I disse år gør en ny religiøsitet og åndelighed sin indflydelse
gældende i kirken og i teolo- gien. Nye retninger, nye
raffinerede fortolkninger af kirkens gamle lære og krav om
ændringer presser sig på.
Både i læren og i etiske spørgsmål mærkes dette pres tydeligt,
og inden for kirkens ramme opstår nye samfund, retninger og
interessegrupper, som rider deres egne kæpheste. Den nye
religiøse bølge er kommet ind i kirkens rum. Den har også fået
tag i mange af kirkens tilsynsmænd, præster og lærere. Den nye
religiøsitets måde at tænke på gør i dag sin indflydelse
gældende både på de teologiske læresteder, på prædikestolene og
i det kristne organisationsliv. Tankegangen dukker op overalt og
præger vor tids kirkeliv.
Dette sidste er ikke bare foruroligende, men direkte truende
for kirken. Et resultat er, at de fleste ledere i kirken ikke
længere hverken tør eller kan tage et standpunkt ud fra Bibelen,
selv om de godt ved, hvad der er det rigtige. Alt skal
diskuteres og endevendes, selv de mest selvfølgelige spørgsmål,
hvor Bibelen taler klart og utvetydigt.
Den grundlæggende filosofi er ofte, at den religiøse sandhed
først og fremmest kommer til udtryk gennem samtale, dialog og
drøftelse med den offentlige mening og samfundet, dvs. hvad
godtfolk i vor store og rummelige folkekirke for tiden mener og
anser for rigtigt, nødvendigt og anvendeligt. Bibelen kan kun
forstås rigtigt i en sådan sammenhæng. Det er indholdet og det
bærende i den nye religiøse opfattelse.
Resultatet af denne nye form for religiøsitet er uklarhed,
vildrede, forvirring og splittelse i kirken. Yngre mennesker
mister det faste grundlag til at orientere sig ud fra. De har
ikke kristne kundskaber nok til at kunne vurdere og bliver
derfor et let bytte for de mange religiøse og moralske tilbud.
De tror, de er kristne, uden at være det, for de er forført at
den nye religiøsitets mentalitet.
Og kristendomsundervisningen, som de får, er også præget af den.
Holdningen hos de teologiske lærere bliver neutral, og de
mangler overbevisning og tilstrækkelig dybe kundskaber til at
kunne lære med myndighed om sandheden i Guds ord. Teologien er
blevet til nogle synspunkter og noget kristeligt skønmaleri.
Ældre kristne kan ikke genkende kirken. De hører nok de
kristelige ord og begreber, ja, endog Kana’ans sprog, men det
kristne indhold, som disse ord skulle rumme, er blevet ændret
eller er helt forsvundet.
De kristne, som har deres tro forankret i Bibelen og kirkens
gamle bekendelse, er kommet i stor nød. Mange af vore forkyndere
og præster er trofaste og står fast, men de har mistet
rygdækningen fra de instanser, i hvis hænder ansvaret for læren
er betroet. De er som soldater i forreste linje uden
forsyninger.
Resultatet er, at der dukker nye grupper og nye former for
fællesskab op i kirken. De gamle er ikke tilstrækkelige længere.
Den nye religiøsitets indflydelse med persondyrkelse,
egenrådighed og selvstændig tænkning i kristelige anliggender
bevirker så, at disse grupper nødvendigvis er yderligtgående
både til venstre (sværmeri eller nyliberal og radikal teologi)
og til højre i det kirkelige landskab (katolicisme).
Man leder efter nye og faste holdepunkter. Der er blevet rokket
ved den traditionelle form for tro og bekendelse i kirken på
grundlag af Bibelen alene. Bibelen og kirkens be- kendelse har
ikke den samme betydning som tidligere. De holder ikke kirken
sammen længere.
Sværmerne hengiver sig til en karismatik, der ikke er ægte, de
liberale hengiver sig til fritænkeri og filosofisk religiøsitet,
og de højredrejede kræfter tyr til kravet om en ydre og
embedsmæssig kirkelig autoritet, fordi de, som i dag har denne
autoritet, har svigtet. Denne sidste gruppe synes, at
situationen er så alvorlig, at man må søge ny fasthed, sikkerhed
og sammenhold på tværs af landegrænserne til andre kirkesamfund.
Den nye religiøsitets falske åndelighed forårsager opbrud i
kirken og fører til splittelse. Bibelens tale om Guds Ånd og om
sand åndelighed, om tankens lys fra Guds ord og om Guds ord som
eneste rettesnor for liv og lære er ikke længere bestemmende.
Derfor føler man et behov for nye grupperinger for om muligt at
dæmme op for dette onde, for de gamle duede ikke til at modstå
presset. Sammenholdet i kirken er brudt, og kirkens centrale
lederskab har ikke holdt stand. Den forsøger sig med nye
administrative idéer og tiltag for at holde kirken sammen, men
det kan ikke helbrede en åndelig sygdom og skade. En åndelig
skade kan kun helbredes ved Guds ord.
Det, der er særlig alvorligt, og som får mange følger, er, at
den nye form for religiøsitet viser sig at være meget
intolerant, når den møder en kristen bekendelse. For bekendelsen
opfattes som en trussel imod dens egne hjemmelavede
læresætninger om frihed, individualitet og personlig udfoldelse
for den religiøse tænkning.
Man vil helst ikke vide af en fast og afgjort sandhed i
religiøse og moralske spørgsmål. Sandheden skal i hvert fald
tilpasses det, som folk i kirken, samfundet og tidens ånd
repræsenterer. Denne grundholdning præger mere og mere den
såkaldte officielle tænkning i kirken i dag, og den fremføres af
liberale tilsynsmænd og ledere, der støttes godt af en
udflydende og ofte falsk teologi fra vore læresteder.
Denne nye form for religiøsitet og åndelighed kan vanskeligt
afgrænses til en bestemt gruppe i kirken. Kendetegnene findes på
tværs af de traditionelle grupperinger i kirke og
organisationsliv. Alligevel er kendetegnene klare. Som i
samfundet ellers er der tale om en religiøs subjektivisme, hvor
vægten lægges på, at det religiøse som sådan kun kan bestemmes
som den enkeltes erfaring af det, og en individualisme, som
sætter det personlige særpræg ved den religiøse tænkning
afgørende i centrum. Dette uvæsen fremmes af ældre og nyere
egocentrerede strømninger i filosofien og teologien,
bibelkritisk teologi og mangel på ensartethed og fasthed i lære-
og moralspørgsmål. Den kristne bekendelses indhold er blevet
omfortolket.
Dernæst er kendetegnet en mere eller mindre indholdsløs
forkyndelse, hvor indholdet i de kristne ord og begreber får en
ny betydning på baggrund af en ubibelsk, ego-præget religiøs
opfattelse af virkeligheden. Bibelen og kirkens bekendelse er
ikke længere den faste og urokkelige kilde og norm for læren og
forkyndelsen.
Mange af kirkens ledere og præster såvel som engagerede kristne
lægfolk mangler i dag dels kundskab og kristen overbevisning på
Bibelens grund og dels mod til at ville gennemskue og dæmme op
for forfaldet. Magtesløsheden breder sig.
Udviklingen er kommet så langt, at f.eks. præster, som bekender
kirkens tro og står fast på en moral, som indtil i dag har været
kirkens, tilsidesættes og mister deres embede. Samtidig
beskyttes vranglærende og uduelige præster af den nye
religiøsitets kirkelige system. Og tilsynsmænd og teologiske
lærere får et ansvar, som de hverken har kristelige kundskaber
nok til eller trosmæssige forudsætninger for at kunne bære. Det
skræmmer, og det hindrer, at sandheden fremmes.
Ondet er kommet ind i kirkens hjerte. Og det er en dybt alvorlig
situation.
Den kristne kirke beder i dag om vækkelse på Bibelens grund.
Mange spørger, om vækkelsens tid er forbi.
Men i kirken findes der også mange, der ikke ser noget specielt
behov for en vækkelse. For dem er vækkelse i bibelsk forstand –
såsom anger over synden, bod og omvendelse til Jesus Kristus –
ikke det, vi trænger til. Det skulle da være en såkaldt
social-etisk vækkelse eller en ”kirkelig” vækkelse, som mange
taler uklart om, og som de som regel forbinder med deres egne
tanker. Men man mener nærmest, at vor tids nye form for
almenreligiøs interesse er en slags vækkelse, som kirken bør
være opmærksom på og tilpasse sig.
I Bibelens lys er den nye religiøsitet imidlertid et helt klart
tegn på forfald. I stedet for vækkelse på Guds ords grund har vi
fået en slags vækkelse, som ved falsk åndelighed forvrænger
kirkens tro og omformer den til almindelig religiøsitet, der er
skabt af menneskets egen religiøse fantasi og er fjendskab mod
den åbenbarede sandhed.
Den nye form for religiøsitet er det modsatte af en vækkelse i
kristelig forstand. Den taler ikke om syndens alvor og Guds dom
ud fra Bibelen. Heller ikke om frelse fra fortabelse ved
omvendelse og tro på Kristi lidelse og død på korset for vore
synder og på hans legemlige opstandelse for vor frelses skyld.
Heller ikke om det kristne håb som noget, der er fyldt med
indhold og åbenbaret ved det forbillede, vi har i Jesus Kristus.
Vægten lægges et helt andet sted. Den nye religiøsitet taler
meget om skabelsen og om, hvad det betyder at være på Skaberens
jord. Herunder tales der også meget om Jesu Kristi
menneskelighed, om ham som moralsk forbillede og om
menneskelivet i al almindelighed.
Den nye religiøsitet taler om solidaritet og medmenneskelighed,
og den drøfter politiske, samfundsmæssige, sociale og etiske
emner i det uendelige. Og den taler om Guds kærlighed med et nyt
indhold uden at forankre betydningen af dette ord i Bibelen og
om det kristne livs udfoldelse i denne selvskabte
kærlighedsopfattelse.
Denne falske kærlighedsopfattelse bruges så til både at
problematisere og nedbryde den kristne seksual- og
ægteskabsmoral. Den åbner dørene for homofil praksis, den bruges
til at begrunde provokeret abort med og til at fremsætte
synspunkter om det såkaldte medlidenhedsdrab (eutanasi).
Den nye menneskeskabte religiøsitet og moral rokker ved
kristentroens etiske fundament.
Under den nye religiøsitets falske fromheds tyranni er
kristendom mere eller mindre blevet omformet til moral, og da
nærmest en samfundsmoral, som i medmenneskelighedens navn undgår
at tale om de synder, som f.eks. de ti bud forholder sig til,
for det er for nærgående og forstyrrer den gode stemning. Og så
sårer det tilhørerne.
Synden er en privatsag, og den er underforstået. Den skal kirken
ikke besvære folk med. Det er bedre at tale om samfundets synder
og om, at samfundet må omvende sig. Så har man fjernet det
personlige fra etikken, og der er ingen, der egentlig er skyldig
over for Gud og medmennesket længere.
Man siger desuden, at der er så mange meninger om, hvad der er
rigtigt og forkert. Denne velklingende, men falske forkyndelse
har fået tag i folk og har lagt sin klamme hånd på kirken.
Dette gør, at mange menigheder er i færd med at forarmes
åndeligt. Og både med hensyn til læren om Gud og om moral ved
mange ikke længere, hvad der ud fra Guds ord er rigtigt eller
forkert. Det er kun få, der lærer og proklamerer (forkynder i
bibelsk forstand), hvad Guds ord lærer.
For ifølge den nye religiøsitet og åndelighed skal man helst
ikke lægge nogen vægt på læren. I stedet for hersker de mange
synspunkter. I læren og forkyndelsen gives der træ, hø og halm i
stedet for det ædle og uforgængelige Guds ord.
Alligevel tror vi som kristne, at Gud kan give os en vækkelse
ved sit levende ord. Det er sket mange gange før i kirkens
historie. Og det er sket under måske endnu værre forhold. Men
det fordrer tro tjenere med åndeligt mod og villighed til
lydighed imod Guds ord. En vækkelse kan kun komme, når Guds egen
Ånd får lov til at oplyse os ved sandheden, sådan som Gud har
åbenbaret den for os i den hellige Skrift.
Menneskets ånd tror, den kan organisere en vækkelse frem. Den
tror, den kan bøde på og læge en åndelig sygdom ved ydre
foranstaltninger, omorganisering, reklamering, markedsføring og
lignende. Guds Ånd skaber vækkelse ved Guds ord alene, når det
lyder rent og klart. På ingen anden måde. Derfor tror vi som
kristne, at en vækkelse kan komme også i vor tid.
Den nye type religiøsitet, som i dag har taget både teologi og
forkyndelse til fange, er ikke noget nyt i historien. Den har
træk, der grundlæggende ligner den forvrængning af sandheden,
som den kristne kirke allerede i de første århundreder måtte
føre en kamp på liv og død imod.
Der var for det første den tids blandingsreligiøsitet, kaldt
gnosticisme. Den rodede kristendom, hedensk filosofi, orientalsk
og græsk religion sammen.
Dernæst var der den tids verdsliggørelse, som ofte tog de mest
vulgære former. Alt dette truede med at tage al kraft ud af
evangeliet og den kristne tro og moral. Den led ikke af mangel
på religiøsitet, stærkt engageret religiøsitet, men den var en
godt kamufleret forvrængning af evangeliet. Den var hverken til
at leve eller dø på, for den satte menneskers ånd i stedet for
Guds Ånd og sammenblandede det, som var fra Gud, og det, som var
fra mennesket.
Resultatet blev derefter. Det førte for nogle til falsk
lovtrældom og for andre til grov og ukristelig frigjorthed og
umoral.
Denne blandingsreligion har siden gjort sin indflydelse gældende
i forskellige forklædninger. Men både dengang og siden har det
altid været troskaben imod og forkyndelsen af Guds uforfalskede
ord, som brød Djævelens magt og bragte vækkelse og nyt liv til
Kristi kirke. Det eneste kampvåben, der duer, er Guds ord. Det
er Guds Ånds våben. Ån- dens sværd er Guds ord (Ef 6,17).
En afgørende side ved vor tids nye religiøsitet er den falske
åndelighed, som kommer fra den, og som lanceres både skjult og
åbenbart. Vi tænker specielt da på den falske åndelighed, som
under dække af kristelighed og kristeligt sprogbrug har sneget
sig ind i kirken og teologien, og som skaber vranglære,
usikkerhed, uklarhed og splittelse i menighederne.
Den nye religiøsitets varemærke er altså frem for noget
åndeligheden. Man lancerer en åndelighed, der lægger vægten på
det, mennesket tænker og føler, i stedet for på det, Guds ord
meddeler os om, hvad Gud har gjort, hvordan han arbejder på et
menneskes oplysning og frelse, og hvad hans vilje er med vort
liv.
Menneskets engagement, religiøse kreativitet og oplevelse bliver
da kendetegnene på åndelighed. Det, jeg føler som rigtigt og
moralsk, er rigtigt og moralsk. Det indre menneskes kontakt med
og opløftethed til det guddommelige står i centrum for
tænkningen i stedet for det åbenbarede Guds ord i Bibelen.
Man er ikke længere opmærksom på Ordet, der siger, hvad der er
rigtigt og forkert efter Guds vilje, og som giver os det, som
det nævner, uanset den enkeltes følelse af engagement eller
opløftethed.
Den nye form for åndelighed har mennesket som centrum, mens
Bibelens åndelighed har Jesus Kristus som centrum, han som har
åbenbaret Gud for os, og som ved sin Ånd giver os troen og
frelser os ind i sit rige.
Mange mennesker bedrages af den falske, egocentrerede
åndelighed, fordi man ikke ved nok om, hvad Bibelen forbinder
med åndelighed. Derfor kan man heller ikke bekæmpe den falske
åndelighed hverken i sit eget sind eller i kirken.
I Bibelen skelnes der skarpt mellem menneskets ånd og det, den
frembringer, og Guds Ånd og hans gerning. I Bibelens lys er den
nye religiøsitet, sådan som den udfolder sig både i samfundet og
i kirken, skabt af menneskets ånd. For den problematiserer,
fordunkler og skaber tvivl om, at Bibelen er Guds ord, og dermed
om det, Gud har åbenbaret om Guds Ånd og hans gerning.
Derfor er den nye religiøsitet et produkt af mennesket og dets
forvrængede åndsliv, men den udgives for at være guddommelig i
en eller anden forstand. Hvis vi bliver fanget af denne falske
åndelighed, er vi magtesløse. Vort kristenliv går til grunde,
for vi står ikke længere på Guds ords grund. Og det er
alvorligt.
Kun Gud selv kan åbenbare for os, hvad sand åndelighed er. Vor
egen ånd kan ikke oplyse os eller vise vej i spørgsmål, der
angår Gud, hvem han er og om hans frelsesplan med os. Det kan
kun Gud selv ved sit ord og sin Ånd. I lyset af det, Guds ord
siger om Guds Ånd og menneskets ånd, kan vi som kristne blive i
stand til at gennemskue og bekæmpe den falske religiøsitet og
åndelighed i vor egen tid og på ny få forankret vor tro, vort
kristne liv og vor åndelighed i det, som Gud har åbenbaret for
os.
(Aksel Valen-Sendstad, (1932-2011), Norge, var professor i etik og religionsfilosofi. Artiklen er et uddrag af bogen “Guds Ånd og menneskets ånd“ (kapitel 2), Lohse 1997 - Nyt Livs blad 2013 nr.2 - Shafan 08-06-13)