Tilegnelsen
Af Karl K. Riis - "Det er troværdig
tale"
Når evangeliet om Guds store gerninger til vores frelse blev
forkyndt af apostlene, så forkyndte de det i en sum som syndernes
forladelse (
Ap.G.10,43
& 13,38).
Her er vi ved det punkt, hvor mange sidder fast
og går uforløste - og det til trods for, at frelsen er så
fuldbragt, fri og færdig, som den nu er!
Vi tænker - Jesus gjorde sit, og det er en
ting. Kunne jeg bare få gjort mit.
Og så er hele ens opmærksomhed straks rettet
mod en selv, og da er det umuligt at tilegne sig nåden - for
evangeliet bliver derved gjort betinget af alle mine »om« og
»hvis« og »når«. Uden vi selv ved, hvad der er sket, så har vi
gjort evangeliet lovisk for os selv. Virkningen kender vi så godt
fra os selv - for »loven fremkalder Guds vrede« (Rom.4,15). Den
skiller os fra Gud, for den taler om »mine mangler« og »mine
forsømmelser,« osv. Og vi forbliver uforløste. Sådan virker det
betingede evangelium.
Min uforløste ven! Du må høre evangeliet uden
betingelser:
Har du mange synder,
Jesus dig forkynder:
Gælden er betalt!
Her er ingen vrede,
nåden den er rede,
det er rigtigt alt!
Jesu død,
og at han brød
gennem dødens vold og vrede,
det for dig jo skete! |
(Brorson.
DDS
242 v.5.) |
Forsoningen har et formål:
din
og min evige frelse! Forsoningens hensigt er, at du og
jeg på dette bæredygtige fundament skal leve troens frimodige og
frigjorte liv. Forsoningens evangelium kræver ikke tro -
det skænker tro.
Guds rige er kommet nær, siger Jesus. Han kom
ind i syndens, dødens og dommens verden med dette nye herredømme
- hvor nåden alene hersker. På denne baggrund lyder det: Omvend
jer og tro på evangeliet (
Mark.1,15).
I en tid som vores, der er gennemsyret af
psykologiske problemstillinger og tænkemåder, møder vi også vores
egne tanker om det at tilgive. Vi kender jo til både at give og
skulle bede om tilgivelse. Men nogle af os har også oplevet, hvor
vanskeligt det er, at glemme, og forestiller vi os tilgivelsen som
en eftergivelse, hvor vi afstår fra at bruge det mod hinanden mere
- da kan det godt give problemer med at tro Guds tilgivelse. Han
siger jo, at han ikke kommer dem i hu. Men, når jeg kommer igen og
igen med de samme synder - om og om igen. Kan Gud så blive ved ...
?
Da skal det siges til dig: Gud er ikke et
menneske, og han tilgiver ikke på »vores vis«. Han tilgiver i
kraft af Jesu blod, der renser fra AL SYND. Et Guds barn har
syndernes forladelse ved Jesu blod - lige så rig som Guds
nåde i ham er. Sådan tilgiver Gud, og det forløser og frigør (
Ef.1,
7).
Forsoningen griber ind i mange ting
Vi har set, at den, der lever sit liv i Jesu forsoning frigøres
fra syndens skyld, dom og Guds vrede - og får fred med Gud.
Forsoningen fratager også Djævelen den syndens
lænke, han har på os (
Kol.2,15).
I livssamfundet med Kristus er Djævelens og dødens herredømme over
os brudt (
Hebr.2,14).
Vi kan vanskeligt fatte rækkevidden heraf, men
det siger noget om, hvor godt det er at høre Jesus til.
Men endnu en ting skal nævnes, som også har sin
grund i Kristi forsoning. Mange af os har sikkert undret os over
det der står i Rom.8,28. Hvordan kan Gud lade »alle ting« samvirke
til gode for dem, der elsker Gud?
Det kan han i kraft af Jesu forsoning. Blodet
på hans kors har den betydning, at Gud kan tage alt og alle ting i
sine hænder og lade dem samvirke til et menneskes sande gode. Dvs.
at hans frelsesplaner med os bliver nået. Min tanke har svært ved
at fatte det, men i Guds skole ser vi det ofte virkeliggjort midt
i blandt os - og det skyldes Jesus.
Golgata-kapitler
Der er to kapitler i Det gamle Testamente, som særligt forkynder
Golgata. Det er
Salme
22 og
Esajas
53.
Vi skal se lidt på det sidste af de to steder.
Dette kapitel ændrede den etiopiske hofmands liv (
Ap.G.8,26-39).
Det har også ændret mit liv, for gennem det, blev forsoningens
hemmelighed afsløret for mit hjerte.
Kapitlet begynder med to spørgsmål. »Hvem tror
evangeliet?« og »Hvem bliver genstand for Guds personlige indgreb
til frelse?« Det gør jo ikke alle. Det gør kun de, der lærer
Messias at kende (Es.53,11).
Når vi hører om Jesus, hans fattigdom og
ringhed, og især når vi hører om korset, så ser det ud som
nederlag og svaghed - ja, dårskab.
Min ven, du må ikke nøjes med at se
»jordsiden«. Du må forstå, at her opfyldes alt det, Gud i sin egen
fastsatte plan og forudviden havde bestemt og forudsagt skulle ske
(
Ap.G.2,22-24).
Du må se »himmelsiden« ved Jesus. Du må se hans
betydning for Gud. Da begynder det at dæmre. Og dog ... det var
vores sygdomme og smerter han bar - og ikke bare følgerne af vores
synd, men vores overtrædelser, vores brøde, skyld og straf sårede
og knuste ham. Det hændte - os til fred.
Her er det nemlig Gud, der handler. Han tog den
skyld, som lå på os alle - og lod den falde på ham. Frivilligt og
lydigt som et offerlam bar han det altsammen, for at hans sjæl
skulle fuldbringe et skyldoffer. Det vil sige et offer, som
borttager skyld. Når det er sket, skal han leve længe (evigt), og
HERRENs vilje lykkes ved hans hånd. Forstår du, ved ham
virkeliggøres Guds frelsesvilje.
Og Guds Ånd siger: Kom, for det er gjort for
dig!
Et liv på forsoningens grund
Det er underligt at lægge mærke til, at det, der står helt
centralt i et menneskes forhold til Gud, så let kan glide i
baggrunden for os. Vi har så let ved at blive optaget af os selv,
hvad vi gør og bør, kan og skal. Hvor vidunderligt er det ikke at
få lov at leve sit liv i det fuldbragte - et liv i Jesus Kristus,
hvor ingen og intet kan fordømme os.
Jesu soning er gjort uden om os. Her er det
Gud, der handler. Her er det, som er »nok,« for det er fuldbragt.
Nok til at leve på. Og når den dag kommer, da jeg ligger på mit
dødsleje, da ønsker jeg, at nogle vil læse for mig om min frelser
og hans blod. Det kan jeg dø på, for det er det, der tæller - også
på dommens dag i mit møde med Gud!
(Uddrag af "Forsoning er
vundet" af Karl K.Riis i "Det er troværdig tale" - Luthersk
Missionsforenings Bibelskoles Elevforening 1992 - Shafan
08-10-09)