Især ved påsketid læser vi de sidste kapitler, de fire evangelister har givet os. Afsnittene om Jesu opstandelse standser vi ofte længe ved. Det gør vi muligvis mest, når vi bliver gamle og ved, at dagen hælder. Så lukker vi bogen og takker for det dyrebare håb om en opstandelse fra de døde. Folder hænderne og beder om at blive oprejst til det evige liv i den første opstandelse, når gravene åbnes.
Det er rigtigt og det er velbehageligt for Herren at modtage
disse suk fra børn, der nærmer sig graven. Vi skal bede denne
bøn hver dag. Men læser vi Bibelen i sammenhæng, finder vi
hurtigt ud af, at dette under hin morgen nær Golgata indebærer
et væld af rigdom for os Guds børn under vandringen i
efterfølgelse.
Den sprængte grav vidner om Jesu endelige og fuldstændige sejr
over alle kræfter, som stod ham imod både på jorden og i
afgrunden. Slutscenen er ikke datidens religiøse lederes segl
på den tunge sten, der blev væltet for indgangen til
gravkammeret. Det er heller ikke vagten, som de samme ledere
havde fået stillet til rådighed af landets myndigheder til
bevogtning af stenen med seglene. Nej, morgenen er en engel,
som ikke blot viftede den store sten bort, men tilmed satte sig
på den!
Jesu Kristi opstandelse var ikke alene en sejr over døden og dens magt, men også en sejr for livet. Deri ligger ikke kun et opstandelseshåb for os Guds børn i verden. Nej, påskemorgen lukker vide døre op til sejrskraft, til åndelig opstandelseskraft for mig - en svag og svigtende discipel i efterfølgelse. Kristi opstandelse vidner ikke bare om himmeldøre, som engle vil åbne for mig ved legemets opstandelse. Nej, Det nye Testamente vidner stærkt og klart om døre, der springer op for de troende - åndeligt talt - mens vi lever. Sejrsdøre ind til al den rigdom, Jesus vandt til os ved sin død og soning. For Kristi opstandelse hører med til selve soningsværket. Eller det er rettere sagt en besegling på, at nu var det fuldført. Der var sat punktum for det værk, Faderen overgav Sønnen at fuldende som Menneskesønnen.
Sendebudet fra Himmelen, en engel, satte sig på stenen. Det er herligt at læse det. Sæt en streg under det i Bibelen! På samme måde satte Jesus sig ved himmelfarten ved Faderens højre side. Det er fuldbragt. En jordisk afslutning for Jesus, men en begyndelse for os!
Kristi opstandelse taler om nyskabende kraft, et oprejsningsunder, omskaberkraft til det menneske, som her i livet modtager hans kald til frelse og tllgivelse til en helt ny vandring i Frelserens spor. Virkelig vækkelse og omvendelse er en revolution i et menneskes liv. Der er tale om et opstandelsens under. Der kommer noget helt nyt fra et gravkammer og ud i en påskemorgens solopgang. Det er en stærk personlig oplevelse. Opvækket og ført ud i dagen og som Skriften siger: Til et nyt liv.
l denne forbindelse er det, at apostelen Paulus taler til os
om det, han kalder opstandelseskraften, der skal være virksom i
vore liv, mens vi vandrer ad den smalle vej mod Paradis.
- For at jeg må kende ham og
kraften i hans opstandelse. . . (Fil.
3,10)
Da jeg som ganske ung kristen og teenager hurtigt læste dette
kapitel i Paulus' brev igennem, tænkte jeg på den kraft, som
engang skal åbenbares, når Jesus kalder de døde ud af gravene.
Og det var jo en stor åbenbaring for en ung og ny kristen. Men
efter års modning i efterfølgelse stod det mig klart, at det er
et budskab til os før vor død. Det er et løfte om kraft til sejr
og åndelig vækst i Frelserens spor. Det er noget, jeg skal få i
eje, mens jeg behøver det på den smalle vej gennem en verden,
som bare vil kvæle det spæde liv, der er skabt ved tilglvelse og
uforskyldt nådig forløsning.
Kraften i hans opstandelse-?
Heldigvis har Paulus forklaret os dette. Ja, han forklarer en lille og ung menighed i en hedensk by det - en flok, der kæmper i et ugudeligt verdensrige for at bevare troen, mens de lever. Paulus siger ganske enkelt, at kraften er det samme som at kende Kristus Jesus (Fil. 3,8). Og Kristus lærer man at kende ved at læse meget i Bibelen og ved at være stille i bøn og i ro meditere over det, man læser. Da sker det, at engelen rejser sig fra stenen, lægger hånden på ens skulder og taler for tronen i det høje: - Her er din vej til den sejr, Frelseren vandt for dig ved sin død og soning. Din sejrskraft er at kende den opstandne. Og dette kendskab vil bogen, du har på dine knæ, give dig.
I samme vers skriver Paulus: - Få Kristus i eje. Men, indvender du nu, alt er jo en gave, som jeg modtager uden noget vederlag fra min side. Nej, siger denne Kristi største apostel, sådan er det ikke. Han nævner to ting, der er nødvendige for at vinde og få del i den sejrskraft, som er Jesus selv:
- For hans skyld har jeg tabt alt!
- Jeg regner det for skarn!
Disse to sætninger finder du i vers 8. De er værd at
understrege.
Ingen troende vil nogen sinde vinde Kristus, hans fylde og
kraft, på en lodseddel købt for en krone. Kraften i
efterfølgelse og til hellig overgivelse fås ikke på udsalg. Fås
heller ikke ved at putte en mønt i en automat, hvorefter man så
fortsætter med at leve sit kristne liv i ligegyldighed og uden
eget ansvar.
Da jeg blev døbt, sagde præsten noget i denne retning: - Lad os
høre forsagelsen og troen, som vi døber vore børn til. .. Og jeg
er af en så gammel konfirmandårgang, at præsten gentog det for
mig, da jeg knælede ved alterringen. Han gentog det som et
spørgsmål. Og nu gjaldt det Djævelen og alt hans væsen.
Ordet forsagelse er gledet ud af forkyndelsen i dag. Lyder det
en og anden gang stærkt, hviskes der ved udgangsdørene: - Lovisk
tale! Men Paulus lærer, at det hører med til det at vinde
Kristus, kende ham, og ved dette opleve kraften af hans
opstandelse. Kende denne kraft hverdag og helligdag, i medgang
og modgang, på prædikestolen og i vaskekælderen.
Forsagelsen i efterfølgelsen er ikke en slags betaling eller
et vederlag, jeg lægger ved Kristi tronstols fodskammel for at
få rigere del i opstandelseskraften. Alt den slags vil englen
Gabriel feje væk fra helligdommen. Der er ikke noget, der hedder
»byttehandel«. Alt er gave.
Men under vandringen i efterfølgelse og tjeneste falder Den
hellige Ånds stærke og gennemtrængende projektørlys igen og igen
ind over vort liv. Standser længe ved noget, jeg klamrer mig
til. Ved noget, Jeg ikke vil give slip på. Det er noget urent,
som jeg undskylder. Det er måske min egenvilje. En ret til selv
at råde over liv og tid. Ingen skal have lov at blande sig i
det. Eller måske min fornærmethed over at være tilsidesat. Min
misundelse måske. Hvilken skarndynge! Ja, er det ikke det,
Paulus kalder den slags?
I opgøret under Åndens skarpe projektør i en ny vækkelse eller i
en stærk fornyelse opdager jeg alt dette, som hænger så fast
ved mig. Samtidig bliver det mig tindrende klart i det stærke
ovenlys, at hele denne skarndynge ligger mellem Jesus og mig.
Det har hobet sig op gennem årene. Den hindrer udsigten til
nådens trone. Sand vækkelse og åndelig fornyelse indebærer også
et opgør - alt mit skarn bliver i Jesu navn og ved hans
naglernærkede hånd kastet i havets dyb. Det kan medføre en
smertefuld gang til broder eller søster i forsamlingen eller til
en medarbejder, som jeg må række hånden til i et opgør og bøn om
tilgivelse. Den s!ags koster noget, men det gælder livet - her
og hisset. Et kort liv. Jesus ønsker, at mine skridt over jorden
skulle være en åbenbaring af guddommelig kraft til sejr. Det
sker ene og alene ved kraften af hans opstandelse. Det sker ved
den sejrskraft, han vandt os ved sin død, og som blev beseglet
ved hans opstandelse og tronbestigelse ved Faderens højre.
Her er vi ved porten ind til det at kende Jesus Kristus og
kraften af hans opstandelse. Derfor græder den unge mand ved
vækkelsesmødet. Lidt længere inde, lige ved vinduet, sidder en
aldrende mand bøjet og med hovedet i hænderne. Nogle tårer
pibler frem mellem fingrene. De drypper ned på gulvet-.
- Hvad er det?
Jo Ordet, budskabet den aften har ramt. Pilene har ramt lige i
hjertet. Den hellige Ånd har overbevist om synd og urenhed. Sagt
klart og tydeligt, at du går fortabt, hvis du ikke vender om.
Det er jo Åndens første gerning i verden:
- Og når han kommer, skal han
overbevise verden om synd ... (
Joh.16,8)
Det at møde sig selv, blive fortabt i sig selv og helt igennem
hjælpeløs, er Skriftens vej til sandheden om at kende ham.
Uden nød over synden, fortabthed og fortvivlelse søger vi
heller ikke efter en forløser, en, som renser, tilgiver og giver
hjertet fred.
Og netop dette er kraften af hans opstandelse. For påskernorgen
er Faderens besegling på, at forsoningen nu er fuldbyrdet. Alt
er gjort op. Prisen betalt (1.Kor.
6,20). Så kraften i Kristi opstandelse er ikke begrænset
til, at en troende i den første opstandelse rejses fra støv og
muld og går ind i en evig tilværelse hos Jesus med et
herliggjort legeme. Nej, denne opstandelseskraft må virke i
vore liv under den korte vandring på jorden. Herren ønsker og
venter, at vore liv i efterfølgelse skal være præget af denne
gennemtrængende og grænsesprængende kraft. Åndelig talt en
vedvarende opvækkelse fra det døde. Et dagligt under, der
skaber noget og giver ungt og sprudlende liv selv i alderdommens
år.
Netop derfor begynder Jesus ved Ånden og Ordet altid med en dyb og stærk nød over synden hos den, han opsøger. Han gør os hjælpeløse og fortabte i os selv. Ingen er så forkomne som den unge og den ældre, der finder vej frem til »bodsbænken« og kaster sig ned ved korsets fod. Alene der åbenbares kraften - resultatet - af Jesu Kristi opstandelse. Alene der er porten ind til frelse, forløsning, hellig fred og kraft til en helt ny vandring.
Kraften af Kristi opstandelse åbenbaredes ikke kun, da
vækkelsen gik over din eller min hjemegn. Det er noget, der må
ske om igen og om igen under vor vandring mod Paradis og det
evige liv. Den treenige Gud har ved Ånden taget bolig i mit
hjerte. Det har Jesus forkyndt os klart og tydeligt ved sin
tjener Paulus:
- Ved I ikke, at I er Guds
tempel, og Guds Ånd bor i jer? (1.
Kor. 3,16)
- Eller ved I ikke, at jeres
legeme er et tempel for Helligånden, som er i jer, og som I
har fået fra Gud, og at I ikke tilhører jer selv. I er jo købt
og prisen betalt; ær derfor Gud i jeres legeme! (1.Kor.
6,19-20)
Men den hellige Ånd kommer fra Himmelens høje, rene og skinnende sale. Derfor må han have det rent omkring sig i mit hjertes tempelbolig. En bolig i en uren verden, der er vanskelig at komme igennem for en troende, som vil leve helligt, rent og sandt til ære for Jesus. Tempelboligen må renses daglig. Synd må bekendes. Der er tale om et dagligt opgør med Gud og med medvandrere. Tilgivelsen, syndernes forladelse bringer atter freden tilbage til Åndens bolig. Dette er min daglige fornyelse. Den virkes ved kraften af Jesu Kristi opstandelse. Hans sejr bliver min i en stærk, daglig oplevelse. Men baggrunden er en daglig død - selvlivets død. Et møde med mig selv er ikke behageligt, glemmes ikke så let.
En stor og tung sten lukkede for Kristi gennembrud en tidlig påskemorgen. En engel løftede sin hånd, og stenen gled bort. Da trådte den sejrende Kristus frem. Er det gravstene af den slags, der lukker af for dig i livet i efterfølgelse? Er der noget, der hindrer Kristi opstandelseskraft i at gennemtrænge liv og vandring? Er det sløvhed og slendrian i mit bønsliv, der atter bliver en hindrende gravsten? Guds stemme når mig ikke. Når påskemorgenens sejrskraft mig heller ikke til daglig, hellig vandring, fred, glæde, lovsang og vidnesbyrd, der trænger sig på ...
Således bliver livet med Jesus en daglig sønderknuselse, en
daglig konfrontation med mig selv og mit egocentriske liv. Men
samtidig bliver det en ny sejrsfornyelse. For Jesu Kristi
opstandelseskraft virker alene der, hvor døden først kommer til
at råde og gøre sin gerning - sejrslivets død.
Derfor ønsker Jesus, at hans menighed i verden skal leve i
fornyelsen. Det vil sige, at hver enkelt troende daglig møder
sig selv. Først da vil forsamlingen opleve det, som apostelen
Paulus kalder kraften af hans opstandelse. En guddommelig
sejrskraft, der gennemstrømmer sjæl og sind, oprejser de faldne
og leder vore skridt til vandringen på den smalle vej.
Igen og igen må unge og gamle tilbage til - »bodsbænken« - i nød og tårer. De må møde sig selv. Men også dette: En engel er på pletten og vælter en tung sten til side. Og på ny overstråler og gennemstråler Kristi sejrskraft den unge og den gamle, der bøjes i bod og bekendelse.
Og hemmeligheden?
Den er så gammel som Den hellige Skrift:
- Offer for Gud er en
senderbrudt ånd; et senderbrudt, sønderknust hjerte agter du
ikke ringe, o Gud. (Salme
51,19)
Da har Den hellige Ånd gjort sin gerning i menigheden,
Budskabet om Jesu Kristi sonende død og lidelse har atter ført
til et knæfald. Guddommelig kærlighed overvældede mig. Er jeg,
dette lille menneske i verden, så højt elsket, at Jesus ville dø
i mit sted, så skal han også eje mig helt og fuldt. Jeg bryder
sammen her for dit åsyn, Jesus. Lad nu din opstandelseskraft
virke i mit liv!
Og Herren åbner sin frelserfavn for den unge ved enden af en
bænk, og for den gamle i lyset fra et vindue, nu side om side i
et knæfald - som troende:
- Thi så siger den højt
ophøjede, som troner evigt, hvis navn er »Hellig«: I højhed og
hellighed bor jeg, hos den knuste, i ånden nedbøjede for al
kalde de bøjedes ånd og de knustes hjerter til live.
(Es.
57,15)
Jo dybere jeg bliver lukket ind i Jesu smerte og lidelse, des
stærkere bliver trangen og længselen efter at falde ned ved hans
fodskammel i hellig tak og tilbedelse.
Jo længere Jesus kommer ind i mit eget hjerte og liv, des
længere når han ud i den store verden.
Sådan som min åndelige afstand eller nærhed er til Jesu Kristi
kors, bliver hans afstand eller nærhed til mine
medmennesker.
Så dybt, så stærkt, som jeg får lov at opleve samfundet med Jesu
Kristi lidelser - ikke kun eje kundskaben om dem - føler jeg
smerten for jordens millioner, der endnu ikke har hørt om
ham (Fil.
3, 10).
Jo flere trin Jesus kommer op til mit hjertes tempels tronsæde,
til det kongelige herredømme i liv og vandring, jo dybere kan
han stige ned i jordens mest beskidte og glemte slum.
Jo flere rum du åbner for ham i dit hjertes tempel, des flere
sale vil lukke dørene op for ham på alle jordens kontinenter.
Får Jesus i hellig nærhed lov til at åbenbare mig, at hans byrde
som stedfortræder var tung som alle jordens bjerge, kan den
fred, han ved mig bringer til jordens yderste grænse, blive vid
som alle have og dyb som oceanet.
Jo dybere ind i varmen fra samfundet med Frelseren og kraften
af hans opstandelse jeg lever, des klarere bliver dette for
mig: - Kaldet til en tjeneste, min opgave i Guds rige er dybest
set ikke forpligtelse eller slid, men et helligt privilegium. En
gengave. Det er en tak for Golgata, for tilgivelsen og håbet om
evig salighed. Min realisation af mig selv i efterfølgelsen må
blive en realisation af Kristus.
Mission er »varmekraft-værk«.
(Kapitel fra "Efter påskemorgen - Jesus møder sine svigtende børn" af Asbjørn Aavik - Dansk Luthersk Forlag 1985 - Shafan 02-04-13)