Troens tilblivelse og art
Af Frank Jacobsen - "Sejrstroen på
Herrens dag"
1.Thessalonikerbrev
1,1-10
......
Og mens de sad og lyttede til det, blev troen på Jesus til - den
tro, som Paulus her peger på som hele kristenhedens forbillede.
Og dette er i sig selv et ord fra Gud til os:
At det netop er denne unge menigheds uplettede tro, der er alle
kristne menigheders forbillede. For det bekræfter det, som
Skriften understreger gang på gang: At den tro, som til allersidst
er mig til frelse, er den tro, jeg begyndte med, da Evangeliet
skabte troen. Jeg kan vokse i det at tro på Jesus, men det er
altid det samme, troen vil gribe (jvf.
Hebr.
3,14). Netop det jeg greb, da troen blev til, skal ved vejs
ende være troens smykke. Og jeg må for alt i verden aldrig få greb
om nogen anden kristendom, end den jeg greb, da Gud gav mig troen.
Ve den, der i sin kristendom når at komme videre fra det sted,
hvor han begyndte.
Her er vi ved det, der gør denne menigheds tro
et forbillede på alle kristnes tro. For her ser vi, hvordan de
greb om Kristus i begyndelsen. Og her ser vi den tro, der består
når Herren kommer igen.
Hvad siger Paulus nu om denne tro? Hvordan
beskriver han den? Det ser vi i
1.Thessalonikerbrev
1,5 , hvor Paulus siger:
"-
vort Evangelium kom ikke til jer blot med ord, men også med
kraft og med Helligånd og med fuld vished" .
De hørte Evangeliet. De lyttede, når han
udlagde Skrifterne, og ud fra dem forklarede Jesu død og
opstandelse. Men det blev til mere end ord for dem. Det blev en
kraft (egentlig står der: i kraft - i Helligånd - i fuld vished),
sådan som Paulus så ofte omtaler Evangeliet: at
"det er Guds kraft til frelse for
enhver, som tror" (
Rom.1,
16). Og dette blev Evangeliet netop for deres tro: en Guds
kraft til frelse. De, som før havde frygtet for den kommende
vrede, fordi de ikke havde noget, som var stærkt nok til at bestå
i Guds retfærdige dom, de fandt nu noget, som var stærkt nok for
dem. De, som ikke før havde noget, som var stærkt nok til at bære
hjertets tro og gøre det sikkert og vist, de fandt nu en grund at
bygge på, som var urokkelig fast. De, som aldrig i deres lydighed,
tjeneste, bøn og gudfrygtige liv, kunne finde en retfærdighed, som
overgik de skriftkloges og farisæernes - som gav tryghed overfor
Gud i hans dom, - de fandt nu en retfærdighed, som ingen synd og
ingen lov kunne rokke. En stærk og fuldkommen retfærdighed i Jesus
og hans gerning.
De havde fundet et værn, som selv Guds
retfærdige dom løber panden imod. En klippe, som ikke kan vælte
under Guds dom. De havde fundet noget, der er stærkt. De havde
fundet det, som også får mig til at udbryde: "Kristus, min
frelser, min genløser, min sejr. Ingen kan vælte ham. Jeg er
blevet stærk".
Deres tro på Evangeliet betød tillige, at de
havde modtaget en ny Ånd, en hellig Ånd. Den Ånd, som altid kommer
med Evangeliet: livets nye ånd troens Ånd - frihedens Ånd, som
løser fra al synd og fra al lov og fra al død. Den Ånd, som alene
ejer Kristus, og derfor er glad og let og fri overfor alt, hvad
der før tyngede i forholdet til Gud. Den Ånd som gør, at også mit
hjerte ånder frit. Jeg løftes op over al synd, og har ikke med
synden at gøre mere. Jeg løftes op over al lov, og har ikke med
loven at gøre mere. Jeg løftes op over al dom ,og har ikke med
dommen at gøre mere. For nu har jeg bare et, som gør mig fri af
synden, fri af loven og fri af al dom: Jeg har fået Jesus og
sejren i Ham. Han døde og opstod for mig. Det er nok. Jeg har fået
en ny Ånd, hvor jeg kan ånde frit. Fordi jeg har fået lov til at
ånde et eneste: Jesus, Jesus, Jesus. Og dermed er jeg sat ind i en
virkelighed, hvor der ingen lov er mere, og hvor der ingen synd og
dom er mere. Alt det som hører jorden til, er jeg løftet over, i
troen på Jesus.
Det hænger tæt sammen med det tredie: Den fulde
vished de havde fået. Når troen, som Evangeliet skaber, bliver en
tro på Jesus, så bliver den altid en tro med fuld vished.
Ligeledes: når Evangeliet løser mig fra al synd, fra al lov og fra
al mit hjertes ugudelighed og onde lyst, og siger til mig: "Det er
Jesus alene og den gerning, han fuldbragte på Golgata, som gælder
for dig. Han er den eneste, du har hos Gud. Han er din forløser.
Han er din lydighed, dine gerninger, din bod, dit offer, din sejr,
din fred". Da bringer Evangeliets ord vished - endda fuld vished.
Det eneste Evangeliet binder mig til, er Jesus.
Det betyder, som Luther siger, at hver gang Satan kommer og
begynder at tale om min synd, så må jeg sige: "Synd? Jamen, jeg
har ingen synd. Jeg har Jesus". Eller når Satan kommer for at tale
om alt det, jeg er forpligtet på efter Guds lov, så må jeg sige:
"Jamen, jeg har ingen lov, for jeg har Jesus". Hver gang Satan
kommer og siger: "Du skal være, du skal have, du skal føle!", så
må jeg sige: "Jeg er død. Jeg lever ikke mere. Jeg har Kristus og
det er Ham, som lever". Hele tiden peger jeg bort fra mig selv.
På den måde bliver jeg ved med at tage al kraft
ud af Satan. Jeg har fuld vished, for Jesus kan ingen tage fra
mig. Han er givet mig en gang for alle, og Ham må selv Satan lade
mig beholde.
Sådan er den tro, som Ånden holder frem for os
som alle kristne menigheders forbillede. Her kan alle se,
hvorledes den kristne tro tager imod Evangeliet - ikke som ord
alene, men som kraft og Helligånd og salig, fuld vished for
mennesker, hvis hjerter er blevet Guds trælle ved en sand
omvendelse.
Men netop den tro vidner - i modsætning til den
selwalgte kristentro - om det, som er frelsens dybe under og gåde:
At vi i en sådan tro finder tegnet på Guds udvælgelse (jvf.
v.4).
For sådan kan ganske enkelt intet menneske i verden tro
Evangeliet, om ikke Gud selv virker denne tro - og udvælger os til
frelse.
Jeg kan vælge at blive en kristen, men jeg kan
aldrig vælge den tro, som gør mig til det for Gud. Jeg kan vælge
min omvendelse; jeg kan beslutte mig for at følge Kristus, men den
tro, hvor Evangeliet er en Guds kraft, en ny hellig Ånd og en fuld
vished, den kan jeg ikke vælge. Den kan jeg ikke beslutte mig til.
Den må skabes ved den Hellige Ånd. Gud må udvælge mig til frelse.
Og når jeg tror på Jesus, sådan som denne
menighed tror på Ham, så har jeg deri tegnet på, at jeg er udvalgt
til frelse.
Mange hører Evangeliet som ord alene, hvilket
får dem til at ringeagte det. Men for disse mennesker er der
mindst af alt grund til at hovmode sig. For det er alene for Guds
udvalgte, at Evangeliet er en kraft at tro på Jesus - en kraft til
at troen på Ham giver en ny, hellig Ånd, og at hjertet bliver glad
og frit i fuld vished om Jesus som forløser.
En sådan tro vælges ikke. Den skabes af den
Gud, som alene formår at frelse en sjæl fra døden.
Men thessalonikerne oplevede mere, da de fik
tro på Evangeliet. De oplevede straks trængsler. Da de tog imod
ordet måtte de gøre det under stor trængsel (v.6).
Vi har allerede berørt, hvorfra den trængsel
kom, nemlig fra jøderne - fra dem, som havde lært dem at frygte
Gud - dem, ved hvem de var blevet Guds hengivne trælle. Og vi ved,
at selvom det også betød ydre trængsel, så var det dog ikke den
værste trængsel. Nej, den værste trængsel for troen, viser sig,
når troen viser sig svag og uden kraft og uden vished, glæde og
fred - når anfægtelserne kommer. Netop da kommer den store
trængsel for troen, som får et menneske til at spørge: "Forlod jeg
Herren, da jeg forlod dem, der lærte mig loven? Var jeg ikke meget
mere gudhengiven, da jeg lyttede til dem? Er al min fattigdom ikke
frugten af, at jeg troede Evangeliet? Har jeg mon misbrugt Guds
nåde og godhed?"
Enhver, som kender troen, kender disse spørgsmål? For enhver, som
blev omvendt i hjertet, blev en Herrens træl, og har stadig den
kommende vredesdag for sine øjne, så sandt som den jo ikke er
afskaffet med Evangeliet.
Og nu kommer spørgsmålet pludselig i
anfægtelsen: "Var det hele et bedrag? For nu er troen ikke det,
jeg kendte før. Skulle jeg aldrig have forladt den lov, som jeg
engang trællede for? Var det forkert, da jeg kom til tro på Jesus,
og holdt fast ved Ham alene?"
Men i netop denne trængsel blev thessalonikerne
- som i den ydre trængsel - apostlenes efterfølgere. Og lige som
disse blev de Kristi efterfølgere ved at modtage Ordet med glæde
i Helligånden.
Og det er troens art, og det helt specielle ved
kristentroen: Den har sin glæde i ord. Den er en glæde i Ånden -
en glæde som er helt og holdent forbundet med de ord, som tales og
læres om Jesus.
Enhver anden tro i verden - også selvvalgt
kristentro - higer og søger efter synlige ting, hvori den har sin
glæde: i ceremonier, i gerninger, i tjenester, i tegn, i undere, i
indflydelse i verden, i handling og aktivitet. Altid er glæden i
denne tro forbundet med noget ydre.
Men den tro, som af Ånden fremstilles som den
udvalgte menigheds forbillede, har sin glæde, sin sejr, sin fred
og sin kraft i ord. Ved det ene at sidde stille og høre nogle ord
om Jesus. Det er livet for den tro. Intet ydre. Bare lytte, lytte,
og atter lytte, indtil troen styrkes, får ny kraft og ny Hellig
Ånd. Midt i troens trængsler, kampe og anfægtelser har den sit
faste holdepunkt i ord fra Gud. l ord fra Gud finder den sin
styrke imod synden og døden i kødet; imod anklager og domme i
samvittigheden. l ord fra Gud har den sin fred og glæde, når alt i
mig er mørke og dom. Det er med Guds ord, jeg værner mig, og
siger:
"Jeg har Kristus". Det er ikke bare noget, min
mund siger. Det er noget, mit hjerte får fra den Hellige Skrift.
Ved Evangeliets Ord bevarer thessalonikerne udholdenheden i håbet
på Jesus. De rokkes ikke fra visheden om det håb som hører troen
på Jesus til (jvf. v.3). Og - som vi senere skal se - p.g.a. den
betydning som netop Evangeliets ord har for denne tro, er de
ivrige i kærligheden til dem, som bringer dem det ord (jvf. 3,6).
Alt dette er udslag af troen. Det han i v.3
kalder "gerninger i troen", viser netop dens ægthed.
Og det er i dyb taknemmelighed over denne tro,
Paulus skriver dette brev.
Ligeledes er det i lyset af netop denne tro hos
dem, han indleder brevet, ved dels at kalde dem "thessalonikernes
menighed i Gud Fader og Herren Jesus Krlstus" og ved dels at
udtale velsignelsen over dem: "Nåde være med jer og fred" (v.1).
De er i denne tro netop menighed i Gud Fader og
Herren Jesus Kristus. Dermed er de ikke bare blevet udvalgt af
Gud, men de er tillige blevet afgrænset fra hele den øvrige verden
med alle dens mange forskellige religioner og former for tro.
At de er menighed i Gud Fader adskiller dem fra
den del af menneskeslægten, som dyrker og samles om afguderne.
At de tillige er menighed i Herren Jesus
Kristus adskiller dem fra den jødiske forsamling i Thessalonika,
hvor de dyrkede Gud Fader, og lærte gudsfrygt.
De er med deres tro på Jesus - med Evangeliet
som Guds kraft til frelse for dem - noget afgørende og afgrænset
nyt og andet i verden. Der blev skabt et skel da den tro blev til
hos dem. For med den blev de noget helt andet end nogen anden
forsamling i verden.
De blev en sand, kristen forsamling.
Og over denne forsamling lyser han denne
velsignelse: "Nåde være med jer og fred".
Disse ord er ikke blot et ønske, men en
velsignelse. En velsignelse er noget, som lægges på os (jvf.
4.Mos.6,27
i 1948-overs.), noget, vi har hos Gud, og som Paulus tillægger
troen, som Gud har skabt ved Evangeliet.
Og den består som sagt af to ting:
For det første: nåde. Det
hedder på græsk kharis og betyder: ynde, velbehag. Nåde betyder
altså ikke blot overbærenhed, og det er heller ikke et ord, som
fremhæver vor ynkværdighed. Nej, det er et ord, der siger at vi
har yndest hos Gud - at vi har skønhed, herlighed og glans.
Hvor kunne Paulus dog tillægge denne kreds af
mennesker noget så stort fra Gud?
Ja, for at vor fornuft ikke skal fristes til
alt for idealistiske forestillinger om kristnes tilstand og
formåen, må vi nok understege, at de bestemt ikke så sådan ud i
menneskers øjne. Og de tog sig heller ikke sådan ud, om vi
sammenholdt dem med Guds hellige og gode lov.
Det er nemlig intet andet end troen, som tror
på Jesus, der har så stor herlighed hos Gud. Men den har det til
gengæld også, selvom troen selv kendes som mørke og død. For det,
der giver troen så stor betydning, at vi med den har yndest hos
Gud, er, at den griber efter Kristus ved at gribe efter det ord,
vi har fået fra Gud.
For det andet: fred. Det ord
hedder på græsk eirenæ. Og det betyder fredstid. Det er altså ikke
en følelse i hjertet, Paulus tillægger denne menighed. Der kunne
også i de kristne i Thessalonika findes uro, ufred og tvivl.
Nej, det han tillægger dem, er at de lever i en
fredens tidsalder, og at de hører den evige fredstid til, som
profeterne beskrev Kristi Rige med; det Rige som Jesus grundlagde
i Jerusalem, da Han med sin død opfyldte alt det, som profeterne
har forudsagt om Menneskesønnen.
Det er denne nye og evige freds tidsalder, de
lever i. Og det er der et eneste, som giver dem del i:Troen, som
Evangeliet har skabt.
Og igen: Dette er for den rette kristne tro
ikke ord alene, men kraft, Helligånd og fuld vished. Denne
fredstid er ikke en illussion, af den grund at den ikke ses i
verden, men den er en virkelighed, som alene ses med troens øje.
Men netop fordi den ikke var synlig, spurgte
jøderne og alle vantro:
"Hvornår kommer dette fredsrige? Hvornår kommer Guds rige?" Og
Jesus svarede: "Guds rige kommer ikke sådan, at I synligt kan se
det, for Guds rige er inden i jer" (jvf.
Luk.
17,20-21, i 1948-oversættelsen).
Og på samme måde er der stadigvæk kristne, som
i deres vantro bliver ved at spørge: "Hvornår kommer denne fredens
tidsalder, hvor der ikke gøres noget ondt, hvor der ikke gøres men
i hele Guds hellige bjergland? Hvornår kommer den fredstid? For vi
oplever den aldrig, og vi har aldrig set den med vores øjne."
Nej, du vantro verden, for Guds rige er kommet
nær. Det er bare inden i jer. Det er der, hvor Helligånden skaber
troen. Der er Guds rige. Der er fredsriget. Og det er det, han
lægger ned over dem med disse velsignelsesord.
For alt dette takker Paulus Gud (jvf. v.2).
Dette ord - takker- hedder eukaritsomai, og har
med ordet kharis (nåde) at gøre. Det betyder derfor: at tillægge
nogen ære, yndest og velbehag.
Når han derfor skriver: "Vi takker altid Gud for jer alle" - så
udtrykker han dermed sin egen og sine medarbejdere, Silvanus' og
Timotheus' velbehag overfor Gud. De fryder sig dybt over Herren -
glæder sig over Ham - fordi de her står overfor et værk, der helt
kendes, som Hans værk.
Og sådan er det til alle tider: Det, som giver
Gud yndest blandt syndere, det er: At Han - som har givet sin Søn
og ved Ham forløst os fra al synd, al dom, al lov - ved
Evangeliets prædiken skaber den herlige tro i fortabte, for
hvilken Evangeliet ikke kun er ord, men kraft, Helligånd og fuld
vished, og at Han på så herlig måde udvælger det frelsens folk,
som skal leve under hans nåde og i hans fred.
Vidunderlige værk af Gud!
Amen!
(Uddrag af kap.1 fra
"Sejrstroen på Herrens Dag - 8 bibelforedrag over 1. og 2.
Thessalonikerbrev" - Frank Jacobsen - Nemalah - Dansk
Bibel-instituts Studenterblad 1997
Gengivet med forfatterens tilladelse - Lyt evt. til
bibelstudierne på LYSET
OG
LIVET - Shafan 05-01-10)