Forsoningen
Jan Bygstad - "Skriften vidner om Kristus"
Soning
Vi har nu set på noget af det grundlæggende i Det Gamle
Testamentes offertænkning. Til sidst skal vi standse ved det, det
leder frem til. Kort kan dette sammenfattes i de ord, der også
står som en konklusion i offerlovgivningen:
»På den måde skaffer præsten dem soning, så de får tilgivelse« (
3
Mos 4,20).
Læg mærke til sætningen! Dette udtryk gentages gang på gang.
Synderen er passiv, det er præsten, vor ypperstepræst, der er den
aktive.
Dermed er vi fremme ved, hvad ordet »sone« betyder. Sandsynligvis
er det fremstået fra en stamme, som betyder »at skjule« eller »at
tildække«. Synden bliver med andre ord skjult. Hvem bliver den
skjult for? Underet er, at den skjules for Gud, så Gud ikke
længere ser synden. I dette ligger kernen til frelse: At den
alvidende og altseende Gud ikke længere ser synden. Den er væk,
selv ikke Gud kan finde den længere.
Derfor læser vi om det, der skete på den store forsoningsdag:
»På den dag bliver der skaffet jer soning, og I bliver renset; I
bliver renset for alle jeres synder for Herrens ansigt«
(3
Mos 16,30).
I dette ligger en stor trøst. Gud har ikke lovet os, at vi ikke
selv skal se synden. Dagligt står synden for vore øjne, som en
plage og en anklage. Men Guds øjne ser den ikke - for ham er den
skjult. Så står et Guds barn ren for Herren. Ikke ren for
mennesker, ikke ren i egne øjne, men i hans øjne, som er den
Hellige og for hvem intet er skjult - for Ham er vi blevet rene
gennem soningen:
»Lykkelig den, hvis overtrædelser er tilgivet, og hvis synder er
skjult, lykkeligt det menneske, som Herren ikke tilregner skyld
... « (
Sl
32,1f).
Her er den hjælp, som gør lykkelig. Og hemmeligheden er, at det er
Guds gerning, fra begyndelsen til enden, fra tilgivelse til
fuldendt soning. Derfor gælder det bogstaveligt: »Det er mig, kun
mig, der sletter dine overtrædelser, for min egen skyld husker jeg
ikke på dine synder« (
Es
43,25).
Fjerne
På den store forsoningsdag var det to bukke, der skulle være
folkets offer (3 Mos 16,5ff). Disse to er dybest set et offer. På
hver sin måde anskueliggør de, hvad der sker i soningen. Der
skulle kastes lod om dem, et lod for Herren, og et for Asasel.
(Hvad Asasel egentlig betyder, er uvidst. Nogen har ment. at det
var en ond ånd, som holdt til i ørkenen, men det stemmer dårligt
overens med det, vi i øvrigt læser om soningen, at den onde skulle
have nogen som helst ret eller spille nogen rolle i denne
sammenhæng).
Den, som loddet faldt på for Herren, skulle slagtes, og blodet fra
den bæres ind i helligdommen, sådan som vi har læst. Men den
anden buk, som var for Asasel, over den skulle folkets synder
bekendes. Derefter skulle den føres ud i ørkenen og så slippes
fri, den var »for Asasel«. Stammen for navnet Asasel er et ord,
der betyder »at føre bort« og »lede bort«. Og det er antageligt
det, der netop er pointen: »Til Asasel« betyder altså, at synden,
der er lagt på denne buk, føres bort. Den bliver kastet ud, sådan
at den er fjernet. Derfor siger Skriften:
»Så langt som øst ligger fra vest, så langt har han fjernet vore
synder fra os«
(Sl
103,12).
Og øst og vest skal aldrig mødes.
I Talmud, jødernes traditioner, finder vi et underligt ord, som
gentages flere gange: »Fyrre år før templet blev ødelagt, mistede
ofrene deres kraft.«
Jøderne vidste - hvordan ved vi ikke - men de havde en klar
bevidsthed om, at sonofrene havde virkekraft for Guds ansigt. Men
et år skete der noget, som blev iagttaget i Israel, og som blev
tillagt så stor betydning, at det blev nedskrevet for eftertiden.
Selv de, som ikke ville godtage hverken Jesus eller den første
kristne forkyndelse, erkendte, at noget var sket, som gjorde, at
fra den tid af havde syndofrene ingen kraft længere. Årsagen er
klar. Nu var der båret et evigt offer frem, et offer, der gjorde
forbillederne unødvendige:
»Enhver anden præst står dag efter dag og forretter tjeneste
og frembærer regelmæssigt de samme ofre, som alligevel aldrig kan
fjerne synder, men denne præst har frembåret et eneste,
eviggyldigt offer for synder og derefter taget sæde ved Guds højre
hånd, hvor han kun venter på, at hans fjender skal blive lagt som
en skammel for hans fødder. For ved et eneste offer har han for
altid ført dem, han helliger, til målet« (
Hebr
10,11-14).
Derfor er hovedindholdet i den kristne forkyndelse:
»Se, der er Guds lam, som bærer verdens synd« (Joh 1,29).
Lige fra den dag, Abraham skulle ofre Isak, har Det Gamle
Testamentes hovedspørgsmål været:
»Isak sagde til sin far Abraham ... »Hvor er offerlammet?««
(
1
Mos 22,7).
Nu er lammet fundet. Og fra denne dag lyder sangen i hjertet hos
dem, der har lært ham at kende: »Lammet, det slagtede, er værdigt
til at få magt og rigdom og visdom og styrke og ære og lov og
pris!« (
Åb
5,12).
Påskesalme |
1.
Nu Livets træ i blomstring står,
til jord er kommet frelsen vor.
Retfærdighedens sol går op,
det skyder friskt fra blad og knop.
|
2.
Forbandelsen blev på dig lagt,
som Gud i loven selv har sagt.
På dommens træ de nagle d' fast
dig, jesus, med al verdens last. |
3.
Keruberne med flammesværd,
de spærrede for Gud vor færd.
Men forhænget du sønderrev,
og dødens engel bort du drev. |
4.
Velsignelsen blev os til del,
blev frugten af din marterpæl.
I nåde du os livet gav,
du vintræ ifra Golgata.
|
5.
O, Spire, som af tørre jord
gør under: Liv af døde gror,
Som Arons stav den mørke nat,
har spirer, blomst og frugter sat. |
6.
Nu Livets træ med frugten står,
og syndere der spise får.
De eviggrønne blad' på kvist
gi'r lægedom for al vor brist. |
|
7.
Og sangen klinger dig til pris,
ja, Davids rodskud ære gi's,
som løste os fra trældoms kår
til lov og tak i jubelår! |
|
(Uddrag fra afsnittet
"Forsoningen" i "Skriften vidner om Kristus" af Jan Bygstad -
Luthersk Missionsforenings Bibelskoles Elevforening 2000 -
Gengivet med forfatterens tilladelse - Shafan 03-04-10)