Satans religiøst-politiske redskab (Åb.13)
Af Frank Jacobsen - "Jeg hørte en røst"
Vi møder her det redskab, som Satan giver både sin kraft og sin
trone (v. 2) for at føre denne kamp imod troen - kampen mod det
evangelium, Gud vil, at syndere skal høre og frelses ved. Det er
dette redskab, som andre steder i Skriften bærer navnet
»Anti-Krist«. Dette betyder ikke, at der kun er denne ene
antikrist. Johannes siger i
1.
Johs. 2,18, at der allerede på det tidspunkt var mange
antikrister i verden, ligesom Jesus siger, at der også skal komme
mange antikrister (
Mt.
24,11 og 24). Men alle disse falske krister vil have sit
udtryk i en, stor Antikrist, som mod sin magts afslutning skal nå
sin største indflydelse, hvad vi senere skal se.
Denne store Antikrist fremstilles her i kap. 13
som to dyr: Dyret af havet (v. 1) og Dyret af jorden (v. 11). Det
vil givet være en misforståelse at mene, at der her er tale om to
forskellige Dyr - to forskellige, åndelige magter. Snarere
udtrykker de to dyr to sider af Antikristens væsen, dels fordi
Bibelens store Antikrist er en person, dels fordi vi mærker en
intim vekselvirkning mellem disse to dyr. Både havet og jorden har
vi tidligere set, hvad var. Havet er tydeligt fortolket i
17,15
som det omskiftelige folkehav. Og det typiske og farlige ved
folkehavet er, at det er udtryk for det instinktive, det
følelsesmæssige, et fællesskab som er udsprunget af en fælles
grund i sjælelivet.
Dette er Antikristens ene karakteristiske side:
hans kristendom - vi husker stadig, at vi står over for en, som
vil give sig ud for at være Kristus, som Jesus forud sagde om
disse redskaber for Satans krig imod Kristus og hans evangelium,
at de ville sige: »Her er Jesus Kristus«. Men, det, som er
karakteristisk ved hans kristendom, er, at den er i slægt med
menneskeslægtens fælles grund i sjælen - den er i sandhed »dybt
menneskelig«.
Den anden side af hans væsen er »af jorden«,
hvilket vil sige, at han har et politisk ansigt. Det er dette dyr,
som udøver det første dyrs hele magt (v. 12). Gennem denne side
af sit væsen udøver det religiøse dyr magt i verden. Vi skal lægge
mærke til, at ordet »magt« er karakteristisk for dette dyr (v. 12,
v. 14 og v. 15), ligesom v. 17 giver et klart indtryk af dette
dyrs politiske formåen, idet handel som bekendt er baseret på
politik. Men samtidig lægger vi mærke til, hvordan denne politiske
magt dybest set tjener den religiøse side af Antikristens væsen
(v. 12, v. 14, v. 15 og v. 16-17). I al sin politik er hans
religiøs. I al sin politik er han Kristi fjende - selvom det
tilsyneladende »kun« drejer sig om handel (v. 17).
At Antikristen er en politisk magtfaktor, skal
vi se igen i kap. 17, hvor hans rige fremstilles på linie med
verdensrigerne Ægypten, Assyrien, Babylon, Persien. Grækenland og
Romerriget (v. 11). Samtidig fremstilles det som vidt forskelligt
fra alle andre riger. Vi tænker her på Daniels syn af dette rige -
Dyret, som er et rige, forskelligt fra alle andre, som skal
opsluge jorden og drage den under sin magt og mishandle Den
Højestes hellige og ændre tider og lov, men som til slut skal
ødelægges for evigt. (
Dan.
7,19-26).
Vender vi os nu til Antikristens religiøse
side, så er der fire ting, som falder i øjnene:
For det første, at Dyret skal opnå popularitet
som religiøs person (v. 3-4). For det andet, at Dyrets historie
vil fremvise dødsmærker (v. 3), uden at det dog nogensinde vil
betyde dets død. Fra tilsyneladende død vil dette Dyr formå at
rejse sig til verdensomspændende tilbedelse. For det tredje ser
vi, at det er fuld af bespottelse mod Gud (v. 5-6), og for det
fjerde, at det er de helliges livsfjende - hans religion sigter
på deres tros død (v. 7).
En særlig betragtning kræver det vist, at
Antikrist er fuld af bespottelser. For hvordan passer det til det
billede, Skriften andre steder giver af hans udseende og
fremtræden, hvor han kalder sig ved Kristi navn, prædiker et
evangelium, som kan ligne sandheden til forveksling, lader sine
tjenere fremstå som »retfærdigheds tjenere« o. s. v.? Om han er
fuld af bespottelse, hvordan kan han da virke forførende på
mennesker, som vil tro på Jesus og følge ham? Ja, hvor kan
Johannes selv her ansigt til ansigt med denne åbenbaring af den
himmelske verdens realiteter falde i forundring over denne
Antikrist, når han er fuld af bespottelser (17,6)?
Når vi skal besvare det, føler jeg trang til
allerførst at advare mod det, som kristne i dag i deres store
ligegyldighed alt for tit giver sig hen til, nemlig
overfladiskhed. Lad os dernæst slå det fast, at det ikke er vore
egne tanker, som skal give os den dybere forståelse, men alene
Guds åbenbaring i den hellige Skrift. Det er dertil, vi har den.
Og når den har beskrevet en ting for dig, tænk det så grundigt
igennem, det den sagde.
Bespottelse er ikke blot en ydre sag. Det har
vi et tydeligt eksempel på i
Rom.
2,23-24. Her hører vi om nogle, som er til bespottelse for
Guds navn. Hvordan er de det? Jo, der står om dem, at de stoler
trygt på Guds lov og roser sig af Gud, at de kender hans vilje,
som dem der er oplært af loven, at de er vejledere for andre,
fordi de i loven har det klare udtryk for kundskaben og sandheden
(v. 17-20). Er det bespottelse? Nej, men de, som lærer andre, de
lærer ikke sig selv (v. 21). For det første øver de nemlig det
samme, som de lærer andre, at de ikke må øve (v. 21-23). Men ikke
nok med det. Det er ikke det, som er den store anklage imod dem i
dette kapitel. Den anklage er nemlig alt kød under også de, som
er retfærdige for Gud, læser vi i
Rom.
3,23-25, hvilket dog ikke betyder, at de, som her er
retfærdige, er til bespottelse for Guds navn. Tværtimod siger
Skriften, at de er til lov og pris for Guds nådes herlighed (
Ef.
1, 6, 12, 14). Nej, den store anklage imod disse mennesker,
som er til spot for Guds navn, finder vi i v. 5: det er deres
ubodfærdige hjerte. At de lærer og underviser i loven, lærer og
underviser i alt, hvad der er sandt efter lovens ord, alt imedens
synden er hos dem, uden at de dog alligevel har et bodfærdigt
hjerte - det gør, at de for Gud er fulde af bespottelse.
Og det er det, som er Antikristens bespottelse:
at han bruger Herrens ord, tilsyneladende lærer og vejleder efter
Herrens Ord, men med en falsk ånd i sit indre - et hjerte, som
ikke i Ånden er oplyst af det ord, han påstår, han lærer og taler,
hvorfor han heller aldrig i sit hjerte er blevet en Kristi brud og
fået del i Kristi bruds rene Ånd.
Så forstår vi også bedre, hvorfor det flere
gange slåes fast nu igen i v. 8 - at kun de, hvis navne virkeligt
står skrevet i Lammets Bog - de, som virkeligt er udvalgt af Gud
og beseglet med Kristi Ånd - formår at afsløre og kende
Antikristen på en tid, hvor alle andre falder i henrykkelse over
ham: Kristi sande brud er de eneste, som kan føle og se: alt, hvad
denne »krist« siger og lærer, er ikke min Kristus, ikke min
Brudgom, ikke min Frelser, ikke mit håb, ikke mit liv. Hans stemme
og ord er ikke i samklang med mit hjerte; Hans tale og lære er
ikke i samklang med den kærlighed til Lammet, som bor i mit hjerte
ved den hellige Ånd. Det er alene dette troens lys i hjertet, som
formår at føde dette »Nej« - det er alene ved dette troens lys i
hjertet, at Jesu sande, åndelige menighed kan sejre og bevare
troen over for det redskab, Satan har sendt til verden i Jesu navn
for at bekæmpe troen.
Det ser vi tydeligt i kap. 14, 1-5.
(Uddrag fra "Jeg hørte en
røst - Bibelforedrag over Johannes Åbenbaring" af Frank
Jacobsen - Frimodts Forlag 1973 - gengivet med forfatterens
tilladelse - Shafan 12-08-09)