Spiren
Jan Bygstad - "Skriften vidner om Kristus"
Navnet »Spire« er en helt speciel Messias-titel i Det Gamle
Testamente. Vi finder denne Herrens Spire i en række sammenhænge
i GT og samtidig flere henvisninger til ham i Det Nye Testamente,
ikke mindst i Johannes' Åbenbaring. For eksempel hører vi om, da
Johannes er rykket ind for Guds trone i himmelen og bliver spurgt
om, hvem der er værdig til at åbne bogen med de syv segl
(fremtidens og fuldendelsens bog) og bryde dens segl. Svaret
lyder:
»Græd
ikke! For Løven af Judas stamme, Davids rodskud, har sejret, så
han kan åbne bogen og dens syv segl« (
Åb
5,5).
Her kaldes altså den herliggjorte frelser
»Davids rodskud«. Det samme navn bruges også i det sidste kapitel:
»Jeg, Jesus, har sendt min engel
for at vidne om dette for jer i menighederne. Jeg er Davids
rodskud og ætling, den lysende morgenstjerne« (
22,16).
Det hebraiske ord, der ligger til grund for
ordet rodskud, kan enten betyde rod på et træ eller en plante,
eller det kan betyde det
, der
spirer direkte frem fra roden. Derfor kan det mest
passende oversættes med rodskud.
Vi finder også en anden og mere skjult
hentydning til dette Messiasnavn i forbindelse med beretningen om
Jesu fødsel. Josef og Maria vejledes af Herren til ikke at slå sig
ned i Betlehem, når de kommer tilbage fra landtlygtigheden i
Egypten. De skal vende tilbage til Nazaret, hvor de oprindelig
hørte hjemme. Og begrundelsen lyder
: »- der bosatte han sig i en by, der hedder
Nazaret, for at det skulle opfyldes, som er talt ved profeterne,
at han skulle kaldes nazaræer«
(Matt.2,23).
Mange har op gennem århundreder grundet på
dette ord. For hvor står det skrevet hos profeterne, at Messias
skulle kaldes nazaræer. Spørgsmålet hænger sammen med, at man
ikke kender den hebraiske grundtekst, og heller ikke jødisk
Messias-forventning. Fromme jøder ved umiddelbart, hvad der sigtes
til, hvis de læser Matthæusevangeliet, og det fortælles endda, at
enkelte er blevet omvendt ved at læse dette ord. Ordet nazaræer
henviser til et bestemt afsnit hos profeten Esajas:
»Men
der skyder en kvist fra Isajs stub, et skud gror frem fra hans
rod. Over ham hviler Herrens ånd, visdoms og indsigts ånd, råds
og styrkes ånd, kundskabs og gudsfrygts ånd« (
Es
11,1-2).
I fortsættelsen hører vi om Messias' person og
det frelsens og fredens rige, han vil bringe. Pointen i dette
vers ligger i ordet »skud«, som står i det første vers: Skud
hedder på hebraisk NEZÆR, og dette er stammen i bynavnet Nazaret.
Herved kan vi skønne, hvorfor det hedder, at »han skal kaldes en
nazaræer«.
I rabbinsk skriftudlægning var det ikke
usædvanligt at sige, at Messias skulle bære otte navne. Af disse
var ordet NEZÆR - rodskuddet - et af hans navne. Et andet navn,
som nævnes blandt disse otte, var navnet »spire« (hebr. ZEMACH).
Dette navn findes hos en række profeter.
På dommens tid
I Skriften hører vi, at profeterne »grundede over, hvornår og
hvordan den tid ville komme, som Kristi ånd i dem pegede på, når
den forud vidnede om Kristi lidelser og den herlighed, der skulle
følge« (
1.Pet
1,11).
Det er et samstemmende vidnesbyrd hos Det Gamle
Testamentes profeter, at Messias ville komme på dommens tid. Når
det så allermørkest ud, ville han åbenbares for Israel. Dette ser
vi f.eks. tydeligt i den kendte profeti i
Es
8,23 - 9,1:
»Dog skal
der ikke være mørke for landet, som nu er i trængsel. Som Herren
tidligere bragte skam ... bringer han i fremtiden ære langs
Vejen langs Havet ... Det folk, der vandrer i mørket, skal se et
stort lys, lyset skinner for dem, der bor i mørkets land.«
Læser vi disse vers i sammenhæng med de
foregående vers (husk at inddelingen med kapitler og vers i
Bibelen er af relativ ny dato! Da Skriften blev til og på Jesu tid
fandtes denne opdeling ikke, noget der gjorde det adskilligt
lettere for dem at se sammenhængen, som skjules for os gennem
kapitelinddelingen), ser vi, at Guds folk kommer ind under dommen,
fordi de forkaster Guds ord:
»»Til
belæringen og til budskabet.« Han skal vandre omkring i landet,
plaget og sulten, og når han sulter, bliver han rasende og
forbander sin konge og sin Gud. Ser han mod det høje, eller
stirrer han ud over landet, er der nød og mørke, trængsels
mørke, i mulmet er han stødt ud« (Es 8,20-22).
Det er til et folk, som selvforskyldt er kommet
ind i det dybeste mørke, og som lever under Guds dom, Messias skal
komme. Da forstår vi også lidt mere af, hvilket under det er, at
Jesus kom for at være »synderes ven«.
Netop denne sammenhæng mellem Guds dom og
Messias' fremtræden finder vi i profetien i Es 11, som vi har
læst. Det foregående kapitel slutter nemlig sådan;
»Men Herren, Hærskarers
Herre, hugger grenene af under rædsel; de knejsende stammer
fældes, de høje træer segner. Han rydder skovens tætte krat med
øksen, Libanon falder for den Mægtige« (
Es
10,33-34).
Det er dette, Johannes Døber henviser til, idet
han træder frem for Israel med sin vældige domsforkyndelse:
ȯksen
ligger allerede ved træernes rod, og hvert træ, som ikke bærer
god frugt, hugges om og kastes i ilden« (
Matt
3,10).
Profeten sammenligner Israel med et træ, som
ikke bærer frugt, eller hvis frugt er dårlig og sur. Træet har
ikke været til gavn og glæde for ejeren. I stedet for rigelig
frugt var der rigeligt med løv. Træets krone blev stor og
imponerende; men med frugten var det så som så.
Her mindes vi Jesu ord om, at træet skal
bedømmes efter frugten og ikke efter trækronens størrelse og kraft
(
Matt
7, 16ff; 12,33f). Bliver træets krone for stor, er det som
regel tegn på, at det er småt med frugten.
Så lægges øksen ved træets rod. Og det hugges
om - ved roden. Det er netop, hvad der sker med Israel. I mødet
med denne frygtelige virkelighed kommer budskabet om Spiren:
»Men der
skyder en kvist fra Isajs stub, et skud gror frem fra hans rod«
(
Es
11,1).
Netop på den tid, da Israel er blevet som et
afhugget træ, vil Messias begynde sin gerning. Han kom for deres
skyld, som var under dommen.
Spiren bærer frugt, hvor Israel svigtede
I budskabet om Herrens Spire ligger der for det første et løfte
om, at selvom det ser ud, som om Israel er ødelagt og slået til
jorden, vil Herren lade det blomstre på ny. Israels genoprettelse
er knyttet til Spiren. Løftet og håbet er ikke tilintetgjort,
selvom dom og død ser ud til at være enerådende.
For det andet knyttes løftet om frugt til
Herrens Spire. Israels kald var at bære frugt for Den Hellige, som
udvalgte og kaldte dem. Det har de ikke gjort, sådan som vi kan
høre det i sangen om vingården:
»Jeg
vil synge en sang om min ven, min elskedes sang om hans vingård.
Min ven havde en vingård på en frugtbar skråning. Han gravede
den, rensede den for sten og plantede den til med vinstokke.
Han byggede et vagttårn i den og udhuggede også en perse. Han
ventede, at den ville give vindruer, men den gav vilddruer. Og
nu, Jerusalems indbyggere, Judas mænd, døm mellem mig og min
vingård. Hvad var der mere at gøre ved min vingård, som jeg ikke
har gjort? Når jeg ventede, at den ville give vindruer, hvorfor
gav den så vilddruer? Men nu vil jeg lade jer vide, hvad jeg vil
gøre ved min vingård: Jeg vil fjerne hegnet om den, så den
bliver afgnavet, nedrive gærdet om den, så den bliver trampet
ned. Jeg lader den forfalde, den bliver hverken beskåret eller
hakket, så den gror til med tjørn og tidsel, og jeg forbyder
skyerne at give den regn« (
Es 5,1-6).
At anlægge en vingård er et tungt arbejde, der
ikke gøres af sig selv. Alle forudsætninger for, at der ville
komme frugt, havde Herren lagt til rette, intet var ugjort eller
halvgjort. Sådan var Israel privilegeret frem for alle andre
folk. I rigt mål havde de fået lov til at glæde sig over alle gode
gaver fra Guds hånd. Rundhåndet havde han velsignet landet, så de
ikke manglede noget af det, et menneske trænger til her i verden
(jfr. løftet og advarslen i 5 Mos 8,7ff). Tillige havde han endnu
rigere velsignet dem med alle åndelige goder. Folket kunne i
sandhed synge med David:
»Herren
er min hyrde, jeg lider ingen nød« (
Sl
23,1). Med fuld ret kan Herren sige
»Hvad var der mere at gøre ved min
vingård, som jeg ikke har gjort?« (v.4). Fuldkomment
havde han sørget for dem. Men hvordan lønner de så Gud og deres
velgører? Ved at vende ham ryggen og bære dårlig frugt. Moses
profeterede om folket, da de 1000 år tidligere stod på Moabs
ødemarker, før de drog ind i løfternes land:
»Men
Jeshurun blev fed og slog bagud, du blev fed, du blev tyk, du
blev trind! Han forkastede den Gud, der havde skabt ham, og
viste foragt for sin frelses klippe« (
5
Mos 32,15).
Hos profeterne bekræftes dette på talrige
steder: »Israel var en frodig vinstok, som bar sin frugt. Jo mere
frugt den bar, des flere altre byggede de. Jo bedre det gik deres
land, des smukkere stenstøtter lavede de« (
Hos
10,1).
Ulykkeligvis ser det ud til, at dette næsten er
en lov i Guds folks liv: Når Herren velsigner, falder vi. Får vi
lov til at smage for meget af det gode, vender vi os mod ham. Det
samme ser vi for vore øjne den dag i dag. Hvor rigt har Gud ikke
velsignet vort land? Men hvad har det ikke ført til? I stedet for
et liv, der er afhængigt af den Herre Jesus, er vi blevet stærke
og hovmodige, så vi til og med kan opleve, at kristne mennesker,
ja, præster og biskopper begynder at læse korrektur på Bibelen og
vil være klogere end Gud. Da er man blevet for stor, da er man
blevet for stærk, da er man blevet selvhjulpen, så man ikke
længere behøver sin Herre.
Når den kristne kirke havner i denne grøft,
bliver vi som Israel.
»Hvad var
der mere at gøre, som jeg ikke har gjort?« siger Herren
også til os. Vi har fået lov til at eje en fuldkommen frelse,
indstiftet med ordene:
»Det er
fuldbragt« (
Joh
19,30). Hvor meget lidelse kostede det ikke Guds Søn at
kunne give os dette evangelium! Alene, uden hjælp fra noget
menneske, vandt han forløsningen. Og vi blev indbudt i Guds rige
med ordene:
» Kom, nu er alt
rede!« (
Luk
14,17). Men hvordan har vi lønnet ham? Vi trænger i sandhed
til at tage apostlens advarsel til hjertet:
»For når
selv det ord, der var talt ved engle, havde gyldighed, og enhver
overtrædelse og ulydighed fik sin velfortjente straf, hvordan
skal vi da kunne gå fri, hvis vi lader hånt om en frelse så stor
... ?« (
Hebr
2,2-3).
I det folk, som ikke har båret frugt for
Herren, er det, at Herrens Spire skal træde frem. Han skal bære
frugt, hvor der intet var. Han skal bære sød og god frugt, hvor
folket bar sur og uspiselig frugt. Dermed åbenbares det tydeligt
og stærkt, at Messias er den, der fuldbyrder Israels bestemmelse
og Israels kald. Derfor hører vi også, at det er Herrens Spire,
der bliver til herlighed og ære for folket - selv har de kun
vanære for al deres troløshed:
»På den dag
bliver Herrens spire til herlighed og ære, og landets frugt
bliver til stolthed og pryd for Israels overlevende ... når
Herren har vasket urenheden af Zions døtre og har skyllet
blodet ud af Jerusalem med dommens og udrensningens ånd«
(
Es
4,2.4).
(Uddrag fra "Skriften
vidner om Kristus" kap.8 - Luthersk Missionsforenings
Bibelskolens Elevforening 2000 - gengivet med
forfatterens tilladelse) - Shafan 8-12-09