Om kødets korsfæstelse
Olav Valen-Sendstad - "Tornen i
Kødet"
Det er en mærkelig kendsgerning, at det er umuligt at finde et
entydigt ord i Bibelen, der giver os befaling om at kæmpe mod
synden i os. Der hvor Ordet taler om kamp mod synden, menes der
kamp mod synden uden for os. Guds ord advarer os indtrængende mod
at kæmpe mod Gud (
2.Krøn.13,12),
men formaner os til at strid
e
»for den tro, som en gang for alle er blevet overgivet de
hellige« (
Jud.3)
imod vantro menneskers forfalskning af denne tro. Guds ord byder
os at kæmpe
»mod
verdensherskerne i dette mørke, mod ondskabens åndernagter i
himmelrummet« (
Ef.6,12),
mod synd og uret fra sådanne menneskers side, der fordærver
samfundet i almindelighed og menighedens samfund i særdeleshed.
Og i denne kamp vil Gud, at vi skal bruge åndelige våben
(Ef.6,13f.): Guds ord i loven og evangeliet som det Åndens sværd
vi i sanddruhed svinger, i troens retfærdighed og med en villig
og uforfærdet ånd.
Guds ord siger ikke, at vi skal kæmpe mod kødet og synden i os.
Guds ord er så radikalt, at det siger, at
»vi skal regne os selv for døde fra
synden« (
Rom.6,11),
at vi skal døde legemets gerninger ved Ånden(
Rom.8,13)
og korsfæste kødet »med dets lidenskaber og begæringer« (
Gal.
5 ,24), ikke være meddelagtige i mørkets golde gerninger (
Ef.5,11),
men aflægge »mørkets gerninger« (
Rom.13,12)
»det gamle menneske« (
Ef.4,22),
»løgn« (Ef.4,25) o.a. Du kan nok se, at dette er noget ganske
andet end at kæmpe mod synden inden i dig. At kæmpe imod sig selv
eller være i strid med sig selv, sker tit nok. Det sker, når vore
lyster kriges i vore lemmer (
Jak.4,1),
dvs.
når lysterne i os kriges om førsteretten til at blive
tilfredsstillet, og vi ikke aner, hvilken lyst, vi skal følge.
Dette sker også, når »kødet begærer imod Ånden og Ånden imod
kødet« (
Gal.
5,17).
Hvad er det egentlig, der foregår, når der sådan strides inden i
os - indbyrdes mellem de onde lyster eller mellem Ånd og kød? I
grunden ikke andet end en slags diskussion med os selv:
Overvejelser frem og tilbage om hvad vi kan gøre, hvad vi bør
eller ikke bør gøre, vurderinger om hvad der er farligt,
skadeligt eller nyttigt for os selv, overvejelser for eller imod
det der har størst interesse, hvad der er mest tilfredsstillende,
hvad der passer sig bedst osv. , spekulationer frem og tilbage om
hvad det - af hensyn til mennesker - går an at gøre, af hensyn til
vor egen fordel, af hensyn til Gud osv. Næsten alt, det man
normalt kalder »kampen mod synden inden i os«, foregår i sådanne
endeløse diskussioner og refiektioner med »advokaten« i vort eget
bryst. Og en ikke ringe del af disse diskussioner består ganske
simpelt i at overtale sin samvittighed til at samstemme i, at det
ene og det andet »går an«, »ikke er synd«, »er tilladt«, »er
nødvendigt« osv. For det meste drejer det sig om at finde frem til
et »standpunkt«, hvor vi tør mene, at Gud er enig med os! Det
lunefulde og bedrageriske i sådan en kamp, er netop, at vi
forsøger at bilde os selv ind, at Gud er enig med os og er
urolige, indtil vi er sikre på, at »Gud er enig«! - Vi diskuterer
og tænker frem og tilbage for at få sager og ting lagt til rette
for os selv på en sådan måde, at vi med en vis »frimodighed«
mener, at Gud og vor samvittighed er blevet »enige«. Over for Gud
høster en sådan kamp ingen ære, kun skam. Det meste af det,
mennesker kalder »kamp med sig selv«, er ikke stort andet end
hykleriske krumspring for at undgå at skulle bøje sig for Gud og
give ham ret.
Derfor er også begyndelsen til alt, hvad der hedder kødets
korsfæstelse og syndens dødelse ganske enkelt, at Guds ord
afbryder al den slags kamp og sådanne diskussioner. Det er vel
værd at lægge mærke til, at der hvor Paulus taler om striden i os
mellem Ånd og kød, siger han rent ud, at den er der, »så I ikke
kan gøre det, som I gerne vil« (Gal.5,17), dvs. for at egoismens
ytringer skal afbrydes og ikke diskuteres. Hvis Herren i sit ord
kalder noget i tanke, gerning eller ord for synd, for kødeligt,
ja, så ved det bedrageriske hjerte, at det er synd, at det er
kødeligt, hvor forargeligt det end måtte være for vor egoisme at
skulle give Ordet ret i al dets klarhed og karskhed.
Det mærkelige er nemlig, at i samme øjeblik vi giver Gud ret i
hans ord, er det slut med al diskussion og overvejelse og »kamp« -
og vi bliver ganske enkelt nødt til at fordømme synden i os selv.
Og dette at fordømmelsen over egen synd findes i vort hjerte, er
saglig set det samme som, »at man regner sig som død for synden«
og »korsfæster kødet«.
Derfor er det usvigelige tegn på, hvilken ånd der bor i os, om det
er os, der ved al verdens diskussioner forsøger at ændre Guds ord,
eller vi afbryder enhver diskussion og giver Guds ord ret til at
ændre os i vor måde at tænke og vurdere på. For med hellig
nidkærhed har Gud forbudt os at ændre hans ord (
Åb.22,18f.),
men har des mere pålagt vort hjerte at rette os efter Guds ord og
lade Guds ord ændre os (
1.Pet.1,22).
Så længe vi prøver at forandre Guds ord og tilpasse det til os og
give os ret ved at bortfortolke det, afskaffe eller fornægte det,
så længe bliver vi vort kød, verden og Djævelen i vold. For
»Ordets spejl, hvor vi skuer Herrens herlighed«, er netop sat der
af Gud for at forandre og forvandle os efter billedet af Herrens
herlighed
(2.Kor.3,18).
Men vi har ingen åndelig ret til at forandre Gud efter vort
billede og til vort behag.
Vi ved, at når Guds ord begynder at forvandle os, da er det,
der først møder os: lovens dom over synden. Og »kødets
korsfæstelse«, der blot er et andet navn for »hjertets bod«, er
intet andet end at lade sig dømme, tugte og fordømme af Gud og vor
samvittighed. For lovens dom over synden er blot denne: døden. Og
dette at give Gud ret i denne dødsdom, så tit vi ser synden, det
er at »korsfæste kødet«.
Betegnelsen »korsfæstelse af kødet« er billedtale og sammenligner
os på en måde med Jesu korsfæstelse. Hans korsfæstelse var en
følge af, at han på vore vegne blev fremstillet som en synder mod
loven, og lovens anklage og dom (døden) blev fuldbyrdet på ham. På
lignende vis, blot ikke legemligt, er »kødets korsfæstelse« heller
ikke andet end dette, at loven og vor samvittighed fuldbyrder
anklagen og fordømmelsen over os over for Gud. Dette er at give
Gud ret i hans lovs ord.
At »korsfæste kødet« er altså ikke det samme som at blive syndfri,
bringe syndige lyster og tanker til ophør eller at få fjernet og
udryddet den syndige natur (»kødet«) i os. Men det betyder - for
nu at bruge billedet af den ene røver på korset - at vi, dømt til
døden og i os selv fordømte og fortabte, vender os til ham, hvis
»nåde er nok« til benådelse, og hvis »kraft fuldendes«, når han
tager os med til Paradis. Det er et sådant liv med Gud i
Jesus Kristus - fra dag til dag - indtil »vi går ind til hvilen«,
Herren ønsker for os, og som Ordet er i stand til at frembringe:
Ved lovens tugt dømt og nedbøjet i os selv ved evangeliets trøst
benådet og ophøjet i Jesu nåde, altid frimodig ved det Ord, der
leder os fremad og fuldkommer os i det evige liv.
For det vantro menneske synes »korsfæstelse af kødet« at måtte
være en konstant kilde til plage, lidelse, mørkemandstanker,
sorg, unødvendig forsagelse og selvpineri. Men sådan kan det
synes, og sådan tænker man, fordi man ikke kender evangeliets
lys. For de ydmygelser, vi føler i os selv, svinder i dette lys,
hvor vi ophøjes for hans åsyn. Og fordi et Guds barn bliver ved
med at leve i lyset, bliver det ved lovens tugt og evangeliets
trøst løst fra den egentlige årsag til personlig nød og
elendighed. For denne årsag er vor stolthed - vor selvretfærdighed
og vor selvhævdelse, vort hovmod og forfængelighed, vor frygt for
at lide og vor æresyge. I stedet dannes vor ånd således, at vi
ejer vort livs gode i vor Gud og Frelser.
(Afsnit 5 fra kap.4 i
"Tornen i Kødet" af Olav Valen-Sendstad, Luthersk
Missionsforenings Bibelskoles Elevforening 1987 - Shafan
09-04-10)