Ifølge flere af de ældste håndskrifter siger Jesus til Martha: ”Martha, Martha! Du gør dig bekymringer og er urolig for mange ting. Men få ting er nødvendige, eller én” (Luk 10,41-42).
Vi er optaget af mange ting. Livet er mangfoldigt, og Guds rige
har med det hele at gøre. Men den sande kristentro kan kendes på
nogle få ting – ja, egentlig kun én eneste. Mangler den, eller
er den blevet mindre væsentlig i forhold til andre ting, så er
der slet ikke nogen kristendom.
Det er vejen til frelse, der er det ene og altafgørende
spørgsmål!
Da et medlem af jødernes råd (Luk 18,18f f) spurgte Jesus, hvad
han skulle gøre for at blive frelst, blev han henvist til Guds
bud. Her følte manden sig på rimelig sikker grund. Siden han som
ganske ung (det jøderne i dag kalder bar mitzva) blev
selvstændigt ansvarlig over for Guds lov , havde han omhyggeligt
overholdt alle bud og forskrifter.
Hertil svarer Jesus: “Én ting mangler du endnu: Sælg alt, hvad
du har, og del det ud til de fattige, så vil du have en skat i
himlene. Og kom så og følg mig!“
Det kan virke underligt, at Jesus siger dette. Som om der er
endnu et bud, der skal overholdes, og så endda et bud, der ikke
direkte står i Moseloven.
Men det er heller ikke det, Jesus siger. Det, denne mand
mangler , er ikke at overholde endnu et bud. Det, han mangler,
er at indse og erkende, at han midt i sin lovoverholdelse hele
tiden har brudt det allerførste bud. Pengene var højeste
autoritet i hans liv. Det ene, han manglede, var erkendelsen af,
at for et syndigt menneske er det umuligt at gå ind i Guds
rige.
Når Jesus derfor siger, at det er lige så umuligt for en rig at
gå ind i Guds rige, som for en kamel at gå gennem et nåleøje
(NB: en rigtig kamel og et rigtigt nåleøje!), så bliver selv
hans disciple, som dog har forladt alt og fulgt Ham, dybt
rystede (jf. Mark 10,24-27). De havde forstået, hvad Jesu ord
betød, og sagde: ”Hvem kan så blive frelst?”
Hertil svarer Jesus: ”For mennesker er det umuligt!”
Ikke blot for de rige; nej, for ethvert menneske er dette
umuligt. Det er denne erkendelse, der er nødvendig for ethvert
menneske – både for den rige mand og for Jesu disciple. ”Men”,
tilføjer Jesus, ”ikke for Gud, thi for Gud er alt muligt!”
Hvad er det så for en mulighed, Gud har, for at et menneske kan
komme ind i Guds rige? Det er sådan set ikke hans almagt, for
Gud kan ikke fornægte sig selv. Derfor kan han ikke i sin almagt
bortskaffe synden ved at se bort fra synden og oprøret og lade
som om, den skyldige er uskyldig.
Det, Gud kan, men som er umuligt for et menneske, er at sone
synden ved at lade den syndfri gå i synderens sted. Guds kraft
til menneskets frelse hedder, at Jesus som Guds Lam bærer
verdens synd bort (Joh 1,29).
Derfor kan apostlen Paulus skrive, at ”Ordet om korset er Guds kraft til frelse” (1
Kor 1,18 og Rom 1,16). Det ene fornødne for at et menneske kan
blive frelst er , at Guds kraft til frelse forkyndes, modtages
og tros! En kristen forkyndelse uden Kristi forsoning som det
egentlige og det centrale ejer ikke Guds kraft til frelse. En
kristen tro, der ikke har ordet om korset som genstand, er tom
og uden frelsende kraft, for alene ordet om korset er Guds kraft
til frelse.
Vi lever i en tid, hvor dette er ved at glide ud af forkyndelsen. Der tales meget om Guds almagt, om Guds kærlighed, om Guds tilgivelse og om Guds omsorg, men sjældent får Guds kraft til frelse – ordet om korset – den centrale plads i forkyndelse, sange og vidnesbyrd, som den må have, for at mennesker kan blive frelst og gå ind i Guds rige ved at lytte til den.
Den samme sag udtrykkes i Hebræerbrevet, når det i kapitel 8
hedder: ”Hovedsagen i det,
der her siges, er , at vi har en sådan ypperstepræst, som
sidder på højre side af den Højestes trone i himlene og gør
tjeneste ved helligdommen, det sande Åbenbaringstelt, som
Herren selv og ikke noget menneske har rejst” (v .
1-2).
Hovedsagen i al kristen lære, forkyndelse og tro er, at vi har
en ypperstepræst, der gør tjeneste ved den himmelske helligdom,
som Gud har rejst i Himlen.
Hvem er denne ypperstepræst?
Jesus kaldes Kristus (Messias), der betyder ”den salvede”. I
dette udtryk ligger der en stor hemmelighed. Den første, Moses
salvede med den hellige salveolie, var hans broder Aron, der
blev salvet til at være ypperstepræst (2 Mos 29,7).
Når Jesus derfor kaldes ”den salvede”, så hentyder det først og
fremmest til hans tjeneste som den himmelske ypperstepræst, der
på fuldkommen vis udfører den gerning, som den jordiske
ypperstepræsts tjeneste var et forbillede på.
Denne jordiske ypperstepræsts tjeneste havde to sider: en gang
om året på den store forsoningsdag at bringe et lam som
soningsoffer for folkets synd og dagligt at træde frem i
helligdommen og gå i forbøn for folket på forsoningens
grund.
Kristus, den salvede ypperstepræst, bragte én gang for alle sig
selv som sonoffer for alle menneskers synder , og han går nu i
forbøn for alle mennesker foran Guds trone på forsoningens
grund.
Det er hovedsagen i kristen tro og kristen forkyndelse, thi for enhver, der i tro modtager ordet om korset, bliver det en Guds kraft til frelse. Derfor er der én ting, der er fornøden: at ordet om korset bliver hovedsagen for os i hele vort liv. For det er Guds kraft til frelse for enhver, der tror.
(Artikel af Jens Olsen i Nyt LIV 2-2014 - Shafan 25-08-14)