Det har aldrig været Guds mening. Vi skal blot bede. Gud skal klare bønhørelsen og opfyldelsen alene. Han behøver ingen hjælp af os til det.
Ja, siger nu en eller anden læser, det ved jeg da godt. Å, vær ikke for sikker.
Det er mærkeligt, hvor den stikker dybt i os denne tankegang, at vi i vor bøn må yde Gud nogen hjælp med at opfylde vor bøn. Om ikke andet, så synes vi dog, at vi må give Gud et godt forslag om, hvorledes han skal bære sig ad. Om vi ikke netop siger det, så tænker vi omtrent noget lignende som dette: »Kære Gud, det er dette, jeg nu beder dig så inderlig om. Jeg ved, at det er vanskeligt, men du kan blot gøre det sådan og sådan, så klarer du det nok.«
Når jeg har sat sagen på spidsen således, er der nok nogle, som studser og siger: »Nej, sådan tænker dog intet bedende menneske, når han taler med Gud!« Men de, som er vant til at ransage sig selv, de vil vist uden forbehold indrømme, at dette ikke er nogen overdrivelse. Det er just denne tankegang, som gør vor bøn så anstrengende og frembringer en stadig træthed ved bønnen.
Lad mig tage et eksempel fra det daglige bønsliv.
Vi beder for to mennesker, at de må blive vakt og omvendt. Den
ene er det så let at bede for, den anden er det derimod så tungt
at bede for. Hvorfor er det sådan?
Jo, den ene er både af natur og opdragelse og af karakter
således, at vi synes, det er forholdsvis let og ligetil, at et
sådant menneske bliver sindsforandret. Altså, når vi i bønnens
øjeblik ser en udvej for Gud til at opfylde vor bøn, da er det
let for os at bede.
Den anden derimod er både af natur, af opdragelse og karakter
sådan, at vi slet ikke kan forestille os, hvordan et sådant
menneske skulle blive ydmyget, så at han vil bøje sig for Gud i
et redeligt opgør og et helhjertet brud med syndelivet og gå ind
under Kristi forsmædelse i de troendes lille foragtede flok.
Og fordi vi i bønnens øjeblik ikke kan begribe, hvorledes Gud kan opfylde vor bøn, er det så tungt for os at bede for dette menneske. Nu ønsker bønnens ånd at vise os, at vi skal se bort fra dette spørgsmål, om opfyldelsen af vor bøn er meget eller lidt vanskelig for Gud. Hvad vi synes eller ikke synes om den ting, har ingen betydning for bønhørelsen og virker hæmmende og skadelig for vor bøn, idet vi spilder vore kræfter på noget, som vi alligevel ikke magter, og som Vorherre derfor aldrig har tænkt sig med os.
Denne bønnens hemmelighed blev særlig tydelig for mig, da jeg
en gang for mange år siden læste den lille yndige beretning om
brylluppet i Kana Johs.
2,1-11.
Til dette bryllup var Jesus, hans moder og hans disciple
indbudt. Rimeligvis stod denne familie i nært slægtskabs- eller
venskabsforhold til Jesu familie. I alt fald ser vi, at
værtsfolkene havde indviet Jesu moder i den pinlige situation,
som indtrådte, da vinen slap op.
Jesu moder viser sig så som en rigtig og øvet bønnens
kvinde.
For det første går hun den rigtige vej med den nød, hun er
blevet indviet i. Hun går til Jesus og fortæller ham det
hele.
For det andet skal vi lægge mærke til, hvad hun siger til
Jesus. Blot disse få og enkle ord: »De har ikke mere vin.« Se
her, hvad bøn er. At bede er at fortælle Jesus, hvad vi mangler.
Og forbøn er at fortælle Jesus, hvad vi ser, at andre
mangler.
For det tredje skal vi lægge mærke til, at hun ikke gjorde
mere. Da hun havde fortalt Jesus om sine venners nød, vidste
hun, at hun ikke behøvede at gøre noget mere i den anledning.
Hun vidste, at hun ikke behøvede at hjælpe ham hverken med
forslag eller noget andet. Hun kendte ham og vidste derfor, at
nu var denne nød lagt i de rette hænder. Hun kendte ham. »Selv
vidste han, hvad han ville gøre.« Hun vidste også, at hun ikke
behøvede at påvirke ham eller skynde på ham for at få ham til at
yde disse venner en håndsrækning. Nej, ingen var så villig til
at hjælpe som han!
For det fjerde skal vi lægge mærke til, at da Jesu moder havde fremført denne sin bøn, så havde hun gjort sin indsats. Da havde hun lagt den sag fra sig over på ham. Hun havde så at sige ikke mere noget ansvar for denne pinlige situation. Nu var ansvaret lagt over på Jesus. Nu var det ham, som måtte finde en udvej til at hjælpe de kære værtsfolk.
Hun havde jo aldrig før set, at Jesus gjorde vand til vin og tænkte vel derfor ikke på denne udvej. Ja, mon hun i det hele taget ofrede den side af sagen en eneste tanke. Hun kendte ham godt og vidste, at han aldrig kørte fast. Og som regel kom den udvej, han valgte, som en overraskelse. Det var i alt fald noget, som hun intet havde med at gøre, og som hun derfor ikke behøvede at spilde tid og kræfter på.
Ja, i sandhed, her møder vi en, der forstår at bede rigtigt! Vi
aner vist alle, hvorledes vor bøn ville blive forandret, om vi
havde lært denne side ved bønnens hellige kunst, som Jesu moder
var så fortrolig med.
For de fleste af os er bønnen så tung, fordi vi ikke har lært,
at bøn består i at fortælle Jesus, det, som vi eller andre
mangler. Vi synes ikke, at vi kan nøjes med det. Vi mener rent
instinktivt, at så enkelt kan det at bede ikke være. Derfor går
vi ud fra bønnen med mange tunge tanker: »Kan Gud høre min bøn?
Vil Gud tage hensyn til min fattige begæring? Og hvordan skal
det ske? Det ser jo så umuligt ud.«
Så går vi i spænding og spejder efter bønhørelsen. Når den ikke
kommer, tænker vi: Det er vist noget mere, som skal til, hvis vi
skal kunne opnå Guds bønhørelse. Hvad dette mere er, står ikke
klart forr os. Men netop denne uklarhed fylder os med en indre
pinefuld uro, som gør vor bøn så smertelig. Og særlig hvis vi
eller vore kære er i stor nød, gælder det for os om at blive
bønhørt.
Dette forandrer sig, når vi ligesom Jesu moder lærer Jesus så
godt at kende, at vi føler os trygge ved at få ham fortalt den
vanskelighed, som vi befinder os i. Dette kendskab til Jesus er
en væsentlig forudsætning for al bøn. Og derfor er det dette,
bønnens ånd søger at give os. Hans opgave er jo i det hele taget
at forklare og herliggøre os Jesus. Johs.
16, 14.
Efterhånden som dette kendskab til Jesus befæstes i vor sjæl,
vil vor bøn blive en stille, fortrolig samtale med ham, vor
bedste ven, om de ting, som ligger os på hjerte, enten det er
vor egen eller de andres nød. Vi vil opleve en underfuld tryghed
og ro ved at måtte lægge vore store og små vanskeligheder på
hans hjerte, som ikke blot vil vort vel, men også forstår vort
vel.
Men særlig vil der falde ro over vor bøn, når det virkelig går
op forr os, at vi har fået fjernet det, som hvilede på os, når
vi har talt med Jesus om sagen. Fra det øjeblik er sagen lagt på
ham. Så er det ham, som har ansvaret, om vi tør bruge et, så
barnligt udtryk. Og det tør vi!
Når Guds And har fået lært os denne hemmelighed ved bønnen, da
vil vor bøn blive friet fra meget af den bæven og uro, som før
fyldte os under bønnen. Også efter bønnen vil vi føle en ny
fred. Vi har lagt sagen i Jesu hænder, og ligesom Jesu moder går
vi trygge og glade tilbage til vort arbejde. Han har taget
sagen i sine hænder og er nu ved at opfylde vor bøn.
I stedet for den gamle bæven og uro vil vi nu ofte føle en
barnlig nysgerrighed, når vi har lagt en vanskelig sag i Jesu
hænder. Vi siger til os selv: Nu skal det blive interessant at
se, hvordan han løser denne vanskelighed.