Vækkelseslinien - 4 teser - uddrag af artikel.
TESE 1. VÆKKELSESLINIEN FORUDSÆTTER EN PERSONLIG OVERBEVISNING
OM AT BIBELEN ER GUDS ORD.
Sund vækkelseskristendom må have sin forankring i Bibelen. Alene
Guds levende ord ejer kraft til at trænge igennem, så det skiller
sjæl fra ånd og marv fra ben og er dommer over hjertets tanker og
meninger.
Hbr.4,12
. Alene Guds Ord kan gives følgende omtale:
”Han vil tale de ord til dig, ved
hvilke du og hele din husstand skal blive frelst”.Ap.G.11,14
. Hvor finder vi dette ord? Svar: I Bibelen.
Guds menighed skal bygges ”
på apostlenes og profeternes
grundvold (
Ef.2,20
). En myndighed i forkyndelsen, som ikke kan føres tilbage til
Skriften, ejer sværmeriet i sig. At rose sig af Ånden uden ”det
ydre ord” er vækkelsesbevægelse på afveje. Når dette er sagt, må
det også siges, at vækkelseslinien ikke kan lade sig nøje med
højtlæsning fra Bibelen – hvor vigtigt det end er. Bibelens
budskab skal bæres frem via forkyndelse, med den myndighed som en
personlig overbevisning ejer. ”
Jeg
tror, derfor taler jeg” siger apostlen
2.Kor.4,13
. Det som kommer fra et hjerte, som er overbevist om Ordets
sandhed og aktualitet, det har også Guds overbevisende kraft i
sig.
Her er noget af forkyndelsens krise i dag. Djævelen har brugt både
bibelkritik og andre ting til at så tvivl om grundlæggende
sandheder – i forkynderes hjerter. Hvor denne tvivl får lov at
regere, fordrejes budskabets indhold og der udebliver den åndelige
myndighed. Tvivlen på Ordet marvstjæler forkynderens frimodighed
til ar ”trænge sig ind” på samvittighederne med børnelærdommens
grundsandheder.
Jeg lyttede for nylig til en ældre mand, som på
et vidnesamvær læste de kendte ord: ”- den som kommer til mig vil
jeg aldrig vise bort”,
Joh.6,37
. Med enkle og slet ikke velformulerede sætninger fik han sagt
noget, som brændte sig fast. En glæde – fordi han var overbevist!
Han vidste om personer i forsamlingen som særligt skulle høre
dette budskab. Vi sad og forstod: Han har noget på hjerte!. Han
tror på det, han taler om. Jeg synes jeg fik dokumenteret det, som
én har sagt: ”Overbevisninger er ikke i vor magt, sådan som
kundskaben, men vi er i overbevisningens magt”.
En anden vidnede om Satans listige angreb og om
alle kristnes store fare for at blive opslugt af denne verden. Det
dirrede i den sprukne stemme. For ham var Ef 6 realiteter! Derfra
hentede han sin overbevisende myndighed. Apostlens ord var noget
mere og andet end ”forestillinger fra urkristendommens tid”.
Kierkegaard sammenlignede engang Platon med apostlene: ”Platon
havde nok et skønnere sprog end Paulus, men stakkels Platon, han
manglede myndighed”. Sand vækkelseskristendom anvender Bibelens
ord ind i vor tid og siger: ”Så siger Herren”. Sådanne
profetrøster fostres kun der, hvor der er en levende overbevisning
om, at Bibelens ord er Guds ord.
TESE 2: VÆKKELSESLINIEN FORUDSÆTTER AT DE GRUNDLÆGGENDE
EVIGHEDSSPØRGSMÅL ER ØVERST PÅ DAGSORDENEN.
Kristen forkyndelse må have Bibelens egen ”referenceramme”. Et
eksempel blandt mange fra ApG. kan klargøre, hvad jeg mener her.
Apostlen Peter siger:
”Og han
befalede os at prædike for folket og vidne om, at det er ham,
Gud har bestemt til at være dommer over levende og døde. Om ham
vidner alle profeterne, at enhver, som tror på ham, skal få
syndsforladelse ved hans navn.« Ap.G.10,42-43
. De brændende evighedsspørgsmål udgør referencerammen for
forkyndelsen. Folk skal blive frelst, opbygget, bevaret med sigte
på evigheden. Denne alvor møder vi overalt i Bibelen. Vor opgave
er at være redningsmandskab – i kraft af det budskab vi selv er
blevet frelst ved. En alvorlig, men herlig tjeneste, se
2.Kor.3,7-9
. Vækkelseslinien og evighedsalvoren hører sammen.
Jeg har ofte citeret professor Carl Fr.
Wisløff, som i en tekstgennemgang sagde omtrent sådan:
”Den
forkyndelse, som har kontakt med evigheden, er aktuel for enhver
tid. Den prædiken, som har kontakt med tiden, men ikke med
evigheden, den forkyndelse er fra evighedens synsvinkel aldrig
virkelig aktuel”
Med dette som udgangspunkt er det næppe for
meget sagt, at vi overøses av uaktuel forkyndelse i norsk
kirkeliv. Den har nok sin aktualitet for tiden her, men ikke for
evigheden. Vækkelsestonen mangler.
En kristen er en pilgrim på vej mod et mål. Ud
fra dette perspektiv får alt her på jorden sin værdi. Meget er
nyttigt og nødvendigt for tiden her. Og kristne skal så vist ikke
unddrage sig ansvaret for at bygge en kultur og engagere sig i
samfundsspørgsmål o.s.v. Men over al denne virksomhed hviler det
evighedsperspektiv, som sætter dens værdi i den rette sammenhæng.
Den gælder bare for tiden her. Kulturens bygningsværk, hvor
gigantisk det end måtte være, står på sandgrund. Der er altid
noget midlertidigt over det.
”
For denne verden, som den er, går til grunde” siger Guds
Ord
1.Kor.7,31
. Eller, som en ”materialist” fik at høre af Guds egen mund:
”Din tåbe, i nat kræves dit liv af
dig. Hvem skal så have alt det, du har samlet?” Luk.12,20
.
Kære medforkyndere! Hvornår dirrede vore
stemmer sidste – med tanke på fortabelsens grufulde virkelighed?
Hvornår lød sådanne udsagn sidst fra vore læber:
”For hvad hjælper det et menneske at
vinde hele verden, men bøde med sit liv?” Matt.16,26
. Hvornår var vor forkyndelse sidst præget af den tone, som
vækkelsessangene har været bærer af:
”Hvad har du igen, om Himlen tabes i en mørk og
tidløs evighed?”
”Indenfor eller udenfor, hvor skal du stå
engang”?
Den prædikant, som selv har været rystet i sit inderste af dette
alvor, kan forkynde dette, uden at det virker koldt og dømmende.
Biskop Pontoppidan var besjælet af evighedsperspektivet i sin
vejledning til præsterne (skrevet ca. 1750): ”Hvis man her fylder
prædiketimen med tale om ting, som – skønt sande i sig selv – dog
er menighedens omvendelse og sjælefrelse væsentligt uvedkommende,
ja hvis man her driver et håndværksmæssigt arbejde og sætter sit
højeste mål i en times klang, sang og ceremonier, ville det dog
være dobbelt uforsvarligt under hensyntagen til ovennævnte
forhold”.
De ”ovennævnte forhold” var: vankundighed, død
kristendom og umoral.. Dermed kommer vi naturligt over til:
TESE 3. VÆKKELSESLINIEN FORUDSÆTTER EN FORKYNDELSE SOM STILLER
FOLK OVERFOR ET ENTEN/ELLER.
Vi hører ofte tale om mennesker, som lever anonymt med sin skjulte
tro. De tror på sin egen måde uden at være med i noget helligt
samfund eller uden at stå frem med sin tro i sit nærmiljø. Omtalen
af disse bliver som regel tilføjet en kritik af etablerede kristne
miljøer for snæversyn, dømmesyge og for at opsætte kulturelle
barrierer.
Selvkritik er sundt, det er sandt nok. Men ind
i denne velmente tale om ”den skjulte menighed” skal Jesu ord bane
sig vej.
”Enhver, som kendes
ved mig over for mennesker, vil jeg også kendes ved over for min
fader, som er i himlene. v33 Men den, der fornægter mig over for
mennesker, vil jeg også fornægte over for min fader, som er i
himlene” Matt.10,32-33
.
”Hvor snæver er ikke den port, og hvor trang
er ikke den vej, der fører til livet, og der er få, som finder
den!” Matt.7,14
.
Billy Graham er fra luthersk hold ofte blevet
kritiseret for sine invitationer og appeller. Med sin baptistiske
baggrund er det klart, at han vægtlægger en del ting anderledes
end luthersk vækkelseskristendom. Men han har dog ret i, at kaldet
til afgørelse findes igen og igen i Bibelen.
”..å vælg i dag, om I vil dyrke de
guder, jeres fædre dyrkede” Jos.24,15
. Valget kommer ingen udenom, selvom vi fastholder at
frelsestilegnelsen er Ordet og Åndens værk alene! I dette paradoks
må en forkynder leve – og forkynde. Indbydelsen og kaldet hører
forkyndelsen til. Og man skal understrege, at det er muligt af
blive frelst i dag.
”I dag begynd, og vent ej dermed til i morgen!
Hvad næste morgengry kan bringe er forborgen (gemt). Brorson
”I dag er nådens tid, i dag er Gud at finde”,
jf.
2.Kor.6,1
.
” Om I dog i dag ville lytte til ham! Gør ikke
jeres hjerter hårde
Hbr.3,7-8
.
Der må et opbrud til – selv om dette opbrud i praksis kan ”modnes”
over tid.
Personligt har jeg været til møder, hvor
omvendelsesappellen har været kraftig, uden at der var ”et
åndeligt klima” til det. Andre gange har jeg mærket et stærkt
gennemslag for budskabet uden at appellen blev båret direkte frem.
En ældre medarbejder skrev efter et ”Ungdommens
landsmøde”: ”I kastede et godt garn ud, og jeg tror fisken
svømmede ind i det. Men i trak det ikke i land!”. Hans anliggende
var, at der ellers var lagt til rette for en mere aktiv
indbydelse.
Vækkelseslinien har øje for den enkelte. En
svensk kristen karakteriserede en forkyndelse, han hørte, på denne
måde:
”Man siger ”vi” og ”os”! Han mente at
forkyndelsen var for inkluderende og ikke satte skel mellem frelst
og ufrelst. Her er noget at tænke på, også i vore sammenhænge.
TESE 4. VÆKKELSESLINIEN FORUDSÆTTER EN FORKYNDELSE SOM SIGTER
PÅ SAMVITTIGHEDEN, TIL DOM OG FRIGØRELSE
Det er vækkelsesliniens styrke – sådan som den gennem tiden har
udartet sig på luthersk kirkemark-, at den ikke bare har
orienteret om lov og evangelium, men har anvendt lov og evangelium
på hjerterne. Man har villet være på linie med
vækkelsesforkyndelsen ved Jordan. Johannes Døber forkyndte loven i
tilsagns form, sådan at samvittighederne oplevede dens virkning.
Og vi må tro, at de også oplevede glæden ved at høre hans ord om
Guds lam, Matt. 3,
Joh.1,29
. Sådan var det også på pinsedagen. Ånden gav Peter at forkynde
til samvittighederne, og folk spurgte: ”Hvad skal vi gøre?”. Ind i
dette åndsklima lød evangeliet. Samvittigheder under lovens
anklage blev frie og glade – og født på ny.
Vækkelsesliniens vigtigste ordpar er og bliver
synd og nåde. Og så længe en kristen er ”samtidig synder og
retfærdig”, så længe bliver dette livets vigtigste ordpar.
Der har på det seneste været skrevet en del om
forholdet mellem religiøsitet og kristendom. Lad det nu straks
være sagt: ”Vækkelseskristendommen” har til tider set stort på den
kristne oplæring og påvirkning gennem kirke og skole. Et typisk
eksempel er Ludvig Hope. Kendt er billedet med at
kristendomsoplæring og konfirmandundervisning ”har samlet brænde,
som vækkelsesbevægelserne har antændt”. Samtidig har man været
klar over, at religiøsiteten har støttet sig til den kristne
tradition, men alligevel er blevet en stenhård mur af
egenretfærdighed. Religiøsitetens kendetegn er jo til alle tider,
at den søger at bygge sin egen retfærdighed. Paulus omtalte med
respekt jødernes store fortrin på grund af pagten, loven, fædrene
o.s.v. Rom.9,4-5. Men når alt dette bliver misbrugt, blev
resultatet en frygtelig tragedie.
”For det vidnesbyrd må jeg give dem, at de har
nidkærhed for Gud, men uden forstand. De kender jo ikke Guds
retfærdighed, men søger at hævde deres egen, og derfor har de
ikke underordnet sig under Guds retfærdighed”. Rom.10,2-3
.
Luthersk orienteret vækkelseskristendom har her
et vigtigt anliggende, som vi må bære med os i mødet med
evangelikale bevægelser ude i verden – og i vort eget land:
Forkyndelsen er kaldet til at afdække egenretfærdigheden!.
Rosenius talte ofte om ”trællene”, som endnu ikke var blevet
”sønner”. Med det mente han alle dem, som prøver at lappe på deres
egen retfærdighed og tror, at de ved Guds hjælp skal kunne bestå
for Gud i den. Disse må egentlig opleve et under i deres liv:
”Vor store Gud gør store under
med glæde vi dem skue må.
Han bryder ned, hvad mange grunder
de falske håb om frelse på,
og river sønder Satans garn
til frelse for sit tabte barn”.
Vækkelseslinien skal føre mennesker derhen, hvor de finder redning
i Jesus alene. Da bliver deres vidnesbyrd: ”Jeg er løst fra alt
mit eget! Jeg er tilregnet det, som Gud kræver af mig! Da er der
glæde og frelsesvished på et ægte grundlag! Da har religiøsiteten
fået sit knæk. Selv om vi har levet med Gud i mange år, trænger vi
igen og igen til at blive frataget alt vort eget. Sådan at vi med
fornyet og glad hjerte kan sige:
”Hvad Kristus mig har givet, det
gør for Gud mig kær”.
Dette må være det vigtigste pulsslag i vækkelseslinien. Egentlig
er dette ikke noget andet end at ”skelne ret mellem lov og
evangelium”.