Så gik Jesus derfra og drog bort til landet omkring Tyrus og Sidon. Og se, en kananæisk kvinde kom fra de egne, råbte og sagde: »Herre, Davids Søn! forbarm dig over mig! Min datter plages slemt af en ond ånd.« Men han svarede hende ikke et ord. Da gik hans disciple hen til ham, bad ham og sagde: »Få hende til at gå, hun råber jo efter os.« Han svarede og sagde: »Jeg er ikke udsendt til andre end til de fortabte får af Israels hus.« Men hun kom og kastede sig ned for ham og sagde: »Herre, hjælp mig!« Han svarede og sagde: »Det er ikke smukt at tage børnenes brød og kaste det til de små hunde.« Men hun sagde: »Jo, Herre! thi de små hunde æder dog af de smuler, som falder fra deres herrers bord.« Da svarede Jesus og sagde til hende: »Kvinde, din tro er stor, det ske dig, som du vil!« Og hendes datter blev helbredt i den samme time.
Det er godt, at du er ivrig i tjenesten, sagde en gammel
erfaren missionær til en ung præst. Men én ting må du
vogte dig for, føjede han til. Pas på, at du ikke bliver så
træt, at du ikke orker at bede. For husk - bøn er åndskamp. Der skal
kræfter til.
Hvad mente han vel med dette? Et
bønnesuk fra en træt
og mismodig Herrens tjener, er det ikke bøn? Er det mine
kræfter, det kommer an på i bønnen?
Svaret på disse spørgsmål giver sig
selv. Gud hører det
mindste suk i natten fra den, som er så træt, at han ikke
orker at samle sine tanker. Gud være lovet for det! Og
sandelig - det er ikke mine kræfter, der giver bønnen vinger. Det er
Åndens kraft og virkning, det hele afhænger
af. Om noget er tydeligt sagt i Guds ord, så er det dette.
Tog han da helt fejl, den gamle missionær? Nej, det tror
jeg nu ikke. Han var fortrolig med de love, som gælder i
Åndens verden, han regnede meget med Gud og kun lidt
med sig selv. Han kendte den fristelse, vi ofte er ude for -
fristelsen til at slide i egen kraft, til der ikke er kræfter
tilbage, og så bliver man træt og mismodig og forsømmer
bønnen.
Å jo, vi kender det nok. Og vi trænger
til at blive
mindet om, at bøn er åndskamp. Epafras strider for jer i
sine bønner, skriver Paulus (
Kol. 4,12). Den mand vidste,
hvad bøn er.
Beretningen om den kananæiske kvinde kan
lære os,
hvad det er at bede. Jesus har udtrykkelig stillet hende op
som et forbillede for os. Din tro er stor, sagde han til hende. Og det
måtte hans disciple stå og høre på. Her var
noget for dem at lære.
En streng læremester havde givet den kananæiske kvinde
den første lektion i bøn. Det var nøden. Hendes datter var
besat af en ond ånd. En ubeskrivelig tung ulykke havde
lagt sig ind over hendes liv. Det førte hende til bøn.
Nøden - legemlig og åndelig nød - er ofte et middel i
Guds hånd til at vende menneskers opmærksomhed mod
ham, som kan hjælpe. Det er, som om nøden er et sendebud, der siger:
Kom til Gud!
I slutningen af
2 Sam 14 finder vi en
mærkelig beretning. Absalom ville have en samtale med hærføreren Joab
og sendte bud efter ham. Men Joab kom ikke. Endnu en
gang sendte han bud, men Joab kom fremdeles ikke. Så
sagde Absalom til sine folk: Gå hen og stik ild på den bygmark, Joab
har dér ved siden af min. Det gjorde de. Da
kom Joab med det samme: Hvorfor har dine folk stukket
ild på min mark? (2. Sam. 14,29 flg.).
Gud sendte bud til dig gang på gang. Han
lod dig høre sit ord og mindede dig i din samvittighed om at
komme til
ham, mens nådetid var. Men du kom ikke. Da sendte han
nøden ind i dit liv. Det blev mørkt og tungt for dig at leve.
Da kom du. Da havde du noget at tale med ham om.
Vi ville have mere kraft til at bære,
hvad livet lægger på
os, dersom vi tænkte mere på, at Gud vil os noget med
det, han lader os gennemgå. Nøden blev så ofte et virksomt og nyttigt
sendebud.
Men mere end et sendebud var nøden
aldrig. Den
kunne ikke selv hjælpe os. Derfor er det så afgørende, om
den får vendt vort blik hen på Jesus.
I nødens stund viser det sig, hvilken grundindstilling vi
har til selve livet. Nogle opgiver alt håb og fortvivler. Andre
resignerer - de tænker: Man må tage det, som kommer,
det nytter ikke at klage. De »lægger det fra sig«. Men andre igen har
lært noget andet - de lægger det tunge og vanskelige over på Gud. Det
er troens vej.
Denne tro, hvor kommer den fra? Hvordan
kommer et
menneske til at fatte den tillid til Jesus, at det går til ham
med bøn om hjælp? Svaret er, at en sådan tro altid har sin
oprindelse i evangeliet, det gode budskab om Jesus. Troen kommer af
det, som høres, siger Paulus i
Rom. 10,17.
Det er Ordets forkyndelse - ordet om Jesus, synderes ven -
der tænder troens gnist i et menneskes hjerte.
Om en anden stakkels kvinde, som var
hjemsøgt af stor
nød, hedder det, at hun havde hørt tale om Jesus (
Mark.
5,27). Man forstår straks, hvordan det havde udviklet sig.
Først kom nøden, den dominerede hendes liv og gjorde
det tungt at være til. Og så - midt ind i alt det svære - lød
et rygte, som fortalte, at Jesus kunne hjælpe. Da kom
hun. Der var noget i budskabet om Jesus, som indgød
tillid. Med den kananæiske kvinde var det sikkert det
samme. Det fremgår tydeligt af den måde, Markus fortæller om den samme
begivenhed på (
Mark. 7,24 ?g.).
Og så kom hun da. Det var datteren, der
lå hende på
hjerte. Lykkelige pige, som havde en mor, der råbte til Jesus for
hende!
Mange bønner stiger dag og nat op til
Gud i Himmelen.
Der er så mange, som er i nød, og så megen nød at råbe til
Gud om. Gad vidst, om ikke en betydelig del af alle disse
bønner kommer fra forældre, som råber til Gud om redning for deres
børn. Min datter plages slemt af en ond
ånd, sagde hun. Hvilken nød! At se sin datter besat af en
ond ånd, se hende styret og ledet af en åndsmagt, som
skridt for skridt førte hende dybere ned i elendighed - og
så ikke være i stand til at hjælpe. Kan nogen nød føles
tungere?
Man kan ikke nævne dette, uden at tankerne går til troende forældre, hvis børn går på andre veje, borte fra Gud. Å, for en nød det er! Der er noget gådefuldt i det. Der er kristne forældre, som får deres børn med på vejen til kirke og missionshus, børnene søger Gud og får trossamfund og bønnefællesskab med deres forældre. Større lykke kan troende forældre vel ikke opleve end dette. Men andre lykkes det ikke for på samme måde. Man kan ikke pege på nogen bestemt fejl, de har begået, de har bedt for deres børn og lært børnene at bede, de har vist dem vejen til Jesus - men alligevel bliver børnene verdslige. Da er nøden stor i fars og mors hjerter. De ville intet hellere end at se deres børn være med på vejen til livet. De ville have ofret, hvad det skulle være, om det kunne hjælpe. Men de ved jo så vel, at i sidste instans bliver dette en sag mellem de unge selv og deres Gud. Ingen kan tvinge dem. Man kan vise dem vejen, men de må gå den selv. Kun én ting kan far og mor gøre: De kan tigge Gud om nåde for deres børn. Og da kan kampen blive hård.
Her er det, vi møder bønnens kamp. Paulus bad sine venner i
Rom at »stride sammen med mig i jeres bønner for
mig til Gud« (
Rom. 15,30), og at de »med én sjæl strider
sammen for troen på evangeliet« (
Fil. 1,27). Ja, bønnen er
kamp - Hallesby taler med rette om bønnens arbejde.
Hvad vil egentlig dette sige? Er det
ikke uevangelisk at
tale sådan? Bliver det ikke bare egne anstrengelser og egen
retfærdighed i stedet for Guds frie nåde?
Nej, ikke når vi forstår det på rette
måde.
Lad os se nærmere på evangeliet om den
kananæiske
kvinde. Det er jo tydeligt, at hendes bøn blev en hårdnakket kamp og
strid. Hvorfor blev den nu det?
Først må da sikkert nævnes selve den
nød, hun stod i.
Den onde åndsmagt var uhyggelig stærk, det var hendes
nød.
Mon vi i vor »oplyste« tid undervurderer styrken hos vor
modstander Djævelen og hans onde hær? Den kamp, vi
skal kæmpe, siger Paulus, er ikke mod kød og blod - men
mod magterne og myndighedeme, mod verdensherskerne i dette mørke, mod
ondskabens åndemagter i himmelrummet (
Ef. 6,12). Denne hær af onde
ånder, under deres
fyrste Djævelen, er ikke drøm og overtro, som rationalisterne til alle
tider vil have det til. Dæmoniske magter
driver deres spil med menneskene. Djævelen har intet
imod, at der er dem, der siger, han ikke er til. Desto
tryggere kan han arbejde på at føre sjælene i ulykke.
Mon ikke vi kristne af i dag er smittet
af en rationalistisk tankegang, når det gælder den onde åndsmagt, vi
har
imod os. Jeg er bange for det. Vi regner ikke for alvor
med den og undervurderer derfor den modstand, vi har at
gøre med. Over for de onde ånder og deres fyrste hjælper intet andet
end en endnu stærkere åndsmagt. Mod Djævelen og hans hær kan
ingen uden Jesus kæmpe og
vinde.
Men det erkendes ikke af alle, og derfor
møder de op på
slagmarken i helt utilstrækkelig rustning. Det er sygdom,
vi har at gøre med, siger vi - og mobiliserer lægevidenskaben. Det er
uvidenhed og overtro, der dominerer, tænker
vi - og sætter ind med oplysning og fornuftige argumenter.
Og naturligvis, alt dette er godt og
vel. Lægevidenskaben i al ære! Vi har grund til stor taknemmelighed
over de
fremskridt, den har gjort, og vi må ikke i falsk åndelighed
forsømme at gøre brug af de midler, Gud har givet os gennem den. Men
der gives situationer, hvor lægevidenskaben kommer til kort.
Oplysning og fornuftig tankegang skal vi
vurdere højt.
Den kristne tro skal ikke trives i overtroens tusmørke.
Gud har givet os forstandens lys, og det lys skal vi lade
skinne. Men når vi møder de onde åndsmagter til det
store opgør om menneskesjæle, slår alle vore fornuftige
tanker ikke til. Det er ikke tankemæssige overvejelser, der
driver mennesker til alle de onde gerninger, de øver i syndens
tjeneste. Det er onde åndsmagter, der driver dem.
Derfor nytter det ikke bare med argumenter, endda vi aldrig får for
meget af klar tankeføring. Det vigtigste er den
åndsmagt, som bærer vor indsats. Den får vi kun ved at
fyldes af Guds egen Hellige Ånd.
Det er åndskamp, vi står i. Den onde
fjende lader os
ikke i fred. Så må vi leve i bøn om at blive stærke ved den
åndsmagt, som Gud alene kan give.
Men der var også andre ting, som gjorde den kananæiske
kvindes bøn til en bønnekamp. Jesus ville jo ikke hjælpe
hende - sådan så det ud. Han svarede hende ikke et ord,
står der. Og ikke nok med det. Da kvinden fortsat råbte om
hjælp, afviste Jesus hende udtrykkeligt. Først henviste
han til den opgave, han selv havde fået - han var ikke udsendt til
andre end til de fortabte får af Israels hus. Og da
hun alligevel blev ved med at bede ham om hjælp, gav Jesus hende et
svar, som det må have smertet hende at høre:
Det er ikke smukt at tage børnenes brød og kaste det til de
små hunde. - Meningen var tydelig. Hun havde selv kaldt
ham Davids søn. Og som Davids søn havde Jesus ingen
opgave over for hedninger. Der så ud til at være helt lukket af. Jesus
ville ikke hjælpe.
Og som om heller ikke dette var nok,
mødte hun en
vanskelighed mere. Jesu disciple begyndte at gøre det vanskeligt for
hende. Få hende til at gå, hun råber jo efter os,
sagde de til Jesus. De fandt det ubehageligt hele tiden at
have denne kvinde råbende efter sig om hjælp.
Ja, her var der nød. Et menneske råber
om hjælp fra
Gud, og der kommer ingen hjælp. I stedet bliver Jesu disciple en
hindring. Hos dem er der ingen hjælp at få. Det
virker, som om de helst ikke vil have noget med en at
gøre.
Hvad gjorde hun så, denne kvinde, som vi ikke ved navn
på? Hun gav ikke op. Hun fortsatte med at råbe til Jesus.
Her har vi et godt eksempel på, hvad bøn
er. Hun lagde sin nød frem for Jesus. Min datter plages slemt af en
ond ånd - det var hendes nød, og den lagde hun frem for
Jesus.
Det er sådan, vi skal gøre.
Det er ikke nødvendigt at bruge mange
ord. De har
ikke mere vin, sagde Maria til Jesus (
Joh. 2,3). Det var
den nok så banale vanskelighed, de midt under bryllupsfestlighederne
var kommet i. Maria fortalte det til Jesus
lige ud, som det var. Lange beskrivelser behøvedes ikke.
Hvad vil du, at jeg skal gøre for dig,
sagde Jesus til den
blinde Bartimæus (
Mark. 10,51). Han vil vide, hvori din
nød består. Læg den bare frem for ham.
Ja, for ham. Kvinden lod sig ikke hindre
af disciplene.
Hun indlod sig ikke i diskussion med dem, men gik direkte til
Jesus.
Å, om alle ville gøre det samme!
Desværre, det hænder,
at disciplene hindrer folk i at komme til Jesus i stedet for
at hjælpe dem til at finde ham. Skulle denne bog falde i
hænderne på en, som er i en sådan situation, en, som forarger sig over
Jesu disciple, så han af den grund ikke får
øje på Herren selv, da vil jeg bede dig så stærkt, som jeg
kan: Flyt hellere blikket over på Jesus. Tænk ikke på disciplene, se
hen til Mesteren.
Hvorfor svarede Jesus ikke? Hvorfor hjalp han ikke med
det samme? Det ser så mærkeligt ud. Først svarer han
ikke, dernæst svarer han afvisende. Og så omsider hjælper han.
Hvorfor?
Jeg ved ikke, om vi kan finde noget
fuldstændigt svar.
Men noget er det i hvert fald muligt at sige.
En ting ser ud til at være tydelig nok.
Jesus siger det
selv. Han var ikke udsendt til andre end til de fortabte får
af Israels hus. Det var dem, han skulle tage sig af i de tre
år, han vandrede omkring med sine disciple. Først efter,
at frelsesværket var fuldbragt og opstandelsen et faktum,
først da gav Jesus sine venner ordre til at gå til alle folkeslag med
evangeliet.
Derfor hører vi kun sjældent om, at han
hjalp mennesker, som hørte til andre folk. Men Mattæus fortæller om
to tilfælde, hvor det alligevel skete. Den ene er den romerske
høvedsmand (
8,5-13), og den anden er den kananæiske kvinde. Og
ejendommeligt nok - om begge disse siger
Jesus, at de har en stor tro.
En stor tro - hvad er det?
Ved en anden lejlighed siger Jesus til
Peter: Du lidet-
troende! (
Matt. 14,31). Peter var lidettroende den gang,
han var nær ved at synke. Men kvinden her havde en stor
tro. Her må være noget for os at lægge mærke til.
Peter ejede troen, det ser vi af
beretningen i Matt. 14,28
flg. Men der var en fejl ved Peters tro. Han så ikke bare på
Jesus - han så, hvor det stormede, siger Mattæus, og så
begyndte han at synke. Han troede nok på Jesus, men han
havde ikke blikket rettet bare på ham.
Hvem kender ikke her sig selv igen! Vi
tror på Jesus, ja,
vist gør vi det. Men det er lettere at tro, når man har noget
at støtte sig til ved siden af. Det er let at tro, at Gud vil
give dagligt brød, helbred og arbejde, når livet går sin vante gang, og
ingen truende skyer ses i horisonten. Men vi
har på den anden side uhyre vanskeligt ved at tro på Guds
hjælp og omsorg, når hele vor daglige tilværelse trues af
sygdom og modgang. - Eller er det ikke sådan?
Det er ikke så vanskeligt at tro, at du
er et Guds barn,
når kristenlivet lykkes for dig. Du læser Bibelen og husker bønnen, du
går i kirke og til møder, du klarer endog
at vidne om Jesus, når lejlighed gives. Men så kommer de
sløve tider. Bibelen smager dig ikke, bønnelivet fungerer
kun trægt, du har ikke længer nogen glæde af at gå til
møder, og frimodigheden til tjeneste og vidnesbyrd er
borte.
Hvad er dette et tegn på? Det er den
tilstand, som Jesus tænkte på, da han sagde til Peter: Du lidettroende!
Du
tror nok på mig, Peter, men du stoler i virkeligheden på
meget andet ved siden af. Når så det svigter, bliver du
bange og begynder at tvivle. Du er lidettroende.
Men den romerske høvedsmand og den
kananæiske
kvinde, med dem var det anderledes. De havde en stor tro
- for de så bare på Jesus. Høvedsmanden sagde til Jesus: Sig
kun et ord, så bliver min tjener rask. Kun et ord! Den
kananæiske kvinde havde alt imod sig, disciplene ville
jage hende bort, hendes hedenske afstamning talte imod,
at Davids søn skulle bryde sig om hende - ja, Jesus selv
lod til at ville sende hende bort med uforrettet sag. Men
hun gav sig ikke. Hun tog ind over sig alt det, Jesus pegede på for at
prøve hendes tro. Hun lod sig så gerne placere mellem de små hunde, som
snupper de smuler, der falder fra børnenes bord. Hendes tanke var denne
ene: Ja,
Herre Jesus, sig, hvad du vil, og gør med mig, hvad du vil,
men frels min datter!
Kort og godt: Hun så hen til Jesus og
ikke hverken til
noget andet eller nogen anden. - Derfor kunne Jesus sige,
at hendes tro var stor.
Derfor sluttede bønnekampen også med, at
hun sejrede. Hun fik af Jesu mund det ord, hun higede efter: Det
ske dig, som du vil! Og hendes datter blev helbredt i
samme time. Den onde ånd havde fundet sin overmand.
Når jeg læser om den kananæiske kvinde og hendes
bønnekamp, kommer jeg gerne til at tænke på Jakob og
hans kamp, sådan som det står fortalt i
1 Mos. 32,24 flg.
Der kom en og brødes med ham. Jakob, som havde klaret at bjærge sig i
alle situationer, ikke altid med de fineste
og mest sandfærdige midler, havde nu mødt den, han ikke
kunne rømme fra. Nu skulle opgøret finde sted. Nu skulle
den listige Jakob udlevere sit livs hemmelighed og opgive
sit navn for Gud. Skyldig, hjælpeløs - det var hans stilling
nu. Men han gav ikke op. Han sagde: Jeg slipper dig ikke,
uden du velsigner mig! - Det er, som om jeg hører noget
lignende fra hende, som ikke blev træt, men som råbte til
Herren så længe, at han til slut bønhørte hende.
Men ville Jesus da ikke høre hende?
Ville Herrens engel ikke velsigne Jakob? Er det alligevel os, der selv
skal
tilkæmpe os Guds velsignelse?
Nej, sådan er det ikke. Men Guds ord har
meget at sige
om det, at Gud lader os vente. Det har meget at fortælle
os om Guds underlige måde at bønhøre på. Daniel måtte
bede længe, før han fik svar, og da fik han at vide, at Gud
havde hørt ham allerede den dag, han begndte at bede
(
Dan. 10,12). Guds venner har ofte måttet bede længe og
tilsyneladende vente forgæves. Men Gud hører altid, Selv
om han ikke altid bønhører os på den måde, Vi havde
tænkt.
Jeg slipper dig ikke, uden du velsigner
mlg. - Der findes
en kommentar til det ord i selve Bibelen. Dér får vi
hemmeligheden at vide, dér afsløres det for os, hvad det
dybest set er, der sker, når troens kvinder og mænd »strider i deres
bønner«. I
Hoseas 12 fortæller profeten om Jakob og siger: Han stred
med Gud i sin manddom, Ja
stred med en engel og sejred, han bad ham med gråd om
nåde.
Ja, sådan gik det til, at de vandt, alle
de, som kæmpede
troens bønnekamp. De bad med gråd om nåde. Alt måtte
de give slip på. De var til sidst intet i sig selv, de havde ingenting
at komme med, de vidste sig helt igennem usle,
fordømte og fortabte. I denne nød »sejrede« de - derved,
at Gud sejrede.
Det gjorde den kananæiske kvinde. Det
skal vi ogsa få
lov til.
Nådigste Jesus, nu vil jeg
mig binde
fast til din dyre forjættelses pagt:
beder og leder, så få I og finde,
så har de sanddrue læber jo sagt;
jeg vil med kvinden fra Kanaans egne
efter dig råbe, til du bliver mild,
svarer: Jeg vil ej på værdighed regne,
amen, ja amen, dig ske, som du vil!
(Afsnit fra "Ordet om Korset" af Carl Fr. Wisløff - Dansk Luthersk Forlag 1974 - Shafan 30-10-15)