Sardes-menigheden (Åb.3,1-6)
Dag Risdal - "Levende forkyndelse eller tomme
ord?"
Og skriv til englen for
menigheden i Sardes: Dette siger han, som har Guds syv ånder
og de syv stjerner: Jeg kender dine gerninger. Du har ord for
at leve, men er død. v2 Vågn op og styrk resten, som er døden
nær, for jeg har ikke fundet, at dine gerninger er
fyldestgørende over for min Gud. v3 Husk derfor, hvorledes du
tog imod og hørte; hold fast ved det, og omvend dig! Hvis ikke
du våger, kommer jeg som en tyv, og du ved ikke, hvilken time
jeg kommer over dig. v4 Men nogle få har du i Sardes, som ikke
har sølet deres klæder til, og de skal vandre med mig i hvide
klæder, for det er de værdige til. v5 Den, der sejrer, skal
klædes i hvide klæder, og jeg vil aldrig slette hans navn af
livets bog, men vedkende mig hans navn over for min fader og
hans engle. v6 Den, der har øre, skal høre, hvad Ånden siger
til menighederne.
Sardes lå ved et trafikalt knudepunkt. Det var en aktiv og meget
velstående forretningsby. Fra naturens hånd lå byen på en måde,
så den blev betragtet som umulig at indtage. Alligevel blev den
indtaget to gange i historien. Begge gange skete det på den måde,
at fjenden formåede at trænge ind i byen, fordi indbyggerne følte
sig sikre og ikke havde behov for vagter. Fjenden kom som en tyv
om natten og fandt folket sovende.
Disse episoder fra byens tidligere historie
kaster et ejendommeligt lys over den åndelige situation i Sardes
og det budskab, som var rettet til menigheden der.
Guds syv ånder (v.1) er Helligånden. Ånden
giver livet. Han er mægtig til at opvække fra død til liv.
Budskabet til hyrden i Sardes lyder sådan:
»Du har ord for at leve og er dog
død« (v.1). Mennesker siger: »Du lever!« Men Ånden, som
regner med en anden virkelighed end den ydre, siger dette: »Du er
død!« Den fare, der truede Efesus, havde allerede ramt Sardes med
et dødbringende slag!
Det er et forfærdeligt ord. Den eneste
formildende omstændighed ved dette budskab er, at det er sagt i
dette liv i nådens tid.
Her møder vi en hyrde, som havde en lære og et
liv, der gjorde, at han af alle blev anset for en levende og sand
kristen. Men han var mere interesseret i at vide, at de andre
syntes godt om ham, end i at kende sandheden om sig selv.
Det er Jesus, der siger dette. Han ser ikke kun
det ydre. Han kender hjertets tilstand.
»Du har ord for at leve og er dog død«.
Men budskabet gjaldt ikke kun hyrden i Sardes.
Det var også henvendt til menigheden. I denne menighed havde man
beholdt de ydre former, og navnet var tilbage. Men det liv de
engang fik ved troen på Jesus, var ved at dø bort, eller var helt
væk.
Menigheden er ikke fuldstændig død, men den er
sunket ned i en dødssøvn, som vil ende med den åndelige død, hvis
den ikke lader sig vække. Der er et ord, som kan kaste lys over
denne tilstand:
»Klar mine
øjne, så jeg ej sover ind i døden« (
Slm.13,4
).
Hvem vil ikke blive grebet af frygt for sig
selv, når man hører sådanne ord, der var rettet til menigheden i
Sardes? De mest oprigtige og åndsfyldte kristne kender til denne
frygt for at bedrage sig selv. De, som har grund til at frygte,
frygter ikke, men de, som ikke har grund til at frygte, de frygter
(Rosenius).
Menigheden i Sardes havde ikke længere liv i Gud. Hyrden havde
svigtet. Derfor lyder ordet:
»Bliv vågen (erkend din situation) og styrk det, der er tilbage,
men som var ved at dø« (v.2). Det kan også siges sådan:
»Vågn op, og styrk den rest, der er tilbage, før den dør!«
At være vågen vil sige at høre Ordet med
hjertet. At falde i åndelig søvn eller ovenikøbet blive åndelig
død, vil sige, at man ikke længere hører Ordet på den måde.
Og så kommer begrundelsen for nødvendigheden af
at blive vågen:
»thi jeg har
ikke fundet dine gerninger fyldestgørende i min Guds øjne«
(v.2b). Det kan være et ord til lederen i Sardes, som har svigtet
sin hyrdegerning (
Joh.21,15-17
). Men det kan også være et ord til menigheden, som er kommet væk
fra Jesus og ikke længere bærer Åndens frugter (
Gal.5,22
).
Man kan sammenligne med dommen i
Matt.25,31ff.
Nogle var »Jesus- bevidste«, har man sagt. De troede på Jesus, men
var ikke klar over de gode gerninger, de gjorde som en frugt af
troen på ham. Andre var »gernings-bevidste« og så ikke Jesus -
derfor udeblev Åndens frugter.
Menigheden i Sardes kunne ikke længere bære
Åndens frugter, fordi den ikke længere levede i livssamfund med
Jesus. Derfor havde de heller ingen fuldkomne gerninger for Gud.
De var kommet ind under Jesu dom.
Når jeg læser dette alvorlige budskab om den
søvn og åndelige død, som var i færd med at trænge ind i
menigheden i Sardes, så kommer jeg til at tænke på nogle ord af
Enok Osnes: »Selv som kristne er vi kun, hvad vi bliver vakt til
at være. Kun en stadig indgriben af guddommelig nåde kan ophæve
den åndelige døds tyngdekraft i os.«
I Sardes var der stadig en rest af troens folk
tilbage, som var i live, men
også
den lille rest var ved at dø, fordi hyrden havde svigtet.
Men Jesus havde omsorg for, at den lille rest skulle blive bjerget
og bevaret.
Herrens formaning lyder:
»Kom derfor i hu, hvordan du tog
imod ordet og hørte det; hold
fast ved det og omvend dig« (3,3).
Man kan spørge: Hvad er der galt med Sardes-menigheden? Det kan
siges kort. Den hører ikke Ordet som i den første tid. De troende
lytter ikke med det samme vågne og åbne sind som i begyndelsen. De
holder stadig fast ved ordet udadtil. Men deres hjerteforhold til
Jesus er et andet. Der er ingen årvågenhed og ingen holder fast
længere.
I menigheden har de stadig kundskaber om evangeliet, men de hører
ikke længere budskabet til fornyelse i troens liv. Kristendommen
bliver som en teori for dem - ikke hjertets fornyelse. Den, som
holder op med at tage imod (høre), han har mistet evnen til at
høre den gode hyrdes røst.
Denne menighed bliver nu stillet over for et
afgørende valg. Hvis den hører sandheden og bøjer sig for den og
vender tilbage til det oprindelige udgangspunkt, vil det føre til
omvendelse og nyt liv.
Omvendelsen
kommer som en frugt af at gå tilbage til Ordet om Jesus.
Herom siger Øivind Andersen: »Men netop at se, høre og tage imod
ordet om Jesus resulterer i omvendelse. Vi skal ikke omvende vort
hjerte, men det, vi har lært, hørt og taget vare på, det omvender
vort hjerte.«
Men det alvorlige er, at hvis menigheden i
Sardes ikke vil bøje sig for sandheden, mister den evnen til at
kende sandheden. »Se, sådan handler Gud! Den, som ikke vil høre
hans røst, skal komme til at høre fire hundrede falske røster«
(Rosenius).
Der var alligevel et lyspunkt i Sardes, som
gjorde, at situationen ikke var helt fortvivlet: »Dog har du i
Sardes nogle få, som ikke har besmittet deres klæder; de skal
vandre med mig i hvide klæder, thi de er værdige dertil« (3,4).
Der var en lille rest af levende kristne
tilbage i Sardes. Hvad kendetegner denne rest? Det er evnen til
at høre den gode hyrdes røst (
Joh.10,27
). De er ved et vågent liv under Guds ords oplysning blevet
bevaret fra den verdsliggørelse, der har gjort menigheden som
helhed beskidt i Herrens øjne.
Bortset fra disse få er det store flertal i
menigheden ikke længere kristne, selvom de bekender sig som
kristne og bliver anset for at være det. Typisk for denne menighed
er, at den ikke har tid eller trang til at høre, hvad Ånden taler
til menighederne (v.6).
Udviklingen i Sardes-menigheden har gentaget
sig i kirkens historie: Kristen aktivitet blev opretholdt, så det
gav indtryk af åndeligt liv, men, indenfor tog søvnen og døden
overhånd, fordi de ikke længere bøjede sig under Ordet, som i den
første kristentid (Lars Eritsland).
Det er et særdeles alvorligt budskab denne
menighed får af Jesus.
»Jeg
kender dine gerninger, at du har ord for at leve og er dog død«
(3,1).
Et spørgsmål melder sig. Fik budskabet lov til
at slå ned i samvittigheden? Eller hastede man videre i sine
gerninger uden Åndens lys og vejledning fra Ordet til troen?
Hvad med vores egen åndssituation i Norden i
dag? Vi ser på de store forsamlinger. Indenfor disse er der nogle,
der bekender Jesu navn og som har det rette forhold til Gud og
nogle, som ikke lever i samfund med Herren.
Spørgsmålet er til syvende og sidst: Hvad er
sand kristendom? Religiøsitet er ikke det samme som kristendom.
Der findes religiøse mennesker, som ofte ligner de sande,
levende, ægte Guds børn så meget, at ingen her i tiden kan skelne
dem fra hinanden, og Jesus kalder dem endda grene på sig selv
(Rosenius).
I dag er der mange, som »bekender« Jesu navn,
men de kan ikke være sammen med de troende i missionshuset. Så
mødes liv og død. Den ældre flok af venner bliver hjemløs.
Er du frelst? Ved du hvad genfødelse er? Jesus
måtte sige det til den religiøse Nikodemus:
»Sandelig, sandelig siger jeg dig:
ingen kan se Guds rige, hvis han ikke bliver født på ny«
(
Joh.3,3
).
I dag er der mange med i Guds riges arbejde,
men ikke alle ved, hvad det vil sige at være frelst eller genfødt
eller at have liv i Gud.
Måske er det heller ikke alle hyrder og ledere,
der ved det. Der står et ord i Det gamle Testamente, som kan kaste
lys over dette: »
Da kom der en
ny konge over Ægypten, som ikke vidste noget om Josef« (
2.Mos.1,8
).
Der var ganske vist nogle få i Sardes, som ikke
havde besmittet deres klæder. Men disse få følte sig »hjemløse«
blandt den store mængde af de andre.
Det er, som om vi hører et ekko fra mængden:
»Få de få sande troende i Sardes væk, de er en klods om benet, de
er hele tiden i vejen, de prikker til vores samvittighed. De må
ryddes af vejen!«
En ting er sikkert. De få sande troende i
Sardes vil blive endnu færre, hvis der ikke kommer en sand og
dybtborende vækkelse. Den anden gruppe vil vokse og bevidst skubbe
de få ud på sidelinien. Det ser vi en antydning af i dag. Der er
trange kår for dem, som vil forhindre, at de gamle stier bliver
overgroet igen.
»Når de gamle er væk, skal vi overtage det.«
Sådan tænker en hel del unge i dag uden at sige det højt. En anden
kristendom kan snart overtage al mission. Man giver efter for
tidsånden og mister lys og salt.
Derfor vil åndskampen tilspidses mere og mere
mellem den store »blok« og den lille »rest«. Dog, den sidste tid
skal forkortes »for de udvalgtes skyld« (
Matt.24,22
).
Men samtidig er det kun de få, der egentlig har
det godt med Herren. »Men for al den ting jeg vidste - kan jeg ej
min Jesus miste«.
De få i Sardes har Gud som rådgiver. For dem er
Gud Underets Gud. Gud har sat »en åbnet dør« foran de få og de små
og de hjælpeløse (
Åb.3,8
).
»Det er et særligt tegn på troskab, når nogle få bliver stående,
mens de fleste falder fra. Der skal megen nåde til for at blive
stående trofast i frafaldstider, når former, hykleri og åndelig
død griber om sig, og når sand kristendom slet ikke er i kurs. Så
er det trangt at være kristen. Men Herren ser det og skønner på
det« (Erik Osnes).
(Fra "Levende forkyndelse
eller tomme ord" s.142-146 af Dag Risdal - Luthersk
Missionsforenings Elevforening 1989 - Shafan 26-01-09
Bibelhenvisningerne kan læses på BibelenOnline
- Det danske Bibelselskab)