Den profetiske forkyndelse i Det nye Testamente
Dag Risdal - "Levende forkyndelse eller tomme
ord?"
Der er sammenhæng og forskel mellem Det gamle og nye Testamente.
Det har at gøre med frelseshistorien. Det er ikke en forskel i
lære, men i tid.
Alle Guds løfter i Det gamle Testamente viser
hen til Kristus. De troende i den nye pagt får - gennem Kristus -
del i alle Guds løfter, der er givet i Det gamle Testamente (
2.Kor.
1,20).
Men i Det nye Testamente giver Jesus dem, som
tror på ham, mange nye løfter, som formidles til os ved
Helligånden.
»Jeg har endnu
meget at sige jer; men I kan ikke bære det nu. Men når han,
sandhedens Ånd, kommer, skal han vejlede jer til hele sandheden
... Han skal herliggøre mig; thi han skal tage af mit og
forkynde jer det« (
Joh.
16,12-14).
På pinsedag skete det, at da de alle blev fyldt
af Helligånden, begyndte de
»at
tale i andre tungemål, efter hvad Ånden indgav dem at forkynde«
(
Ap.G.
2,4). En vældig forundring bredte sig blandt de tilrejsende
i Jerusalem, for de sagde:
»Hvor kan vi så høre dem tale, hver på vort eget modersmål ...
vi hører dem tale om Guds store gerninger på vore egne
tungemål?« (Ap.G. 2,8-11). Her var ikke tale om
henrykkelse, men en klar (profetisk) forkyndelse. Det kan kun
forklares på den måde, at Ånden oversatte ordene undervejs fra
talerne til tilhørerne, så de hver for sig fik ordene ind i ørerne
på deres eget sprog. Det var et sprogligt under, der fandt sted
formidlet ved Helligånden til den enkelte tilhører personligt.
Budskabet gjaldt Guds store gerninger i Kristus (evangeliet).
Denne forkyndelse af apostelen Peter formidlet
af Ånden ramte samvittighederne.
»Da de hørte dette, stak det dem i hjertet, og de sagde til
Peter og de øvrige apostle: 'Brødre! Hvad skal vi gøre?'«
(Ap.G. 2,37). Denne åndsbårne forkyndelse bliver i Det nye
Testamente betegnet som profetisk forkyndelse. Den virker både til
dom og til frelse (
1.Kor.
14,24-25). Den virker til dom for dem, som lever i vantro
mod evangeliet og til frelse for dem, som tager imod Jesus.
Denne form for forkyndelse - profetisk tale -
vil Gud altid have brug for, så længe det er nådens tid. Den
bliver til på den måde, at Helligånden gør Ordet om Jesus levende
for hjertet.
Peters pinsetale var ikke en tale om Ånden, men
et vidnesbyrd fra Skriften om Jesus Kristus. Hvor Ordet og Ånden
arbejder sammen, der bliver Kristus herliggjort. Det, der skete
pinsedag var, at Gud rystede alle folkeslag under himmelen og
plantede sin menighed på jorden i Jesu navn (Marius Jørgensen).
Profetgaven og den profetiske forkyndelse er
behandlet i forbindelse med nådegaverne i 1.Kor. 12-14.
Det, der danner en nådegave - det er Åndens
åbenbaring.
»Og
Åndsåbenbarelse gives den enkelte til fælles gavn« (
1.Kor.
12,7). Det er helt grundlæggende.
Den, som har fået nådegave til at forkynde, har
set noget i Skriften. Han har fået åbenbaret Guds ord for sit
hjerte, og han føler en indre trang til at formidle det til andre.
Når vidnesbyrdets ånd, det personlige vidnesbyrd, er til stede hos
en forkynder, falder der lys over Ordet, når han vidner. Og der
falder lys over hjertelivet hos tilhørerne. Forkynderen er da ét
med det budskab, han bringer frem, det er blevet et personligt
budskab for ham og fra ham. Da bliver det et levende ord, også for
dem, som skal høre budskabet. Så bliver mange hjulpet til at se
Jesus som deres Frelser og til at blive frigjort i evangeliet (
Joh.
8,36).
Apostelen Paulus vurderer nådegaverne efter den
hjælp, trøst og opbyggelse, de kan formidle for troens folk i
forsamlingen 1.Kor. 14,12). Den største nådegave er den, som
bliver til mest hjælp i kristenlivet for andre.
Her nævnes den profetiske gave specielt.
»Hig efter kærligheden, og stræb
efter de åndelige gaver, især efter at tale profetisk« (
1.Kor.
14,1). Vi får en uddybelse af, hvad den profetiske tale går
ud på:
»Men den, der taler
profetisk, taler mennesker til opbyggelse, formaning og trøst.
Den, der taler i tunger, opbygger kun sig selv, men den, der
taler profetisk, opbygger en menighed« (1.Kor. 14,3-4).
Mens tungetalen er et tegn for de vantro, er
den profetiske tale for de troende (1.Kor. 14,22). Det er troens
folk, Guds børn, der bliver opbygget, når den profetiske
forkyndelse bæres frem. Hvis alle ydre tegn (undere, kraftige
gerninger, tungetale) udebliver i en menighed, er menigheden
alligevel åndelig rig, såfremt den tager vare på det profetiske
ord (sml.
1.Tess.
5,20).
Den profetiske tale har været karakteriseret
som en stærk, åndsmyndig og vækkende forkyndelse: »Den ægte
profet kan nærmest sammenlignes med en åndsbåret forkynder, som
har evnen til at udlægge Skriften sådan, at dens rigdomme af
skatte kommer tilhørerne til gode. Profetens forkyndelse var
sikkert en prædiken, hvori de hellige skrifters ord blev flittigt
udlagt, tolket og anvendt på den aktuelle situation i menigheden«
(Hugo Odeberg).
Den profetiske gave består altså i at formidle
Guds ord, sådan at tilhørerne ser sig selv og deres situation i
lys af Ordet. Men dette profetiske budskab kan også få betydning
for fremtiden. Luther kalder en rigtig prædikant for »Jesu Kristi
profet«.
Profeter som bærere af »nye« sandheder som
tillæg til det, der er åbenbaret i Bibelen, får vi ikke (
Åb.
22,18-19). Personer, som påberåber sig at have »profetiske
syner« i strid med Den Hellige Skrift, må derfor afvises.
Ligeledes må der advares, når nogen står frem i
en menighed og citerer i direkte form: »Så siger Herren«, uden at
det er et bibelcitat, der følger, men måske et politisk eller
socialetisk budskab. De mener at tale på Guds vegne i første
person og siger, at de har fået et ord eller budskab direkte fra
Gud. Der er al mulig grund til at advare mod den slags sværmeri.
Den profetiske forkyndelse, som derimod
udlægger og anvender Bibelen for os i den aktuelle åndssituation,
er meget nødvendig. I endetiden behøver vi - som Guds folk - et
klart vækker-råb, hvis vi ikke skal sove ind i vaner og rutine.
»Gud vil oprejse sådanne profetiske vidner for sandheden. Fra tid
til anden får vi dem. Vi må bede om, at Gud sender sådanne
mennesker også i dag. Og vi må bede om, at han vil vække folkets
hjerte og sind, så de hører på dem, der taler profetiske sandheder
ud fra Guds ord. Også det er højst nødvendigt at tænke på« (Carl
Fr. Wisløft).
(Fra "Levende forkyndelse
eller tomme ord" Kap.13- s.131-134 af Dag Risdal - Luthersk
Missionsforenings Elevforening 1989 - Shafan 12-05-10 )