i historien
osv., osv. Her er intet brud. Der består en direkte relation
mellem det, vi ser og oplever - og det, vi tror.
Troen
Korsteologen er sig noget ganske andet bevidst. Han ved, at vi
lever i tro, ikke i det, som kan ses (
2.Kor.5,7
). Luthers kæreste ord om troen står i
Hebr.11,1
: Tro er overbevisning om det, der ikke ses.
Korsets teologi betyder altså ikke kun en
teologi om Jesu kors. Det gælder ikke kun forsoningen. Nej,
korsets teologi i modsætning herlighedsteologi er noget, der har
med hele vort syn på kristentroen at gøre. Alt, hvad vi tænker om
kristendom, alt, hvad vi forkynder om kristendom, alt, hvad vi
ønsker og beder om, skal præges af at være under korset. Det er
selve udtrykket for, at her taler Guds visdom, som i menneskers
øjne er dårskab.
Vi vil se lidt nærmere på dette, idet vi
fremholder nogle af de vigtigste ord i Bibelen.
Først troen. - Efter luthersk læreopfattelse er
den frelsende tro en virkning af Guds Ord og Guds Ånd - troen er
min sag. Det er mig, der tror, idet jeg giver Gud æren. Man kan
ikke ære Gud på nogen anden og bedre måde end ved at tro på ham,
som Luther siger i tilknytning til
Gal.3,6
og
Rom.4,19ff
. »Ja, troen er en levende, mægtig ting som er i stadig
virksomhed. Det er umuligt, at den ikke til stadighed gør gode
gerninger. Troen er en levende, dristig tillid til Guds nåde.«
Sådan hedder det i Luthers fortale til Romerbrevet.
Imidlertid står det lige så fast, at jeg ikke
kan virke troen i mig selv. Selvfølgelig kan et menneske godt
præstere et viljernæssigt og forstandsmæssigt 'ja' til
kristendommen. Det er endog meget let.Men »troen er ikke den
menneskelige indbildning eller drøm, som nogen anser for at være
tro. Når de hører evangeliet, farer de af gårde og frembringer i
egen kraft den tanke i hjertet: jeg tror. Men det er menneskelige
tankespind, som ikke er grundfæstet i hjertet.« En selvlavet tro
er overhovedet ingen tro, bibelsk set. Der må en nyfødsel til. Til
forskel fra en vis 'luthersk' dåbsteologi, som kun vil tale om
genfødelse i forbindelse med dåben, taler Luther selv om en ny
fødsel, som sker i troen: »Den Hellige Ånds rette susen, hvorved
han forretter den nye fødsel i hjertet, består i, at man tror og
ser på kobberslangen, Kristus«. Det er vigtigt, at prædikanten
forkynder lov og evangelium ret (fortale til Romerbrevet). Loven
gør os til syndere og fratager os al retfærdighed for Gud.
Evangeliet derimod, som er et ganske andet ord end loven, viser
hen til Kristus og skaber ved Ånden troen i hjertet. Den Hellige
Ånd bliver ikke givet os ved loven, men ved evangeliet (
Gal.3,2
).
Forkyndelsen
Vi vil se på lidt af indholdet i De Schmalkaldiske Artikler III.8:
»Gud giver ikke nogen sin Ånd eller nåde uden sit forudgående ydre
ord, for at vi må holde os borte fra sværmerne. Det er dem, som
roser sig af at have Ånden uden og før Ordet og derefter dømmer
Skriften eller det mundtlige ord, tilpasser og tyder det efter
eget behag. - Dette er alt sammen intet andet end den gamle
Djævel og den gamle slange, som også gjorde Adam og Eva til
sværmere. Den førte dem fra Guds Ord til falsk åndelighed og egne
indbildninger - kort og godt: sværmeriet indgydes som en gift i
Adam og hans børn fra begyndelsen af og indtil verdens ende.
Derfor må vi også stå fast på, at Gud ikke vil handle med os
mennesker uden gennem sit ydre ord og sakramente. Men alt, hvad
der råber af Ånd uden om dette ord og sakramente, det er
Djævelen.«
Troen kommer alene ved Ordet og sakramentet.
Den kommer alene ved at lytte til evangeliet - det vil sige: Gud
har sagen i sin hånd. Selv kan du ikke skabe troen i dit hjerte.
Det var her, sværmerne tog fejL De fulgte
mystikkens gamle stier og talte om, hvordan man skulle vente,
skille sig af med alt sit eget, være stille osv., osv. Luther
kalder dette »at sidde i en krog og vente på Den Hellige Ånd«. Du
venter forgæves.
Korsets teolog er klar over dette. Han ved, at
»jeg ikke ved egen fornuft eller kraft kan tro på Jesus Kristus,
min Herre, eller komme til ham, men Helligånden har kaldet mig til
det ved evangeliet, oplyst mig med sine gaver« osv.
Her er noget, vi til stadighed bør minde os
selv om. Hvor ofte er ikke troen og omvendelsen blevet forkyndt
som en 'hel overgivelse'. »Jeg overgav mig helt til Gud.« - »Har
du overgivet dig helt til Gud?« - »På sidste sommerrnøde blev jeg
omvendt, men det holdt ikke. Nu vil jeg overgive mig HELT til
Gud.«
I vor tid møder vi nok oftere den type, der
overhovedet ikke har nogen vanskelighed med at tro. Nej, at tro
er det enkleste af alt. Man tager en beslutning, og så har man
troen. Men troen kommer af at høre Ordet forkyndt! (GaL 3,1-5).
Fejlen er ikke, at vi siger: Du må omvende dig.
Det sagde apostlene, og vi kan ikke prædike mere rigtigt, end de
gjorde. Vi skal sandelig sige til folk: Du må omvende dig. For at
sige dette er en del af lovens forkyndelse, og vi skal forkynde
hele Guds råd, også loven. Det er en ulykkelig herlighedsteologi,
som er helt afhængig af det, vi selv gør, idet vi vidner om vor
fuldstændige, absolut helhjertede overgivelse til Gud. I
virkeligheden bliver du jo aldrig færdig med at overgive dig til
Gud. Så længe vi lever i denne verden, vil kødet begære imod Ånden
og Ånden imod kødet. Den, der ser 'den fulde overgivelse til Gud'
som selve evangeliet, selve det frigørende budskab, har aldrig
fattet, hvad evangeliet er. De er aldrig nået frem til den sande
frigørelse i troen på den fuldbragte frelse.
For nylig blev spørgsmålet rejst: Hvad blev der
af ungdomsvækkelsen i 1960erne? Hvad blev der af alle de unge, som
dengang glædede os ved at bekende Kristus?
Der kan sagtens gives mere end et svar på et
sådant spørgsmål. Men jeg er bange for, at den egentlige grund er
at finde i den forkyndelse, som ungdommen fik - eller ikke fik.
For var det virkelig den fulde og sande forkyndelse - af både lov
og evangelium - som blev givet dem i alle disse sanggrupper og
ungdomstræf? Hørte de om fordærvelsen i vor natur, om vor
fortabte tilstand i os selv og vort bedrageriske hjerte? Blev
Kristus som korsfæstet malet for deres øjne? Hørte de, at den, som
tror på Sønnen, har livet, og at vor retfærdighed for Gud er
Kristus, hans stedfortrædende straflidelse og hans egen fuldkomne
retfærdighed, som tilegnes ved troen. Blev det sagt til dem, at
det at følge Jesus vil sige at være 'fremmed' i denne verden,
sådan som han var det?
Var det kort og godt' korsets teologi', de blev
ført ind i?
Hvis ikke de nåede frem til samvittighedens
frihed fra loven - i troen på barnekåret for Jesu skyld - så er
det ikke underligt, at de snart blev trætte.
Måske fik de en for 'tynd' forkyndelse, der hvor de ,kom. Blev det
sagt, at kristendom er lykke, sejr, fremgang, selve meningen med
livet, hosianna og halleluja? Alt dette uden at skyggen fra korset
faldt ind over det, som blev sagt, og det, som blev troet? Var det
- kort og godt herlighedsteologi, de fik? Så er det vel ikke
underligt, at de blev væk eller nu går og leder efter nye
oplevelser og impulser i stedet for at være grundfæstet i Jesus -
at have alt i Ham.
Vore lutherske fædre talte om forskellen mellem
en 'taget' tro og en 'givet' tro. Det er forskellen mellem en tro,
som man selv let kan præstere og en tro, som blev til ved at
lytte til Guds Ord, dets dom og dets nåde.
Dette er troens art og væsen. Derfor kender
troen altid til anfægtelse. Anfægtelsen er aldrig langt væk fra
en kristen, der lever under korset.
Anfægtelsen
Selve ordet 'anfægtelse' er oplysende. Der er noget eller nogen,
som fægter imod mig, angriber mig og anklager mig. Guds lov
anklager mig. Loven anklager altid, siger Melanchthon. Den peger
på mine synder, mit onde kød og mine iboende skrøbeligheder. Guds
lov, det er Gud selv i hans anklage og dom. Det er forfærdeligt at
have Gud imod sig, for hvem kan bede sin dommer om nåde, når
dommeren er Gud (
Job.9,14f
.)? Den domfældte må benådes af en, som står over dommeren;
men når nu dommeren er Gud? Her er anfægtelsen. Min egen
samvittighed må samtykke i lovens dom. Da kommer Djævelen og
siger: Der er intet håb for dig. Du er og bliver en hykler, du når
aldrig Himlen. Det er anfægtelse. Dette kender korsets teolog til.
'Herligheds-teologen' kender derimod ikke noget
til anfægtelse. På så dybt vand har han aldrig været. Det, han har
oplevet, er altid noget fantastisk: hans overgivelse til Gud, hans
nye liv, hans fremgang, Guds Riges fremgang og at det er forbi med
nederlag. Kender han ikke til andet? Jo, omsider kommer også
fortvivlelsen: det nytter ikke! Han har ikke oplevet nådens
ufattelige storhed trods sin skrøbelighed. Han kender kun til
herlighed - eller fortvivlelse.
Vi slår altså fast, at korsets teolog kender
til anfægtelse. Han ved, at:
Intet har jeg til dig bragt,
kun ved korsets fod mig lagt.
Nøgen bad jeg dig om skjul,
nåde for en anskudt fugl.
- Selv om han ved, hvad anfægtelse er, undgår han at blive
fortvivlet, for:
Aldrig er jeg uden våde,
aldrig dog foruden nåde.
(Den
danske Salmebog nr.644)
Korsets teolog bliver skeptisk, når han aldrig hører noget, der
vidner om en synder, som er frelst af nåde, men kun hører stærke
ord om stemninger, overvindelse af alle modgange, glæde, fred og
godt helbred. Da tænker han: Er det sandt, hvad du siger? Er du
aldrig anfægtet over din egen kristendom? Aldrig i tvivl eller i
nød for dig selv?
Videre vil korsteologen spørge: Hvis du
alligevel kender til tvivl og nød, hvad trøster du dig da med? Er
det udsigten til en ny åndelig oplevelse, der holder liv i din
tro? Eller har du lært at stole på Jesus alene?
Hvor syndernes forladelse er, der er der også
liv og salighed, siger Katekismen. Jamen, hvor finder vi liv og
salighed? Er det der, hvot man altid jubler, lovpriser og glæder
sig over alle karismatiske ytringer? Måske. Men den egentlige
glæde og salighed er taknemligheden over - trods alt - at være
Guds barn.
Dette har afgørende betydning for vort
vidnesbyrd om oplevelsen. Det er det næste, vi skal standse for.
Oplevelser
Troen bygger ikke på oplevelser. Nej, man kunne sætte det på
spidsen og sige, at tro er det modsatte af oplevelse, for så vidt
som vi lever i tro, ikke i det, som kan ses (
2.Kor.5,7
). Det har vi allerede nævnt. Hvad bliver konsekvensen heraf?
Skal vi ikke vidne om vore oplevelser og erfaringer?
Hvis vi igen spørger Luther til råds, får vi
svar. Luther taler meget om sine oplevelser og sin troserfaring.
Det gør han ikke kun i sine prædikener, men også i sine
forelæsninger for studenterne. Men læg mærke til, hvad det er, han
vidner om.
Vi finder kun meget lidt i Luthers prædikener
om de ydre omstændigheder omkring hans omvendelse og åndelige
frigørelse. Han har ganske vist fortalt, hvordan han fik lys over,
hvad 'Guds retfærdighed' betyder i Skriften. Men i hans prædikener
er der ikke meget at finde om tid, sted og ydre forhold.
Har han da ikke noget at fortælle om sine
erfaringer? Jo, i høj grad. Men da gælder det troens oplevelser i
mødet med Guds Ord. Oplevelsen af dommen i samvittigheden og
visheden om at bestå for Gud. Det er ikke en oplevelse og
erfaring, man kun får en gang i livet, da man blev omvendt - og så
aldrig siden. Nej, anfægtelsen er aldrig langt borte.
»Den tungeste og sværeste anfægtelse og
lidelse, som Gud bruger til at øve sine hellige i troen, er den,
man plejer at kalde 'desertionem gratiae', dvs. at nåden ligesom
trækkes tilbage. Da føler vi i hjertet intet andet end, at Gud med
sin nåde har forladt os. Hvor man ser sig omkring findes ikke
andet end vrede og dom - noget sådant fortæller Skriften os om,
for at vi skal lære, hvordan vi skal trøstes i vore anfægtelser.«
Oplevelser i Ordet vil sige, at troen lærer sig selv at kende i
forhold til loven og evangeliet. Den, som vil lære noget om dette,
bør studere Luthers prædiken til anden søndag i fasten, om den
kana' anæiske kvinde. Hun oplever at blive afvist af Jesus. Hvad
gør hun da? Hun ser bort fra Herrens 'ublide' holdning, »og i sin
tillid holder hun fast ved det rygte, hun havde hørt om ham, og
giver ikke op.«
»Her ser vi, hvordan vort hjerte har det i
anfægtelsen. Sådan som det føler, sådan tænker det, at Kristus er.
Hjertet mener, at det kun møder Guds 'nej'. Alligevel er det ikke
sandt. Derfor må vi vende os fra vor følelse og - som denne
kvinde - holde fast i det dybt hemmelige 'ja', som står over
'nej', og stadig tro på Guds Ord og give Ham ret i sin dom over
os. Så har vi taget ham på ordet.«
En oplevelse og erfaring, der er værd at tale
om, er f.eks., når en stakkels synder kan fortælle om, hvordan
han har det i sit forhold til Gud. Når han ærligt kan fortælle om
sin nød over synden og Djævelen, om dommen i samvittigheden og om
evangeliets frigørende magt. Luther er så fyldt af vidnesbyrdets
glæde, så han midt i sin forelæsning over Galaterbrevet udbryder:
»Ja, jeg har syndet, men loven og Djævelen har alligevel ikke ret
i, at jeg skal til Helvede for mine synders skyld. For jeg holder
mig til Kristus, som har båret straffen i mit sted.«
Dette kender herlighedsteologien intet til. Den
ved ikke, hvad anfægtelse er, for den ved hverken, hvad det er at
være fortabt eller at være frelst. Den kender til sejr,
overgivelse til Gud, opgaver og indsats. Det taler den om, og kan
den ikke tale om noget sådant, fortvivler den og har ikke mere at
sige.
Det skal ikke forstås sådan, at det er forbudt
at tale om selvoplevelser. Det skal bare være sandt, det vi
fortæller.
Synd eller svaghed?
Her har vi med to helt forskellige erfaringsområder at gøre. I
korsets teologi tales der om synd og nåde, fortabelse og frelse,
lov og evangelium, Himmel og Helvede. Vi står hele tiden foran den
hellige, almægtige Gud, som hader synden, men som har fundet en
udvej for fortabtes frelse ved at sende sin Søn til verden som en
soning for vore synder.
I herlighedsteologien hedder det snarere:
svaghed - styrke, mislykket - vellykket, sygdom - helbredelse. Jeg
er svag, men Gud er stærk. Jeg var bedrøvet, men Gud trøstede mig.
Det vigtigste mangler imidlertid. Her er ikke tale om fortabelsen,
om Guds vrede og dom og om syndernes forladelse for Jesu skyld.
Det udtrykkes snarere: jeg havde problemer, men Gud løste dem.
Jeg var svag, men Gud styrkede mig. Jeg var i en fortvivlet
situation, men Gud hjalp mig.
To forskellige erfaringsområder.
Vil man vide, hvordan disse to parter taler
over samme bibeltekst, kan man bare sammenligne den gamle
kollektbøn til 6. søndag efter Trinitatis med den nye.
I den gamle bøn lyder det: »Herre, vor Gud,
himmelske Fader! Vi bekender for dig, at vi er arme og elendige
syndere, og at vore hjerter, kød og blod er så forgiftede af
synden, at vi uden din nåde og barmhjertighed aldrig kunne indgå
i Himmeriget. Derfor beder vi dig, kære himmelske Fader: forlad os
al vor synd, og rens vore hjerter ved din Helligånd, så at vi må
have lyst og kærlighed til dit ord og leve efter det, og så
omsider blive evindelig salige ved din enbårne Søn« osv. (D.D.S.
1953).
Den nye bøn ved den norske gudstjeneste lyder:
»Himmelske Far, vi takker dig for livets gave, for din vejledning
og dine bud. Hjælp os at leve efter din gode vilje, så vi
fornægter os selv og efterfølger vor Herre Jesus Kristus i tro og
lydighed, han som« osv.
Her er ingen fordømmelse under loven, nej, her
er tak til Gud for hans bud. Vi trænger bare til hjælp til at
leve, som vi skal, så vi fornægter os selv og følger efter Jesus.
I den gamle bøn beder mennesker, som i sig selv
er fortabte syndere med et hjerte, som er fordærvet under synden.
De beder, fordi de ikke har noget andet at trøste sig ved end
syndernes forladelse og Åndens kraft til et nyt liv. I den nye
bøn, derimod, beder mennesker, som ikke har særlig store problemer
med Guds bud. De er godt tilfreds med budene og har kun brug for
'hjælp' til at efterleve dem.
(Uddrag af kap.14
"Korsteologi og herlighedsteologi" - "I evangeliets
tjeneste" af Carl Fr. Wisløff - Luthersk Missionsforenings
Bibelskoles Elevforening 2005)
( Bibelhenvisningerne kan
læses på BibelenOnline
- Det danske Bibelselskab - Gengivet med tilladelse af
Bibelskolens elevforening - Shafan 22-01-09 )