Mission
Mikkel Vigilius - "Ved evangeliets
kraft"
Kirkehistoriens vækkelsesbevægelser har som hovedregel haft en
begrænset levetid som redskaber for sand, bibelsk
vækkelsesforkyndelse og mission. Efter et par generationer har de
mistet deres åndelige dynamik og er stivnet i
institutionalisering. Den oprindelige åndelige livskraft er
gradvist blevet afløst af en svag forkyndelse og udvendig
kristendom. Betragtningen af arbejdet som et åndeligt arbejde
beroende i et og alt på Gud er blevet afløst af en fokusering på
arbejdets organisatoriske yderside og af kyndigt udtænkte
strategier til sikring heraf. Ulykkeligt ofte er
vækkelsesbevægelserne endt med til forveksling at ligne den
kirkelige kontekst, de oprindelig prædikede vækkelse til!
Kan de gamle missionsforeninger fortsat
betegnes som vækkelsesbevægelser? Det afgørende i denne
sammenhæng er ikke, om bevægelseme fortsat oplever omfattende
vækkelser. De kan godt repræsentere sand vækkelseskristendom,
selvom vækkelseme udebliver. Vækkelse er Guds værk. Han sender
vækkelse, når og hvor han vil det. Den kristne menighed må
til enhver tid bede om og arbejde for vækkelse. Men at fremstille
vækkelsen som den situation, der egentlig kunne og burde råde til
stadighed, har intet bibelsk grundlag og vil kun føre til
modløshed.
Vækkelseskristendommens historiske dynamik er
blevet sammenlignet med et flodløb. I visse perioder er den
fremtrådt som en stærk, omfattende og brusende strøm - synlig for
alle. I andre perioder er den blevet reduceret til en underjordisk
vandåre. Stadig levende og frisk, men ubemærket. Nye vækkelser
har gang på gang haft deres udgangspunkt i små grupper af troende,
hos hvem vækkelseskristendommen trods omfattende åndeligt forfald
i den kirkelige kontekst har levet videre og har bevaret meget af
sin oprindelige klarhed og kraft.
Spørgsmålet er så, om dette kan siges om de
gamle missionsforeninger. Er de fortsat bærere af sand
vækkelseskristendom? Er vækkelseskristendommens karakteristika
levende i deres arbejde - i deres forkyndelse, teologi,
arbejdsformer og tænkning? Eller er de størknet til i mere eller
mindre død rettroenhed og aktivisme?
Med god grund har de danske vækkelsesbevægelser
tillagt forkyndelsen den afgørende vægt og betydning i deres
arbejde. Man har forstået, at Ordet er Åndens redskab, og at
arbejdets åndelige værdi hænger uløseligt sammen med det budskab,
som forkyndes. I vækkelsesbevægelserne har det været et hovedmål
at fremme sand, bibeltro vækkelsesforkyndelse både blandt
lægprædikanter og blandt kirkens præster. Ikke uden grund har de
støttet op om bibeltro teologiske uddannelsesinstitutioner. Man
har opmuntret unge fra sine egne rækker til at lade sig uddanne
her og har haft forventning om, at teologiske kandidater herfra
kunne blive redskaber for sand vækkelsesforkyndelse og støtter i
vækkelsesbevægelsernes arbejde. Er det sket?
Ingen kan være i tvivl om, at vor tids
teologisk skolede forkyndere har en faglig kompetence, som går ud
over det, som man i almindelighed kunne møde hos tidligere tiders
lægprædikanter. De vil som regel også have gjort sig flere
principielle og teoretiske overvejelser om det kristne budskabs
kontekstualisering, om prædikenens pædagogik og om forkyndeisens
kommunikationsudfordring. For så vidt vil vor tids forkyndere
generelt kunne betegnes som dygtige og veludrustede. Men det
afgørende spørgsmål angår noget, som ligger på et andet plan. Har
de et centralt og åndskraftigt budskab? Lever de for Guds ansigt i
personlig tilegnelse af hans ord, så de bliver et med det ord, de
skal formidle? Kan de tale med vidnesbyrdets glød og
profetisk myndighed om det, som i sidste ende er afgørende for et
menneske - at blive evigt frelst?
For et par år siden skrev forhenværende
højskoleforstander Hans Erik Nissen om vor tids bibeltro
forkyndere: »En af kristenhedens største farer er de vellykkede
prædikanter. De kan alt - undtagen et: at prædike om Lammets blod
og Kristi sejr, så det går til hjerte. Den vellykkede prædikant
kan håndværket, men det er ikke nok. Man kan uddannes, men aldrig
til ånd. En sand og ægte forkynder må dannes af den levende Gud.
For megen af nutidens bibeltro forkyndelse opleves tør og
teoretisk. Hvorfor? Den mangler karakteren af vidnesbyrd. Skal en
forkynder være til hjælp, må han selv leve i spændingen mellem
lov og evangelium. Kender han ikke syndenøden indefra, når hans
ord ikke ind til dem, der ikke kan se nåden. Lever han ikke selv i
den vidunderlige frigørelse fra loven, løser hans ord ikke dem,
der er bundne. For megen forkyndelse smager af teologisk arbejde
og skrivebord eller af tanker, man har gjort sig om, hvordan
budskabet skal kommunikeres. Der er så lidtsjælekamp i
det... Når vi har trøst og mod i kraft af noget af vores
eget, overlader Gud os til os selv. Det er de fattige i ånden, som
ejer himmeriget. Det er de søgende, Herren trøster.«
("Båndet"
nr.3 2000)
Kort før sin meget tidlige død skrev forstanderen for Indre
Missions Bibelskole i Børkop, Asger Dahl Sørensen, en stærkt
ransagende artikel i Indre Missions Tidende om vækkelse. Her gav
han udtryk for en alvorlig bekymring angående de gode bibeltro
teologers forkyndelse: »I præster med den fine teologi, de gode
taler, den højt besungne IM-baggrund. Hvor er centrum i jeres fine
prædikener blevet af? Er nådekaldet til synderes omvendelse
forsvundet i ønsket om at leve op til det moderne menneskes behov
for terapi og underholdning, så det kan klare det vanskelige
liv? Hvad siger I til begravelse, vielse, på plejehjemmet,
husbesøg? ...Lyder ordet om korset ikke, har vækkelsens Ånd
ikke noget redskab at bruge. Har I præster glemt, hvem jeres
sognebørn er - fortabte syndere, der ikke kan nøjes med mindre end
Jesus til frelse? Er kaldet til vækkelse og omvendelse under jeres
sognekirkelige niveau? ... Der skal tales som Guds ord taler om
Gud, om mennesker og om forholdet mellem Gud og mennesker.
Moralisme og symptombehandling redder intet. Jeg siger ikke, at
alle gør sådan, men det kan godt bekymre, at så meget af det, der
lyder, er benfrit og ufarligt. Det er let at ende i
almindeligheder og i folkereligiøse floskler. Det kan godt være
hyggeligt og inkluderende, men hvem vækker det? ... Nøden er vor
mangel på nød! Ikke mangel på nød for andre, men for os selv, for
vort eget forhold til Gud. Hvor bliver det hurtigt rutine og
selvfølge, og så er der ikke langt til ligegyldigheden. Vækkelsen
skal måske begynde hos os selv med en bøn om, at Gud vil lære os
at blive 'den hjælpeløse, jeg ser hen til, den modløse og den, der
skælver for mit ord' (
Es.
66,2). Man skal være i nød for at nøde.«
I første omgang må deres spørgsmål og udfordringer rettes indad
til overvejelse og ransagelse for den, der står med et
forkynderansvar. Begge artikler peger på forkynderens personlige
forhold til Gud og hans Ord som den afgørende kampplads. I anden
omgang må de anspore til bøn for vækkelsesbevægelserne. Vi lever i
en åndelig forfaldstid. Det er tydeligt både i vores folk og i
vores kirke. Men hvad med vækkelsesbevægelserne? Er de selv blevet
en del af det åndelige forfald, langsomt og umærkeligt - samtidig
med at de roser sig af at repræsentere sand vækkelseskristendom?
Det er mere end en enkelt tanke værd, at selvbedraget er det
åndelige forfalds trofaste følgesvend.
Vækkelsens budskab må tilegnes af hver ny
generation, og det kan alene holdes frisk og levende i et nært
samliv med Gud under hans ords tiltale, under hans Ånds ydmygelse
og oprejsning. Gud give, at det må ske hos os!
Dødsrigets porte skal aldrig få magt over Guds
kirke! (
Matt
16,18). Det løfte står fast til enhver tid. I Skriften ser
vi det opfyldt igennem selv de værste forfaldstider. Altid
bevarer Gud en rest af sit folk, der ved hans ord holdes åndeligt
levende og friske - som lys og salt i verden.
Må det samme ske hos os i vor tid, og må de
gamle missionsforeninger blive redskaber for dette!
(Uddrag fra afsnit 20
-s.204 flg i "Ved evangeliets kraft" af Mikkel
Vigilius - Luthersk Missionsforenings Bibelskoles
Elevforening 2005 - gengivet med forfatterens tilladelse -
Shafan 03-11-09)