Sig tak for alle ting
Af Carl Fr. Wisløff - "I Jesu navn"
"Lad jer fylde af Ånden, så I
taler hverandre til med salmer og hymner og åndelige sange og
synger og spiller i jeres hjerte for Herren og altid siger Gud,
vor Fader, tak for alle ting i vor Herres Jesu Kristi navn."
Ef.
5,18-20.
Vi vil i dag særlig standse ved det sidste af versene, vi læste:
Sig altid Gud, vor Fader, tak for alle ting i vor Herres Jesu
Kristi navn.
Bibelordet vil som det første sige os ganske
enkelt:
Glem ikke at takke. Vær taknemmelig!
Få ting bliver lettere glemt end det lille ord
tak. Men få ting kan have større og mere gavnlig betydning i
menneskelivet end det samme lille ord.
Vi var ikke ret store, før far og mor begyndte
at lære os, at vi ikke måtte glemme at takke. Mange lærer det
alligevel aldrig, livet igennem. Og ingen af os har vel lært det
til gavns.
Taknemmelighed gør livet lettere at leve. Den
kan gøre det muligt at komme vel igennem tunge dage, den giver
kraft til at bære modgang.
Den, som mest ser på det tunge og svære, vil
også få det tungt og svært i sit liv. Den derimod, som ser på de
lyse sider, så han lærer at være taknemmelig, vil erfare, at der i
selve taknemmeligheden er gemt en kraft.
Der er en tydelig sammenhæng mellem en taknemmelig
sindsindstilling og selve livslykken. Den, som er krævende og
vanskelig at tilfredsstille, er sjælden glad. Den, som har lært at
være taknemmelig, føler sig glad, hvor andre kun ser modgang og
vanskeligheder.
Desværre er det ikke altid sådan, at den, der
får mest, også takker mest. Ofte er det lige modsat. Og ser man på
vort slægtled som helhed, må man vel sige, at der er et misforhold
mellem livsvilkår og taknemmelighed. Intet slægtled i dette land
har haft bedre materielle kår, end vi har. Men der er næppe mere
taknemmelighed blandt folk i dag end i tidligere slægter. Det er
måske derfor, der er så mange mennesker, der midt i deres
velstand, ikke er glade.
Men i teksten er der tillige noget andet, som
ikke alle lægger mærke til. Og nu nærmer vi os selve budskabet i
det Guds ord, vi har for os. Sig altid Gud, vor Fader, tak! stod
der.
Det er altid vigtigt, at takken når til den
rette adresse. Ofte gik det sådan, at de, der fremfor nogen skulle
have haft takken, ikke fik den. Men der er ingen, der har mødt så
megen utaknemmelighed som Gud.
Sig altid Gud, vor Fader, tak for alle ting.
Det er Gud, der har givet os alt godt. Hvor kommer det vel fra,
alt det gode, vi får i livet, om ikke fra ham, som har skabt os
alle, og som opholder alt.
Vi kunne vistnok have godt af en lille
katekismus-time - blive mindet om de enkle, store sandheder igen:
Jeg tror, at Gud har skabt mig og alle andre skabninger; at han
har givet mig legeme og sjæl, øjne, øren og alle lemmer, fornuft
og alle sanser, og endnu opholder alt dette; at han giver klæder
og sko, mad og drikke, hus og hjem - - - husker du din
børnelærdom? Regner du med den?
Og regner du med, at det er sandt, som der også
står i katekismen: alt dette gør han af lutter faderlig godhed og
barmhjertighed uden nogen fortjeneste og værdighed hos
mig. For alt dette skylder jeg at takke og prise ham og tjene ham
og være ham lydig.
Bibelen taler uhyre meget om at takke og prise
Gud. Den indeholder sikkert mere af lovprisning og tak end af bøn
om at få noget. Jeg er bange for, at det snarere er modsat hos os.
Vi har lov til at bede Gud om hvad som helst, det er sandt. Men vi
må ikke glemme at takke ham.
Men der står mere endnu. Der står: Sig Gud, vor
Fader, tak for alle ting! Her er intet undtaget, det hedder
udtrykkeligt: for alle ting. Det er en lang og vanskelig lektie at
lære. De fleste af os er måske ikke nået særlig langt her. Men
Bibelen siger: Sig tak for alt! For hemmeligheden er den: Alt,
hvad Gud møder sine børn med, er velsgnelse. Selvom noget af
denne velsignelse kommer til os i forklædning.
Det, som nok er det vigtigste, er endnu ikke
sagt. For der stod jo i ordet, vi læste: Sig Gud, vor Fader, tak
for alle ting i vor Herres Jesu Kristi navn!
Vi skal sige Gud tak, men vi skal sige det i
Jesu Kristi navn.
De ord står der ikke bare som en udsmykning. De
har meget at sige os.
Det er selve grundforholdet til Gud, der er
angivet ved ordene: "I vor Herres Jesu Kristi navn". Det er i
Jesu Kristi navn, vi har adgang til Gud. Det er for hans
skyld, Gud tager imod syndere som os. Leve med Gud og være hans
børn får vi lov til for Jesu skyld, Som vi er i os selv, har
vi ingen ret dertil. Men i Jesu Kristi navn får vi lov at komme
til
Gud. Og takke Gud skal vi i Jesu navn. Vor tak skal - så vel
som vor bøn - nå op til Gud alene for hans skyld, som er vor
frelser og forsoner.
At tale om bøn og tro og tak uden samtidig at
tale om Jesus er meningsløst. Det er jo ham, der er centrum i det
hele.
Når da apostelen formaner og siger: Sig Gud tak for alle ting i
Jesu Kristi navn - da forudsætter han noget hos dem, han taler
til. Han forudsætter, at de kender Gud som deres Fader, fordi de
har lært ham at kende i Jesu Kristi navn.
Den levende Gud - det er Jesu Kristi Fader. Kun
den, der kender Jesus som sin frelser, kender Gud. »Den, som
bekender Sønnen, har også Faderen.« 1. Johs. 2,23.
Således bliver til slut dette bibelord til et
meget nærgående spørgsmål: Kender du Gud i Jesus Kristus, vor
Frelser? Hemmeligheden, når det gælder taknemmelighed mod Gud, er
dybest set denne: Du har i virkeligheden aldrig takket Gud, hvis
ikke du har takket ham for den største af alle gaver: Jesus, vor
frelser fra al synd.
Har du i taknemmelighed taget imod Guds største
og dyreste gave, da kan du takke ham ret - som han vil, det skal
gøres - i Jesu navn og for Jesu skyld.
(Fra "I Jesu
navn" af Carl Fr. Wisløff - Dansk Luthersk Forlag 1972 -
Shafan 27-01-10)