JESU SJÆLESORG OVER FOR DISCIPLE, SOM GLÆDER SIG OVER DERES BRUGBARHED FOR HAM Luk. 10,17-20
»Og de halvfjerds vendte glade tilbage og sagde: Herre! også de onde ånder er os lydige i dit navn!« (v. 17).
Jesus havde udpeget halvfjerds af sine disciple, som han sendte ud, to og to, til byerne i Israel, hvor han siden selv ville komme. De skulle forkynde Guds ord, helbrede syge og fremfor alt gøre det klart for folket, at Guds rige var kommet nær. På den måde skulle de forberede Jesu eget komme. Jesus tillægger deres forkyndelse og virksomhed stor betydning. Det bør vi nutidskristne særlig lægge os på hjerte. For de, som forkynder Guds ord i sandhed, har den samme betydning i dag.
»Den, som hører jer, hører mig, og den, som ringeagter jer, ringeagter mig; men den, som ringeagter mig, ringeagter den, som udsendte mig« (Luk. 10,16).
Ifølge
dette Jesu ord er et menneskes forhold til Gud identisk med hans
forhold til dem, som forkynder Guds ord. Han kan ikke stå i et forhold
til Gud og i et andet forhold til dem, som forkynder hans ord.
Ligegyldighed for forkynderne er ligegyldighed for Gud. Ringeagt for
forkynderne er ringeagt for Gud - og omvendt.
Sådan ser altså Jesus på det. Og hvem skal vi tro i en sag som denne om
ikke ham?
De udsendtes virksomhed ser ud til at være lykkedes langt over forventning. I hvert fald kommer de glade tilbage til Jesus. Denne deres glæde er ganske naturlig. Den er der ikke noget galt i. Jesus bebrejder dem da heller ikke, at de er glade. Vi har i sandhed lov til at glæde os over, at arbejdet i Guds rige lykkes.
Men de halvfjerds kommer i denne forbindelse med en
bemærkning, som Jesus ikke godtager: »Herre! også de onde ånder er os
lydige i dit navn.«
I
grundteksten er dette »os« stærkt betonet. De glæder sig over, at
ånderne er lydige mod dem i Jesu navn. I dette ligger der en stor fare,
som Jesus advarer imod. En ting er at glæde sig over Guds rige og dets
fremgang. Noget helt andet er at glæde sig over, at det er os, der
bliver brugt. Det er farligt for en kristen.
Denne fare havde
de halvfjerds ikke syn for. De fleste kristne synes heller
ikke at
have syn for den i dag. Her kommer da Jesus til os og øver
sjælesorg over for os. Inden vi ser nærmere herpå, skal vi standse lidt
for, hvad en kristen har at rose sig af, og hvad han ikke må rose sig
af.
Han må ikke rose sig af sine oplevelser eller af, at
Gud bruger ham. Det advarer Guds ord imod. Det stærkeste udtryk herfor
har vi i 2. Kor. 12. Her taler apostelen om sine oplevelser. De var i
sandhed store. Han var blevet bortrykket indtil den tredje himmel og
havde hørt uudsigelige ord, som det ikke var et menneske tilladt at
udtale (
2. Kor. 12,2-4).
Han havde i sandhed det, han kunne
rose sig af. Men det vil han ikke! Han roser sig derimod af sin
magtesløshed. Han roser sig af, at Guds nåde er ham nok. Det er, når
han er magtesløs, at han er stærk (2. Kor. 12,10).
Hvad det angår at rose sig af det, man bliver brugt til af Gud, kan vi
bedst henvise til
Luk. 17,10: »Når
I har gjort alt det, der er befalet jer, skal I sige: Vi er kun
unyttige tjenere; vi har ikke gjort andet end, hvad vi var skyldige at
gøre.«
Hermed kommer vi ind på, hvad en kristen ifølge Guds ord kan rose sig af. Det er i sandhed ikke småting! Vi kan rose os af (nuværende dansk oversættelse: prise os lykkelige over) håbet om herlighed hos Gud ( Rom. 5,2). Vi kan rose os af vore trængsler, fordi trængslerne er medvirkende til at give os erfaringer med hensyn til Guds løfter (Rom. 5,3-5). Som ovenfor nævnt kan vi rose os af vor magtesløshed, for da bliver Jesus selv vor styrke. Vi kan rose os af Gud ved vor Herre Jesus Kristus, ved hvem vi nu har fået forligeIsen (Rom. 5,11). Vi får lov at rose os i Herren selv (1. Kor. 1,31). Det samme siges i Jer. 9,24. Og til slut kan nævnes fra 1.Krøn. 16,10: »Ros jer af hans hellige navn!«
En kristen har i sandhed det, han kan rose sig af. Men det var ikke noget af dette, de halvfjerds roste sig af, da de kom glade tilbage til Jesus. Som allerede nævnt er det heller ikke det, vi nutidskristne først og fremmest roser os af. Derfor tager Jesus os ind i sin sjælesorg. »Da sagde han til dem: Jeg så Satan falde ned fra Himmelen som et lyn. Se, jeg har givet jer myndighed til at træde på slanger og skorpioner og over hele fjendens magt, og han skal slet ikke kunne gøre jer nogen skade. Dog glæd jer ikke over, at ånderne er jer lydige; men glæd jer over, at jeres navne er indskrevet i Himlene« (v. 18-20).
Jesu sjælesorg over for disciplene kan sammenfattes i tre
kendsgerninger:
For det første taler Jesus om noget, han har set (oplevet).
For det andet om noget, han har givet sine troende.
For det tredje giver han dem en mild advarsel, som han knytter en
kraftig opfordring til.
Først fortæller Jesus om en oplevelse: Jeg så Satan falde ned fra Himmelen som et lyn. Når skete det? For at kunne svare på det, må vi se nærmere på, hvad sprogbrugen betyder.
»Himmelen« betyder ikke her Guds bolig,
men det at have en ophøjet magtstilling over menneskeheden. Egentlig
tilkommer denne ophøjede magtstilling alene Gud. Men ved at føre
mennesker i fald fik Satan den magt over mennesket, som Gud skulle have
haft. Guds ord kalder Satan for »denne
verdens Gud« (
2. Kor. 4,4).
Jesus kalder ham »denne
verdens fyrste« (
Joh. 12,31).
Jesus bruger i
denne forbindelse et billede: Satan er den Stærke, som fuldt rustet
vogter sin gård. Det er udtryk for hans magt over menneskeheden. Men
når en, der er stærkere end han, angriber og overvinder ham, så tager
han den Stærkes fulde rustning, som han havde sat sin lid til, og da
bliver de fri, de, som før var under den Stærkes magt. (Se Luk.
11,21-22).
Nu siger Jesus altså, at han har oplevet, hvorledes Satan
mistede denne sin ophøjede magt stilling i menneskeheden »som et lyn«,
d.v.s. i et øjeblik. Det skete i ørkenen, da Jesus blev fristet af
Djævelen. Herom læser vi i
Matt. 4,1-11:
»Derefter blev Jesus af
Ånden
ført op i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet
fyrretyve dage og fyrretyve nætter, led han til sidst sult. Så kom
Fristeren til ham og sagde: »Hvis du er Guds Søn, så sig, at stenene
der skal blive til brød.« Men han svarede og sagde: »Der står skrevet:
Mennesket skal ikke leve af brød alene, men af hvert ord, som udgår af
Guds mund.« Derefter tager Djævelen ham med sig til den hellige stad
og stiller ham på helligdommens tinde og siger til ham: »Hvis du er
Guds Søn, så styrt dig ned; thi der står skrevet: Han skal give sine
engle befaling om dig, og de skal bære dig på hænder, for at du ikke
skal støde din fod på nogen sten.«Jesus sagde til ham: »Der står også
skrevet: Du må ikke friste Herren din Gud.« Atter tager Djævelen ham
med sig op på et meget højt bjerg og viser ham alle verdens riger og
deres herlighed, og han siger til ham: »Alt dette vil jeg give dig,
hvis du vil kaste dig ned og tilbede mig.« Da siger Jesus til ham: »Vig
bort, Satan! thi der står skrevet: Du skal tilbede Herren din Gud og
tjene ham alene.« Da forlader Djævelen ham, og se, engle kom til ham
og tjente ham.«
Inden Jesus kunne skride til den offentlige del af sin
Messias-gerning, var der to instanser, han måtte passere: dåben (Matt.
3,13-17) og fristelsen.
I dåben står Jesus frem som ansvarlig for alle menneskers synd. Han, den syndfri, blev af Gud tilregnet alt det, vi har syndet. »Herren lod falde på ham den skyld, der lå på os alle« ( Esaj. 53,6). »Den, som ikke kendte til synd, har han gjort til synd for os, for at vi kunne blive Guds retfærdighed i ham« ( 2. Kor. 5,21). I dåben tager Jesus altså konsekvensen af dette og gør klart, at alt, hvad mennesker har forbrudt, har han taget på sig.
Umiddelbart efter
dette bliver han stillet på den samme prøve, som Adam og Eva blev
stillet på i Paradiset. Det er for at stilles på denne prøve, han af
Guds Ånd bliver ført op i ørkenen. For at blive vor frelser måtte han
fristes i alle ting ligesom vi (Hebr. 4,15). Det er som hele
menneskehedens repræsentant og stedfortræder, Jesus møder Djævelen i
ørkenen.
Det er en tvekamp, der udkæmpes. På den ene side Satan, på den
anden side menneskeheden, repræsenteret ved Jesus.
I denne tvekamp
sejrer Jesus. Han gør det, Adam og Eva skulle have gjort i Paradiset,
men ikke gjorde. Han gjorde det, du og jeg skulle have gjort, men ikke
gør. For første gang er det et menneske, der - som menneske - sejrer
over Djævelen. Det er grunden til, at Jesus ikke bruger sin
guddomsmagt i ørkenen. Havde han gjort det, ville han overhovedet ikke
have kunnet blive fristet. Men han står der altså i vort sted og vinder
vor sejr.
Denne enkle beretning om Jesu fristelse er det mægtigste evangelium. Den fortæller faktisk, hvordan Jesus tilføjede Djævelen det afgørende nederlag. Han er den stærkere, som overvinder den Stærke og røver den magt fra ham, han har over menneskene. Men dermed var krigen mellem Jesus og sjælefjenden endnu ikke slut. Jesus forfølger sin sejr fra stund til stund, fra dag til dag, indtil han fuldbyrder den på Golgata kors, hvor han afvæbnede magterne og myndighederne og stillede dem åbenlyst til skue (fremstillede dem som slagne), idet han viste sig som sejrherre over dem på korset ( Kol. 2,15).
Således kunne Jesus, endnu før alt var fuldbragt på Golgata, sige: Jeg så Satan falde ned fra Himmelen - miste sin ophøjede magt stilling over menneskeheden til mig - i et eneste øjeblik.
Når gudfrygtige mennesker i gammeltestamentlig tid sejrede over Djævelen, var det i troen på ham, som skulle komme. De havde ikke denne sejr i sig selv. På samme måde er det med os, som lever i nytestamentlig tid. Vi sejrer ved troen på ham, som er kommet. Heller ikke vi har sejren ud fra os selv. Jesus derimod havde denne sejr ud fra sig selv. Det er ham, som har herredømmet. Derfor hedder det i Guds ord, at magten tilhører ham. Og vi formanes i Ef. 6 til fremfor alt at hente kraft fra Herren og hans vældige styrke (Ef. 6,10 flg.).
Vi sejrer altså ved
at tage vor tilflugt til Jesu sejr. Det skal de halvfjerds vide. Det
skal til alle tider alle Herrens tjenere vide! Ingen af os sejrer ved,
at Gud giver os kraft. Vi sejrer ved, at Jesus er vor styrke. Vi bliver
stærke ved at være afhængige af ham. Da bor han selv i vort hjerte, og
det er det, der gør os stærke.
Se
Ef. 3,16-17: »
- -
at I med kraft må
styrkes ved hans Ånd i det indre menneske, at (efter grundteksten
egentlig: det vil sige, at) Kristus må bo ved troen i jeres hjerter.«
Mange bekendende kristne og mange Herrens tjenere regner ikke med dette, som de skulle og burde. De regner med Guds kraft i stedet for med Jesus. Hos profeten Esajas står der: »Ny kraft får de, der bier på Herren« ( 40,31). Dette læser de, som om der havde stået: »Ny kraft får de, der bier på Herrens kraft.« Men sådan står der ikke! Det er de, som bier på Herren, der får ny kraft.
Det første, Jesus havde at sige til de halvfjerds og har at sige til alle sine tjenere i dag, er altså, at det er ham, der har taget herredømmet over menneskeheden fra Djævelen. Dermed er vi inde på det andet, Jesus havde at sige til de halvfjerds og har at sige til alle sine tjenere i dag. »Se, jeg har givet jer myndighed til at træde på slanger og skorpioner og over hele fjendens magt, og han skal slet ikke kunne gøre jer nogen skade.« Slanger, skorpioner og hele fjendens magt betyder ondskabens åndehær. »Den kamp, vi skal kæmpe, er ikke mod kød og blod, men mod magterne og myndighederne, mod verdensherskerne i dette mørke, mod ondskabens åndemagter i himmelrummet« (Ef. 6,12).
Når Guds ord så stærkt betoner,
at det ikke er mod kød og blod, vi skal kæmpe, kommer det af, at det er
gennem kød og blod, gennem mennesker, kampen møder os. Det kunne få os
til at tro, at det er mennesker, den gælder.
Det er farligt at
undervurdere sin modstander. Det fører som regel til, at man
overvurderer sig selv og sin evne til at kunne stå sig imod ham. Denne
fare var de halvfjerds udsat for derved, at de betoner ordet
os:
»Herre! også de onde ånder er os lydige i dit navn.« Ganske vist har
de Jesu navn med, men uden at det får den betoning, det
tilkommer.
Dette vil Jesus have dem bort fra. Se, siger han. Han vil
vende deres
sind og tanker til det, de har fået fra ham. Den magt, de har oplevet,
kommer fra ham alene. For Jesu navn må Satan og ondskabens åndehær
nødvendigvis vige. De er jo allerede besejret af Jesus.
Den fare, som
ligger i at betone os, er desværre typisk for det kristelige arbejde i
dag. Der tales altid om, hvad vi skal gøre, vore oplæg, vore planer,
vor indsats. Alt bliver opfattet som udfordringer til os. Dette er
hovedårsagen til de kristnes afmagt og mangel på kraft. Det er selve
hovedårsagen til, at der sker så lidt af Guds gerning iblandt os. Man
regner kun med kød og blod som modstandere og undervurderer sin
fjende.
Enhver modstand mod Gud og hans rige er ikke en udfordring til
os, men
til Jesus. Jesus har taget udfordringen op og har sejret. Så giver han
os det som gave fra sig selv, som vi behøver for at sejre. Vi får det
i hans eget navn med alt, hvad der i virkeligheden ligger i dette
navn. Men skal dette navn beholde sin kraft, må vi ikke undervurdere
vor modstander og overvurdere vor indsats. Jesus knytter et løfte til
det at bruge den magt, han har givet os: »Han - fjenden - skal slet
ikke kunne gøre jer nogen skade.«
Satan med al ondskabens åndehær er på
en særlig måde ude efter dem, som på rette vis gør brug af det, Jesus
har givet os i sit navn. De er i stor fare. Som nævnt kommer modstanden
mod dem gennem kød og blod, gennem mennesker. De bliver udsat for
forfølgelser (
Matt. 5,10), løgn og bagtalelse (Matt. 5,11-12), deres
ord bliver ofte forvrænget og misbrugt (
Sl. 56,6), ja, det hænder, det
endda går på livet løs. Da er det godt at klynge sig til Jesu løfte:
Intet skal skade jer! Og han, som har givet løftet, er
trofast.
»Du
skjuler dem i dit åsyns skjul for menneskers stimmel; du gemmer dem i
en hytte for tungers kiv« (
Sl. 31,21).
Det gælder altså om at bruge
det, Jesus har givet os, i kampen mod det onde og for sjælenes frelse.
Da skal den lykkes.
Vi kommer hermed til det tredje, Jesus gav de
halvfjerds i sin sjælesorg - og giver os i dag:
»Dog glæd jer ikke
over, at ånderne er jer lydige; men glæd jer over, at jeres navne er
indskrevet i Himlene« (v. 20).
Her kommer, som tidligere nævnt, først
en mild advarsel. Herrens tjenere må ikke glæde sig over, at ånderne er
dem lydige. Også her betoner grundteksten ordet jer.
Advarslen gælder
ikke glæden over, at Herrens gerning lykkes. Den glæde er både
sand og
naturlig for en kristen. Den gælder derimod, at det er os, gerningen
lykkes for. Det er, når vi kommer ind i billedet, faren er der. Grunden
hertil har vi allerede talt om ovenfor. Denne advarsel burde få os til
at tale lidt mindre højrøstet om vore kirkesamfund, vore kristelige
organisationer og vort kristelige arbejde!
Til denne advarsel knytter
Jesus en stærk opfordring til at glæde os over det, vi som kristne
virkelig har grund til at glæde os over: At vore navne er indskrevet i
Himlene. Enhver, som tror på Jesus, har sit navn indskrevet i livets,
det slagtede Lams bog. Det betyder, at han får adgang til det fuldkomne
Guds rige. Ingen andre kommer ind der end dem, som har deres navne i
denne bog:
»Intet urent skal nogen sinde komme ind i den (staden - det nye Jerusalem), ej heller nogen, som øver vederstyggelighed og løgn; kun de, der står skrevet i Lammets bog, som er livets bog« ( Ab. 21,27).
Glæden over, at vore navne står skrevet der, grunder sig ikke
på os eller på, at Gud har brugt os. Den grunder sig ene og alene på
Jesu blod, på hans soning for vore synder og den retfærdighed, han har
skænket og givet os i sig selv.
Det er Lammets blod, vi skal prise i
Himmelen. Det er den nye sangs tema. Det er ved sin egen retfærdighed,
Gud frelser os. Ikke den,
»der fås gennem loven, men med den, der fås
ved tro på Kristus, retfærdigheden fra Gud grundet på troen«
(
Fil.
3,9).
Den nye sang lærer vi, mens vi er her i verden. Vi må begynde at synge den her, ellers kommer vi aldrig til at synge den i Himmelen. Denne nye sang får netop sit udtryk i, at vi glæder os over, at vore navne er indskrevet i Himlene! Den gør vort sind himmelvendt og gør os stærke i striden for Herren.