Troens fare
Frank Jacobsen - "Gud har talt"
Så længe troen lever i Guds evangeliums lys, er alt vel. Men,
siger Luther, troen har det som jernet, der holdes ind i essen: så
længe det er i ilden, er det glødende, rødt og varmt som ilden.
Men tager vi det igen ud af ilden, vil det på ny blive koldt, gråt
og hårdt. Således er troen, så længe den holdes til evangeliet,
varm, glad, rig og fri. Men så snart den kommer bort fra ordet,
bliver den atter fattig, kold, blind og offer for alle Satans
fristelser.
Og en af dem er netop de falske brødre, som
drog galaterne bort fra Guds evangelium. De kan komme i deres
»engleskikkelse« og sige: »Se, hvad Kristus har gjort os til. Se,
hvad vi har oplevet og fået og er blevet«.
Og den tro, som ikke er inde i evangeliets
klare lys, begynder at føle sig fattig over for disse »store og
hellige« kristne. Nu er det ikke mere nok for hjertet at tro på
Jesus. Nu kan det ikke mere af et frit og glad hjerte sige: »Jeg
mangler intet«. Nej, nu synes det næsten, at det mangler det
vigtigste. Og det bliver igen optaget af, hvad jeg skal være, jeg
skal blive, jeg skal gøre og øve og opleve - som under loven.
Vi kender det også i vore dage. Sekter og sværmere og alle slags
antikristelige bevægelser lokker troen således i Jesu navn.
Det ser åndeligt ud. Det ser rigtigt ud. Det
ser levende ud. Men lad dig ikke bedrage. Paulus giver det et
andet prædikat. Han siger til dem, som ikke kunne nøjes med, hvad
de havde i Kristi kors, dem, som igen blev optaget af, hvad de
skulle være og gøre:
»Vil
I nu »fuldende« i kød?« Gal.3,3
Og hermed har han vist os hemmeligheden i denne fristelse: det
frister vort kød, den syndige menneskenatur. Det er den, som
fristes af disse »hellige«, som ikke har nok i Kristus, som ikke
vil vide af, at jeg ikke har noget rosværdigt i mit kød, men selv
skal være noget, selv skal være rig, selv skal være levende og
meget, meget mere. Paulus siger om det i Kolossenserbrevet:
Kol. 2,23 »
Alt sådant har
med sin selvgjorte gudsdyrkelse og ydmyghed og skånselsløshed
mod legemet ry for visdom. Men der er ikke nogen ære ved det.
Det tjener kun til tilfredsstillelse af den syndige
menneskenatur«.
Mod dette har troen kun ét at sige - det, som
Paulus sagde mod de falske brødre hos galaterne:
»Det være langt fra mig at rose
mig af noget andet end Jesu kors«. I det alene er troen
fra Gud rig - endda så rig, at er den i det lys, vil den intet
mangle, ikke føle sig fattig på et eneste punkt, men gerne
overlade alt andet til dem, som vil rose sig af kødet,
antikristerne.
Jesus - Guds Ords og troens sigtepunkt
Vi er nu nået til det afgørende kendetegn på al sand fortolkning
af Skriften - og dermed på al sand prædiken:-ikke, om
fortolkningen er i overensstemmelse med den nyere forskning, som
teologerne synes at mene så tit, men om det er en ret forkyndelse
af Guds lov og Guds evangelium en fortolkning og forkyndelse, som
altid sigter på den tro på Jesus, som vi ovenfor har beskrevet.
Han er målet for alt, hvad der kommer fra den
levende Gud. Derfor kaldes han da også i Skriften for »Guds Ord«.
Han er Skriftens og Guds tales »scopus«, d.v.s. »sigtepunkt«.
Joh.1,1
ff.
Ja, så afgørende er denne sandhed i Guds ord og
tale, at Skriften råder os til at dømme selv en engeis tale
dermed. (
Gal.1,8)
Ingen må, når det drejer sig om, hvad Gud har talt, gå efter
nogen titel eller nogen skikkelse. Enten det er en apostel eller
en engel fra himlen, som forkynder Guds ord anderledes, end vi her
har lært, så skal han være forbandet. Guds tale vil altid kendes
på, at den sigter på Kristus dels gennem lovens dømmende gerning,
som gør os fattige for Gud i alt, dels gennem evangeliets
beskrivelse af Jesu gerning for os, som gør os rige for Gud alene
i ham.
Paulus giver forøvrigt selv i Galaterbrevet et klart vidnesbyrd
om, hvordan han selv fulgte dette lys. Han fortæller således i
kapitel 2, hvordan han trådte op imod Peter, skønt han var en af
menighedens søjler, (
Gal.2,14)
fordi Peter
»ikke gik lige frem
v. 11 efter evangeliets sandhed«. Da, siger Paulus, var
Peter dømt. Da var Peter ikke mere søjle i menigheden, ikke mere
apostel, ikke mere kirke da var han bare et: dømt.
Vi ser nøjagtigt det samme tidligere i Peters liv. Kort efter
Peters bekendelse ved Kæsarea Filippi, hvor Jesus havde sagt til
Peter:
»Du er Petrus, og på
denne klippe vil jeg bygge min menighed« (
Matt.16,18),
begyndte Jesus at give til kende, at han skulle lide meget ondt af
de ældste og ypperstepræsterne og dræbes, men opvækkes på den
tredje dag. Men da Peter, klippen, vil sætte sig imod denne tale
og hindre Jesus i det, siger Jesus de ord til ham:
»Vig bag mig, Satan, thi du skønner ikke,
hvad Guds er«. (
Matt.16,23)
Nu var Peter ikke mere klippen, menighedens
søjle. Nu var han Satan. Nu bekendte han nemlig ikke mere den
Jesus, som Gud ville. Nu stod han tværtimod den Jesus imod, som
Gud sigtede mod.
»Det var strengt«, siger du, »det var jo af
kærlighed til Jesus, han ville hindre Jesu lidelse«.
Læg mærke til: når det gælder vort personlige
forhold til andre mennesker, så får vi befaling til at elske. Men
når det gælder, hvad Gud har talt, når det gælder Guds Kristus,
Guds frelsestanker, Guds gerning til frelse for os, så formanes
vi altid kun tié et:-ikke at elske, men at tro.
Det kunne skære i Jesu hjerte at sige til Peter: »Vig bag mig,
Satan«, eftersom han elskede Peter. Men Gud havde talt, og talt
anderledes end Peter. Gud havde et mål og sigtede anderledes end
Peter. Derfor måtte kærligheden vige for troen, hvor ondt det end
gjorde i hjertet.
Og det skabte en uafladelig kummer i Paulus'
hjerte at se Israel dømt efter evangeliet (
Rom.9,2
og 30-33). Men Gud havde talt - og talt Israel imod, og på
ny måtte kærligheden vige for troen og sige til troen: >,Det er
dig, der har ret, for du taler, som Gud har talt«. Kærligheden
ophørte ikke. Bag troen blødte kærligheden.
Luther siger i sin fortolkning til
Galaterbrevet 2,14 om denne tro:
»Troen skal intet tåle, men herske, befale, triumfere og bestemme
alt. Troen siger: »Jeg viger ikke for nogen, men for mig skal alle
vige: stammer, folk, konger og fyrster og jordens dommere, som
det hedder i
Salme
2,10 flg.:
» Vær kloge, I
konger, lad jer råde, I jordens dommere, tjen Herren med frygt
og fryd jer med bæven. Kys Sønnen, at ikke han vredes, og I
forgår«.
Troen vil altid svare til det, Gud har talt
den taler som Gud - den sigter som Gud - den vil som Gud. Og
d.v.s.: den sigter altid på Jesus ved at forkynde loven til dom og
ved med evangeliet at beskrive - ikke, hvad vi kan blive til, men
Jesu gerning på korset, og hvad vi har i ham.
Vil du derfor have al dunkelhed, alt mørke, al
tvivl om Gud bort af dit liv, så hør dette ord. Selv i lovens
mørke er du Gud nær. Selv det at blive dømt af Gud kan være
saligt. Vil du finde den vej og følge den vej, som leder dig hen,
hvor Herren er - vil du ikke bedrages, men være vis på, at vejen,
du er på, leder dig til Gud, så giv agt på det ord, vi her har
vist dig hen til.
Og ét løfte kan jeg give den, som læser disse ord: at den dag
bliver en salig dag i dit liv, da dit hjerte rigt, glad og frit
kan sige: »Det være langt fra mig at rose mig af noget andet end
vor Herres Jesu kors«.
Da er det igen sket: Gud har talt.
Da vil du længes efter Herrens hus' forgård Ordet, som viser dig
Jesus.
Guds ords opfyldelse
Vi indledte dette lille skrift med bl.a. disse ord fra Salmernes
Bog:
»Saligt det folk, der har
Herren til Gud«(
Sl.33,12)
.
Jeg ville gerne, at du her skal se det i lyset
af den sidste dag. Verden i dag spørger måske mere end nogensinde
om, hvad dette verdensforløb går imod. Jeg ville gerne, at Guds
ord skulle give dig svar på dette spørgsmål:
»Det går mod Guds opfyldelse«. Alle
historiens tråde, hvert menneskelivs tråde går mod det mål,
Johannes Åbenbaring udtrykker således, at
»Guds ord bliver fuldbyrdet«.
Åb.17,17
Det hører med til Guds folks salighed, at det
kender målet - ikke blot for hvert menneskelivs vandring, men for
historiens gang. Vi ved, vi skal se alt det, som vi nu i troen ser
i Ordet, som Gud har talt, som Grundtvig synger det:
»Hvad troende i spejlet så, skal salige erkende«.
Gud har talt - der findes ingen mere
fundamental sandhed, ingen mere afgørende sandhed også for dig.
Gud har talt - skal det stadig være skjult for
dig?
Gud har talt - når han kommer igen, taler han i
overensstemmelse med det ord, han har talt.
Gud har talt - når han kommer igen, handler han
endegyldigt efter sit ord. Det er dommen. Saligt det folk, som har
øre for Herrens ord.
(Uddrag fra "Gud hare
talt" af Frank Jacobsen - Dansk Bibel-Institut 1973 - gengivet
med forfatterens tilladelse - Shafan
22-04-10)