Læren
D. Martyn Lloyd-Jones - fra "Den
kristne enheds grundlag"
Det nye Testamente holder overalt på den rette lære. Jeg
understreger dette, fordi hele tendensen i dag, som vi har set, er
at dysse talen om læren ned og at tilskynde til at arbejde sammen,
bede sammen og evangelisere sammen, fordi »læren skiller«. Læren
er blevet ignoreret i den formodede enheds interesse. Det står
imidlertid fast, at der ikke findes nogen enhed skilt fra
sandheden og læren, og det er afvigelse herfra, som er årsag til
deling, og som bryder enheden
Overalt i Det nye Testamente er der, som vi har set, en
fastholden ved sand lære i modsætning til falsk lære. Dette er
kun muligt, fordi læren kan defineres og fremstilles i bestemte
udtryk og læresætninger. Vi har en objektiv norm, hvormed vi kan
prøve os selv og andre.
Den falske lære fordømmes
Dette bliver endnu tydeligere, når vi lægger mærke til den måde,
hvorpå den falske lære bliver fordømt i Det nye Testamente, og
det sprog, der bruges med henblik på falske lærere. Læg i
særdeleshed mærke til den måde, hvorpå Herren selv gør det. For
hele stemningen i dag er aldeles modsat dette. I boganmeldelserne
morer det mig at lægge mærke til, at et punkt, der næsten altid
fremhæves, er, om forfatteren har været helt positiv eller ej. Vi
må aldrig være negative; vi må aldrig kritisere andre
synspunkter. Det betragtes som »ukristeligt«. Det er sindelaget,
det kommer an på. Så vi må aldrig kritisere, og langt mindre må vi
fordømme noget. Synspunkter, som er totalt afvigende, skal
betragtes som værdifulde »indsigter«, der peger i retning af
sandheden.
Faktum er naturligvis, at vi i vor
misforståelse af Det nye Testamente og dets lære ophøjer en
slags »pænhed« og »høflighed«, som ikke kan findes der,
ikke engang hos vor Herre Jesus Kristus selv. Se f. eks. på, hvad
han siger i
Matt.7,15-27
. Han siger, at der findes falske lærere, som han kun kan
sammenligne med »ulve i fåreklæder«. Nogen strengere
revselse end den kan man ikke tænke sig. Han hentyder til
mennesker, som selv er fornægtere af sandheden, men som giver
indtryk af, at de forkynder den. Han advarer os imod dem. De
er »falske profeter«, »falske lærere«, mennesker, der
hævder, at de tilhører ham og siger: "Herre, Herre, har vi ikke
gjort sådan og sådan ved dit navn?" Han siger, at de er løgnere,
og at han på dommens store dag vil sige til dem: "Jeg har aldrig
kendt jer"! De har overhovedet aldrig været hans. Man kan ikke
forestille sig nogen stærkere lære end den.
Eller se, hvad han lærer i
Matt.24,24-26.
Der retter han en særdeles vigtig advarsel til sine efterfølgere
og til alle kristne op gennem århundrederne:
"Thi falske messias'er og falske
profeter skal fremstå og gøre store tegn og undere for, om det
er muligt, at føre endog de udvalgte vild. Se, jeg har sagt jer
det forud. Hvis de altså siger til jer: »Se, han er i ørkenen«,
så gå ikke derud; »se, han er i kamrene«, så tro det ikke!"
Her advarer han os imod falske og svigefulde lærere. Atter er
sproget meget stærkt.
Vi har allerede set det samme i
Ef.4
. Den store apostel, fyldt med kærlighedens ånd, siger her, og lad
os huske det, »sandheden i kærlighed«; men ordene, han bruger, er,
som vi har set:
»Så vi ikke mere
skal være umyndige, der kastes og drives hid og did af alle
mulige lærdomme, efter som vinden blæser, ved menneskers
terningespil, når de underfundigt forleder til vildfarelse!«
Dette er at »sige sandheden i kærlighed«. Det inkluderer at
fordømme disse falske lærere i kirken og at gøre sig klart,
hvilken slags mennesker de er, og hvilke gerninger de gør. Han
beskriver dem som rovdyr, der ligger på lur for at gøre bytte. At
sige sandheden i kærlighed rummer en klar fremstilling
af vildfarelse og alt, som kan være skadeligt for »spæde i
Kristus«.
Endnu stærkere sprog anvendes af apostlen i
hans afskedstale til de ældste fra menigheden i Efesus (
Ap.G.20,28-31
).
»Så giv da agt på jer selv
og hele den hjord, i hvilken Helligånden satte jer som
tilsynsmænd, for at I skal vogte Guds kirke, som han købte sig
med sit eget blod. Jeg ved, at efter min bortgang skal der
iblandt jer komme glubske ulve, som ikke vil spare hjorden. Og
af jeres egen midte skal der fremstå mænd, som fører falsk tale
for at drage disciplene efter sig. Vær derfor årvågne og kom i
hu, at jeg i tre år, nat og dag, er blevet ved med at påminde
hver enkelt med tårer.« Hvilket sprog! »Ulve«! »Glubske
ulve«! I
2.Kor.11,13-15
kalder han dem »falske apostle«, der har lighed med djævelen, som
jo »selv giver sig skin af at være en lysets engel«. I
Gal.1,8
siger han:
»Men om så vi selv
eller en engel fra himmelen forkyndte jer evangeliet i strid med
det, vi har forkyndt jer - forbandet være han!«
Alt dette kommer ind under overskriften at »sige sandheden i
kærlighed«. Hvorfor bliver sådan tale afskyet i dag og anset for
»ukristelig«? Fordi sandhedsbegrebet som noget definerbart er
borte, og vi er ved at erstatte det med en slap, sentimental
forestilling om enhed og fællesskab. I
Fil.3,18-19
skriver apostlen:
»Thi, som jeg
ofte har sagt jer og nu igen siger med tårer: mange vandrer som
fjender af Kristi kors, de ender i fortabelse, bugen er deres
gud, og de sætter en ære i deres skam, jordbundne som de er af
sind.« Sådanne mennesker var i kirken og præsenterede
sig selv som lærere i evangeliets sandhed. Men apostlen tøver ikke
med at fordømme dem som »fjender af Kristi kors«. Hvorfor? Fordi
de fornægtede den sande lære på et eller andet punkt.
Vi må sige sandheden i kærlighed om sådanne
mennesker, for at »børnene« i troen må blive beskyttet for deres
afskyelige indflydelse. De udtryk, der anvendes om dem, er
usædvanlige i deres styrke og variation. Han taler om »verdslig
visdom og tomt bedrag«; »menneskers overlevering«; »den
vanhellige, tomme snak«; »deres ord vil æde om sig som kræft«.
Apostlen Peter taler i tilsvarende stærke vendinger om »vandløse
kilder«. De ser ud til at indeholde noget, men har i virkeligheden
intet. Hvad er der i deres evangelium, hvad er dets indhold? De
står og taler med stor tungefærdighed om kærlighed; men hvad er
det for en kærlighed, de taler om? Hvor er deres frelse? Hvad er
betydningen af de vendinger, de bruger?
Se også på det sprog, der bruges af Judas! Se
på det sprog, der bruges i brevene til menighederne i
Åb.2
og
3 ! Det nye Testamente taler om mennesker, som føres bort af
»en vildførende magt«, og mennesker, der »tror løgnen«. De falske
profeter omtales som »hundene«, som nogle, der lærer og taler om
»tåbelige stridsspørgsmål«, hvis veje er ødelæggende, og som er
»løgnere«. Det omtaler falsk lære som en kræft, der æder livets
inderste kerne. Det er nytestamentlig lære. Men alt det fordømmes
i dag og betragtes som en fuldstændig fornægtelse af
»kærlighedens og fællesskabets ånd«, ja, af Kristi And.
Denne moderne lære om enhed har med andre ord
fjernet sig så langt fra Det nye Testamente, at den nærer uvilje
mod et hvilket som helst polemisk element overhovedet så vel i
forkyndelsen af som i læren om sandheden. Som jeg før har sagt,
beder man os om aldrig at være negative, men altid at være
positive. Den, der beundres, er ham, der siger: »jeg er ingen
polemiker, jeg er simpelthen en forkynder af evangeliet.« Nogle
evangelister og andre, som anser sig selv for at være
evangeliske, bliver rost af dem, der er meget liberale i deres
teologi på grundlag af, at de ikke »angriber« liberalisme og
modernisme. Det beundrer man. Ethvert polemisk element betragtes
som en benægtelse af den kristne Ånd. Vi må aldrig kritisere; vi
skal altid være søde og elskværdige. Jeg er enig i, at vi altid
skal være rare og venlige; vi må altid »sige sandheden i
kærlighed«. Men vi må altid
»sige
sandheden i
kærlighed«. Vi må, som Det nye Testamente selv gør, »kæmpe for
troen«. Vi må afsløre vildfarelse, fordømme den og ikke blot søge
at være mennesker til behag. Det nye Testamente er fyldt af dette,
hvilket jeg lige har bevist. Dette er, hvad man gjorde på den
protestantiske reformations tid. Det bliver altid gjort i
vækkelses- og fornyelsestider, fordi der i sådanne tider er en
tilbagevenden til Det nye Testamente. Vildfarelse bliver
demaskeret, afsløret og fordømt. Det blev ligeledes gjort på
puritanernes tid. Lad os huske her i vor tid, hvor »pænhed«,
»venlighed« og »fællesskab« bliver ophøjet til det højeste stade
og det på bekostning af sandheden, at den formaning, som blev
rettet til de nytestamentlige lærere og troende, ikke var den, at
de skulle være parate til at være enige i noget som helst for
enhedens og fællesskabets skyld. Den formaning, der rettes til dem
i
1.Kor.16,13-14
, lyder:
»Vær årvågne, stå
fast i troen, vær mandige, vær stærke! Lad alt hos jer ske i
kærlighed!« Vi skal være mænd, vi skal være stærke, vi
skal stå fast i den tro, vi har fået. Vi skal vide, at vi har
grund under fødderne, og vi må vide, hvad den er. Vi skal ikke
svæve på skyer, vi skal ikke være i luften,/vi skal »stå fast« på
en solid, genkendelig, definerbar grund. Vi formanes til »at
stride for den tro«. I
2.Joh.
bliver vi bedt om ikke at give nogen falsk lærer husly eller at
»byde ham velkommen«, og han siger, at man ved at handle således
»gør sig medansvarlig i hans onde gerninger« (versene 10 og 11).
I
2.Thess.2,15
bruger apostlen disse ord:
»5å
stå da fast, brødre! og hold fast ved de overleveringer, hvori
I blev oplært af os, hvad enten det var i tale eller brev.«
Overleveringer givet i tale og i skrift! Noget definerbart, noget
konkret, noget klart, noget, som man ikke kan tage fejl af. Det
blev skrevet til mennesker som tessalonikerne, til unge kristne i
troen. Og vi skal kæmpe for det alvorligt, med al vor magt og
kraft.
I
Titus
3,10-11 sammenfatter apostlen det igen i et særdeles
vigtigt ord:
»En mand, der
volder splittelser, skal du vise bort, efter at du en eller to
gange har advaret ham; du ved jo, at et sådant menneske er på
vildspor og synder, dømt af sig selv.« Vi skal ikke være
»rare og venlige« imod ham. Hvis han bliver ved med at volde
splittelse efter den første og anden advarsel, skal vi vise ham
bort. Han er en fare for kirken, og vi må udelukke ham. Det er
alle vegne Det nye Testamentes ligefremme og klare lære. Alt
dette er naturligvis, når det drejer sig om frelse, ganske
uundgåeligt ifølge sandhedens natur og arten af den enhed, der
består i kirken. Men det er meget fjernt fra dagens populære
fremstilling, som ikke alene tolererer læresætninger af
mennesker, der fornægter den klare, nytestamentlige lære om vor
Herres person og gerning, men endog ophøjer og roser dem som
fremragende kristne, værdige til at efterlignes af unge troende.