Når profeterne skal beskrive Guds folk og dets beskaffenhed,
hører vi billedtale, som ikke lægger fingrene imellem:
"Herrens
ord kom til mig: Menneske, hvad har vinstokken frem for alle
andre træer, vinranken, der gror blandt skovens træer? Kan man
anvende den slags træ? Kan man lave en knage af det og hænge
alt muligt på den? Hvis man nu lader ilden fortære den, og
ilden så fortærer begge ender af den og svider det midterste,
kan man så anvende den til noget? Man kunne ikke anvende den,
da den var hel; hvordan skulle man så kunne det, når ilden har
fortæret og svedet den? Derfor siger Gud Herren: Ligesom jeg
af skovens træer udleverer vinstokken til at blive fortæret af
ilden, sådan udleverer jeg Jerusalems indbyggere" (Ez
15,1-6).
Træet (veddet) i vintræet er ubrugeligt til alt andet end at
bære frugt. Ikke engang en knage til at hænge på væggen kan man
lave af den - træet er for blødt. Derfor er det eneste, man kan
gøre med et ufrugtbart vintræ, at brænde det (jfr. Joh
15,6). Dette kaster et meget skarpt lys over den talemâde,
man ofte kan høre i dag: "Gud har gjort sig ahængig af os"
- "Gud har brug for os". Det er aldeles ikke sandt. Skulle
himlens og jordens skaber være afhængig af os små kryb, som ikke
kun er magtesløse, men urene og ugudelige oven i købet? "Hvis de tier, vil stenene råbe"
(Luk
19,40). Sandheden er, at vi er ubrugelige for Gud. På
grund af vort kød er der ingen forudsætning for, at Gud kan
anvende os. Den mest grundlæggende gerning, Herren gør, når han
vil ind i vort liv, er derfor at gøre en ende på vor tro på os
selv, på vor kristendom og på vor brugbarhed for Gud. Når man er
kommet i den stilling, taler man ikke højt om, at Gud er
afhængig af os, - man er selv blevet hjælpeløst aflaængig af
ham.
Ud fra denne erfaring taler Josva til Israel:
"Josva
sagde til folket: "I er ikke i stand til at dyrke Herren, for
han er en hellig Gud; han er en lidenskabelig Gud, han
tilgiver ikke jeres overtrædelser og synder" (Jos
24,19).
Underlige ord! "- ikke i stand til ...".
Netop det er pointen! Derfor ser det også ud til, at Herren kun
kan bruge de mennesker, som har indset dette om sig selv og
derfor er blevet små og hjælpeløse.
Når vi begynder at se os selv i lyset af Guds ord, vil vi også
få øje på, at vi aldrig har båret andet end bitter frugt i Guds
øjne. Kundskabens træ fører aldrig til andet end forbandelse,
selv om "det myndige menneske" gerne vil tro om sig selv, at det
har "kundskab om godt og ondt" og derfor også evner at skabe og
kontrollere sin egen fremtid. Al sand frugt i Guds rige er
knyttet til Livets træ til, at han, der er Spiren, får lov at
vokse. Han er den eneste i vor slægt, som bærer den gode frugt.
Hos Adams efterkommere findes der ikke den ringeste forudsætning
for dette. Vi finder en underlig henvisning til dette i det
kapitel, som med rette kan kaldes Skriftens kerne og centrum (Es
53):
"Han skød op foran Herren som
en spire, som et rodskud af den tørre jord" (v.2a).
Vi møder her det samme billedsprog som i kap.11. Ordet spire
(kvist) (hebraisk JONEK) betyder en spæd spire, det nye liv, som
endnu ikke har opnået at vokse sig stor og stærk. I denne
sammenhæng sigter ordet til det faktum, at Herrens tjener, som
kommer for at bære sit folks synd (Es 53,5), ikke skal fremstå
med ydre magt og herlighed, men vise sig at være hjælpeløs og
ydmyg:
"Hans
skikkelse havde ingen skønhed, vi så ham, men vi brød os ikke
om synet. Foragtet og opgivet af mennesker, en lidelsernes
mand, kendt med sygdom, én man skjuler ansigtet for, foragtet,
vi regnede ham ikke for noget" (Es
53,2b-3).
Netop det, at han mangler alt det, der
imponerer mennesker og skaber den næsegruse beundring, medfører
ringeagt og spot. Qrdet rodskud (hebraisk SJORESH) er det samme,
som vi møder i 11,1f. Det bemærkelsesværdige med dette rodskud
er, at det spirer frem af clen tørre jord. Ingen planter kan gro
i tør jord. De dør, fordi der ikke findes forudsætning for liv.
Udtrykket "rodskud af tør jord" peger dermed på, at hele hans
fremtræden er et under.
I denne sammenhæng kan vi pege på, at Messias' fremtræden i tredobbelt forstand var et under:
For det første forstod allerede de gamle rabbinere det sådan,
at der her var en skjult hentydning til, at hans fødsel skulle
være et under: Han skulle komme ud af mors liv "uden at der var
pløjet eller sået".
Blandt de ældre rabbinere (dvs. før Kristi
tid) kan man finde, at denne tekst udlægges som en tekst, der
omhandler Messias. Senere, i mødet med den kristne udlæggelse,
forlod man denne forståelse, fordi den gav de kristne for gode
kort på hånden. Det blev da almindeligt at se på Herrens lidende
tjener enten som f.eks. Abraham, eller - mere almindeligt - som
et billede på Israel.
For det andet er det en profeti om hans gerning. Det har været
almindeligt inden for en del af den moderne teologi at prøve på
at finde frem til baggrunden for det nytestamentlige budskab i
forskellige forekomster på Jesu tid. Man har prøvet at finde
forklaringer på centrale ting i NT inden for den hellenistiske
omverden, ligeledes indenfor jødedommen, hvor en række
forskellige retninger gjorde sig gældende. Og det er sandt nok:
Det er både vigtigt og nyttigt at have et vist kendskab til
forholdene i Jesu samtid. Evangeliet er givet i en konkret
historisk, religiøs og kulturel sammenhæng, og det kan være en
hjælp til at forstå budskabet, når man kender noget til
denne baggrund. Men selve evangeliets ophav og indhold kan
hverken forstås eller forklares ved at henvise til samtidige
forhold. Den slags "forklaringer" er egentlig ikke andet end at
prøve på at finde en "naturlig forklaring" på Jesu undere.
Bagved ligger den moderne rationalisme, som ikke regner med, at
Gud kan gribe ind i historien på en konkret og virkelig måde.
Imod dette forkynder Det Nye Testamente med stor kraft:
"For jeg
gør jer bekendt med, brødre, at det evangelium, som er blevet
forkyndt af mig, ikke er menneskeværk" (Gal
1,11).
Derfor kommer Jesu budskab som en vældig
overraskelse. Det er umuligt for Jesu samtidige at putte ham i
en af de sædvanlige "båse". Derfor forvirrer han dem, som mente
sig kompetente til at bedømme: Han spirede frem af den tørre
jord. Det skortede ikke med forsøg på at afskrive Jesus ud fra
den teori, at man troede at kende hans baggrund, (se feks. Joh
1,47; 6,42).
Derfor understreger apostlen Paulus, at det budskab, han var sat
til at formidle, var
"- hvad
intet øje har set og intet øre hørt, og hvad der ikke er
opstået i noget menneskes hjerte ..." (1
Kor 2,9), som altså ikke fandtes, og som der ikke på
forhånd var grundlag for i menneskets verden.
På underlig måde bliver dette faktum
understreget i et andet ord om Spiren: "Dette siger Hærskarers Herre: Der kommer en mand,
hvis navn er Semak; han skal spire frem fra sit sted ..."
(Zak
6,12).
At han skal spire frem fra sit (eget) sted,
er et udtryk, som peger på, at man ikke finder årsag eller
grundlag for noget af det, han er eller gør, uden for ham selv.
Hans oprindelse ligger i enhver forstand i ham selv. I Det Gamle
Testamente hører vi ofte, at når Herren begrunder, hvad han gør,
siges det, at han gør det "for sin egen skyld":
"Det er
mig, kun mig, der sletter dine overtrædelser, for min egen
skyld husker jeg ikke på dine synder" (Es
43,25), og:
"For min
egen skyld handler jeg, ellers vanæres mit navn, og min ære
giver jeg ikke til nogen anden" (Es
48,11), og:
"Jeg
beskytter denne by og frelser den, for min og min tjener
Davids skyld" (2
Kong 19,34).
Spørger vi, hvorfor Herren elsker et folk,
som er troløst og svigter, svarer han:
"Det er
ikke, fordi I er større end alle andre folk, at Herren fattede
kærlighed til jer og udvalgte jer; for I er det mindste af
alle folk. Men fordi Herren elskede jer og ville opfylde den
ed, han tilsvor jeres fædre ..." (5
Mos 7,7-8).
Årsagen til Guds kærlighed ligger ikke i os,
at der er noget ved os, som gør os elsk-værdige:
"Du skal
vide, at det ikke skyldes din retfærdighed, at Herren din Gud
giver dig dette herlige land i eje, for du er et stivnakket
folk!" (5
Mos 9,6).
På tilsvarende måde er det umuligt at
forklare baggrunden for og ophavet til Messias' gerning i nogen
menneskelig sammenhæng. Han spirer frem "fra sit eget sted" -
"fra den tørre jord". Alt er givet ovenfra (se f.eks. Joh
8,23; 10,18f).
For det tredje giver ordet om rodskuddet af den tørre jord en
beskrivelse af hans gerning hos os. Som vi har peget på
tidligere, er det en grundlov i Guds ord, at som Herrens navn
er, sådan er hans gerning. Hans gerning udfolder og åbenbarer
hans navn. For han er Én.
Ligesom han selv er Spiren, som skyder frem
af den tørre jord, får han det til at gro af tør jord hos os.
Dette er den største trøst for fattige kristne, der stræber.
Ikke bare er han selv Underfuld, men han er den, som gør undere
hos dem, som ingenting er, hos dem, som ved med sig selv, at der
ikke findes den ringeste forudsætning for kristendom eller
gudsliv hos mig.
Hos sådanne er ordene fra
Ez 15 ikke teori, men dyrekøbt erfaring:
"Man kunne ikke anvende den, da den var hel;
hvordan skulle man så kunne det, når ilden har fortæret og
svedet den! Kan den endnu anvendes til noget arbejde?"
Disse er gået fallit som kristne. Forsøget på
at leve som kristne er mislykket. Da er kristenlivets eneste håb
ikke, at "det skal blive anderledes med mig" - " at jeg skal
blive bedre", osv. Men at Jesus er den, der spirer frem af den
tørre jord, at han virkelig er den, der skaber liv af døde, og
ikke kun hjælper halvdøde til at blive stærke. Det er det, der
ligger bag ved Davids bøn:
"Skab et
rent hjerte i mig, Gud" (Sl
51,12).
Grundtekstens ord at skabe (hebraisk BARA) er
det samme, der bruges i skabelsesberetningen (1 Mos 1), og er et
særegent ord i Det Gamle Testamente. Ordet kan kun bruges med
Gud som subjekt. Mennesker kan ikke skabe i denne specielle
betydning, det er alene forbeholdt Gud. Ordet betyder "at skabe
af intet", altså frembringe noget kvalitativt nyt, som der ikke
på forhånd findes grundlag for. Dette er Guds gerning både i
skabelse og frelse. Han skaber af intet og frelser for intet.
Han hverken behøver eller ønsker fromme og varme hjerter for at
kunne gøre sit værk. Denne parallel mellem skabelse og frelse
understreges mange gange og på mange måder i vor Bibel, men vi
skal mâske særligt gøre opmærksom på ordene i 2
Kor 4:
"Thi Gud,
der sagde: "Af mørke skal lys skinne frem," han har ladet det
skinne i vore hjerter til oplysning og til kundskab om Guds
herlighed på Jesu Kristi ansigt. Men denne skat har vi i
lerkar, for at den overvældende kraft skal være Guds og ikke
vores" (v.6f).
Lys i mørke, liv af døde, alt for intet, -
dét er hans gerning for fortabte syndere. Så kan vi fornemme,
hvorfor det er et gennemgangstema hos profeten Esajas, at
ørkenen og det tørre land skal blomstre:
"]eg
planter cedertræer i ørkenen, akacier, myrter og oliventræer,
jeg sætter enebær i det øde land tillige med ask og cypres"
(41,19).
"Nu skaber
jeg nyt, nu spirer det frem, ved I det ikke? ]a, jeg lægger
vej i ørkenen og floder i ødemarken" (43,19).
"]a, Herren
trøster Zion, trøster alle hendes ruiner; han gør hendes ørken
som Eden, det øde land som Herrens have. Fryd og glæde skal
der lyde, takkesang og klingende spil" (Es
51,3; jfr. også 35,1ff).
Den sammenhæng, vi nu har set mellem Messias' fremtræden og at
Guds folks liv bærer frugt, er det, Jesus henviser til i
lignelsen om vintræet:
"Jeg er det
sande vintræ, og min fader er vingårdsmanden. Hver gren på
mig, som ikke bærer frugt, den fjerner han, og hver gren, som
bærer frugt, den renser han, for at den skal bære mere frugt.
I er allerede rene på grund af det ord, jeg har talt til jer.
Bliv i mig, og jeg bliver i jer. Ligesom en gren ikke kan bære
frugt af sig selv, men kun når den bliver på vintræet, sådan
kan I det heller ikke, hvis I ikke bliver i mig. Jeg er
vintræet, I er grenene. Den, der bliver i mig, og jeg i ham,
han bærer megen frugt; for skilt fra mig kan I slet intet
gøre. Den, der ikke bliver i mig, kastes væk som en gren og
visner; man samler dem sammen og kaster dem i ilden, og de
bliver brændt. Hvis I bliver i mig, og mine ord bliver i jer,
så bed om, hvad I vil, og I skal få det. Derved herliggøres
min fader, at I bærer megen frugt og bliver mine disciple"
(Joh
15,1-8).
I dette afsnit ligger sangene om Herrens vingård (Es
5 og 27)
i baggrunden, og ikke mindst ordene i Es
4:
"På den dag
bliver Herrens spire til herlighed og ære, og landets frugt
bliver til stolthed og pryd for Israels overlevende. De, der
er til rest i Zion, de, der bliver tilbage i Jerusalem, skal
kaldes hellige, alle i Jerusalem, der er indskrevet til livet.
Når Herren har vasket urenheden af Zions døtre og har skyllet
blodet ud af Jerusalem med dommens og udrensningens ånd ..."
(v.2f).
Vi ser også her, at der er et uløseligt bånd mellem Spiren og
frugten. Frugten er et helligt folk. Det er overmåde vigtigt at
være klar over det bånd, der her peges på. For kernen i billedet
om vintræet er, at Guds folk er ude af stand til selv at bære
god frugt: Det er Jesus Messias, der bærer frugt gennem dem.
Derfor lyder det igen og igen i Joh 15: "Bliv i mig ..." Jesus siger
ikke "bliv i min tjeneste", "bliv i mit kald", osv. Det er
samlivet med og kendskabet til Jesus selv, alt står og falder
med. Det er dét, der skal være det første og det sidste i det
kristne liv. Det er Jesus selv, der skal vinde skikkelse i os og
udfolde sit liv gennem os (Gal
4,19). Derfor ligger nøglen til at bære frugt i det
kristne liv ikke i nogle bestemte gerninger, Jesus vil
have os til at udføre. Men det ligger i det stille og
enkle: "Bliv i mig!" Det er dette, der er vores sag, så er det
hans sag at sørge for resten:
"Den, der bliver i mig, bærer megen
frugt".
Indholdsfylden i Davids sidste ord, forstår
vi så lidt bedre:
"Han har oprettet en evig pagt med mig, nøje
fastlagt og bevaret. Ja, alt, hvad der tjener mig til frelse,
alt, hvad jeg ønsker, lader han vokse frem."
Pagten står fast, og den er nøje fastlagt og
bevaret. Vi hører her om pagtens to hoveddele:
. "alt, hvad der tjener mig til frelse",
og
. " alt, hvad jeg ønsker" (egentlig "alt
velbehageligt/efter Guds vilje").
Det første sigter til, at frelsen er gjort færdig og står klar,
det vi kalder retfærdiggørelse. Den er ordnet, og står fast i
pagten. Det andet henviser til det, Herren vil virke i sit folk,
det vi kalder frugten eller helliggørelsen. Også dette hører med
til det, der er givet. En kristen bliver ikke helliggjort ved at
stræbe efter at blive god, men ved at lade Jesus være den, han
er. En kristen bliver ikke helliggjort ved at prøve på at bære
frugt, men ved beskæring, rensning og dødelse, for at Jesu liv
kan komme til syne i vort legeme (2
Kor 4,10f).
"Men ham
skyldes det, at I er i Kristus Jesus, som er blevet visdom for
os fra Gud, både retfærdighed og helligelse og forløsning"
(1
Kor 1,30).
Sådan virker Herren, for at hans søn skal blive alt i alle, for at alt i hans rige og i hans folk skal være "af ham, ved ham og til ham". Kun derved bliver Sønnen også alene om æren. Kun det, der er af Guds nåde, er også til Guds ære!
(2 afsnit fra kapitel 8, "Spiren" i "Skriften vidner om Kristus" af Jan Bygstad - Luthersk Missionsforenings Bibelskoles Elevforening 2000 - Shafan 12-10-14)