Se, Gud er min frelse, jeg er trøstig og uden frygt; thi Herren er min styrke og min lovsang, og han blev mig til frelse. Esaj. 12,2.
Hvem der dog kunne sige sådan for sin egen del, vil mere end en måske tænke. Hvem der dog kunne have det sådan hver dag og hver stund: Jeg er trøstig og uden frygt!
Det er det mest elementære behov i menneskelivet, vi rører ved her. Vi ville så gerne være trygge. Vi ville så nødig gå omkring med frygt for både dette og hint. Men samtidig er det nok menneskelivets tragedie, vi har rørt ved. Følelsen af virkelig tryghed er ikke så let at holde fast. Før vi ved af det, hviler angstens uhyggelige tryk over sindet.
Paradoksalt nok ser det ud til, at vor tid, som med rette er
stolt af sine mange fremskridt på teknikkens område, har mindst
lige så store vanskeligheder på dette punkt som nogen tidligere
tid. Det ser ud til, at angst og utryghed er en af
menneskehedens tunge byrder, og at vor tids mennesker har fået
sin rigelige del af denne byrde.
Vi har så meget, der skulle kunne gøre vor tilværelse tryg,
alligevel er der ikke så mange, der kan sige: Jeg er trøstig og
uden frygt.
Så spørger man: Hvad er da baggrunden for denne frimodige
bekendelse? Hvem kan tage disse ord i sin mund og gøre det med
rette?
Da må vi først understrege en vigtig ting: Det afgørende - ud
fra Bibelens tale - er, at ens følelse af tryghed hviler på en
grund, der kan holde. Det er ikke nok, at man føler sig tryg,
man må være på tryg grund.
Dette gælder i alle menneskelivets forhold - og ikke mindst i forholdet til Gud. Ja, så vigtigt er det, at Bibelen med klare ord og eksempler siger os, at det er endnu vigtigere at være på tryg grund end at føle sig tryg. Man kan nemlig føle sig umådelig sikker og endda være på gyngende grund.
Den rige bonde, Jesus fortæller om i en lignelse, var trøstig og uden frygt, for han havde forråd i sine lader til mange år. Men Gud sagde til ham:»I denne nat kræves din sjæl af dig; hvem skal så have det, du har samlet dig?« Samson regnede trygt med, at han med sine vældige kræfter skulle kunne sønderslide fjendernes bånd. Men han vidste ikke, at Herrens Ånd var veget fra ham, står der. Dom. 16,20. Han følte sig tryg og frygtede intet. I virkeligheden havde han al mulig grund til at frygte.
På samme måde med de to, Jesus fortalte om i en anden
lignelse: farisæeren og tolderen. Farisæeren var tryg og
frygtede ikke. Han takkede Gud, fordi han var sådan et
udmærket menneske. Tolderen derimod følte sig ikke tryg. Han
frygtede Guds vrede og vidste kun et at sige: Gud, vær mig
synder nådig! Men det var ham, Jesus priste salig.
Vi ser af disse eksempler klart, at et menneske kan føle sig
fuldkommen sikker og tryg og alligevel være under Guds vrede. En
agtværdig og respektabel person som farisæeren mente, han kunne
være rolig, han havde det godt - og han var selvgod. Men han
bedrog sig selv. Han var under Guds vrede.
Tolderen derimod, som ikke følte sig hverken tryg eller glad,
og som langtfra havde noget pletfrit liv at rose sig af - han
gik retfærdiggjort hjem til sit hus, sagde Jesus. For han havde
fundet Gud i hans nåde.
Vi spurgte efter baggrunden for den frimodige bekendelse om
tryghed og frihed for frygt. Baggrunden er det, som teksten
siger med ordene: Gud er min frelse.
Gud er min frelse. Det vil sige: Mit forhold til Gud er i orden.
Gud har mig ikke under sin vrede for mine synders skyld. Han har
mig under sin nåde for Jesu Kristi skyld.
Gud er min frelse. Det vil endvidere sige: Det er Gud selv, der
har bragt forholdet i orden mellem ham og mig. Jeg har ikke bare
tænkt mig, at det er i orden. Nej, Gud har gjort, at det blev,
som det skulle være.
Gud har gjort det, ikke jeg. Mange tror vist, de skal klare det selv. De stræber intenst med at få forholdet bragt i orden mellem dem og Himmelens Gud. Men Bibelen siger, at det var Gud, der gjorde, hvad der skulle og måtte gøres. Gud var i Kristus og forligte verden med sig selv, siger Guds ord. Gud sendte sin Søn til verden, for at enhver, som tror på ham, skal have evigt liv. Han, som ikke kendte til synd, har Gud gjort til synd for os, for at vi i ham skulle blive retfærdige for Gud. Gud er min frelse, det vil da sige: Jeg er trøstig og uden frygt, for alt, hvad der skulle gøres til min frelse, har Gud gjort i Kristus Jesus.
En anden vil måske spørgende indvende her: Ja, men selv om frelsen i Kristus er færdig og fuldbragt, så bliver det da alligevel min sag at komme i det rette forhold til frelsen. Der er noget rigtigt i dette - og noget galt. Det er rigtigt, at siger du nej, når Gud kalder dig, så gives der ingen anden udvej til frelse. Men det er galt, hvis man tænker sig, at vejen til denne frelse må jeg sådan set gå alene. Nej, Gud er min frelse, det er et herligt evangelium. Det siger - som det hedder i Rom. 10: »Sig ikke i dit hjerte: hvem vil stige op til Himmelen (nemlig for at hente KristuS ned)? eller: hvem vil stige ned i afgrunden (nemlig for at hente Kristus op fra de døde)? Hvad siger den da? Ordet er dig nær, i din mund og i dit hjerte (nemlig det troens ord, som vi prædiker). Thi når du med din mund bekender Jesus som Herre og i dit hjerte tror, at Gud opvakte ham fra de døde, skal du blive frelst.«
Gud er min frelse, jeg er trøstig og uden frygt.
Måske er der endnu en ting at sige om hemmeligheden ved denne
tryghed. »Herren er min styrke og min lovsang,« stod der jo
også.
Den, som har lært taknemmelighedens og lovsangens kunst i Guds
skole, han er tryg og kan føle sig tryg. I taknemmeligheden
ligger en egen hvile og tryghed. Det er godt at prise og takke
ham, hvis hænder er stærke nok til at tage vare på den, som
hører ham til.
(Fra "I Jesu Navn" af Carl Fr. Wisløff - Dansk Luthersk Forlag 1972 - Shafan 30-07-10)