"Og jeg skal, naar jeg bliver
ophøjet fra Jorden, drage alle til mig."
"Men dette sagde han for at betegne, hvilken Død han skulde
dø."Johs.
12,32-33.
I disse to Vers har vi hele Jesu Frelsesværk som i en
Nøddeskal.
Ja, vi har det ogsaa delt i to Dele, saa det bliver overskueligt
og klart for os, det mægtige Værk. Først den Del, som han
udførte under sin Fornedrelse. For det andet den Del, han
udfører i sin Ophøjelse, og som han ikke bliver færdig med, før
den sidste Dag oprinder.
Skulde jeg nu sige, hvad Jesus egentlig havde at gøre for os
hernede under sit Jordeliv, saa kunde det udtrykkes paa mange
Maader. Lad mig denne Gang udtrykke det saaledes. Han skulde
aabne den lukkede Himmeldør for os. Den Dør, som blev lukket for
os ved Syndefaldet.
Dette var den vanskeligste Opgave, som nogen har faaet at
udføre. Ja, det var ogsaa den vanskeligste Opgave for Gud. Mange
vil finde det dristigt at tale om noget, som er vanskeligt, ja
vanskeligst for Gud. Men vi er nødt til at bruge vor
menneskelige Tale, ogsaa naar vi taler om Gud. Og han tillader
os at tale om ham paa vort barnlige, menneskelige Sprog.
Lad os se lidt paa dette.
Da Gud skulde skabe Verden, hele dette Mylder af Skabninger, da
sad han rolig paa sin Trone og sagde blot et Ord, saa kom alle
de skabte Ting saa hurtigt og saa langsomt, som Gud vilde
det.
Og naar Gud opholder og styrer hele dette Univers, som bliver
større for os, hver Gang Astronomernes Kikkerter forbedres, da
sidder han ogsaa stille paa sin Trone. Han opholder alt med sin
Krafts Ord, fortæller han os. Og han styrer ikke blot alle de
store Kloder og Solsystemer, som er saa langt borte, at vi ikke
kan se dem med det blotte øje, han styrer ogsaa alle de "smaa
Kloder", som er saa smaa, at vi ikke kan se dem med det blotte
øje. Han styrer dem alle, saa at ingen Tuberkelbakterie kan
opæde dine Lunger, uden at han har styret den derhen.
Hvilken Lykke at kunne tro paa denne mægtige og gode Gud, tro, at han styrer den Verden, vi lever i.
*
Men da Gud skulde aabne den lukkede Himmeldør, da kunde han
ikke sidde stille paa sin Trone. Da maatte han stige ned af
Tronen. Da maatte han stige ned fra Himmelen, ned til Jorden. Da
maatte han blive Menneske. Thi Himmeldøren havde vi faaet slaaet
saadan i Baglaas, at ikke engang Gud kunde aabne den ovenfra men
kun nedenfra.
Og da han blev Menneske, saa maatte han ned, stadig ned, saa
dybt, som ingen ved.
Vi ser lidt af det allerede ved Fødselen. Han blev født i en
Stald og svøbt og lagt i en Krybbe. Ingen af os er født saa
fattigt. Jeg tænker, at der stod en Vugge eller en lille Seng og
ventede paa os alle, da vi blev født.
Saadan begyndte Julen.
Den var ringe nok for ham, som bragte Julen til vor Jord.
Apostelen siger et Sted: "I
kender jo vor Herres Jesu Kristi Naade, at han for eders
skyld blev fattig, da han var rig, for at I ved hans Fattigdom
skulde blive rige" (2.
Kor. 8, 9).
Ja hans mørke og fattige Jul blev vor Juls Lys og Glæde og
Rigdom. Lad os som Hyrderne gaa til krvbben og se flittigt paa
det lille, ringe og fattige Barn, som ved sin Fattigdom gjorde
os saa rige.
Da Jesus skulde dø, var der heller ingen Seng. Han maatte dø paa
et Kors, som vor Tekst nævner.
Og Meningen med Korsfæstelsen er, at den forbryder, som dømmes
til Korsfæstelse, han er saa forbandet, at han ikke faar
Lov til at ligge paa Jorden og dø; thi da vil han vanhellige
Jorden.
Naar du og jeg skal dø, saa haaber vi at faa Lov til at ligge i
vor Seng. Men det fik Jesus ikke. Han maatte dø paa et
Kors.
Og mellem denne fattige Fødsel og denne æreløse Død ligger
hans Liv. Og hele dette Jesu Liv var én sammenhængende Lidelse.
For ham, den rene. maatte det jo være en Lidelse at være sammen
med de urene. Han saa jo alle ind i Hjertet, og det, han der
saa, maatte jo være ham en daglig Lidelse.
Han siger ikke meget om sin Lidelse. Men nogle Ord har vi
overleveret fra ham. En Dag brast det ud af ham: ,,O, du vantro Slægt! Hvor længe
skal jeg være hos eder, hvor længe skal jeg taale eder?"
(Markus
9,19).
Men af Evangelierne bliver det klart for os, at det
alligevel var de sidste Timer af Jesu Liv, som var mest fyldt af
Lidelse. I Nadversalen Skærtorsdag Aften havde han et Stille før
Stormen. Han havde sine Disciple samlet til Samtale, Bøn og den
hellige Nadver. Men da han brød op fra Nadversalen og gik ud i
Mørket, da begyndte det for Alvor. Han blev overvældet af en
Angst, saa at han ikke mægtede at være alene. Tænk, saa
fornedret var han, den modigste af alle Mænd, at han maatte bede
tre af sine fortroligste Venner om at være i hans Nærhed! Og
imedens ligger han paa Jorden i blodig Sved og kæmper med sin
Angst.
Og Fornedrelsen gaar videre. Han, som hele Vejen vidste, at han
skulde lide og dø for Slægtens Synd, og som gik med sit Ansigt
vendt mod Jerusalem, han overfaldes nu af Tvivl om Lidelsens
Nødvendighed. Og hans egne Disciple hører, at han tre Gange
beder sin Fader om at slippe for Lidelsen, om det ellers var
muligt.
Men Faderen svarer ham, at dersom han ikke kan bære disse
Lidelser, saa er der ingen Mulighed for at aabne den lukkede
Himmeldør for den fortabte Slægt.
Da staar Jesus op og gaar lydig men bævende ind i Rædslerne. I
samme Øjeblik møder han Forræderen, en af hans egne Disciple,
som forraader ham med et Kys.
I samme Øjeblik bliver nu Jesus arresteret. Og alle hans
Disciple forlader ham og forsvinder i Mørket. skønt de for nogle
faa Timer siden alle havde lovet højt og helligt, at de var
villige til at dø med ham.
Peter er ikke flygtet længere bort, end at han paa Afstand ser
det hele. Og da han forstaar, at det nu gaar ind i
Ypperstepræstens Gaard, saa skaffer han sig Adgang dertil ud paa
Natten. Og da Jesus endelig er færdig med hele den Retskomedie,
som de opfører i Synedriet, og skal føres over til
Landshøvdingen, saa kommer han akkurat tidsnok over
Gaardspladsen til at høre Peters kendte Stemme. Han svor paa, at
han aldrig havde set Jesus.
PiIatus forstaar, at det er en uskyldig Mand, som Jøderne denne
Gang har stillet frem for ham. Og han gør virkelig et lille
Forsøg paa at redde den uskyldige fra Døden. Han lader Jesus
hudstryge og stiller ham saa frem for Folket for at vække dets
Medlidenhed. Men det hjalp intet.
Saa siger han: "Jeg plejer at give eder en Fange fri?" Da skreg
Folket; "Giv os Barabbas løs." De vilde hellere have denne Røver
og Morder gaaende løs i Jerusalems Gader, end de vilde have
Jesus fri.
Saa gav Pilatus efter og stadfæstede Dødsdommen.
Nu var det Soldaternes Tur. De plejede at faa Lov til at more
sig lidt med de dødsdømte inden Henrettelsen. Og nu tager de
Jesus med ind i Vagtstuen. Der kaster de en Purpurkappe om ham
og giver ham et Rør i Haanden. Saa falder de ned og tilbeder
denne "Konge".
Da de saa er blevet trætte af det, saa tager de Røret og slaar
ham. Og tilsidst er der en Soldat, som ikke har mere Fantasi til
at forhaane sin Frelser. Saa spytter han Jesus op i
Ansigtet.
Aa, hvor vor Frelser dog maatte fornedres, hvad han maatte taale
for vore Synders Skyld! Saa skulde han føres til Retterstedet.
Og som andre dødsdømte skulde han selv bære sit Kors derhen. Men
det kunde han ikke. De Sjæls-og Legemslidelser, han havde
gennerngaaet, havde udtømt hans Kræfter. Og han segnede under
Korset. Og Soldaterne tvang den nærmeste Mand, som kom paa Vejen
til at bære Korset efter ham. Hans Navn er bevaret. Han hed
Simon og var fra Kyrene. Jeg tænker, at han alle sine Dage
glædede sig over, at han just kom fra Marken i den Stund, saa at
han fik den Ære at bære Korset for Jesus hen til Golgatha.
Der blev saa Jesus korsfæstet. Og nu begyndte Jesu
forfærdeligste Lidelse: Gudsforladtheden.
*
Ingen af os kan fatte, hvad Jesus da led. Det er kun Anelser,
vi kan have om dette. Men der er et Ord i Lidelseshistorien, som
synes mig at være Nøgleordet. Jeg tænker paa det Ord, som Jesus
udtalte i det Øjeblik, da han blev arresteret: "Dette er eders
Time og Mørkets Magt."
Jesus har ved flere Lejligheder taIt om sin Time, det vil sige
en Time, som Faderen havde bestemt for ham. Og nu siger han, at
ogsaa Mørkets Magt har sin Time, som den har faaet af
Faderen.
Nu var den Time kommet, som var Satans Time, givet ham af
Faderen. Den Time, som Satan havde begæret mere end noget andet.
Den Time, da han skulde faa Lov til at gøre med Sønnen alt det
onde, som Helvede kan opbyde.
Ogsaa før havde Satan af Faderen faaet Lov til at angribe og
friste Sønnen. Men da havde Faderen altid holdt sin Haand
imellem. Nu trækker Faderen sin beskyttende Haand tilbage og
fører Sønnen ud i disse Rædser.
Her begynder vi at ane noget af den Helvedesangst, som faldt
over Jesus.
Der er mange, som mener, at Jesus ikke var saa modig i sin Død
som mange andre. Man nævner da særlig Sokrates. Ogsaa han maatte
dø for sin Overbevisning. Og han tømte Giftbægeret med Ro og
Frimodighed og talte saa med sine Disciple, indtil Giften
begyndte at virke. Da sagde han roligt og aandsnærværende: "Bred
nu Lagenet over mit Ansigt, saa slipper I for at se de
uhyggelige Dødstrækninger. "
De, som tænker saaledes, har ikke forstaaet meget af Jesu
Lidelse. Sokrates havde kun at møde den legemlige Død med Ro og
Fatning, som saa mangen Martyr og Kriger baade før og efter
ham.
Jesu Angst gjaldt ikke den legemlige Død. heller ikke de
legemlige Smerter og Pinsler, man tilføjede ham. Misforstaa mig
ikke! Jeg vil ikke forringe nogen af de Lidelser, som Jesus
udstod. Og for os vilde saadanne legemlige Lidelser være mere
end svære nok. Men det, jeg vil have sagt. er, at Jesu egentlige
Lidelse laa i et højere Plan. hvor hverken Sokrates eller nogen
Martyr naar op med deres Lidelser.
Det var Aandslidelserne, som var Jesu egentlige Lidelse, og det
vil igen sige: Det var Fristelserne. Det var dette, at Satan fik
fuld Frihed til at angribe ham med alt, hvad Helvede ejer af det
gudsforladte Livs Gru. Det var dette, at Faderen trak sig
tilbage, at Satan fik Held til at skjule det Samfund med
Faderen, som for Jesus var Livet. Midt i sit Livs største
Fornedrelse, midt i sin største Ensomhed, midt i sin største
legemlige Svaghed maatte Jesus opleve den mægtige Fristelse af
Djævelen: Gudsforladtheden.
Ogsaa fra en anden Side faar vi en Anelse om Jesu dødelige
Angst. For ham gjaldt det ikke blot at holde ud, at finde sig i
alle disse Rædsler, indtil Døden gjorde Ende paa dem. Nej, det
afgørende for hans Værk for vor Slægts Frelse var, at han var
lydig indtil Døden.
Det var med andre Ord Sindelaget. det kom an paa. Alt beroede
paa, at han i sit Sind ikke gik træt af vor Slægt, naar den
behandlede sin eneste Redningsmand paa denne Maade. Alt beroede
paa, at Jesus ikke rejste sig mod Faderens Krav paa Lidelse. Et
eneste Øjebliks indre Ulydighed fra Jesu Side - og alt havde
været spildt; vor Slægt havde været redningsløst fortabt.
Her skimter vi, synes jeg, lidt af Grunden til den Dødsensangst.
som Jesus følte i de Timer, da Slægtens Frelse skulde
afgøres.
Og Faderens Lidelse var vel ikke mindre. Han kunde ikke spare
sin Søn for en eneste Lidelse, saafremt Slægtens Skyld skulde
sones. Han kunde ikke række sin Søn en eneste Trøst i de
forfærdelige Timer, da Satan fik Sønnen helt i sine Hænder.
Medens Gudsforladthedens Fristelse stod paa, kunde Faderen ikke
give sin Søn nogen Lindring. Det eneste, han kunde gøre, var at
sende en Solformørkelse, hvormed han skjulte Sønnens Ansigt, saa
ingen nysgerrige Blikke skulde faa dette hellige Ansigt at se
forvredet i den unævnelige Kval.
Saa var Jesus færdig med sin Lidelse.
Hvorfor var han færdig nu. Det Spørgsmaal har jeg tænkt meget
paa. Og jeg har kun dette Svar. Jesus var først færdig, da Satan
ikke mere ejede nogen højere og værre Fristelse at angribe ham
med. Og da Gudsforladtheden var Satans mest djævelske Fristelse,
saa var Jesus færdig i det Øjeblik, da han lydig havde
gennemlidt ogsaa denne.
Da var han færdig og raabte det dejligste Ord, som er udtalt paa vor Jord: "Det er fuldbragt!" Da var den lukkede Himmeldør aabnet. Og som et ydre Symbol paa dette lader Gud nu i dette Øjeblik Forhænget i Templet revne fra øverst til nederst som et Tegn paa, at nu var Adgangen fri ind i det Allerhelligste.
*
Du kære Guds Barn, som strider og lider og frygter. Din
Samvittighed anklager dig og dit Hjerte fordømmer dig. Dit
daglige Liv er fuldt af Forseelser og Forsømmelser. Og dit
Hjerteliv er det værste af det hele. Du er ofte bange for, at du
bedrager dig selv, og at du ikke har nogen Ret til at kalde dig
et Guds Barn.
Se i Dag, hvad din Frelse har kostet. Se paa din Frelser, indtil
din trætte Sjæl faar Hvile. Grunden til din Frelse er ikke hos
dig men hos ham. Se her, hvad det har kostet ham at blive din
Stedfortræder. Der er intet, som kan give den redelige Sjæl
Hvile uden dette at se paa Guds Lam. Gud give dig at kunne hvile
dit trætte Hjerte ved Korset, saa at du bliver styrket til at
stride og tjene.
Og du Menneske, som leger og ler midt i Synden, jeg beder dig:
Se paa Jesu Lidelse, indtil du forstaar Alvoren ved at synde.
Min Ven, hvorledes kan du lege med den Synd, som Jesus har lidt
for?
Tænk dig om et Øjeblik! Hvordan skal det gaa dig, du, som ikke
tager imod det Offer Jesus bragte for dig. Da maa du selv bære
Guds Vredes Dom i en evig Fortabelse.
*
Nu var Jesus færdig med den første Del af sin Frelsergerning.
Og saa gik han igennem den ærefulde Opstandelse ind og satte sig
ved Faderens højre Haand. Nu kunde vi jo tænke os, at Jesus var
færdig. Nu kunde han vel sidde i Ro hos sin Fader og sende en
Engel ned med dette Budskab: "Himmeldøren er aaben, nu behøver
ingen at komme i Helvede." Og saa kunde vi tænke os, at
Menneskene vilde strømme til og staa i Kø for at komme ind
gennem den aabne Himmeldør.
Havde Jesus gjort saaledes, hvorrnange Mennesker vilde da være
kommet i Himmelen? Skriften og Erfaringen svarer kort og klart:
Ikke en eneste! Vi vilde alle være gaaet den brede Vej ned i den
evige Fortabelse, lige forbi den aabne Himmeldør.
Derfor maatte Jesus nu begynde paa anden Del af sin Gerning, som
vor Tekst taler om: at drage alle til sig.
Her faar vi rigtig at se, hvor Synden har hærget os. Tænk paa,
hvad der ligger i den Kendsgerning, at vi maa drages ind i
Himmelen. Og vi, som er dragne til Jesus, vi kan bevidne,
hvorledes han maatte drage os for at overvinde vor Modstand. Ja,
ogsaa du, som endnu staar din Frelser imod, ogsaa du kan bevidne
hans Dragelse. Han har jo ikke gjort andet i hele dit Liv end at
drage dig. Og du har ikke gjort andet end at staa denne Dragelse
imod.
*
Der er noget ved denne Tekst, som gør mig saa glad og frimodig
midt i alt det Mørke, som findes i vor Tid. Ja, for der er meget
mørkt i Tiden. Naar man ser Gudløsheden, Fornægtelsen, Spotten
over det hellige, Usædeligheden, Mammonstrældommen,
Forlystelsessygen og alt det andet, som forgifter vor Folk, da
kunde man græde Blod.
Og jeg tror, at jeg vilde fortvivle, naar jeg gaar midt i mit
Folks Nød, om jeg ikke kendte den Frelser, som vor Tekst maler
for os. Den levende Frelser, som gaar omkring i vor Verden med
gennemborede Hænder og drager alle til sig. Og selv sagde han,
inden han for til Himmels: "Mig er given al Magt i Himlen og paa
Jorden." Og denne Magt bruger han til at lægge hvert enkelt
Menneskes Livshistorie saadan, at han kan drage det til
sig.
Hør det, du Fader og Moder, som græder over dit Barn, som Verden
og Synden har taget. Naar du ser den Vej, dit elskede Barn
følger, da bliver du ofte saa ængstelig, at du knapt kan holde
det ud. Men hør nu. Frelseren med de gennemborede Hænder drager
dit Barn. Glem heller ikke, at han elsker dit Barn, mere end du
nogensinde kan elske det. Han er død ogsaa for dit Barn.
Vi mindes fra Evangelierne, at det Navn, som Jesus helst brugte,
naar han talte om sig selv, det var: Menneskesønnen. Et
underligt Navn. Og jeg tror ikke, at jeg har forstaaet alt, hvad
der ligger i det Navn. Men i Efeserbrevet læser jeg, at alt er
sammenfattet i Kristus. Han har som Menneskesønnen en Haand med
i alt, som hedder Menneske. Ogsaa her er Hemmeligheder, som jeg
kun aner. Men det siger mig dog, at der er skjulte Strenge, som
forbinder ham med hvert eneste Menneskes Hjerte. Og den Dag, da
han med sin gennemborede Haand rører ved disse Strenge, da
dirrer det helt ind i det inderste af din Sjæl.
Aa, hvilken dragende Magt Jesus har over Sjælene.
*
Jeg sad for mange Aar siden sammen med en af mine unge Venner.
Vi talte om det, som var det dyreste for os begge. Og saa bad
jeg ham fortælle mig, hvorledes det gik til, at han blev en
Kristen. Og han fortalte følgende.
Hans Fader døde saa tidligt, at han aldrig havde set ham. Hans
Moder havde kun denne ene Søn. Og hun var jo usigelig glad for
ham. Det var meget fattigt for dem, men hun havde da en lille
Husmandslod med megen Gæld.
Da Drengen voksede til, blev han meget slem og ulydig. Moderen
kunde ikke bære det over sit Hjerte at tugte ham. Og da han blev
voksen, blev han en fortabt Søn, som pinte sin Moder ved sit
letsindige og udsvævende Liv.
Saa var det en Aften eller rettere en Nat, at han kom hjem fra
et af sine sædvanlige Drikkegilder og ikke kunde falde i Søvn.
Ellers plejede han at sove, næsten inden han kom i Seng. Og
medens han ligger vaagen, hører han nogen gaa paa Trappen. Han
vidste, at der ikke boede andre i Huset end han og hans Moder,
saa han gik ud fra, at det var hans Moder, som havde glemt noget
og derfor nu kom op. Nu hører han ogsaa, at hun kommer ind i
hans lille Kammer. Og da han ikke vil, at hun skal mærke, at han
er vaagen, lader han, som om han sover. Han hører, at hun gaar
hen over Gulvet hen til hans Seng. Saa mærker han, at hun rører
ved Tæppet, og et Øjeblik efter strøg hendes arbejdsslidte Haand
ham over Kinden. Og saa faldt der en varm Draabe ned paa hans
Ansigt.
"Jeg vidste ikke," sagde han til mig, "at et Menneske kunde
tænke saa mange Tanker paa et eneste Øjeblik.
Da Moders Taare faldt ned paa mit Ansigt, da saa jeg som i et
Blink alt det onde, jeg havde gjort mod Moder. Aldrig havde jeg
takket hende for alt, hvad hun sled og ofrede for mig. Jeg havde
blot brugt Mund og givet ondt af mig, hvad end hun gjorde. Og nu
forstod jeg, at det ikke var første Gang, at Moder var heroppe
paa mit Værelse om Natten. Det var første Gang, jeg laa vaagen,
da hun kom. Men saadan havde hun i Nattens Stilhed ofte gaaet
for at kærtegne den Søn, som i vaagen Tilstand foragtede al
hendes Kærlighed. Gud være lovet, at der findes noget saa
vidunderligt her paa vor fattige Jord som Moder og Moders
Kærlighed!"
*
Medens min stilfærdige unge Ven sad der og fortalte dette, saa
jeg for mig et Billede af min Frelser, som jeg aldrig havde set
det før.
Ogsaa han har mange Menneskebørn, som er gaaet fra ham og
foragter al hans Kærlighed. Men han bliver ikke træt af at ofre
og skænke dem Gaver. Han, som lader sin Sol opgaa over onde og
gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige, han
giver og giver af sine mange og forskellige Gaver. Ved du det,
min letsindige Ven. Alt det, du har, det har din himmelske Ven
givet dig. Du tror, at han ikke under dig noget af denne Verdens
Goder. Jo, han har givet dig de Gaver, du tog imod, nemlig de
timelige, skønt du aldrig takkede ham for disse Gaver og aldrig
tænkte paa ham, som gav dem.
Men naar han kom med disse Gaver til sit letsindige og troløse
Barn, da stod han der og græd over dig og spurgte: Skal jeg da
aldrig faa Lov til at give dig mere end de timelige Gaver?
Det vilde han have Svar paa nu.
Og det er dig, som maa svare. Hvorlænge vil du staa denne
Kærlighed imod. Du ved det vel, at det er denne din Modstand mod
Frelserens kærlige Dragelse, som gør dit Hjerte saa fredløst og
dit Liv saa tungt.
*
Jeg har truffet mange Mennesker paa min Livsvej. Mange af dem
har spurgt mig: Hvordan skal jeg blive omvendt? Maaske ogsaa en
og anden, som læser dette, spørger saaledes.
Det Spørgsmaal vil jeg gerne svare paa. Men først vil jeg nævne,
at der er et andet Spørgsmaal, som synes mig vanskeligere:
Hvordan gaar det til at leve uomvendt i en Verden, hvor Jesus
gaar omkring med sine gennemborede Hænder og drager alle?
Det er et forfærdeligt Spørgsmaal. Men Svaret er endnu
forfærdeligere. Hver Gang han drager dig, sætter du din Vilje
imod. Og Gud har jo givet os Viljens uforklarlige Gave. Med den
kan jeg stænge selv Gud ude. Med den kan jeg hindre Gud fra at
frelse mig baade for Tid og Evighed.
Hvordan bliver man saa omvendt?
Jeg tror ikke, jeg kender noget Ord i Bibelen, som giver mig et
klarere og enklere Svar paa dette Spørgsmaal end just vor Tekst
i Dag. Man forbliver uomvendt, naar man sætter sin Vilje imod,
hver Gang Gud drager en. Og man bliver omvendt, naar man ikke
sætter sin Vilje imod. Da drager han dig ind til sig. Netop
saadan gaar Omvendelsen til.
Det er Gud, som virker Omvendelsen, virker paa din Vilje, for at
faa dig til at ville Omvendelsen. Du kan i den Sag kun gøre een
eneste Ting: staa imod. Men benytter du ikke denne Ret til at
staa imod, saa løfter han dig stille ind til sig. Jeg ved godt,
hvordan du tænker dig Sagen. Du mener, at det er dig, som skal
gøre noget, ja gøre meget. Du skal søge Gud, finde Gud, gribe
Kristus, tilegne dig Naaden. Og naar du ikke kan finde Gud eller
gribe Kristus, saa bliver du helt fortvivlet.
Min Ven, du har glemt en Ting. Det var ikke det tabte Faar, som
skulde opsøge Hyrden. Nej, du ved det jo saa godt. Det var
Hyrden, som gik ud i Ørkenen for at opsøge det fortabte Faar.
Faaret havde kun een Ting at gøre. Da Hyrden kom, havde det kun
at ligge stille, saa Hyrden fik Tag i det.
Hvad gjorde han saa?
Han lagde det paa sine Skuldre og bar det hjem.
Naar du begynder at søge Gud, da har Gud allerede søgt dig, ja,
fundet dig. Det bedste Bevis paa, at han har fundet dig, er
netop, at du nu ikke kan leve længere i Synden men maa have Fred
med Gud og blive et nyt Menneske.
Læg dig nu ned for din Frelser. Sig ham alt, hvordan du har
staaet ham imod og foragtet hans Kald. Da tager han dig og
lægger dig ind til sit Hjerte og udsletter alle dine Synder, ja,
alle dine Synder. Saa er du fri for din Skyld og bliver et Guds
Barn for Jesu Skyld og ikke paa Grund af noget hos dig
selv.
Gør nu dette, min Ven. Tænk ikke blot derpaa, men gør det!
Du siger, at du frygter for Mennesker. Ja, det ved jeg godt. Jeg
har selv prøvet det. Men hør nu, du maa ikke bilde dig ind,
at du nogensinde kan blive en sand Kristen uden at bære Kristi
Vanære. En halv Kristen kan man være uden Forsmædelse. Og her er
Valget, som du aldrig kommer forbi.
*
Jesus drager ikke blot dem, som er kommet bort fra ham. Han
drager ogsaa sine Venner. Ja, det er vor Redning. Ingen af os
vilde være bevaret i Naaden, om ikke han drog vort Hjerte til
sig hver Dag.
Gud være lovet for denne Dragelse!
Der er en uhyggelig Tyngdekraft, som hver Dag trækker vort indre
Menneske nedad, stille, men sikkert og uimodstaaeligt. Der er
kun een Kraft, som kan modvirke denne Tyngdekraft. Og det er
Jesu dragende Kraft.
Han drager os hver Dag.
Saa snart vi vaagner om Morgenen, siger han: "Gaa ind i dit
Kammer!" Og naar du saa er kommet derind, siger han: "Luk din
Dør!" Han vil være alene med os. Og naar han er blevet alene med
os, begynder han at tale: "Du har en vanskelig og farlig Vej at
gaa i Dag, men nu skal jeg give dig noget, som du ikke kan faa
af nogen anden. Og saa skal jeg følge dig i Dag."
Og saa drager han vort Hjerte op til sig under Dagens Arbejde og
Hvile. Snart sender han et Trøstens Ord, snart et Tugtens Ord,
snart et lynende Domsord, naar vi er ved at falde i Søvn. Og saa
hænder det, at vi trods al hans milde Dragelse begynder at gro
fast i Verden. Da gør han noget naadigt og forfærdeligt. Han
tager et fast og smertefuldt Greb i os, og saa rykker han os
løs.
Men da gør det saa ondt, at vi skriger himmelhøjt, og vi tigger
og beder om at slippe for dette.
Men han elsker os saa højt, at han ikke bryder sig om vore
Taarer og Skrig. Han fuldfører sin Operation, skønt den gør lige
saa ondt i hans Hjerte som i vort.
Men aldrig er han saa øm imod os, som efter en saadan smertefuld
Operation.
Du, som er Moder, forstaar det godt; thi du har prøvet lidt af
dette med dit lille Barn. Den lille var syg, et slemt Saar
maaske. Og naar du skulde rense Saaret, saa skreg den lille og
vilde hindre dig deri. Men du maatte rense Saaret. Og med et
raskt Greb fik du det i Orden. Men da det var overstaaet, gav du
den lille alt, hvad dit rige Moderhjerte ejede af Ømhed.
*
"Naar jeg bliver ophøjet fra Jorden, vil jeg drage alle til
mig," siger Jesus.
Det Løfte er ikke opfyldt, før Jesus har draget os op i
Himmerige til sig. Og saa drager han os lidt hver Dag indtil vor
sidste Dag, vor Dødsdag. Paa den Dag drager han os for sidste
Gang - igennem Dødens Mørke helt op til sig!
Du Guds Barn, er du bange for at dø?
Ja, det er du nok. Men hør nu: Han, som naadig hjælper dig Dag
for Dag at leve, han skal ogsaa hjælpe dig at dø.
Men bed ham om dette. Han vil give os sine gode Gaver. Men han
vil give os dem som Svar paa Bøn. Bed for din Dødsdag. Bed om,
at du maa faa en salig Død. Bed om, at du ikke maa vanære Gud
med din Død. Bed om, at dine Kære maa staa tilbage ved din Død
med et sikkert Haab om, at du er gaaet ind til din Herres Glæde.
Bed, som den gamle Grevinde:
"Min Gud, gør dog for Kristi Blod min sidste Afskedstime
god!"
Og lever du Dag for Dag i Troen paa din Frelser, saa skal du faa
at se: paa Dødens Dag sidder han ved din Side. Da tager han din
Haand i sin og siger: "Nu slipper jeg ikke din Haand, før den er
kold. Og saa tager jeg din forløste Sjæl med mig hjem til
Himmerig."
Tænk, hvad det er for et Privilegium at maatte være en Kristen.
At maatte leve med Herren og saa til sidst at maatte dø med
Herren!
Og i Dag har jeg den Lykke at maatte indbyde eder alle til den
levende Frelser, som døde for os alle.
,,0, hvilken Lykke dig at
tilhøre,
Tak, Tak, at ogsaa jeg maa være med.
Din gode Gerning du selv fuldføre,
til jeg staar fri og frelst i Evighed."
Amen.
(Afsnit fra "Den skjulte Skat" af Ole Hallesby - Lohse forlag 1936 - Shafan 24-11-12)