skrevet
Shafan
Dette siger Herren:
" ... spørg efter de gamle stier .. "
Jer.6,16

Fra døden til livet
Wilhelm Busch -   "HVAD SKAL JEG MED JESUS?"

»Giv agt! Livsfare!« Jeg vil vise dig endnu en side af disse ord. Da de gik igennem mit hoved: »Giv agt! Livsfare! Stop! Menneske, omvend dig! Søg din frelser!« tænkte jeg også: »Det er egentlig kun den, der lever, som kan være i livsfare.« Hvis en bus styrter ud over en skrænt, men alle som sidder indeni er døde, så er de ikke i livsfare. Forstår du, hvad jeg mener? Og nu må jeg sige det på denne måde: Du befinder dig i fare for, at du aldrig kommer til Livet, at du går død igennem verden og til sidst bliver forkastet som død! Udtrykker jeg mig tydeligt nok? Den livsfare, som jeg ser for dig er, at du skal gå glip af Livet. Bibelen siger helt tydeligt: »Den, der har Sønnen, har livet; den, der ikke har Guds søn, har ikke livet.« 

For nylig mødte jeg en lærer i fremmedsprog fra Berlin. »Undskyld mig,« sagde jeg til hende, »en præst må godt være uhøflig engang imellem. Mit spørgsmål er: Hvor gammel er du?« Hun svarede uden nølen: »8 år!« - »Et øjeblik!« jeg studsede lidt, »8 år? Du er lærer i tre fremmedsprog - og 8 år gammel?« Da lo hun og forklarede: »For 8 år siden fandt jeg Jesus. Da begyndte livet. Før var jeg død.« Jeg blev forbavset: »Det er sjovt sagt!« Og så sagde hun til mig: »Den, der har Sønnen, har livet; den, der ikke har Guds søn, har ikke livet.« Og hun fortsatte: »Ser du, før havde jeg ingen frelser, intet rigtigt liv. Dengang tjente jeg bare penge og morede mig, men liv var det ikke!« 

Er det ikke en dristig påstand? Den, der ikke beslutter sig til at overgive sig til Jesus, har overhovedet intet liv. Ja, uden Jesus har vi slet ingen anelse om livet. Kun den, som har Guds Søn, har livet. Der kom for år tilbage en ung mand til mig. Jeg spurgte: »Hvad vil du?« »Det ved jeg heller ikke!« svarede han, »Det eneste jeg ved er, at det ikke er noget liv, jeg fører!« Overrasket forhører jeg mig: »Hvordan mener du? Du har en god stilling som finmekaniker og tjener mange penge?« »Det er ikke et liv! Mandag finmekaniker, tirsdag finmekaniker, onsdag finmekaniker, torsdag finmekaniker, fredag finmekaniker, lørdag fodbold og søndag biograf og piger, mandag finmekaniker, tirsdag finmekaniker, onsdag finmekaniker, torsdag finmekaniker, fredag finmekaniker, lørdag fodbold og søndag biograf og piger. Det er jo intet liv!« »Unge mand,« sagde jeg, »det har du ret i. Du er allerede nået langt, når du har forstået, at det ikke er noget liv. Jeg vil sige dig, hvad Livet er: I mit liv skete der et vældigt omsving. Jesus fandt mig. Han, som er død for mig og er opstået igen. Han blev min frelser. Da det gik op for mig, gav jeg ham mit liv. Og tænk dig: siden da har jeg haft livet!« Den unge fandt det også. For nyligt mødte jeg ham igen i Freiburg. »Nå,« spurgte jeg ham, »hvordan er det? Er det nu et liv?« Han svarede strålende: »Ja, nu er det et liv!« Han er nu meget levende. Han har fundet livet i Jesus. Forstår du? 

Du er i livsfare for så vidt, at livet kan passere forbi dig, uden at du får del i det. Du hører ganske vist om kristendommen, men har dog ikke fundet din frelser. 

Jeg har en ven, som er sælger. For nylig var han på besøg hos en fabrikant. Denne fabrikant havde en flot villa i en vidunderlig have. Der var omkring 100 gæster. Midt i festlighederne møder min ven værten og siger til ham: »Hvor har du det godt! Du er som en konge, sådan et hus! Og en stor fabrik! En god kone og henrivende børn!« Fabrikanten svarede: »Ja, du har ret, det går mig godt.« Pludselig blev han meget alvorlig og sagde: »Men spørg mig ikke, hvordan det er herinde.« Han pegede på sit hjerte.

Når jeg går på gaden, tænker jeg ofte: Hvis alle mennesker var ærlige, så blev de stående og sagde: »Spørg mig ikke, hvordan det ser ud herinde, her i mit hjerte.« Der er ingen fred. Tankerne anklager dem. Skylden plager dem. Og ser du: 

Der er kun én, som kan helbrede os. Tænk bare: Gud ser vores elendighed. Vi kan ikke komme herfra til Gud. Men på grund af sin store kærlighed kom Gud til os i Jesus. Det er det fantastiske budskab, jeg skal forkynde: »Så højt elskede Gud verden ... « Jeg har ikke elsket verden; jeg har været med til at skære den igennem på kryds og tværs med jernbaneskinner og fyldt den med skidt, ondskab og dumhed. Men denne verden elskede Gud. Her må min forstand stå af. »For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.« Sig mig: Hvad mere skal Gud gøre for dig, end det, at han lod sin Søn dø, for at du skulle have livet?! 

Jeg vil slutte med en god historie: Efter en prædiken kom en ung mand til den store engelske vækkelsesprædikant Charles Haddon Spurgeon og sagde: »Hr. prædikant, du har ret, jeg vil også finde manden på Golgata og blive et Guds barn. Jeg vil omvende mig en dag.« »En dag?« spurgte Spurgeon. »Ja, senere.« »Senere? Hvorfor ikke i dag?« Så forklarede den unge en smule forlegen: »Jeg vil gerne i Himmelen, og derfor må jeg omvende mig til Jesus, men først vil jeg lige have lidt mere ud af livet.« Da lo Spurgeon højt og sagde: »Unge mand, du er ikke særlig krævende. At ville have »lidt mere ud af livet«, det er for lidt til mig. Jeg vil ikke have »lidt« ud af livet, men selve Livet. Og i min Bibel står (han slog op i Bibelen og fandt stedet): »Jesus siger: Jeg er kommet, for at de skal have liv og have i overflod.« 

Når sådan et kapitel er slut, har jeg en følelse af, at jeg ikke har fået tingene sagt helt rigtigt. Derfor vil jeg gerne lige fortsætte lidt endnu. Gud lod Jesus dø på korset for os fortabte og fordømte syndere, for at vi her - her og nu - skal have Livet. Når jeg vågner i morgen, så kan jeg synge af glæde over, at jeg er blevet Guds barn, fordi jeg i ham har Livet. Hører du: Jesus er kommet, for at vi her skal have Livet og i evighed skal blive reddet fra Guds dom - og have det evige liv.

(Fra  "Gud ja! men Jesus?" - bogen er genudgivet - gratis - med studiepoplæg - og kan downloades - se hjemmesiden. - Shafan 03-06-11)  



Webmaster, Andreas Michelsen

Forside: www.shafan.dk

skrevet Bibeltekster er hentet fra den autoriserede oversættelse, 
© Det Danske Bibelselskab 1992  og kan læses på BibelenOnline