Menigheden og verden Åb.
9-11,14
Framk Jacobsen - "Jeg hørte en røst"
Verdens fordærvende åndsmagt (9,1-12)
v1 Den femte engel blæste i sin
basun, og jeg så en stjerne, der var kastet ned på jorden fra
himlen; den fik givet nøglen til afgrundens brønd, v2 og den
åbnede afgrundens brønd, og der steg røg op fra brønden som
røgen fra en stor ovn. Og solen og luften formørkedes af røgen
fra brønden. v3 Ud af røgen kom der græshopper ud over jorden,
og de fik givet samme magt, som jordens skorpioner har. v4 Men
der blev sagt til dem, at de ikke måtte skade jordens græs eller
noget andet grønt eller noget træ, men kun de mennesker, som
ikke har Guds segl på deres pande. v5 De fik givet, ikke at
dræbe dem, men at pine dem i fem måneder. Og pinen, de volder,
er som pinen efter en skorpion, når den har stukket et menneske.
v6 I de dage vil mennesker søge døden og ikke finde den, de vil
længes efter at dø, men døden flygter fra dem. v7 Af udseende
lignede græshopperne heste, der var udrustet til krig; på
hovedet havde de ligesom kroner af guld, og deres ansigter var
som menneskeansigter, v8 de havde hår som kvindehår, og deres
tænder var som løvers, v9 de havde brynjer som jernbrynjer, og
lyden af deres vinger var som lyden af mange vogne med heste,
der rykker ud til kamp. v10 De har haler med brod som
skorpioner, og i deres haler sidder magten til at skade
mennesker i fem måneder. v11 Som konge over sig har de
afgrundens engel; hans navn er på hebraisk Abaddon, og på græsk
er navnet Apollyon. v12 Det første ve er forbi; men efter det
kommer der endnu to.
Med den femte basun får Johannes lov at se ind i det, som her
kaldes »Det første Ve« (v. 12). Han ser påny en stjerne, som
falder ned fra himlen - d. v. s. den var faldet ned fra himlen.
Muligvis er det den samme, som vi så i
kapitel
8,10. Billedet må i hvert fald forstås om en »stjerne«, som
har hørt himlen til, men nu er faldet fra himlen - altså en
frafalden »kristendom«. Og sikkert er det, derom vidner også alt,
hvad vi ser med vore øjne i dag, at aldrig udgår der så megen
råddenskab til hele jorden, som fra en frafalden kristenhed.
Nu får denne »kristenhed« ikke bare magt til at
forbitre åndskilderne, men den får nøglen til selve afgrunden. Vi
mærker os udtrykket »blev givet den« i v. 1. Afgrunden er nemlig
den afgrund, hvori Satan sidder bundet (20,1-3), og ingen andre
end Kristus, som bandt Satan (
Mt.
12,29,
Luk.
10,18-19,
Johs.
12,31,
Kol.
2,15 og
Hebr.
2,14) har magt over denne nøgle. Satan får ingen anden
frihed på denne jord end den, som gives ham. Denne adgang til
afgrunden, hvor »Ødelæggeren« hersker gives nu til den frafaldne
kristenhed. Og nu slippes gennem den disse frygtelige, ødelæggende
magter løs over den fortabte slægt.
Og for den, som vil blive viis på disse
frygtelige magters sejrskraft, er det værd at følge dens
fremtrængen fra dens første begyndelse.
Der står, at deres første bid er som en
skorpions (v. 3). Et sådant bid er mærkbart, men ubetydeligt
lille, næsten usynligt. Men, i dette lille bid er den i stand til
at føre en dødbringende gift ind i kroppen.
Sådan virker disse djævelske åndsmagter. Med et
lille, ubetydeligt stik fører de deres gift ind i menneskesjælen.
Langsomt, men usvigeligt sikkert breder det livssyn sig til tanke
og hjerte og hele forestillingsverden, som til sidst fylder
mennesket, der blev bidt deraf, med livslede (v. 6). Ingen kan
finde årsagen, for stikket er usynligt. Og ingen kan bekæmpe disse
åndsmagter, fordi de er så vel rustet til kampen mod mennesket,
medens der i hele verden kun findes en åndsmagt, som kan bevare et
menneske imod den: nemlig den Ånd, som besegler Lammets menighed
og binder den til ham (v. 4) .
Hvorledes de er udrustet til denne kamp, ser vi
i v. 7-10:
1: De er rustede til krig mod mennesker, som
ikke er rustet til krig mod dem (v. 7). Vi skal lægge mærke til
det: åndsmagterne i himmelrummet sigter helt bevidst mod krig
imod mennesket. det er ikke et spørgsmål, hvad mennesker sigter
imod, men hvad disse magter sigter imod. Det er åndelige
viljesmagter, vi kæmper med (jvfr.
Ef.
6,12).
2: De har guldkroner på hovedet (v. 7). Det er
magter, som mennesket vil se op til, ære og vise tillid og
beundring.
3: De kommer ikke i djævelsk skikkelse, men i
menneskeskikkelse (v. 7). De er som os at se til. Vi føler ikke
noget fremmed og fjendsk og overmægtigt ved disse magter. Vi vil
ikke mistænke dem for at ville skade mennesket - for de er jo selv
»mennesker«.
4: Deres hår er som kvindehår (v. 8). De har
magt til at forføre og besnære og gøre vore hjerter bløde og
åbne.
5: De forstår at kæmpe med deres mund (v. 8).
Med talen øver de samme magt over deres ofre, som løven med sine
tænder griber sine ofre, holder dem fast og flår dem. Sådan
fastholder disse ødelæggende åndskræfter menneskeslægten
med sine ord, til den er sønderflået og lidende helt ind i
sjælelivets dybeste grunde.
6: De er usårbare (v. 9). Intet menneske har
noget at sætte imod disse åndsmagter - ingen antiparti - ingen
argumenter. Mennesket er
med
sin fjende, sympatiserer for ham, argumenterer for ham. Sandelig:
fjenden er godt pansret.
7: De overdøver alt (v. 9). Der, hvor slægten
havde et levn af lys i samvittigheden fra Herrens Ord, blev det
overvundet af disse åndsmagters larmende argumenter. Der, hvor der
var en tanke eller følelse, som rejste sig i skepsis, for disse
åndsmagter ud til kamp, talte, talte, talte deres sag, indtil al
skepsis var bøjet, og menneskehjertet tilbad disse åndelige syner
og tjente dem i tro og tillid.
8: Magten til at skade gemmer de bagest (v.
10). For sent, når alle har glemt det lille stik i begyndelsen,
når alle er blevet underlagt disse åndsmagters livssyn, kommer
skaden til syne. Når ingen mere ved, hvorfra det kommer, begynder
giften at virke.
Og hvad er virkningen? En livslede og livsangst
så gennemgribende, at menneskehjertet kun har en længsel: »Ah, om
jeg kunne dø« (v. 6).
At disse åndsmagter, skabt af den frafaldne
kristenhed, er over vor verden, skal man være slået af Helvedes
egen blindhed for ikke at se.
Men mod de åndsmagter, Gud har sendt over verden, nytter ingen
kampe, ingen protester, men kun et eneste: at høre med blandt de
beseglede (v. 4). Og når de alene har mulighed for at blive reddet
fra disse stærke kræfter, er grunden blot en: at de i forvejen
drages af en anden magt: Lammet. Ingen protester frelser dem -
den, der kæmper imod disse åndsmagter ved at protestere imod dem,
er allerede selv bidt, og det er altid kun et spørgsmål om tid,
inden de er overvundet helt. Gid vor protesterende tid ville
forstå det. Nej, kun et giver virkelig sejr over disse åndsmagter,
og lader mennesket uberørt deraf, og det er, at intet drager
hjertet som talen og sangen om Lammet. Vidnesbyrdet giver sejr.
Troen giver sejr. Lammet giver sejr. Ikke vor moralske
overbevisning. Ikke vor bundethed til traditioner. Men Åndens
magt til at drage vore hjerter til Lammet. Her står vi over for
åndsmagter, vi kun kan frelses fra ved at gå efter Åndens tale.
Skriften har kun dette ene at sige til mennesket i denne strid -
ikke: »Protester« - ikke: »Kæmp« - men: »Lad jer frelse fra denne
vanartede slægt« (
Ap.
Gern 2,40). Den, som vil noget andet, må gå til grunde med
denne slægt. Vi er ikke sat til at forbedre afgrundens åndsmagter
eller få dem til at adlyde Kristus, men vi er sat til at skinne
som himmellys i en vanartet og forvildet slægt, idet vi
fastholder Livets Ord
(Fil.
2,15-16). Måtte mange blinde kristne høre disse ord og
omvende sig derefter.
Herre, giv dog igen ordet om det slagtede Lam kraft i din
menigheds hjerte. Verdens kræfter er virksomme. Vi kender det,
Herre. Mange fordærves allerede deraf.
(Uddrag fra "Jeg hørte en
røst - Bibelforedrag over Johannes Åbenbaring" af Frank
Jacobsen - Frimodts Forlag 1973 - gengivet med forfatterens
tilladelse - Shafan 29-10-09)