Spørgsmålet om bibeItroskab er af altafgørende betydning for
såvel den enkelte troende og enhver kristen bevægelse eller
institution som for den kristne kirke som helhed betragtet.
Bibelen er Guds ord. Den er ifølge Jesus og apostlene Guds
personlige tale til os gennem menneskers mund og pen: Hebr.
1,1-2; 2. Tim. 3,14-17; 2. Pet. 1,19-21; Johs. 5,39 og 46-47;
Luk. 10,16; 1. Thess. 2,13 m.fl.
Derfor gælder den sandhed i praksis: Sådan som et menneske
forholder sig til Guds ord i Bibelen, sådan forholder det
menneske sig til Gud. Den, som hører profeters og apostles ord i
Bibelen, hører Gud. Den, som forlader sig på det, som står
skrevet i Bibelen, forlader sig på Gud. Den, som ikke tror
Bibelen, tror ikke Gud. Den, som sætter spørgsmålstegn ved
Bibelens troværdighed, drager Guds troværdighed i tvivl. Den,
som vandrer i Bibelens lys, vandrer i Guds lys. Den, som ikke
lyder Bibelen, er ulydig mod og trodser Gud.
Kampen mellem Gud og Satan om mennesket er således en kamp om
Guds ords overbevisende og forpligtende myndighed i menneskets
hjerte og samvittighed.
Vi skal i denne artikel gå lidt nærmere ind på, hvad
bibeltroskab indebærer i henseende til: 1. Troens kilde og
autoritet, 2. Troens indhold og 3. Troens liv og praksis.
Skriftens autoritet er ikke nogen anden end den, hvormed Gud
selv taler. Gud er suveræn og absolut. Han har ingen anden
hverken ved siden af eller over sig. Når Gud har talt om en
given sag, er det sidste ord sagt og sagen dermed afgjort.
Hvad Skriften siger, det siger Gud, Derfor er det også Skriften
alene, som skal opstille trossætninger for os og være dommer i
alle spørgsmål og stridigheder angående kristen tro, lære og
liv: 2. Tim. 3,14-17 og Gal. 1,6-12 m.fl. Den indsigt har vore
lutherske fædre givet klart udtryk for i indledningen til
Konkordieformelen:
»Vi tror, lærer og bekender, at den eneste regel og rettesnor,
efter hvilken enhver lære og lærer skal prøves og bedømmes,
alene er Det gamle og Det nye Testamentes profetiske og
apostolske skrifter, som der står skrevet i Salme 119,105: »Dit ord er en lygte for min fod
og et lys på min sti« , og hos Paulus i Gal. 1,8: »Men selvom så vi selv eller en
engel fra Himmelen forkyndte jer evangeliet i strid med det,
vi har forkyndt jer - forbandet være han!« Men andre
skrifter af gamle eller nye lærere, hvad navn de så end måtte
have, skal ikke anses for ligeværdige med Den hellige Skrift. De
skal derimod alle som en underkastes Skriften og ikke godtages
på anden måde eller af nogen anden grund end, at de er vidner
om, hvordan og på hvilke steder profeternes og apostlenes lære
er blevet opretholdt og bevaret efter apostlenes tid ... På
denne måde bliver forskellen mellem Det gamle og Det nye
Testamentes hellige skrifter og alle andre skrifter opretholdt,
og alene Den hellige Skrift er og forbliver den eneste dommer,
regel og rettesnor, efter hvilken som eneste prøvesten enhver
lære skal og må erkendes og bedømmes - om den er gudfrygtig
eller ugudelig, sand eller falsk. « (Praef. Ep. 1-2 og 7; BS
767-69).
Hvad der gøres gældende, forkyndes og læres uden grundlag i
eller i modstrid med, hvad der står skrevet, det er ikke
kristendom, men menneskepåfund; det er ikke sandhed til
salighed, men vildfarelse og løgn, som fører i trældom og
fortabelse.
Syndens inderste væsen er vantro iog selvhævdelse i forhold til
Gud. Satan søger bestandig at føre os til fald og frafald fra
Gud ved at forlede os til at gøre os selv gældende over for Ham
og sætte vore egne tanker, synspunkter og meninger op imod eller
i stedet for Hans. Hver gang det sker, er det ursynden om igen:
Menneskets forsøg på at trænge sig op på siden af Gud, styrte
Ham fra tronen og sætte sig selv i Guds sted.
Denne menneskets hævdelse og dyrkelse af sig selv som
tilværelsens centrum og som altings norm og målestok giver sig
udslag også i henseende til spørgsmålet om troens kilde og
autoritet. Den møder os i kirkens historie i fortid og nutid i
forskellige variationer af to hovedtyper: 1. Traditionalisme og
2. Subjektivisme.
Sædvane og tradition har en vældig magt over de fleste
mennesker. Det har ofte i kirkens historie ført til, at det
absolutte er blevet relativiseret og det relative
absolutiseret: Det absolutte, nemlig Skriftens (= Guds)
autoritet er blevet undergravet, problematiseret , tilsidesat
eller åbenlyst fornægtet. Det relative, nemlig bestemte
menneskelige lærefædres, sædvaners og overleveringers autoritet
eller en bestemt historisk udviklingsgang og dens resultater er
til gengæld blevet ophøjet til absolut forpligtende og
ufravigelig norm.
Det sker ofte, når Skriftens enhed, klarhed og
tilstrækkelighed problematiseres eller fornægtes. Er Skriftens
budskab ikke et og i sig selv helt klart, så er Skriften alene
heller ikke tilstrækkelig for os som kilde og norm for troen og
som vejledning for såvel den enkelte troende som for den kristne
menighed i livet med Kristus. En yderligere instans ved siden af
- og altså da i virkeligheden over Skriften - er da nødvendig.
Enten for at tydeliggøre Skriften og afgøre, hvad den rette
forståelse og mening med det, der står skrevet, er, eller for at
supplere Skriften i de henseender, hvori man finder dens indhold
og vejledning utilstrækkelig.
Et udtalt eksempel på traditionalismens skæbnesvangre
relativisering af det absolutte og absolutisering af det
relative har vi i den romersk-katolske kirkes lære om Skrift og
tradition. Ifølge den er det ikke Skriften alene, der er troens
kilde og autoritet, men Skriften + den kirkelige tradition og
det kirkelige læreembede med paven i spidsen. Han hævdes at være
Jesu Kristi stedfortræder og Helligåndens direkte talerør her
på jorden, når han udtaler sig »ex cathedra« om spørgsmål
angående kristen tro og moral. I realiteten er dette
ensbetydende med, at Skriftens absolutte, guddommelige autoritet
sættes ud af kraft for menneskelig overleverings skyld (jvf.
Mark. 7,1-23 a.a.), og man prisgives et i sin dybeste grund
antikristeligt hierarki og pavevælde (jvf. 2. Tess. 2,4).
Tilsvarende eksempler på traditionalismens ugudelige
tilsidesættelse af Skriftens absolutte autoritet og
selvhævdende ophøjelse af menneskelig autoritet er der
imidlertid mange af også på protestantisk hold. Det er noget
sådant, vi står over for, hver gang man forfalder til den form
for konfessionalisme (af konfession = bekendelse), der i
realiteten bytter om på det ret forståede forhold mellem
Skriften som norma normans (den normerende norm) og bekendelsen
som norma normata (den normerede norm). I dette tilfælde gør
man bekendelsen til den absolut forpligtende og ufravigelige
norm for skrifttolkningen i stedet for at lade Skriftens udsagn
være den eneste absolut forpligtende prøvesten på og dommer over
holdbarheden og rigtigheden af den forståelse og tolkning af
det bibelske budskab, der er givet udtryk for i bekendelsen.
Det er noget ganske tilsvarende, som sker, hver gang bestemte
historisk betingede forhold og sædvaner, ritualer og liturgiske
former eller de fra »fædrene« overleverede kirkepolitiske
holdninger i højere grad bliver bestemmende for os end Skriftens
udsagn.
Det er fuldt så vel som de ovenfor anførte eksempler
farisæernes og de skriftklogs formastelighed om igen: Man sætter
Guds ord ud af kraft for menneskelig overleverings eller påfunds
skyld.
Det får altid skæbnesvangre konsekvenser. Sandheden, som
frigør, går tabt, og løgnen, som trælbinder, får magt. Alene den
af Guds ords absolutte autoritet bundne samvittighed er fri,
virkelig fri i forhold til alle falske, menneskelige
autoriteter. Hvor Skriftens enhed, klarhed og tilstrækkelighed
som eneste absolut forpligtende autoritet relativiseres, er
troens vished og klarhed i erkendelsen umuliggjort. Den eneste
urokkelige grundvold herfor er nemlig da rykket bort. Man
prisgives uklarhed og uvished eller det, som er endnu værre:
forførelse og forblindelse, så man virkelig for alvor tror
løgnen og bliver menneskers og Satans trælle (jvf. 2. Tess.
2,9-12).
Er traditionalismen et mangehovedet uhyre, er subjektivismen
det i ikke mindre grad. Ved subjektivisme forstår vi i denne
sammenhæng menneskets ugudelige relativisering af Skriftens
absolutte, guddommelige autoritet gennem hævdelse af det
menneskelige »jeg« og absolutisering af noget af menneskets eget
i henseende til spørgsmålet om troens kilde og autoritet.
Subjektivisme i denne forstand af ordet møder os snart som
verdsliggjort raJionalisme (af ratio = fornuft), snart som
sværmerisk spiritualisme (af spiritus = ånd).
En stor del af, hvad man kalder »teologi« og bibelforskning i
dag, er i uhyggelig grad bestemt af rationalistiske
forudsætninger. Man lader sig i såvel metodisk fremgangsmåde
som i kritisk vurdering og bedømmelse af de foreliggende
kendsgerninger i større eller mindre grad bestemme af »moderne«
verdens- og historieopfattelse. Den har i konsekvent udgave
ikke plads for underet, men går ud fra, at alt har en naturlig,
dennesidig årsagsforklaring.
Det er indlysende, at man ud fra sådanne forudsætninger må
føres til en afvisning af Bibelen som Guds ord i særegen
forstand. Den betragtes som et almindeligt menneskeligt dokument
mellem alle andre. Guds ord og Bibelen er på ingen måde
identiske størrelser, hævder man. Bibelen indeholder ikke bare
ægte og pålidelige overleveringer, men også det modsatte.
Bibelen taler ikke med én røst om frelsens grund og vej, men her
lyder mange forskellige og indbyrdes modstridende og
uforligelige røster om selv de helt centrale trosspørgsmål.
Det siger sig selv, at når Skriftens enhed og klarhed på denne
vis fornægtes, så kan Skriften umuligt alene være kilde og norm
for tro, lære og liv. En yderligere instans ved siden af - og da
i virkeligheden over Skriften må afgøre, hvad der er ægte, og
hvad der er uægte, hvad der er sandt, og hvad der er falsk, hvad
der er »evangelium« , og hvad der ikke er det. I praksis fører
det til, at man ophøjer det menneskelige subjekt i en eller
anden form. Den menneskelige fornuft, følelse, oplevelse eller
erfaring, bliver den i den sidste ende afgørende instans.
Det er igen her af afgørende betydning for sand bibeltroskab ,
at man forstår at skelne ret mellem det absolutte og det
relative og lader det absolutte (Guds ords autoritet,
troværdighed, modsigelsesfrihed og ufejlbarhed) være absolut og
det relative (vore videnskabelige metoder, vor fornufts, vore
følelsers, oplevelsers og erfaringers kompetence og
anvendelighed) være relativt - og ikke omvendt!
I forhold til Gud og Hans åbenbaringsord i Den hellige Skrift
kan det menneskelige »jeg« aldrig med rette optræde som herre og
dommer, men alene som lyttende barn og villig og lydig tjener.
Derfor kan der heller aldrig i ret bibeltro teologi og forskning
blive tale om en usus
magisterialis af den menneskelige fornuft eller af
bestemte videnskabelige teorier og metoder. Det vil sige: de må
aldrig gøre sig til herre over teksten og sætte sig til doms
over det, som står skrevet. Sand bibeltroskab indebærer, at den
menneskelige fornuft og videnskab kun kan tilkendes og
tilstedes en rent tjenende funktion, en usus ministerialis.
Til klargøring af, hvad der menes hermed, skal her anføres
noget af det, den amerikansk-lutherske Missourisynodes
betydeligste dogmatiker i forrige århundrede C. F. W. Walther
skriver om forholdet mellem den kristne tro og videnskabelig
forskning:
»Vi vil ikke vide af eller befatte os med nogen videnskabelig
forskning, der vil optræde som herre og mester over Skriften; vi
vil ikke vide af nogen videnskab, som i stedet for at tjene det
formål at fastslå og klargøre meningen med Skriftens
sandhedsindhold ønsker at sætte sig til doms over og korrigere
det i overensstemmelse med en videnskab, der, i stedet for at
holde sig til sit domæne, ønsker at gøre de love og metoder, der
nok er tjenlige og anvendelige inden for dette begrænsede
område, universelt gældende og anvendelige - også inden for
Skriftens domæne. En sådan »rnetabasis eis allo genos (dvs. overgang til og
anvendelse inden for et helt andet område eller emne) betragter
vi som både afguderisk og uvidenskabelig. Vi er helt enige med
Melanchton, når han siger: 'Ligesom det ville være vanvid at
hævde, at den kristne lære kunne behandles efter de regler, der
gælder for skomagerens håndtering, således tager de fejl, som
tilkender filosofien evnen til at bedømme teologien' (Scholia in
epist. ad Col., p. 68). Skønt videnskaben måske betragter
resultaterne af dens forskning som absolut urokkelige sandheder,
så betragter vi dog ikke videnskaben, men De hellige Skrifter
som ufejlbarlige. Hvis den videnskabelige forsknings resultater
modsiger klare skriftudsagn, er vi derfors priori (på forhånd)
overbevist om, at disse »resultater« intet andet er end positive
fejltagelser, selvom vi ikke er i stand til at bevise deres
fejlagtighed på anden vis end gennem henvisning til Skriftens
udsagn. Når vi må vælge mellem videnskaben og Skriften, siger vi
med Kristus, vor Herre: 'Skriften
kan ikke rokkes!' (Johs. 10,35) og med den hellige
apostel: 'Vi tager enhver
mennesketanke til fange ind under lydighed mod Kristus'
(2. Kor. 10,5). Vi forventer ikke, at videnskaben skal lægge
nogen grundvold for os. Den har vi allerede; og forud for og
uafhængig af al videnskabelig granskning og undersøgelse står
den lige så urokkeligt fast som vor Gud selv, der har lagt den.
Hvad videnskaben bringer for dagen og fremfører af resultater
kan hverken give os troen eller frarøve os den. Vi står på en
klippe; vi ved, at end ikke dødsrigets porte, langt mindre da
nogen menneskelig videnskab, skal få magt over den. Derfor ler
vi ad alle fjender og deres »videnskabelige« murbrækkere, der
hamrer løs, og deres vedholdende artilleriild, hvormed de i
afsindigt raseri angriber denne klippe, der står urokkelig midt
i denne verdens oprørte vande og rager så højt op over dem som
himlen over jorden. For så siger Herren: 'Og den, der falder på denne sten, slår sig
fordærvet; men den, som stenen falder på, ham skal den knuse'
(Matt. 21,44).« (Her gengivet i oversættelse efter F.
Pieper: »Christian Dogmatics«, vol. I, CPH, S1. Louis 1950, ss.
163-63). 47
Lidt længere fremme skriver Walther videre om samme sag:
»Vi er overbevist om, at der ikke kan være eller nogen sinde er
nogen virkelig modsigelse mellem kristen teologi og sand
videnskab, videnskab in abstracto (dvs. videnskaben som begreb).
Men vi er lige så overbevist om, at det ikke er og ej heller kan
være en teologs opgave at forlige vor bibelske teologi med
videnskaben in concreto (dvs. bestemte videnskabelige hypoteser
og påstande). Den påstand er i sandhed rigtig nok, at vi i vore
anstrengelser for at føre den nulevende vantro slægt tilbage til
tro ikke gør noget forsøg på over for verden at påvise
overensstemmelsen mellem tro og videnskab. Men der er intet i
denne beskyldning, som vi føler trang til at beklage; vi roser
os snarere af den, og, så sandt Gud ved sin nåde står os bi, vil
vi aldrig nogen sinde tillade nogen at frarøve os den ære. For
vi er overbevist om, at det er umuligt at hjælpe den nuværende
frafaldne verden med den løgn, at den guddommeligt åbenbarede
sandhed er i fuldkommen overensstemmelse med denne verdens
visdom; kun forkyndelsen af »Guds dårskab«; af det gamle,
uforandrede evangelium, kan hjælpe verden. Paulus såvel som
kirkens historie gennem alle tider og hver enkelt kristens
historie vidner om, at »evangeliets dårskab« er Guds kraft til
frelse for enhver, som tror, for jøde først og så for græker
(Rom. 1,16). Et menneske, der er blevet vundet for kristendommen
gennem påvisning over for ham af, at kristendommen kan bestå for
den skarpeste videnskabelige prøve, han er endnu slet ikke
vundet; vedkommendes »tro« er nemlig ikke nogen tro.« (Her
gengivet efter F. Pieper, a.a., s. 164).
Menneskets subjektive selvhævdelse i forhold til Gud og Hans
åbenbaringsord møder os ikke alene i
verdsliggjort-rationalistisk dragt, men også ofte i
pietistisk-åndelig fromhedsdragt.
Det er det, som sker, hver gang mennesker opkaster sig selv til
at være herrer over Skriften og over andres tro og
samvittigheder, idet man påberåber sig en særlig grad af
åndsfylde, en indre åndsbesiddelse og åndsoplysning eller
direkte og umiddelbar åndsåbenbarelse fra Gud. Under henvisning
hertil fordrer man andre menneskers tilslutning til, tro på og
lydighed mod det, man gør gældende, på trods af, at det er uden
grundlag i eller i direkte modstrid med Guds skrevne ord i
Bibelen.
Denne »fromme« form for hovmodig menneskeligeselvophøjelse og
bibelkritik er en meget aktuel fare i forbindelse med mange af
de såkaldt ny-religiøse-og »karismatiske« strømninger i dag.
Men ikke dér alene. Vi møder ofte samme sværmeriske
spiritualisme i argumentationen for kvindelige præster f.eks.
Hvad er det andet end sværmerisk spiritualisme og formastelig
subjektivisme, når man tilsidesætter de bibelske forskrifter
for kvindens optræden i menighedens forsamling i 1. Kor. 14 og
1. Tim. 2 under henvisning til og påberåbelse af visse kvinders
særlige nådegaver, åndsudrustning og den velsignelse, man selv
eller andre har følt og erfaret gennem deres forkyndelse og
lærergerning l menighedens forsamling? Dette er igen et
eksempel på relativisering af det absolutte og en
absolutisering af det relative, idet man sætter Guds ord ud af
kraft under påberåbelse af en særlig åndsudrustning og
subjektive følelser, oplevelser, erfaringer og vurderinger.
Det samme er tilfældet, når man i dag ofte forsvarer eller
ligefrem tilråder såvel skilsmisse og gengifte som homoseksuel
praksis i klar modstrid med de bibelske forskrifter desangående.
Ligeledes når man på forhånd afviser muligheden eller
betimeligheden af ethvert forsøg på konkret anvendelse og
efterlevelse af de bibelske formaninger angående menigheds- og
læretugt - altsammen under påberåbelse af en bedre og mere
åndelig indsigt i og forståelse for, hvad der er efter Kristi
sind, det mest kærlige, og hvad der tjener Guds ære og vor næste
samt evangeliets og Guds riges fremme iblandt os bedst.
I praksis bliver følgerne af en sådan spiritualistisk
subjektivisme lige så skæbnesvangre som i de ovenfor anførte
tilfælde af rationalisme og traditionalisme. Der sker her som
dér det samme: en klar afvisning og forkastelse af Skriften
alene som kilde og norm for kristen tro, lære og liv. Hvad enten
man da som troens kilde og autoritet holder sig til 1) Skriften
+ den kirkelige tradition og det kirkelige læreembede, eller 2)
Skriften + den menneskelige fornuft, følelse, oplevelse og
erfaring, eller 3) Skriften + en indre åndsbesiddelse og direkte
og umiddelbar åndsoplysning og åndsåbenbarelse, så er det i alle
tilfælde ensbetydende med menneskets hovmodige og formastelige
forsøg på at hævde sig selv og trænge sig op på siden af Gud,
styrte Ham fra tronen og sætte sig selv i Guds sted. Det er
Antikrists væsen og sikre og visse kendetegn (2. Tess. 2,3-4).
Det får da også hver gang samme skæbnesvangre følgevirkninger:
Troen og menighedslivet lammes, bekendelsen og vidnesbyrdet
bliver uklart eller forstummer, verdsliggørelsen og den
åbenlyse skamløshed breder sig. Hvorfor? - Fordi hjerterne og
samvittighederne immuniseres over for Guds ords tiltale til dom
og oprejsning, og mennesket prisgives forhærdelsen over for
såvel Guds opus alienum
(fremmede værk, dvs. Guds dømmende gerning) som Hans opus proprium (egentlige
værk, dvs. Guds frelsende gerning) i lov og evangelium.
Bibeltroskab er ikke blot et spørgsmål om rent formelt at
anerkende og henvise til Bibelen som eneste kilde og norm for
kristen tro, lære og liv. Det er et spørgsmål om tro på og
troskab mod det ret forståede bibelske frelsesbudskabs hele og
fulde indhold: Sandheden, hele sandheden og intet andet end
sandheden! (jvf. Ap.G. 20,26-27 og 1. Kor. 4,6).
Det står ikke til os subjektivt at vælge og vrage mellem det,
Gud har åbenbaret til frelse for os i Den hellige Skrift. At
være bibeltro er at vandre, ikke efter eget forgodtbefindende,
men i den første menigheds spor: »Og de holdt fast ved apostlenes lære og ved
fællesskabet, ved brødsbrydelsen og bønnerne« (Ap.G.
2,42). Her gælder det, ikke bare i visse trosspørgsmål. men i
alle, om ubrydelig troskab mod den apostolske formaning: »Taler
nogen, skal han tale som Guds ord« (1. Pet. 4,11) -
uden hverken at lægge noget til eller trække noget fra. Nec minuere - nec addere! (jvf.
Johs.Åb. 22,18-19 m.fl.).
Det gælder først og fremmest Bibelens tale om Kristus og
frelsen i Ham. Det er en meget udbredt opfattelse og påstand i
dag, at et menneske godt kan være oprigtigt og sandt
Kristus-troende, selvom vedkommende ikke tror på Jesu
overnaturlige undfangelse ved Helligånden, den bibelske
forkyndelse af Hans stedfortrædende straflidelse og sonofferdød.
Jesu legemlige opstandelse og himmelfart eller Hans personlige
og synlige genkomst til den endelige dom osv. Det er imidlertid
fuldstændig falsk og vildførende tale (jvf. 1. Kor. 15,1-34,
især v. 17-18). At være bibeltro indebærer, at vi over for alle
sådanne påstande med al kraft gør gældende:
Der er ikke under himmelen givet os mennesker noget andet navn,
hvorved vi kan frelses, end Jesu Kristi navn! (Ap.G. 4,12). Det
er vel at mærke den historiske Jesus, identisk med Bibelens
Jesus Kristus, dette siges om. Den Jesus Kristus, nogen påstår,
at de tror på, men som ikke i begyndelsen var hos Gud og selv
var Gud, eksisterer ganske enkelt ikke. Den Jesus af N azaret,
der ikke blev undfanget ved Helligånden og født af jomfru Maria,
er kun en tom tanke og menneskeligt hjernespind, som ikke
frelser nogen, hvor meget og hvor inderligt man end forlader sig
derpå. Den Jesus Kristus, mange prædiker om og bekender troen på
i dag, men som ikke i sandhed var både Gud og mand og netop som
»theanthropos« (Gudmenneske) led og døde i vort sted til soning
for vore synder og stod legemligt op af graven igen på den
tredje dag i Josef af Arimatæas have, det er ikke hverken
historiens eller Bibelens Jesus Kristus, men en anden Jesus end
Ham, apostlene prædikede (2. Kor. 11,4) - og der er nu engang
ikke frelse i nogen anden!
Vi kan gerne her med fuld tilslutning citere, hvad Erling Utnem
skriver om denne sag:
»Det er godt og rigtigt, at vi minder hinanden om, at kun en er
troens genstand: Kristus selv. Dog hævder vi med vore
reformatoriske fædre, at det at tro på Kristus er det samme som
at tro på Hans ord, og det er skænket os i Den hellige Skrift.
Vi kan ikke være Krisrus-troende uden at være bibeltroende .. Vi
har dybest set ikke mere Kristus-tillid, end vi har
bibeltillid. Vi kender ingen anden Kristus end den, vi møder i
Skriften. Vi kan ikke forlade os på nogen anden end Skriftens
Kristus.« (»Bibeltroskab i dag«, Frimodts forlag, København
1968, s. 14).
Til troen på Kristus og dermed til troens indhold hører
imidlertid også Jesu vidnesbyrd om profeters og apostles ord i
Den hellige Skrift. Jesu vidnesbyrd om Skriften som Guds ord er
ensbetydende med, at det er Gud selv, som er den sidste og
egentlige ophavsmand til alt det, der står skrevet, og at det er
Gud Helligånd, som taler til os ved profeter og apostle. Det
indebærer tre ting:
1) alt, hvad Skriften siger, siger Gud;
2) alt, hvad Skriften siger, er fuldt troværdigt, indre
modsigelsesfrit og ufejlbart, fordi Gud er absolut sanddru og
ikke kan lyve;
3) alt, hvad Skriften siger, står urokkeligt fast med absolut
guddommelig autoritet og myndighed.
Til sand bibeltroskab hører også reservationsløs tillid til og
urokkelig fastholden ved Jesu vidnesbyrd om Skriften. Dette
umuliggør enhver tredeling af Skriften i noget, som er
inspireret Guds ord, og andet, som ikke er det, eller mellem en
kategori af bibelske udsagn, der er absolut autoritative, fuldt
troværdige, indre modsigelsesfri og ufejlbare, og en anden
kategori af bibelske udsagn, som ikke nødvendigvis i alle
tilfælde er det. Enhver indførelse af en sådan sondring er i
strid med Jesu vidnesbyrd om Skriften og derfor også uforenelig
med sand og uindskrænket bibeltroskab.
Det viser sig også, at man dermed indfører et skæbnesvangert subjektivt element i teologien. Det spørgsmål melder sig nemlig uvægerligt straks: Hvad i Skriften er det ene, og hvad er det andet? Hvilke udsagn hører til den ene kategori, og hvilke hører til den anden? Svarene, som er forsøgt givet herpå, er mangfoldige, indbyrdes modstridende og uforenelige. Noget holdbart bibelsk kriterium, hvorudfra man kan foretage en sådan skelnen, gives ikke. Det bliver i den sidste ende det menneskelige, subjekt, der bliver den afgørende instans, og som må træffe afgørelsen om, hvad i Bibelen, der er inspireret, og hvad der ikke er det, eller hvad der er ufejlbart, og hvad der ikke er det. Det viser sig i praksis, at næppe to teologer, der forsøger sig med en sådan skelnen, er indbyrdes enige om, hvor i Skriften denne grænse går. Man havner uhjælpeligt med dette syn i subjektiv tilfældighed og vilkårlighed og står i fare for at slå portene op - først på klem og siden på vid gab - for menneskets egenmægtige omgang med og sætten sig til doms over Guds åbenbaringsord i Den hellige Skrift. Det er en helt igennem uholdbar position. I troens sager må vi have fastere og vissere grund at stå på end som så.
Det er igen i denne forbindelse værd at mærke sig, hvad C. F.
W. Walther skriver om denne sag:
»Det er absolut nødvendigt, at vi fastholder læren om
inspirationen i dens fulde omfang, sådan som vore ortodokse
lærefædre lærte os den. Hvis vi medgiver muligheden af, at
Skriften indeholder bare den mindste fejl, vil det stå til
mennesket at udskille sandheden fra det fejlagtige. Dermed
sættes mennesket over Skriften, og Skriften er ikke længere
kilde og norm for læren. Den menneskelige fornuft er da gjort
til sandhedens normerende norm (norma normans), og Skriften er
blevet degraderet til stillingen som den normerede norm (norma
normata). Den mindste afvigelse fra den gamle inspirationslære
indfører en rationalistisk kim i teologien og inficerer dermed
troens samlede læremæssige indhold.« (Th. Engelder (Ed.):
»Walther and The Church«, CPH, St. Louis 1938, s. 14; her
gengivet efter »Occasional Papers«, Spring 1973, s. 18).
At være bibeltro er ikke kun et spørgsmål om at have det rette
bibelsyn. Et menneske kan teoretisk have en helt rigtig mening
om Bibelen, holde alt i Bibelen for sandt og proklamere sin tro
på Bibelens fulde inspiration, absolutte autoritet og
ufejlbarhed - og dog slet ikke være hverken troende eller
bibeltro i bibelsk og frelsende betydning.
At være bibeltro er heller ikke det samme som at have et
indgående kendskab til troens indhold og helt og fuldt tilslutte
sig en gennemført ortodoks-luthersk dogmatik. At tro er nemlig
ikke det samme som at have kundskab eller en rigtig mening om
Kristus og troens hele indhold. Det betyder derimod at stole på,
forlade sig på, hænge fast ved og klynge sig til. Der er en lige
så afgrundsdyb og himmelvid forskel på det at have en blot og
bar kundskab om Kristus og så i sandhed at kende Ham, som der er
mellem død og liv. At vide besked med vejen er ikke det samme
som at vandre på den og være på vej mod målet. Derfor er
bibeltroskab heller ikke kun et spørgsmål om at have et
teoretisk rigtigt bibelsyn eller en skudsikker ortodoksluthersk
dogmatik, men det er et spørgsmål om at leve og vandre i
Kristus-tillid og i en i Kristus-tillid begrundet bibeltillid og
bibellydighed.
Der kan derfor være al grund for os til her til sidst at anføre
og for Guds ansigt ransage os selv i lyset af det, E. Utnem
skriver herom i sin tidligere omtalte bog om »Bibeltroskab i
dag«:
»Den mest lumske form for bibelfornægtelse er den, der kan
gemme sig fromt under et patenteret bibelsyns kappe. ... Der
findes nemlig også en anden bibelnedskæring og bibelfornægtelse
end den, der doceres af bibelkritiske teologer. Vi tænker på
den, der praktiseres af troende, som daglig demonstrerer deres
bibelulydighed i deres liv og levned. Den, der kæmper for
bibeltroskab , må vise, at han selv er under Ordets herredømme,
ikke blot i lære, men også i liv .... Den kirke, der skal
bevidne Ordets autoritet i en autoritetsløs verden, må selv
vise, at den er fanget af Ordets autoritet, at den tager Guds
ord dødsens alvorligt både i lære og liv.« (a.a., ss. 81-82).
(Afsnit fra "Vejen mellem
afveje" af N.O.Vigilius - Dansk Bibel-Institut 1981 - Shafan
01-08-13)