Vågen og ædru 1.
Thess.5,6-28.
Af Frank Jacobsen - "Sejrstroen på
Herrens dag"
Paulus bruger i v.5 udtrykket natten om den tid, som vi nu lever i
på jorden, medens han i v.4 kalder den tid, som bryder frem når
Jesus kommer for dagen.
Og svarende hertil siger han om denne menighed,
hvis tro er et mønster for al sand tro, at de ikke hører natten og
mørket til, men er lysets og dagens børn (jvf.v.5).
Medens de altså i det ydre hører hjemme i den
nuværende tidsalder natten, så hører deres tro nu den kommende
tidsalder til - dagen. Sådan som det også blev forkyndt, da
Evangeliet blev forkyndt første gang: Himmelens rige er kommet
nær, hvilket vil sige: Det himmelske herredømme er kommet nær.
Jesus understregede, at de ikke skulle søge dette rige med deres
øjne, som om man kunne sige: "Her er det eller der er det" - for
Guds Rige er midt iblandt jer (jvf.
Luk.17
,20-21). Det er i kraft af deres tro, de hører Guds fremtid
til - den kommende verden, håbet, dagen.
Hensigten med det, han nu skriver til dem, som
hører denne store dag til, finder vi i v.23: "
Fredens Gud hellige jer helt og
holdent og bevare fuldt ud jeres ånd og sjæl og legeme lydefri
ved vor Herre Jesu Kristi komme!"
Det er, hvad der ligger ham på sinde i dette
kapitel. At de i bund og grund må bevares her i natten som lysets
børn. Og læg mærke til hans stærke understregning af ordene "helt
og holdent" med vendingen "fuldt ud", og læg også mærke til, at
det gælder hele personligheden: ånd, sjæl og legeme.
Hvor alvorligt det ligger ham på sinde, at de alle sammen
virkeligt er bevaret således, forstår vi af v.27, hvor han
ligefrem besværger dem til at lade dette brev oplæse for alle
brødrene. Det er altså virkelig en vigtig sag for Paulus:
"Jeg besværger jer ved Herren: Lad
dette brev blive læst op for alle brødrene." Det er altså
ikke noget ligegyldigt, han her ønsker, de skal være opmærksomme
på. Det er en overordentlig vigtig sag. Det drejer sig nemlig om
dette at være lysets børn, der går Herren i møde i helligt skrud.
Det drejer sig for Paulus om at de skal være vågne og ædru (jvf.
v.6) - i modsætning til den holdning som hører natten til. Om
natten sover man almindeligvis, og netop det er kendetegnet for
hele slægten frem mod Herrens genkomst.
Ligesom Noas samtid heller ikke ænsede, at
noget stort forestod dem, og derfor heller ikke skænkede det nogen
vågen opmærksomhed, hvordan man skulle gå dette store i møde -
sådan vil det være med slægten helt frem til den dag, da Kristus
viser sig i skyen: Der er ingen i slægten, som har skænket det en
tanke, at vi går en dag i møde, på hvilken vi skal se Jesus komme
synligt igen. Og der er da heller ingen i slægten, der har skænket
det spørgsmål nogen som helst tanke: Hvordan skal jeg gå den dag i
møde? Man har sovet ganske dybt! Al opmærksomheden har været
optaget af det, som hører natten til og er nattens fornødenhed: At
spise og drikke, tjene penge og tage til ægte o.s.v.
I modsætning til det er dagens børn vågne,
nøjagtig ligesom Noa var det. Noa.levede med blikket rettet mod
tidens horisont. Han vidste, hvad der forestod, og det forberedte
han sig på. Han byggede en ark, for at de skulle være rede den dag
det store kom. Det er at våge, og det er den holdning, lysets børn
indtager. De venter, at Herren kommer, og de spørger: Hvordan skal
jeg møde dig Herre i helligt skrud, når du kommer som konge I din
herlighed?
Det at beruse sig, hører også natten til. Når
du færdes derude om natten så kan du se hvorfor folk ikke sover.
Det er som regel, fordi de skal ud og beruse sig. Og her tænker
Paulus på et ganske særligt problem omkring Herrens komme som
menigheden her var indblandet i - nemlig, at der var nogle, som i
den grad gik op i forventningen om Herrens komme, så de var bragt
ud af fatning.
Vi hører mere om dem i
2.Thess.2,2,
hvor der netop står det udtryk, at de var bragt ud af fatning. Og
det viste sig derved, at de i stedet for at lytte til hvorledes
troen skulle gå denne dag i møde, havde tabt fatningen, så de
simpelthen var hørt op med at arbejde. De ville ikke have med det
at gøre, der hørte denne nat til, for nu ville de bare vente på,
at Herren kom (jvf.
2.Thess.3,11f).
De berusede sig i følelsen: Herren kommer! Herren kommer! - og så
sagde de farvel til alt det, der hører denne jord til, alt hvad
der foregår her i natten, som f.eks. at beskæftige sig med jordisk
arbejde. "Hvorfor skal jeg bekymre mig om jordisk arbejde, når
Herren snart kommer igen?", spurgte de. Berusede af åndelighed gik
de dagen i møde, men fjernt fra det, det drejer sig om, nemlig at
man skal leve i natten som lysets og dagens børn.
Den åndelige beruselse viser sig nemlig altid
som kødelig derved, at alt hvad der er åndeligt ædrueligt, virker
på den berusede, som om det er dødt og teoretisk. Så snart man
prøver at dæmpe den berusede ned til ædruelighed i åndelige
spørgsmål, føler han, at han står overfor død lære og teologi og
ikke Hellig Ånd.
Men det hører nu dagen til at være ædru, og det
vil sige at besinde sig på, hvad der hører dagen til. Besinde sig
på hvordan vi her i natten skal høre dagen til og vandre som
lysets børn iført et helligt skrud for den Herre Jesus Kristus. At
være ædru er at betænke, hvad det er, Skriften bestandig
fremstiller som afgørende i lyset af Herrens dag.
Åndelig beruselse og åndelig ædruelighed det er
bogstavelig talt som nat og dag i forhold til hinanden. Og så
nævner Paulus i v.8 tre ting, som den ædru skal lægge vægt på for
at blive bevaret som dagens og lysets barn: Det er troen,
kærligheden og frelseshåbet.
Mens troen for den berusede altid vil virke som
noget, der er nærmest selvfølgeligt, noget mindre betydningsfuldt
eller noget, han i sin beruselse bare har overstået og kommet
længere end, så er troen for den ædru alfa og omega. Troen er
noget, den ædru aldrig bliver færdig med at iføre sig. Den ædru er
derimod ivrig for troen, for at iføre sig troen. Og det hænger
sammen med det, Paulus siger i v.9: At det er efter Guds
bestemmelse, vi skal opnå frelsen ved vor Herre Jesus Kristus.
Det er det, der gør troen så usigelig vigtig
for den ædru: At det er den, Gud har bestemt til frelse. Det er
troen, som er det hellige skrud, den dag Kristus kommer igen. Det
er ved vor Herre Jesus Kristus, Gud har bestemt, at jeg skal
frelses, og derfor bliver mit forhold til Jesus Kristus altid det
altafgørende forhold for mig. Den ædru besinder sig på Guds
bestemmelse til frelse - og til det holder han sin tro.
Og så siger Paulus en ting, som er så
karakteristisk for den vågne og ædru tro: Nemlig at Kristus døde
for os, for at vi - hvad enten vi våger eller sover, skal leve med
Ham (jvf. v.10).
Hvad er det, Paulus siger her? Har han ikke
lige sagt, at den, som sover hører natten til (jvf. v.7)? Jo, men
det er jo netop det, der er et af de klareste vidnesbyrd om en
vågen og ædru tro: At en kristen med en sådan tro ofte vil finde
det, som om alt hos ham hører natten til, og at han af natur er et
vredens barn ligesom alle andre (jvf. Ef.2).
Hvem kender ikke sig selv igen i beretningen om
disciplene i Getsemane: At når Herren siger, at vi skal våge og
bede for ikke at falde i fristelse, så finder Han os gang på gang
sovende, sløve og uvillige? Hvem kender det ikke fra sig selv?
Og da behøver den vågne og ædru tro netop den
trøst, som Paulus peger på her: At Kristus døde for mig, for at
jeg skal leve med Ham - og det, uanset om jeg våger eller sover.
Jeg må leve med den tro, at jeg lever med Kristus, også når jeg er
død. Jeg må tro, at jeg lever med Kristus, også når jeg sover. At
jeg altid hører ham til. At det altid er ham, der gælder. Altid er
Han for mig. Altid hviler jeg i den forløsning, som er i hans
blod.
Det er den ædru tros trøst, og det er det, jeg
har brug for gang på gang, netop fordi jeg erfarer, at jeg med den
krop, jeg lever i, hører natten til. Jeg sover, hvor jeg skulle
våge. Jeg beruser mig, hvor jeg skulle være ædru, for jeg nyder
beruselse. Sådan er vi!
Kristus kan ingen og intet skille mig fra.
Medens den berusede snarere taler om
sin salige rus, så taler den ædru om Jesus, ved hvem vi har fået
frelsen i eje.
Alle dage har jeg for det første brug for, at
være ædru og iføre mig troen.
Men for at forblive dagens barn her i natten,
har jeg for det andet også brug for at være iført kærligheden som
en brynje, siger Paulus (jvf. v.8). En brynje mod at andres synd
skal trænge ind og dræbe troen og Kristi ære i mit hjerte. En
brynje, som skal hindre loven med alle sine lovbestemmelser i at
dræbe kærligheden og troen.
Som troen er vores eneste retfærdighed overfor
Gud, er kærligheden vores eneste retfærdighed overfor mennesker.
Her befaler Gud os i forholdet til mennesker intet andet end
dette: Du skal elske din næste som dig selv eller sagt med Jesu
ord: Som du vil, at andre skal gøre mod dig, skal du gøre mod dem.
D.v.s.: giv dem al den godhed og overbærenhed, som du ønsker,
andre skal give til dig.
Kærligheden er den brynje, som gør os usårlige
overfor alle mennesker i vore gerninger. Hvad kærligheden gør,
fordi den dermed vil gøre andre godt, være andre til gavn, rejse
dem, støtte dem i det, som er til velsignelse og fred for dem,
lede dem - det kan ingen med nogen ret anklage os for. At handle i
kærlighed til gavn for mennesker det er en brynje, som gør os
uangribelige overfor menneskelige angreb.
Kærlighed, godhed, mildhed, langmodighed og
udholdenhed i at vise tro - det er, hvad lysets børn kan og må
leve i - i natten.
"Men hvis vi vandrer i lyset, ligesom han er i lyset, har vi
fællesskab med hinanden, og Jesu, hans søns, blod renser os for al
synd". (
1.Johs.1
,7).
Lad lyset være i hjertet - og se vel til, at
lyset aldrig slukkes der. Det må Herrens Ord holde i live. Men gå
så med det lys blandt mennesker her i natten i den fuldkomne
godhed og kærlighed, vis på, at din retfærdighed for Gud er troen
på Jesus.
Sådan har også det sin grund i Guds
frelsesbestemmelse: At vi som lysets børn tør iføre os den
fuldkomne kærligheds klædning, mens vi vandrer i natten, omgivet
af synd og overtrædelser både hos brødrene i kirken, i verden
blandt gudløse og hos os selv.
Og det vil jeg da sige: Hvis ikke jeg havde
troens retfærdighed at leve i, da var jeg ilde stedt, og da turde
jeg ikke elske min næste. Jeg turde det ikke, for jeg ville være
bange for at blive meddelagtig i hans synd. Om ikke Jesus var hele
vor retfærdighed, da kunne vi aldrig give os hen i den kærlighed,
som tåler alt, tror alt, udholder alt i mørket på denne jord. Det
er netop troen og troens retfærdighed, som giver mig frihed til at
vandre i kærlighed, nøjagtig som Jesus frit vandrede i kærlighed
blandt syndere på denne jord fordi han i sit indre var løst fra
al synd.
Det tredje, som den ædru skal iføre sig for at
blive bevaret helt og holdent på både ånd, sjæl og legeme til
Herrens komme, er håbet om frelse som hjelm (v.8).
For det første siger han, at frelsen er et håb,
og det begrunder Paulus med, at det er noget man ikke ser (jvf.
Rom.
8,24).
Dette er noget centralt for ædru kristentro,
som hviler på Herrens ord: Jeg venter ikke her i tiden, at se
eller opleve min frelse og min forløsning. Min frelse er et håb,
og mit liv er et håb, som jeg ikke ser. Det er det, Paulus siger
på denne måde: Mit liv er skjult med Kristus hos Gud, og når
Kristus engang åbenbares, da skal mit liv åbenbares (jvf.
Kol.3,4).
Hvad jeg er som kristen, det kan du ikke se på
mig. Det kommer du til at vente med, til Kristus kommer igen. Men
når Kristus kommer igen, så skal du få at se, hvad jeg er for en
kristen. Nu er mit liv skjult, men når han kommer igen, så skal
det åbenbares, hvad jeg er i Kristus. Og det er ædru kristenliv.
Men ser jeg det ikke, oplever jeg ikke min forløsning, så tror jeg
den. Jeg har den i troen. Der har jeg frelsen i troen har jeg det,
at jeg er løst fra al synd. I troen er jeg fri af al lov og af al
dom. I troen er jeg fri. Og hvis nogen spørger: Hvor tør du tro
det?, så vil jeg sige: Jeg tør tro på Jesus. Jeg tør tro på, at
Jesus med sit blod har løst mig. Og hvis du spørger: Hvorfor tør
du tro det?, så vil jeg svare: Fordi Ordet siger det. Jeg holder
mig til Ordet, jeg ser ikke, jeg oplever ikke, men jeg tror. Og
jeg har alt, hvad jeg behøver, for den som har Guds Ord, har hvad
Guds Ord siger, og det er det, som gør troen salig.
Og dette frelseshåb er en hjelm, siger han. Det
beskytter mit hoved, sådan at det ikke bliver såret af alle de
mange falske tanker og former for tro, som sendes ind imod det.
For, i lyset fra den dag, som vort håb er rettet mod, ser jeg,
hvad der her i natten er stort for Gud på Herrens dag, og hvad der
her i natten er småt for Gud på Herrens dag.
Vi kan tænke på Johannes Åbenbaring, hvor vi
f.eks. ser den store, hvide skare. Den skare, som på Herrens dag
er sejrsskaren, og om hvilken vi får at vide, at "det er dem, som
har vasket deres klæder og gjort dem hvide i Lammets blod" (
Åb.7,
14).
Men, vender vi os fra synet af denne skare på
Herrens dag for at se, hvorledes denne skare så ud, medens den
endnu var i natten, ja, da står jeg f.eks. overfor et sølle
menneske, som ikke ved af andet at sige end: Er det virkeligt
sandt, at min synd er sonet?
Da ved jeg: dette er stort for himlen. Her står
jeg ved et menneske, som engang skal stå i den store hvide
sejrsskare, så svag han end ser ud her i natten.
Det, som gør dem store, er ikke, at de er
beruset af et eller andet. Det er heller ikke det, at de har gjort
en eller anden stor gerning, som er beundringsværdig. Nej, det
som gør dem store i lyset af Herrens Dag; Håbets store dag, er den
tro hos dem, som trænger så stærkt til nåden, som er i Jesus.
Guds Ords åbenbaring bjerg kaster lys over,
hvad der her i natten er evigt stort, sandt og sejrende, selvom
det her synes svagt og småt og ligeledes, hvad der for evigheden
hører dom og undergang til, selvom det her i natten synes stort,
stærkt og evigt.
Det er netop dette, en bog som Johannes
Åbenbaring afdækker for os. Der stilles alt ind i lyset af Herrens
komme til dom og frelse for den hele jord. Der ses Evangeliet i
dets virkelige storhed og magt. Og der ses Evangeliets tro i dens
evige kraft og vælde. I det lys ser vi, hvilken kraft der er i at
holde sig til Lammets blod.
Håbet om Herrens dag er en umistelig side af kristen ædruelighed.
Håbet er hjelmen, som beskytter hovedet mod enhver vildfarelse her
i nattemørket, hvor alle menneskesanser føler og tænker i blinde.
Og på den måde bevares mit hovede koldt og
roligt, når jeg ser noget stort her i verden. Også det, som er
"kristeligt stort". Når jeg ser noget, som er inderligt og fromt,
spørger jeg mig selv: Er det det, som er stort, når Jesus kommer?
Og hvis det ikke er, jamen så må mit hovede ikke mere regne det
for stort. Selvom det kan være inderligt og hjertevarmt, er det
ikke nødvendigvis stort. Og så kan man nok synes, at jeg er kold,
men det er nu Ordet, der siger, hvad der er stort, og hvad der er
småt, når Herren kommer igen. Og når han kommer, så er det kun
Lammets blod, som er menneskets redning.
Men disse ting troen, kærligheden og håbet skal thessalonikerne
ikke bare iføre sig. De skal også trøste og opbygge hinanden med
det (jvf. v.11). Disse tre ting skal man pleje og dyrke i kirken,
for deri ligger, for det første, trøst. Det er en rigdom for det
personlige trosliv, at blive iført troen, at blive hjulpet i
kærligheden, at blive vakt for håbet og holdt frem i håbets lys.
Og for det andet er det til opbyggelse. Og opbyggelse er i
Skriften altid en vækst i det fælles kristenliv. Det er det, vi
møder meget stærkt i Efeserbrevet kapitel 4, hvor Paulus taler om
de forskellige nådegaver, som skal opbygge Kristi legeme. Vi får
så at vide, hvad denne opbyggelse skal tjene til:
"Indtil vi alle når frem til enheden
i troen og i erkendelsen af Guds søn, til at være et fuldvoksent
menneske, en vækst, som kan rumme Kristi fylde" (v.13).
Opbyggelse er ikke noget udelukkende personligt. Det, at blive
opbygget som kristen, er ikke udelukkende noget, som gælder dig
alene. Åndelig opbyggelse sker i det fælles kristenliv sammen med
alle de hellige, sådan at vi sammen kan nå frem til troen og
erkendelsen af Jesus Kristus (jvf.
Ef.2,
22). Og det er det, vi skal her: Opbygges sammen i troens
liv, i kærlighedslivet og i frelseshåbet.
På den baggrund følger nu en række formaninger
(v.12-22), som helt klart er født af hans stærke formaninger til
at være både vågne og ædru i troen, i kærligheden og i
frelseshåbet, så de kan blive bevaret som dagens børn. Det er
formaninger, som skal hjælpe dem på vej til denne årvågenhed og
ædrulighed. Man aner da også, hvordan han bestandig har troen,
kærligheden og håbet for øje i disse formaninger.
Og så viser han til sidst, hvordan de skal holde sig vågne og ædru
i frelseshåbet (jvf. v.19-22). Udsluk ikke Ånden, siger han som
det første. Og netop dette er vigtigt for at leve i håbets lys. Vi
husker det fra Johannes' Åbenbaring, hvor Herren gang på gang
sagde det til menighederne: "Den, der har øre, skal høre, hvad
Ånden siger til menighederne" (
2,7+11
+17+29, samt
3,6+13+22).
Det hænger sammen med det næste, han formaner
dem til, nemlig til: ikke at ringeagte profetisk tale (jvf. v.20).
Profetisk tale er netop Åndens tale. For Ånden taler om tingene,
som de er i evighedens lys, og ikke som de ser ud her i verden.
Ånden kan tale stort om noget, som ikke ser ud af ret meget (eller
af intet for os), og den kan fordømme, hvad der for os og alle
vore sanser er både fromt og kristeligt. Åndens tale flænger alle
overflader og stiller dem frem i deres evige sandhed.
Derfor er det farligt, ja, døden for troen at
ringeagte, hvad Ånden taler og afdækker, f.eks om hvor vidt det,
som kalder sig "kristent", kan bestå i Evangeliets lys.
Vi ser det i menighedsbrevene i Johannes'
Åbenbaring, hvor vi bestandig står overfor menigheder, som f.eks.
har ord for at leve, men hvor Ånden siger: Du er dog død! Hvor vi
ser en menighed, som er så vældig aktiv og frugtbar, men hvor
Ånden alligevel må sige: Du mangler den første kærlighed. I 5 af
7 tilfælde gentages det, at Ånden siger noget andet, end det mine
sanser vil sige. Derfor er det utrolig vigtigt, at jeg altid
hører, hvad Ånden siger, og altid følger, hvad Ånden taler i det
profetiske ord. For jeg farer altid vild, hvis jeg følger mine
sanser og mit kristne livssyn. For jeg har, ret forstået slet ikke
noget kristent livssyn. Jeg har Guds Ord, og så har jeg nogle
sanser, som bestandig farer vild, hvis jeg ikke til stadighed
retledes af Ordet og Ånden.
Og når Ånden så taler i det profetiske ord, da
er noget andet afgørende: At vi i det lys "prøver" alt, altså også
alle ånder (jvf.
1.Johs.4,
1) og at vi holder fast ved det gode (v.21), og holder os
fra det onde (v.22a). Og så føjer Paulus til - og det har han
afgjort føjet til med stor vægt: Det onde i enhver skikkelse -
også den skikkelse, som ser så god og kristen ud, men ikke er
kristen ifølge frelsens Evangelium og Guds bestemmelse.
Og dette er virkelig en svær prøve: Når Ånden
stempler noget for at være under dom på Herrens dag, fordi det
ikke er sand tro, så er det virkelig vanskeligt at holde fast ved
det gode og vrage det onde, når vi selv kalder det kristent og
oprigtigt føler at det er det. Vi vil så gerne i vore dage holde
fast ved alt, hvad der kalder sig kristent - ved alle falske
"krister". Så snart det har navn efter Kristus, vil vi så gerne
holde fast, selv hvor Bibelen siger, at det er noget, der skal
vrages. Det kommer vi tilbage til senere.
Paulus slutter med at forklare dem, hvorfor han
skriver netop disse ting til dem: Dermed vil fredens Gud hellige
dem helt og holdent og bevare hele deres personlighed ved Jesu
komme (jvf. v.23).
Og skulle værket synes for stort - og hvilken
kristen vil ikke føle det, vi, som har kæmpet så forgæves med så
mange ting i os selv - så minder han dem her om, at han er den,
der virker alt dette. Han, som kaldte os ind i troens liv er
trofast, og vil selv fuldføre det (jvf. v.24).
(Uddrag af kap.5 fra
"Sejrstroen på Herrens Dag - 8 bibelforedrag over 1. og 2.
Thessalonikerbrev" - Frank Jacobsen - Nemalah - Dansk
Bibel-instituts Studenterblad 1997
Gengivet med forfatterens tilladelse - Lyt evt. til
bibelstudierne på LYSET
OG
LIVET - Shafan 20-01-10)